Meny

The Brewhouse Award – Uppdrag, vision och historik


THE BREWHOUSE AWARD

Vi på kulturfabriken Brewhouse vet att det går att förändra, utveckla och förädla världen med kraft ur de kulturella och kreativa branscherna. Vi vet dessutom att det går att skapa lönsamhet, affärsnytta och innovation inom dessa områden. Därför arrangerar vi årligen The Brewhouse Award; den nationella idé- och innovationstävlingen som låter det kreativa skapandet, kulturen och mångfalden stå i centrum för tillväxten. Här tillåts gränserna för traditionell affärsverksamhet att skjutas fram och utmanas.

Tävlingen vänder sig till kreatörer och innovatörer inom *arkitektur, design och formgivning, film, foto, konst, kulturarv, litteratur, media och marknadskommunikation, mode, musik, måltid, scenkonst, slöjd och konsthantverk, spelutveckling samt upplevelsebaserat lärande.

Brewhouse har uppdraget att identifiera nya talanger inom dessa branscher och de ryms inom begreppet Kulturella och kreativa näringar, *KKN. Vår vision är att tävlingen skall stimulera nya innovationer till den globala marknaden och visa att framtidens hållbara tillväxt och innovation finns inom KKN.

Historik

Med start år 2007 arrangerade Brewhouse under 8 år affärsidétävlingen My Mission. År 2014 gästspelade My Mission i Västtrafiks idétävling Resenärskampen där målet var att ta tillvara på människors innovativa idéer för ett ökat kollektivt resande. Under dessa år har över 2 000 tävlingsbidrag skickats in och över 100 företag drivs idag med direkt koppling till den idé man tävlade med.

Brewhouse har inspirerat andra aktörer att arrangera liknande tävlingar och det gör oss både stolta och glada. Detta faktum tillsammans med framgångsrika tävlingsår gjorde att vi 2014 genomförde en förstudie för att utröna hur Brewhouse kunde utveckla My Mission och ta tävlingen till nästa nivå. Denna förstudie genererade en konceptutvecklingsprocess under 2015 där vi tillsammans med en referensgrupp bestående av bland annat kreatörer, näringslivsrepresentanter och framgångsrika entreprenörer vände ut och in på tävlingens tidigare innehåll och upplägg, behöll de bra delarna och utvecklade de med förbättringspotential.

Ett exempel är att det utöver den tidigare tävlingskategorin Öppen ansökan tillkom två kategorier: Av och med unga samt Sociala innovationer och socialt entreprenörskap. Resultatet blev The Brewhouse Award, Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling som lanserades hösten 2015 med ny visuell identitet, nytt namn och nytt koncept.

Läs mer om föregående tävlingsår, vinnare, jurys samt finalgalor under The Brewhouse Award 2018, Arkiv.

Webbyrå mkmedia
Till toppen