Meny

Vinst i The Brewhouse Award hjälper många barn


Vinnaren i den öppna kategorin i Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling 2015 blev DayCape, som är en digital bildkalender för barn med autism. Nu kollar vi in med grundaren Anton Håkansson vad som hänt sedan i december.

Direkt efter vinsten sa Anton så här: ”Jag behöver detta lyft nu för att faktiskt kunna hjälpa fler, detta är en app som jag ser kan följa med användare hela livet.” Nu är han helt inne på spåret att tajming är allt för att utveckla DayCape vidare.

– Vinsten på 50.000 kronor kom in i precis rätt tid. Nya iPhone-appen är nu lanserad och vi kunde använda pengarna till att sätta igång med Androidutveckling. Det kommer hjälpa mycket då vi kommer nå barn oavsett plattform.

Fokus i år kommer att ligga på att marknadsföra DayCape. Anton ser att målgruppen för en flexibel tjänst där bildpåminnelser och vänner kan hjälpa till att strukturera en persons dag är större än han först tänkte.

– Nu förbereder vi för att dra igång vår affärsmodell för att kunna få intäkter till appen. Innan årets slut så är vårt mål att få en hållbar finansiering till att fortsätta utveckla och marknadsföra DayCape.

Vad känns mest spännande nu?
– Det är att lära sig att ta hjälp av barnen att utveckla DayCape. Jag brinner för att skapa digitala produkter och att använda det för barn är superspännande! Vår stora utmaning är sedan att engagera lärare att ta del av barnens planering.

Du fick som alla tävlande feedback från vår jury, hur har det hjälpt dig?
– Jag fick bland annat hjälpsamma tips på kontakter inom skolvärlden. Dom kontakterna är viktiga för att hitta sätt att engagera skolor i att använda DayCape. Jag har också fått kontakt med flera intressanta rådgivare inom affärsutveckling genom Brewhouse. Utöver det planerar jag att göra framtida event på Brewhouse.

Har du några tips till personer som vill tävla i The Brewhouse Award?
– Ha en stark story varför din projekt är bra och varför det kommer att lyckas. Öva på din pitch och var ärlig med var ni är och vilka utmaningar ni står inför.

Juryns motivering (2015):
”Unik idé som svarar på ett tydligt behov, bygger på kunskap och god insikt som kan utvecklas till ett värdefullt hjälpmedel och på så sätt ge stöd till många barn i deras vardag.”

Se bilder från finalgalan i The Brewhouse Award 2015 och läs mer om DayCape på deras hemsida.

Tävlingsperioden för The Brewhouse Award 2016 är 1-30 september, mer info kommer på brewhouse.se snart. Redan den 8 april presenteras den mest namnkunniga jury genom tiderna på Mediedagarna, Meg i Göteborg.

Webbyrå mkmedia
Till toppen