Meny

Vad ruvar du på?


Alla stora företag och koncerner har en gång börjat med en dröm. En idé som kläcktes av någon eller några personer som såg ett behov i sin omgivning. Den här affärsidén är fröet till ditt företag och det är oftast en härlig känsla när idén dyker upp i huvudet – är det möjligt att den här och jag kan förändra verkligheten för någon annan?

När du väl har fått din snilleblixt är det viktigt att du kan formulera den på något sätt så att den blir begriplig även utanför din egen tankeverksamhet. Det kan vara i form av en video, storyboard, skriven plan eller ett flödesschema. Allt som förtydligar och förklarar hur du tänker. Du behöver veta vilka utgifter och intäkter som finns och framför allt vilka dina kunder är och var de befinner sig. Är det slutkonsument, andra företag, kommuner, ungdomar, pensionärer?

Kom ihåg att man brukar säga att varje människa har minst fyra affärsidéer per år som skulle innebära att man blev miljonär, om man bara tog tag i det. Många väntar på den perfekta affärsidén men det är bättre att ta en hyfsat bra affärsidé och göra den perfekt.   Anmäl ditt bidrag till My Mission, expertjuryn är redo för dig och din idé!

Så, våra bästa idétips är:

  • Se möjligheterna i din vardag: När det blåser finns det de som bygger vindskydd och andra som bygger väderkvarnar eller hissar segel.
  • Ta vara på dina idéer, skriv ner dem och utvärdera först efter femton idéer.
  • Kan du ta en lösning som fungerar inom ett område och applicera den på ett annat område?
Webbyrå mkmedia
Till toppen