Anna Svensdotter Dimle! Juryordförande för The Brewhouse Award 2017.
Anna Svensdotter Dimle är valthornisten från Dalarna som lämnat det professionella musikerlivet för att leda utvecklingen på Kulturfabriken Brewhouse i stadsdelen Gårda i Göteborg. Dessutom är Anna juryordförande för The Brewhouse Award, Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling för de kreativa branscherna.
Läs hela inläggetAnsök till Brewhouse inkubator!
Med den konstnärliga drivkraften fokuserar vi på att utveckla din idé eller din befintliga verksamhet. Tillsammans med våra föreläsare och affärsutvecklare skapar du förutsättningarna för ett långsiktigt och hållbart företagande.Hos oss får du verktygen och coachningen till att utveckla din marknadsföring och säljteknik.
Som entreprenör i Brewhouse Inkubator erbjuds du också att ta del av hela Brewhouse nätverk.
Vi tror på samverkan, att lyssna och inspireras av varandra samt att dela erfarenheter.
Så här säger en av våra entreprenörer om inkubatorn
”Brewhouse inkubator har gett oss de nödvändiga verktygen för att kunna gå vidare som företagare. Vi har nu en fungerande affärsplan och luft under vingarna. Funderar du också på att starta eget men känner dig osäker på uppstartsprocessen? Då kan vi verkligen rekommendera att söka till Brewhouse inkubator där dörren alltid står öppen.”
Joakim & Patrik/Holstr
Sök till något av våra inkubatorprogram och bli en del av gemenskapen.
Sista ansökningsdag 31 maj
Läs mer och gör din ansökan här
Läs hela inläggetRecycling, hållbarhet – vår nya miljö!
Så här gör vi!
I mellandagarna startade vi omgestaltningen av miljön på inkubatorn och pop up-kontoret. Med minimal budget men med stort hjärta och engagemang började idéerna att växa fram utifrån Brewhouse identitet och värdegrund. En självklarhet var att tänka recycling, att måla själva, laga, sälja, ge bort och inhandla ”nytt” på loppis – hållbar renovering med våra målgrupper i fokus. Vår AD Jörgen Nordqvist var givetvis involverad i projektet då Jörgen är hjärnan och <3 bakom vårt nya visuella formspråk.
Vår identitet vilar på storytelling från Apotekarnes vattenfabrik till dagens bubblande Kulturfabrik där kontraster bygger spänningen – betong möter kristallkrona i foajén, konstnärskap möter entreprenörskap, den strama maskulina svart-vita formen möter rokoko-möblemang o.s.v.
Brewhouse skall andas skapande och mångfald, det skall vara välkomnande hos oss och vi skall leva som vi lär – för oss är vår renovering ett exempel på hur vi verkar i vardagen. Vi tar tillvara på designklassiker som skapades för över 90 år sedan, vi målar om de orange skrivbordsavskiljarna och vi inkluderar hela ”gänget” i arbetet. På så sätt stärker vi Brewhouse-känslan och har dessutom himla roligt tillsammans!
Kolla in våra före- och efter bilder och välkomna på ett besök!
Inkubatorns & pop up-kontorets lunchrum
Innan
Efter
(obs, inväntar våra omgjorda fika bord)
Lounge hörna
Innan
Efter
Kontorslandskap & pop up-kontor
Efter
Konferensrum Hallonsoda
Innan
Efter
Telefonrum
Innan
Efter
Läs hela inläggetBrewhouse på Stockholms Auktionsverk
Jörgen Nordqvist och Brewhouse samarbete går tillbaka till 2015. Nyligen kunde vernissage-besökarna på Stockholms Auktionsverk beskåda de posters han skapat till The Brewhouse Adward 2016. Jörgen var en av de utvalda formgivare som deltagit i Ung Svensk Form, en jurybedömd designutmärkelse för unga formgivare som Svensk Form arrangerat sedan 1998.
Under Stockholm Design Week bjöds besökarna in till en retrospektiv utställning som lyfte fram det bästa från de 18 år som passerat sedan starten. Formgivarnas verk speglar både den tid då de var med i Ung Svensk Form och vilka de är idag. Utställningen avslutas med en kurerad auktion den 13 februari där merparten av objekten gick att köpa hos auktionsverket.
Jörgens konstnärliga och unika posters reflekterar samma estetik och känsla som även omvandlingen av Brewhouse Inkubator och pop up-kontor utstrålar, ett projekt som Jörgen har varit med och arbetat fram. Vi var givetvis nyfikna på hur det hade gått i Stockholm och kontaktade Jörgen för att få veta mer.
Hur gick det i Stockholm?
Bra, det var väldigt mycket folk på vernissagen och även både svensk och utländsk press. Affischerna auktionerades ut efter utställningen. Det gick över förväntan.
Vad är tanken/ idén bakom verken du skapade för The Brewhouse Award 2016?
Motiven är skapade utifrån tävlingens payoff ”Tusen tankar. En idé.” De är alltså gjorda av ett stort antal kapsyler och som på håll blir en bild. Motiven är valda utifrån de kulturella och kreativa näringarna, dödskallen står för litteratur, läppstiftet för mode och blixten är en ”snilleblixt”.
Vad är Brewhouse för dig?
Brewhouse är lite av en oslipad diamant. Då jag själv arbetar inom kulturella och kreativa näringar (grafisk design) så är det lätt att bli engagerad och med Brewhouse engagemang, inriktning och fokus kan det bli den kulturfabrik som Göteborg behöver.
Vi är stolta över vårt samarbete med Jörgen och ser fram emot fortsättningen där det visuella formspråket och ”koncept-tänket” skall genomsyra hela verksamheten.
Brewhouse har en stark identitet och verksamheten vilar på en väl förankrad värdegrund och tillsammans med Jörgens konstnärlighet och unika formgivning kommer vi att positionera vår verksamhet än bredare och nå större mångfald och nya målgrupper.
Läs hela inläggetPresidentes in Thronis- Daniel Stighäll
Presidentes in Thronis
Den 29 januari i år framförde jag och några vänner en konsert i Nyköping som en del av deras gästabudsår – 700-årsjubileet för Nyköpings gästabud 1317. En del av programmet bestod av musik från en mycket märkvärdig bok, vilken också sammanställdes år 1317, och kallas vanligen för Roman de Fauvel. Roman de Fauvel är en satirisk fabel i två delar, skriven av Gervais du Bus 1310 och 1314, men, på grund av den enorma popularitet historien fick, sammanställdes en lyxutgåva 1317 (se bild här intill) som förutom en mängd fantastiska bilder också inkluderade en hel del tonsatta sånger, baserade på delar av texten.
Origami-workshop hett julklappstips!
Anna Hedenrud jobbar med den japanska konstformen Origami. Brewhouse bjöd in henne att hålla en workshop under Kulturkalaset 2016 där besökarna själva kunde få prova olika vikningar och uppleva lite av den japanska kulturen. Det var en väldigt roligt upplevelse både för oss och för alla besökare.
Läs hela inläggetMousiké – Daniel Stighäll
Vårt ord musik kommer som så mycket annat från grekiskan och begreppet Mousiké. Vårt användande av ordet musik skiljer sig ganska väsentligt från den ursprungliga betydelsen då det under antiken inte enbart innefattade musik, utan var ett mycket vidare begrepp. Mousiké definieras som konstarterna de nio muserna rådde över. (Mittica, 2015) skriver att Mousiké was to the Ancient Greeks the art of the Muses practised by the mousikoi: minstrels, musicians, poets, and sometimes dancers. This is the oldest cultural expression known to us, and at least until the fifth century BC it was marked by the unity of poetry, melody and dancing. (s. 29) och (Babich, 2005) fördjupar begreppet ytterligare:
Läs hela inläggetVi presenterar Higab som partner till The Brewhouse Award 2016
Higab stöttar även i år idé- och innovationstävlingen The Brewhouse Award och skänker 50 000 kr till förstapristagaren i Av och med unga, tävlingskategorin som vänder sig till kreativa idégivare i åldern 15-20 år. När det kommer till kreativitet på arbetsplatsen berättar Kicki Johanson, Kommunikationschef på Higab, att det är hög delaktighet bland medarbetarna och att man uppmuntrar till att tänka nytt.
Higab är ett fastighetsbolag inom Göteborgs Stad med uppdrag att förse stadens verksamheter med lokaler. En del i vårt uppdrag är att vårda, bevara och utveckla stadens kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer. Brewhouse är en av våra drygt 300 byggnader, tillsammans med Stora Teatern, Rådhuset och Bravida Arena.
Higab ska bli bäst på att utveckla och levandegöra byggnader som stärker Göteborgs konkurrenskraft.
– Genom att vara ett strategiskt verktyg för Göteborgs Stad inom fastighetsområdet ska vi bidra till stadens utveckling, förklarar Kicki Johanson.
Innovationsrådgivare i juryn för The Brewhouse Award
Mathias Gaunitz från Linnéuniversitetet tar plats i juryn för The Brewhouse Award, här följer hans tre handfasta tips till potentiella entreprenörer; prata med någon annan, skapa en prototyp, försök sälja den till någon!
Läs hela inläggetAffärsutvecklar-VD i juryn för The Brewhouse Award
Camilla Tonnqvist Palmertz är civilingenjören som skapade Volvos konceptbil, YCC, den så kallade ”tjejbilen”. Nu driver hon bolaget Ampersand samtidigt som hon engagerar sig i The Brewhouse Award igen.
Läs hela inläggetWebbyrå mkmedia