Meny

Varuhuschef i juryn för The Brewhouse Award


Varuhuschef i juryn för The Brewhouse Award

Foto: Peter Knutsson

Dag Agård har drivit egen reklambyrå och tidigare arbetat på bank, reklambyrå och marknadsavdelningar. Idag är han varuhuschef på Nordiska Kompaniet i Göteborg, samt sitter i styrelsen för Göteborg & Co. Men viktigast av allt (tycker vi) är att han återigen är med i juryn för The Brewhouse Award, hela Sveriges idé- och innovationstävling för de kulturella och kreativa branscherna.
– Slösa med din kunskap, du får tillbaka, säger Dag!

Dag Agård har styrt skutan på NK i Göteborg i 16 år nu, men han tackade nej till just det jobbet inte en utan två gånger. Tredje gången han fick frågan förstod han att han inte kunde tacka nej igen.
– NK är en organism, ett sätt att vara. Att ha varit med när medarbetare, varumärken och kreativitet fått växa, det är tillfredsställande att se tillbaka på, säger han.

Dag Agård har inte så mycket formell utbildning, men han lånade alla böcker som användes på Handels och läste dem i rätt ordning. Under sina år på NK har han haft fem olika VD:ar och det har bytts varuhuschefer i Stockholm fem gånger under denna tiden. Dag har dock konstant förändring i sig själv istället, hans motto är från Gandhi som sa ”Be the change”.
– Glädjen i livet är att få lära känna människor. Jag har tre förebilder; Sven-Olof Bodenfors är min idol – han säger saker som jag vill säga. Al Ries har skrivit mycket bra böcker om positionering och NK:s grundare Josef Sachs är en otrolig inspirationskälla som var före sin tid med tankar kring positionering av varumärke framför annonsering redan i mitten av 1900-talet.

Varuhuschef i juryn för The Brewhouse Award

Vad hoppas du möta i The Brewhouse Award?
– Jag vill bli överraskad, nästan chockad. Jag letar efter en genomtänkt tanke, helst en ny och otänkt tanke. Och det måste finnas en kund som vill ha produkten/tjänsten. De som tävlar måste träna på presentation med riktiga människor, jag tror inte att ensam är stark. 1+1 kan bli 3 men 1 kan aldrig bli 2! Också viktigt att klara av att gå från helikopterperspektiv till detaljnivå. Och från tanke till förverkligande.

Vad brinner du för?
– Det unika, nytänkande och passionerade människor. Att hela tiden ifrågasätta och vilja ta nästa steg. Kreativitet, på riktigt. Det finns alltid några som utmanar sig själva utan att pengar är den stora drivkraften. Du måste ha kul och när du har det så kommer bland annat pengar som kan innebära trygghet och frihet.

Klicka vidare för att läsa mer om The Brewhouse Award, tävlingsperioden är öppen till den 9 oktober.

Läs artikel om hur Dag Agård blev mentor åt en av förra årets vinnare Scan & Plan. Här finns NK i Göteborg.

Webbyrå mkmedia
Till toppen