The Brewhouse Award


Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling. Tävla om vinstpengar, mentorskap, affärscoachning och andra vinster som tar din idé till förverkligande.

 

Tävla 1 september – 31 oktober

YOUNG INNOVATION


Young Innovation är en öppen och genrebred kategori. Här tävlar du som är mellan 15-20 år. Har du en idé för en produkt? Vill du revolutionera en industri? Eller har du kommit på en tjänst som ingen kan vara utan? Alla idéer är välkomna!

 

TÄVLA HÄR

Tävlingsvillkor

Bedömningskriterier

 

Priser 

Tävla om 20 000 SEK som faktureras alternativt omräknas till lön, affärscoachning, marknadsföring, mentorskap och andra vinster som tar dig till förverkligande.

ENG

An open and genre-wide category for ideas. This category is for you who are between 15-20 years old. Do you have an idea for a product? Do you want to revolutionize an industry? Or perhaps you have come up with an idea for a service that no one can live without! All ideas are welcome!

 

COMPETE

Terms and conditions

Evaluation Criteria

 

Awards 

The winner receives a profit amount of 20 000 SEK which is invoiced or converted to salary, place in any of Brewhouse Incubator’s growth program, business coaching, a mentor, office space in the Brewhouse coworking office for six months.

SUSTAINABLE INNOVATION


Sustainable Innovation är en öppen och genrebred kategori för dig som har en idé eller innovation inom spelutveckling, musik, design, mode eller annan kreativ bransch. Du har fokus på ett hållbart tänk som syftar till att möta nuvarande och framtida utmaningar. Här tävlar du som är 20 år och uppåt.

 

TÄVLA HÄR

Tävlingsvillkor

Bedömningskriterier

 

Priser

Tävla om 20 000 SEK som faktureras alternativt omräknas till lön, affärscoachning, marknadsföring, mentorskap och andra vinster som tar dig till förverkligande.

ENG

An open and genre-wide category for those who have an idea or innovation in game development, music, design, fashion or any other creative industry. The focus is on sustainable thinking that aims to meet the current and future challenges. You must be 20 or older in order to be able to compete in this category.

 

COMPETE

Terms and conditions

Evaluation Criteria

 

Awards 

The winner receives a profit amount of 20 000 SEK which is invoiced or converted to salary, place in any of Brewhouse Incubator’s growth program, business coaching, a mentor, office space in the Brewhouse coworking office for six months.

MUSIC INNOVATION


Vi är ute efter låten som skall kröna Göteborgs 400-års firande! Music Innovation är kategorin där låtskrivare tävlar om det hedervärda uppdraget att skapa soundtracket för Göteborgs stora jubileum år 2021. Modernt eller klassiskt? Du bestämmer.

Music Innovation är ett samarbete mellan Göteborg & Co och Brewhouse.

 

TÄVLA HÄR

Music Innovation – Tävlingskriterier

 

Priser 

Tävla om 20 000 SEK som faktureras alternativt omräknas till lön och få din låt inspelad i en professionell studio inför jubileumsåret 2021. Dessutom vinner en affärscoachning, mentorskap, marknadsföring och andra vinster som tar dig till förverkligande.

ENG

We are looking for the song that will crown Gothenburg’s 400th anniversary! Music Innovation is the category where songwriters compete for the honourable mission of creating the soundtrack for Gothenburg’s big anniversary in 2021. Modern or classic? You decide.

Music Innovation is a collaboration between Gothenburg & Co and Brewhouse.

 

COMPETE

Music Innovation – Criteria

 

Awards 

The winner receives a prize in the amount of 20 000 SEK which is invoiced or converted to salary. The prize includes The Anniversary Organization/Gothenburg & Co paying for the recording in a professional studio of the profit contribution.

A suitable first interpretation of the song for the purpose. The winner shall also receive business coaching, a mentor, a place in one of the Brewhouse Incubator’s growth programs and office space in the Brewhouse coworking office for six months.

The Brewhouse Award 2019


The Brewhouse Award är tävlingen som sätter det kreativa skapandet, kulturen och mångfalden i centrum.

Vi på Brewhouse vet att det går att förändra och utveckla världen med kraft ur våra branscher och vi vet dessutom att lönsamhet och affärsnytta byggs via innovation. Därför utlyser vi för femte gången The Brewhouse Award; den nationella idé, -och innovationstävlingen.

NYHET! – ÅRETS LÅTSKRIVARTÄVLING  

I år utvecklar vi tävlingskategorin Music Innovation. Genom ett samarbete med Göteborg & Co vill vi locka låtskrivare att ta fram den officiella låten till Göteborgs 400-årsfirande 2021. En låt som ska fungera som ett soundtrack under hela jubileumsåret.

Dessutom ges alla medborgare möjlighet att påverka vilken låt som skall vinna. Rösta på er favoritlåt här på hemsidan. Den 17 december släpps finalisterna.

Information, datum & kategorier


Tävlingen vänder sig till kreatörer, innovatörer och startups inom:

Arkitektur • Design • Film • Foto • Konst • Kulturarv• Litteratur • Media och marknadskommunikation • Mode • Musik • Måltid • Scenkonsrt • Slöjd och konsthantverk • Spelutveckling • Upplevelsebaserat lärande

DATUM

Tävla 1 september – 31 oktober på www.brewhouse.se

Juryarbete 13 november – 4 december

Finalister i alla kategorier presenteras 17 december

Publik omröstning för jubileumslåten (Music Innovation) öppnar 17 december och stänger 12 januari på www.brewhouse.se

Pitchdag / final inför jury 13 januari 2020, Brewhouse Arena

Finalgala och prisutdelning 31 januari 2020, Brewhouse Arena

PRISER 

Tävla om vinstpengar, mentorskap, affärscoachning, plats i någon av Brewhouse Incubators tillväxtprogram, kontorsplats i Brewhouse coworking-kontor under sex månader och andra vinster som tar din idé till förverkligande.

Vinster presenteras löpande på vår hemsida fram t o m finalgalan den 31 januari 2020.

TÄVLINGSKATEGORIER

Young Innovation
Sustainable Innovation
Music Innovation (Årets Nyhet)

 

Information, dates & categories


The Brewhouse Award is aimed to creators, innovators and startups within:

Architecture • Design • Film • Photo • Art • Cultural heritage • Literature • Media and marketing communication • Fashion • Music • Food • Performance art • Arts and crafts • Game development • Experience-based learning.

DATES

Apply 1 September – 31 October at www.brewhouse.se

Panel work 13 November – 5 December

Finalists are presented 17 December

The public vote for the anniversary song (Music Innovation) will open on 17 December and close on 12 January at www.brewhouse.se

Pitch day 13 jan 2020, Brewhouse Arena in Gothenburg

Final gala and award ceremony 31 jan 2020, Brewhouse Arena in Gothenburg

AWARDS

Compete in order to win price money, mentorship, business coaching and other awards that helps bring your idea to realization. The awards are presented continuously up until the final gala.

CATEGORIES

Young Innovation
Sustainable Innovation
Music Innovation (New) 

 

Jury


Uppdrag & vision


Vi på kulturfabriken Brewhouse vet att det går att förändra, utveckla och förädla världen med kraft ur de kulturella och kreativa branscherna. Vi vet dessutom att det går att skapa lönsamhet, affärsnytta och innovation inom dessa områden. Därför arrangerar vi årligen The Brewhouse Award; den nationella idé- och innovationstävlingen som låter det kreativa skapandet, kulturen och mångfalden stå i centrum för tillväxten. Här tillåts gränserna för traditionell affärsverksamhet att skjutas fram och utmanas.

Tävlingen vänder sig till kreatörer, innovatörer och startups inom arkitektur, design och formgivning, film, foto, konst, kulturarv, litteratur, media och marknadskommunikation, mode, musik, måltid, scenkonst, slöjd och konsthantverk, spelutveckling samt upplevelsebaserat lärande.

Brewhouse har uppdraget att identifiera nya talanger inom dessa branscher och de ryms inom begreppet *Kulturella och kreativa näringar, KKN. Vår vision är att tävlingen skall stimulera nya innovationer till den globala marknaden och visa att framtidens hållbara tillväxt och innovation finns inom KKN.

Arkiv


Nu är de äntligen här!

Återupplev värmen, gemenskapen och glädjen i bilderna från Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling. The Brewhouse Awards finalgala 2018.

The Brewhouse Award - Video


Minns ni den 18 januari!
Hos oss på Brewhouse kommer känslan av den kvällen att stanna kvar länge länge. En kväll då vi tillsammans med våra fantastiska samarbetspartners fick möjlighet att ställa till med en festlig galakväll och hylla alla de entreprenörer och idégivare som har varit med och tävlat i The Brewhouse Award under året.
     Vi vill åter igen passa på att tacka alla er som var med och gjorde The Brewhouse Awards finalgala till en oförglömlig kvälla. Tack alla ni som kom och delade vår övertygelse om att det går att förändra, utveckla och förädla världen med kraft ur de kulturella och kreativa branscherna.
     Luta er tillbaka och minns den där kvällen för en och en halv vecka sedan då Brewhouse kulturfabrik fylldes till bredden av glädje, framtidstro och fantastiska idégivare.

Prisade vinnare i The Brewhouse Award 2018


Nu är det avgjort. Fem nya pristagare har tagit steget in i den exklusiva skara av affärsidéer som vunnit The Brewhouse Award. Bland årets vinnare återfinns bland annat en innovation som avsaltar havsvatten med restvärme från industrier, en interagerande musikapp, en affärsidé som synliggör matrelaterade avtryck på miljön och en mobilapp som diagnosticerar bisamhällets hälsostatus.

Björn Lagerman som är rykande färsk vinnare med BeeScanning, i Kategorin Open Innovation, säger att priset har stor betydelse för att fler ska få upp ögonen för biodling.

— Ja men det känns härligt och underbart. Det här är både viktigt för BeeScanning-projektet och för biodlingen i världen. Det är underbart att så många börjar fatta hur viktiga våra bin är.

Kristallkronor och industrigolv

Årets cocktailtema återspeglas i allt från musiken, kläderna och stämningen i Brewhouse Arena. Kristallkronorna hänger över de vackert slitna industrigolven och påminner galagästerna om lokalernas resa från Apotekarnes vattenfabrik till Brewhouse kulturfabrik. Resan kan ses som ett tema för kvällen där affärsidén går från att ibland vara enkel och kantig till att poleras, förfinas och bli en av vinnarna i Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling.

22 000 till Popkollo

Under årets The Brewhouse Award har Brewhouse samarbetat med Popkollo för att ge alla i publiken möjlighet att samla in pengar till Popkollos program ”Vem kan bli producent”. Tillsammans samlade alla galagäster in 22 000 kronor till ändamålet som verkar för en mer jämlik musikbransch.

VINNARE I THE BREWHOUSE AWARD 2018
Förstapristagarna inom huvudkategorierna vinner 15 000 kronor, ett diplom skapat av The Folklore Company, ett armband designat av EA smycken, en flaska alkoholfritt mousserande vin från MRG Wines, skräddarsytt affärscoachningsprogram, mentorskap och kontorsplats i Brewhouse coworking-kontor under 6 månader.

VINNARE I KATEGORIN MUSIC INNOVATION

GESTRUMENT

Gestrument är ett helt nytt sätt att göra musik. Man spelar direkt på ”musikens DNA” i appen som ger användaren möjlighet att både interagera med sin favoritmusik och upptäcka sitt eget uttryck på ett unikt sätt.

Idégivare är Jesper Nordin, Jonas Kjellberg, Emelie Bergbohm, Pär Gunnar Risberg, Sander Sebton, Jonatan Liljedahl och David Granström.

MOTIVERING

”Nyskapande teknologi som möjliggör kompositioner och improvisationer I nutid. Här möts framtidens konstnärskap och teknisk innovation. En briljant idé som både är tillgänglig och skalbar.”

VINNARE I KATEGORIN YOUNG INNOVATION

AVSALTNING MED HJÄLP AV RESTVÄRME FRÅN INDUSTRIER

En innovation som möjliggör att industrier tar tillvara sin restvärme för att rena havsvatten. Tekniken förenklar samhällets omställning till att bli klimatsäkert och ger vinst för både samhälle och miljö.

Idegivare är Jonatan Persson

MOTIVERING

”En teknisk innovation med stor skalbarhet. En innovation som ger framtiden en hållbar lösning till ett av världens största miljöproblem. Smart, genomtänkt och en idé helt rätt i tiden.”

VINNARE I KATEGORIN OPEN INNOVATION

BEE SCANNING

Världens bin dör av parasiten varroa. Beescanning är mobilappen som diagnosticerar bisamhällets hälsostatus och föreslår behandling genom att analysera ett foto som användaren laddar upp. BeeScanning ger biodlarna omedelbar feedback och bygger samtidigt världens största databas för resistensavel.

Idégivare är Björn Lagerman, Emmy Sundström, Erik Österlund, Jens Frank, Rikard Lagerman Susann Kivling och Thomas Dahl.

MOTIVERING

“En innovativ lösning på ett miljöproblem som kan revolutionera jordbruk och djurhållning globalt. Smart, skalbart och en räddning för framtidens möjlighet att odla mat.

VINNARE I KATEGORIN SOCIAL INNOVATION

KLIMATO

Klimato möjliggör för aktörer inom restaurang- och livsmedelsbranschen att beräkna, kommunicera och kompensera för matrelaterade avtryck som bidrar till växthuseffekten och den globala uppvärmningen. Klimatos verktyg och märkning hjälper både restauranger och konsumenter att göra klimatsmarta matval.

idegivare är Henric Hansson, Anton Unger, Philip Claesson och Christoffer Connée.

MOTIVERING

”Ett hållbart verktyg som minskar klimatpåverkan och skapar transparens och hållbar konsumtion. En idé i tiden, trovärdig och värdeskapande.”

ÅRETS SHOOTING STAR

MATBANKEN

Matbanken är en app som skapar recept utifrån vad användaren har hemma. Matbanken underlättar inte bara användarnas sociala och ekonomiska vardag utan fokuserar också på att hålla nere matsvinnet.

Idégivare är Vendela Simón, Molly Svedberg, Matilda Antman Morén och Klara Berglund.

MOTIVERING

”Vilken energi och vilket engagemang. Ni gav hela juryn en upplevelse, en injektion av kunskap och passion. Vi vill lyfta ungt entreprenörskap, mod och sann drivkraft.”

BREWHOUSE FÖREBILD 2018

ARGHAVAN AGIDA

MOTIVERING

”Ikväll så vill vi lyfta en person som är en förebild. En person som är modig, en social entreprenör som genom konst har skapat ett projekt som förenar. En person som lyfter kvinnors frihet, skapar band mellan kvinnor från olika delar av världen. En person som lyfts i TV och media världen över men som samtidigt är hotad på grund av sitt engagemang och sitt fredsprojekt.”

TBA FILM MINDRE

2018 års finalister


2018 års finalister i The Brewhouse Award

130 tävlingsbidrag har nu blivit 16 finalister i fyra kategorier. Nu väntar finalpitch den 7 januari inför juryn, 40 briljanta jurymedlemmar. Den 18 januari 2019 är det glittrande finalgala och prisutdelning i Brewhouse Arena.

Årets finalister är:

MUSIC INNOVATION

HarpAd

HarpAd ger fler människor möjlighet att uppleva glädjen med att spela 12-strängad gitarr. HarpAd spänns tillfälligt på den 6-strängade gitarren och konverterar den till en 12-strängad.

Idégivare är Josefin Fréden och Samuel Fredén.

 

Zeptagram

Zeptagram är en unik tradingplattform och handelsplats där investerare, upphovsmän och privatpersoner köper och säljer musikrättigheter med en virtuell valuta.

Idégivare är Christina Löwenström.

 

Gestrument

Gestrument är ett helt nytt sätt att göra musik. Man spelar direkt på ”musikens DNA” i appen som ger användaren möjlighet att både interagera med sin favoritmusik och upptäcka sitt eget uttryck på ett unikt sätt.

Idégivare är Jesper Nordin, Jonas Kjellberg, Emelie Bergbohm och Pär Gunnars Risberg.

 

VR DJ

VR DJ förflyttar dig till en framtid där du är helt omgiven av musikloopar och virtuella musikcontrollers. VR DJ är ett nyskapande musikverktyg som tar tillvara på alla möjligheter i Virtual Reality.

Idégivare är Håkan Lidbo och Per-Olov Jernberg.

 

YOUNG INNOVATION

Avsaltning med hjälp av restvärme från industrier

En innovation som möjliggör att industrier tar tillvara sin restvärme för att rena havsvatten. Tekniken förenklar samhällets omställning till att bli klimatsäkert och ger vinst för både samhälle och miljö.

Idégivare är Jonatan Persson.

 

Carrus Network

Carrus Network är plattformen som kopplar samman ambitiösa ungdomar mellan 16-24 år för att nätverka kring frågor om hur de själva och världen rör sig framåt med hjälp av teknologin.

Idégivare är Alexandra Sandberg och Polina Otto.

 

Social Integration Through Sport

Projektet bygger på en digitalisering av EU:s initiativ ”Social Integration Through Sport”. Genom en mobilapp möts personer snabbt och enkelt och kan organisera sport-spel. En unik möjlighet för människor med olika bakgrund att träffas.

Idégivare är Teodor Andius.

 

Matbanken

Matbanken är en app som skapar recept utifrån vad användaren har hemma. Matbanken underlättar inte bara användarnas sociala och ekonomiska vardag utan fokuserar också på att hålla nere matsvinnet.

Idégivare är Vendela Simón, Molly Svedberg, Matilda Antman Morén och Klara Berglund.

 

SOCIAL INNOVATION

Klimato

Klimato möjliggör för aktörer inom restaurang- och livsmedelsbranschen att beräkna, kommunicera och kompensera för matrelaterade avtryck som bidrar till växthuseffekten och den globala uppvärmningen. Klimatos verktyg och märkning hjälper både restauranger och konsumenter att göra klimatsmarta matval.

Idégivare är Henric Hansson, Anton Unger, Philip Claesson och Christoffer Connée.

 

Biologg

Biologg är ett unikt mobilspel inspirerat av Pokémon Go. Man fotograferar och samlar på fynd av riktiga djur och växter ute i naturen och lär sig samtidigt fakta om de arter man hittar. Den data som samlas in användas sedan till forskning och naturvård.

Idégivare är Anna-Karin Bergkvist och Daniel Eriksson.

 

The Sensory Craft Project

The Sensory Craft Project anser att konst och hantverk är till för alla. Genom materialbaserade och sinnliga konstverk är det möjligt att engagera människor med neurologiska funktionshinder. Projektet utvecklar inkluderande utställningar för att bidra till att göra konst universellt.

Idégivare är Laura Blake.

 

Catchergames

Catchergames är ett nyskapande livespel och en teambuilding-aktivitet som bygger på att alla deltagare har ett ”offer” som de ska fånga i verkliga livet. Catchergames är en digital plattform som möjliggör för spelarrangörer att enkelt administrera spelet.

Idégivare är Sebastian Thunman, Erik Enger Karlson och Jacob Tilly.

 

OPEN INNOVATION

Algbläck för digitaltryck på textil

”Algbläck för digitaltryck på textil” utvecklar en ny innovation inom textil- och modebranschen. Projektet tar fram en naturlig algbaserad ersättning av dagens bläck som används inom digitaltryck.

Idégivare är Ida Näslund.

 

BeeScanning

Världens bin dör av parasiten varroa. Beescanning är mobilappen som diagnosticerar bisamhällets hälsostatus och föreslår behandling genom att analysera ett foto som användaren laddar upp. BeeScanning ger biodlarna omedelbar feedback och bygger samtidigt världens största databas för resistensavel.

Idégivare är Björn Lagerman, Emmy Sundström, Erik Österlund, Jens Frank, Rikard Lagerman Susann Kivling och Thomas Dahl.

 

 

Boowcycle

Boowcycle skapar hållbara, vackra, och väderbeständiga trä/bambu-cyklar genom att kombinera kunnandet från skateboardindustrin och träbåtsbyggare med egna innovativa konstruktionstekniker.

Idégivare är Henning Schnurr, Tony Hultén och Ulli Müller.

 

Proto Proto

Proto Proto är ett socialt företag som skapar produkter som sprider berättelser från tillverkare världen över. Proto Proto kombinerar nutida design med en etiskt hållbar produktion som skapar nya värden för nästa generations designkonsumenter.

Idégivare är Jeff Parry och Anna Parry .

2018års tävling är nu stängd!


Årets tävlingsperiod är nu avslutad. Tack till alla som bidragit med kreativa och nyskapande idéer och innovationer. Nu väntar en intensiv period med bedömningsarbete. Den 19 december presenteras årets finalister på Brewhouse hemsida, sociala medier och via pressutskick!

TBA FILM MINDRE
TBA FILM MINDRE

Datum & information 2018


Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling inom kulturella och kreativa branscher*. Vi välkomnar tävlande från hela Skandinavien.

DATUM

Tävla 1 sept–31 okt på www.brewhouse.se

Juryarbete 14 nov–5 dec

Finalister presenteras 18 dec

Pitchdag inför jury 7 jan 2019, Brewhouse Arena

Finalgala och prisutdelning 18 jan 2019, Brewhouse Arena

 

PRISER 

Tävla om vinstpengar från 15 000 kronor, mentorskap, affärscoachning, plats i någon av Brewhouse Incubators tillväxtprogram, skrivbordsplats i Brewhouse coworking kontor under sex månader och andra vinster som tar din idé till förverkligande.

Dessutom får alla tävlande skriftlig feed back på sitt bidrag.

 

TÄVLINGSKATEGORIER

Social Innovation
Här tävlar du som har innovativa tjänster, produkter, processer, samarbeten och metoder med syfte att möta samhällets utmaningar.

Open Innovation
Här ges konstnärlig och kreativ frihet att låta drömmar ta plats, nya innovationer och konstnärliga uttryck.

Music Innovation (Ny)
Här tävlar du med musiktech-innovationer och andra nyskapande musikprojekt för att möta framtidens musikbransch.

Young Innovation
Här tävlar du som är mellan 15–20 år i en öppen och genrebred kategori. Låt fantasin få flöda!

Läs mer om tävlingskategorierna här. 

*Kulturella och kreativa branscher:
Arkitektur • Design och formgivning • Film • Foto • Konst • Kulturarv • Litteratur • Media och marknadskommunikation • Mode • Musik • Måltid • Scenkonst • Slöjd och konsthantverk • Spelutveckling • Upplevelsebaserat lärande

Läs om uppdrag, vision och historik här

brewhouse_the_brewhouse_award_2018_posters

Dates & information 2018


An idea and innovation contest in cultural and creative industries*. We welcome competitors from all over Scandinavia.

DATES

Apply 1 sep–31 oct at www.brewhouse.se

Panel work 14 nov–5 dec

Finalists are presented 18 dec

Pitch day 7 jan 2019, Brewhouse Arena in Gothenburg

Final gala and award ceremony 18 jan 2019, Brewhouse Arena in Gothenburg

 

AWARDS

Compete in order to win price money, mentorship, business coaching and other awards that helps bring your idea to realization. The awards are presented continuously up until the final gala.

 

CATEGORIES

Social Innovation
Compete with innovative services, products, processes, collaborations and methods that aim to meet the challenges of a creative society.

Open Innovation
This category aims to strengthen the cultural and creative entrepreneurship and business climate with a long term perspective.

Music Innovation (New)
How music is created, distributed and consumed changes together with technological development.  Brewhouse wants to be in the forefront as the music industry continues to be digitalized.

Young Innovation
Here you compete if you are between 15-20 years of age with creative or artistic ideas and solutions – let your dreams take place without frames and instructions.

 

*Cultural and creative industries:
Architecture • Design • Film • Photo • Art • Cultural heritage • Literature • Media and marketing communication • Fashion • Music • Food • Performance art • Arts and crafts • Game development • Experience-based learning

Tävlingskategorier


Young Innovation

Här tävlar du som är mellan 15–20 år med kreativa eller konstnärliga idéer och lösningar – låt dina drömmar ta plats utan ramar och instruktioner. Här har du möjlighet att påverka framtidens samhälle och miljö, hur ser egentligen ditt drömsamhälle ut? Är du en ”gamer” med en unik spelidé, eller har du idéer som motverkar utanförskap och främlingsfientlighet? Låt fantasin flöda!

Social Innovation

Brewhouse vill ta tillvara på det engagemang som finns för socialt entreprenörskap, dvs. företagare som sätter samhällsnytta före vinstintresse. Här tävlar du som har innovativa tjänster, produkter, processer, samarbeten och metoder som strävar efter att möta samhällets utmaningar.

Open Innovation

Tävlingen ska långsiktigt stärka det kulturella och kreativa entreprenörskapet och företagsklimatet. Alla idéer som, mot bakgrund av våra ledstjärnor Nyskapande, Mångfald och Tillväxt, bidrar till denna utveckling kan tävla under kategorin Öppen ansökan. Nyskapande innovationer och konstnärliga uttryck får möjlighet att växa till något större.

Ny kategori!

Music Innovation

Musikbranschen genomgår en stor förändring. Hur musik skapas, distribueras och konsumeras förändras i takt med teknologisk utveckling. Sverige har historiskt varit mycket starka inom musikindustrin och exporterar ”mest” musik i världen per capita. Brewhouse vill behålla och utveckla denna position när musikbranschen fortsätter att digitaliseras. Här tävlar MusicTech innovationer och andra nyskapande musikprojekt som möter framtidens musikindustri.

 

 

 

Categories


Young Innovation

Here you compete if you are between 15-20 years of age with creative or artistic ideas and solutions – let your dreams take place without frames and instructions.

Social Innovation

Compete with innovative services, products, processes, collaborations and methods that aim to meet the challenges of a creative society.

Open Innovation

This category aims to strengthen the cultural and creative entrepreneurship and business climate with a long term perspective.

Music Innovation

How music is created, distributed and consumed changes together with technological development.  Brewhouse wants to be in the forefront as the music industry continues to be digitalized.

 

Årets jury


Brewhouse presenterar stolt 2018 års jury i The Brewhouse Award! En jury med spetskompetens inom tävlingens 15 kulturella och kreativa branscher, akademi, offentlig sektor och näringsliv. En jury som representerar hela Sverige och skapar en unik kompetens till Sveriges mest nyskapande idé och innovationstävling!

 

Jurymedlem: Tomas Jernberg


”Hur skall man nå ut i bruset nu när musik är tillgängligt som bakgrundsmusik för alla? Jag har väldigt stora förväntningar på att man här skall kunna hitta nästa stora grej.”

Vi är extremt stolta över att ha Tomas Jernberg i juryn. Tomas drev managementbolag i Göteborg i 10 år som manager för flera av Sveriges största hårdrocksartister, spenderade sex år som Global Marketing chef för Warner Music i Norden och startade i slutet av 2017  Dimberg Jernberg mgt tillsammans med Marie Dimberg – som manager för Roxette, Per Gessle, Peter Jöback, Nause, Jonas Åkerlund m.fl.

På frågan om vilka förväntningar han har på ett av årets fokusområden Musik svarar han: ”Jag skulle vilja se tävlingsbidrag som kan påverka sättet att konsumera musik och bidrag som kan påverkar hur man upptäcker ny musik och skapar storyn som skapar fans.”

 

tomas
pressbrehouse2mindre

Briljanta vinnare i årets The Brewhouse Award 2017, mingel bilder & galagäster.


Nu är det avgjort. Under fredagens glittrande galafinal av idé- och innovationstävlingen The Brewhouse Award belönades tre projekt med 50 000 kronor vardera, som ska ta deras idé till verklighet.

En träningsväst för trygghet i motionsspåren, en digital plattform för försäljning av lokala livsmedelsproducenter samt ett projekt som syftar till att öka koncentrationen i skolan. Det är årets tre vinnarprojekt, vars upphovsmakare prisades med bland annat 50 000 kronor vardera.

110 tävlingsbidrag från hela Sverige blev till slut 15 finalister. Idéerna pitchades inför juryn (ett 40-tal kreatörer, innovatörer och företagsproffs) och nu är vinnarna utsedda!

Tema Black & Gold
Fredagens gala hade tema Black & Gold, vilket avspeglades i både klädsel, val av musik och dekor. Kvällens värdinna var Anna Svensdotter Dimle, Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare. Förutom en prisceremoni innehöll galakvällen musik med Brewhouse husband och gästartister samt ett liveperformance av konstnären VAGNELIND med tillhörande auktion.

– Vilken kväll, magi! Alla fantastiska vinnare, musiken, målningen, auktionen, stämningen. Allt. Så tacksam över att få vara en del av detta, säger Anna.

30 000 kronor till Jontefonden

Under galafinalen lyftes Jontefondens arbete genom att en målning av konstnären Vagnelind, som målades live under galakvällen, auktionerades ut till högstbjudande. Mats Jönsson, jurymedlem och grundare av MBJ Design, lade vinnarbudet som landade på hela 30 000 kronor, som gick oavkortat till fondens arbete.

Tavlan skall doneras till Ronald McDonald Hus i Göteborg, där den kommer att skänka både glädje och värme till sjukdomsdrabbade familjer. Christer Fuglesang, engagerad i Jontefonden, kommer personligen till ceremonin då tavlan skall sättas upp.

Vinnare i The Brewhouse Award 2017
Alla pristagare vann olika entreprenörsfrämjande insatser för att ta deras idé till förverkligande såsom affärscoachning, mentorskap, fri skrivbordsplats i 6 månader på Brewhouse och olika kreativa affärspaket från partners. Dessutom kryddades förstapristagarnas vinstpaket med 50 000 kronor vardera.

Av och med unga

Förstapris: Safe Steps – Alice Dahlemar, Ella Brax, Albert Nyblom, Hanna Sandberg, Emelie Nordenberg.

”En innovativ produkt med stor marknadspotential. Smart, genomtänkt och skalbar. En produkt helt rätt i tiden.”

Safe Steps bidrar till en ökad trygghet i motionsspåren. Safe Steps vill att kvinnor, likt män, ska kunna träna när och var de vill. Affärsidén är en träningsväst med insytt överfallslarm och snygga reflexdetaljer. För ett samhälle där alla ska våga röra på sig i mörkret.

Andrapris: Sapient -Felix Blohm Hagman

En nyskapande idé med stor samhällsnytta och behov. En kreativ digital lösning på ett område där det passar som allra bäst.”

Vill du ha en hemsida där alla kan lära sig om matematik och utöka sina kunskaper? En sida där det finns kurser om allt som har med matematik att göra och nya inspirerande frågor varje vecka? Har du svårt i skolan eller vill du utmana dig själv? Allt finns här, på Sapient

Tredjepris: Jobmatch – Arian Richard Saravi, Victoria Höglund

”En idé i tiden, enkel och skalbar. Med tydlig och hållbar intäktsmodell skapas förutsättningar för en bred lansering.”

Jobmatch är en innovativ jobbplattform som på ett helt nytt sätt skapar direktkontakt mellan företag och privatpersoner. Gynnar både arbetssökaren och arbetsgivaren.

Sociala innovationer och socialt entreprenörskap

Förstapris: Local Food Nodes – Albin Ponnert, Viktor Zaunders, David Ajnered

”Ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt projekt. En social innovation med en genomtänkt cirkulär ekonomi. Briljant, trovärdigt och värdeskapande.”

Local Food Nodes är en öppen digital plattform som möjliggör försäljning från lokala livsmedelsproducenter till slutkonsument utan mellanhänder.

Andrapris: Gröna Tändvätskan – Louise Siljeholm

”Ekologisk och smart produkt som omvandlar restprodukter till en innovativ lösning. Kreativ, nyskapande  och skalbar.”

Gröna tändvätskan är en miljövänlig tändvätska som är 100 procent förnyelsebar och koldioxidfri. Tändvätskan skapas av restavfall och använder inga nya resurser för att tillverkas.

Tredjepris: EQLovesFestival – Melisha Linnell, Kimtina Malmcrona

”Ett engagerande samhällsprojekt och en viktig röst i branschen. Ett verktyg för jämlikhet på kort och lång sikt. Ett efterfrågat tillskott i den svenska musikindustrin.”

EQLovesFestival är en återkommande musikfestival med fokus på musikproduktion och jämställdhet. Syftet är att lyfta fram och synliggör kvinnliga musikproducenter, ljudtekniker och mixare. Målet är att bädda för en framtid med en jämställd musikbransch. EQLovesFestival anordnas av EQLovesMusic som är en ideell förening.

Öppen ansökanFritt skapande

Förstapris: Tidioo – Isabella Borrego

”Smart, genomtänkt innovation. Kan revolutionera hela utbildningssystemet och tas vidare i en mängd nya miljöer. En idé i tiden med stor skalbarhet och potential för framtiden.”

Tidioo är ett pedagogiskt verktyg som syftar till att öka koncentrationen genom att förbättra användningen av smartphones och andra mobila enheter i klassrummet.

Andrapris: IV-bracelet – Frida McCabe, Linn Wrangmark

”Briljant designidé. Enkel och hållbar innovation med stort behov på en gigantisk marknad. Samhällssocial och med ekonomisk nytta.”

Medow utvecklar innovativa sjukvårdsprodukter som tillför glädje, komfort och effektivitet med hjälp av färg och design. Företagets första produkt IV-bracelet är ett lättanvänt och färgglatt armband som man kan fästa intravenösa slangar på för att hålla dem och nålen på plats under behandlingen.

Tredjepris: Podmosphere – Varga Moshtagh

”Välformulerad och nyskapande idé  med ny affärsmodell på en växande marknad. En kreativ plattform även för de små att synas och ta plats på.”

Podmosphere AB är världens första öppna plattform för mass-sponsring inom podcastbranschen. Podmosphere skall revolutionera sponsormarknaden inom podcastbranschen de kommande åren.

 

 

Webbyrå mkmedia
Till toppen