Blogginlägg taggade med:

media


Mindora – En personlig crowdfundingsajt!

 

Jag sitter vid det stora spröjsade industrifönstret i restaurangen och dricker en kopp kaffe tillsammans med Fredrik Björhed, en av grundarna till företaget Mindora. Det är småmolnigt utanför och hösten har börjat omfamna oss på allvar. Vi talar om att starta företag med sin bästa kompis, fördelar och nackdelar. Hur olikheter berikar, att våga tänka om och att lyssna till sitt hjärta.

– Den största fördelen som vi har, med att ha känt varandra sedan ungdomsåren, är att vi har högt i tak, menar Fredrik. Vi vågar ifrågasätta varandras tankar och förslag men har samtidigt aldrig långt till berömmet. När vi har olika åsikter beror det ofta på att vi inte har lyckats förmedla och grunda tanken hos den andra. Det löser vi med hjälp av en penna och en whiteboard där vi visuellt strukturerar upp de olika alternativen. Inte sällan lämnar vi rummet med ett helt nytt alternativ som är bättre än de båda ursprungliga, berättar Fredrik.

Livet utanför företagandet skall rulla på som vanligt när man startar en helt ny verksamhet. Att ha balans däremellan är inte alltid lätt, och personliga händelser kan ibland försvåra både tempot och utvecklingen i företagandet.

– Det är sant, fortsätter Fredrik. Men jag har svårt att se att vi skulle vara där vi är idag om vi inte hade vår vänskap och djupt rotad förståelse för varandra. Vi accepterar att det skaver ibland. Under uppstarten delade vi många privata händelser. En av oss blev pappa, en förlorade en förälder sen har det varit både giftemål och en bilolycka längs vägen. Allt detta sammantaget har gjort att vi har kommit varandra närmare även i arbetet med Mindora. De yttre personliga händelserna har inte setts som en belastning. Tvärtom har vi fått än bättre förståelse för varandra. Och det i sig är ju något som ofta tas upp som en springande punkt när det gäller att svetsa samman ett team.

Fredrik berättar vidare hur han ser på Mindora utifrån samma filosofi och att de inte vill vara en anonym crowdfundingplattform i mängden.

– Crowdfunding handlar i grunden om människor som vill genomföra kreativa projekt. Och människors kreativitet ser olika ut. Någon kan behöva känna det där extra stödet i ryggen medan andra blir bättre när de får dra i alla trådarna själva. Kan vi på något sätt hjälpa till med våra personliga erfarenheter så är det bara positivt, fortsätter Fredrik.

– Vårt mål har hela tiden varit att skapa förutsättningar för projekt att nå finansiering på sin egna villkor. Vi startade Mindora för att vi först och främst ville skapa ett alternativ när det gäller att själv kunna nå finansiering. Det finns redan möjligheter för kreatörer och kulturarrangörer att söka offentliga medel men det passar inte alla att skriva ansökningshandlingar och uppföljningsrapporter.

Med Andreas bakgrund som webbutvecklare och Fredriks bakgrund som journalist och företagare är det lätt att tro att arbetsfördelningen är självklar och orubblig. Är det så eller vågar ni tänja på gränserna?

– Ja, det är klart att Andreas gör det han är bäst på och tvärt om. Samtidigt tycker vi att det är viktigt att man utmanar sig själv genom att ibland verka inom områden som man känner att man inte riktigt behärskar. Det get inte bara en ökad insikt i den andres arbete utan gör det också lättare att förstå och överblicka helheten i det man bygger upp och utvecklar. Inte minst i ett nystartat företag, menar Fredrik.

          

För mig är namnet Mindora mjukt, vackert och feminint. Var kommer namnet ifrån och vad har namnet för betydelse för er?

– Mindora är ett ord som har en mängd olika betydelser beroende på hur man sätter samman det och utifrån vilket språk man använder när man tolkar det. Det är är ett kvinnonamn men även ett namn på en ö på Filippinerna. ”Dora” är ett gammalt svenskt ord för fönster som ger Mindora betydelsen MITT FÖNSTER. ”Ora” är dessutom guld på esperanto vilket ger bra konnotationer när man för samman det med ”Mind”. Namnet skall spegla vårt varma och personliga tänk, att både erfarna och nya användare skall mötas och dela varandras erfarenheter på vår digitala plattform. En familjekänsla helt enkelt.

Nu är ni lanserade och har haft era första kampanjer. Vad drömmer ni om, har ni ett drömprojekt för Mindora?

– Ja visst har vi det, många, säger Fredrik och ler. Ett av drömprojekten är att se en oetablerad artist landa ett stort skivkontrakt. Att hen tack vara vår crowdfundingsajt lyckas att samla in eget startkapital som visar att det finns en stabil fanbase. Skivbolaget behöver i sin tur ta mindre risk och kan släppa ifrån sig en större del av kakan till artisten. Det skulle vara riktigt häftigt att vara med om..

Ni har gått från att vara ett inkubatorföretag till att nu vara ett etablerat företag på Brewhouse. Ni väljer att sitta kvar i vårt öppna kontorslandskap tillsammans med ett gäng kreatörer, innovatörer och startups. Vad ger det er att ha nära till kollegor att dela vardagen med?

– Det viktigaste för oss är möjligheten att interagera med andra entreprenörer. Vi är i ständig utveckling även utanför inkubatorn och befinner oss i liknande situationer som många andra, vi står inför samma utmaningar. Här får vi en kortare väg till beslut och ett sammanhang där Mindora kan utvecklas helt enkelt.

Vi reser oss upp och lämnar två tomma kaffekoppar kvar på bordet i restaurangen.

– Här får faktiskt drömmar en möjlighet att bli verkliga. För oss betyder Brewhouse kreativitet och utveckling och ni är omfamnande, fortsätter Fredrik ut mot foajén.

Innan vi skiljs åt avslutar jag med att säga hur viktigt det är att Mindora behåller sin varma och personliga identitet. Andreas och Fredrik berör på djupet. Med dessa ord i ryggen skyndar Fredrik sig upp för trappan till Inkubatorn och jag kilar in till Labbet där kollegorna väntar på dagens personalmöte.

Mindoras hemsida!

 

Läs hela inlägget

Välkommen NK! Partner till The Brewhouse Award.

The Brewhouse Award är tävlingen som sätter fokus på nya idéer och innovationer inom kulturella och kreativa branscher. Ett viktigt led i att skapa trovärdighet för tävlingen och att nå ut till nya målgrupper är samarbete med både näringslivet och offentliga aktörer.

För andra året i rad är Nordiska Kompaniet, NK, en av våra stolta partners och för en vecka sedan lanserades årets tävling i foajén vid NKs huvudentré. Tillsammans med vår andra partner BMW Bilia Group fick vi möjligheten att marknadsföra tävlingen under tre dagar och samtala med alla NKs gäster. En strålande start på årets tävling!

Som representant för NK har vi en ny jurymedlem i The Brewhouse Award som heter Maria Rosén och är operativ projektledare på NK.

Maria Rosén
Operativ Projektledare
NK

– 1902 grundade Josef Sachs Nordiska Kompaniet och hade en tydlig ambition. Varuhuset NK skulle vara en kommersiell och kulturell teater – en scen för samtiden. Vi tycker att The Brewhouse Award går hand i hand med NKs vision och därför är vårt samarbete viktigt.

Maria jobbar på marknadsavdelningen på NK sedan 13 år tillbaka och har haft olika roller inom kommunikation och marknadsföring. Idag är fokus kundansvar, kommunikation och events i varuhuset i Göteborg. Maria har tidigare erfarenhet inom olika branscher och den gemensamma nämnaren har alltid varit service och kommunikation.

När Maria blev tillfrågad om att vara med i juryn funderade hon på sina olika drivkrafter och vad som lockade henne att säga Ja till uppdraget.

– Jag gillar att coacha och att utveckla människor. Det är fantastiskt med kreativitet och jag triggas av innovatörer som har helt nyskapande idéer och lösningar.

Maria ser även fram emot att lära känna juryn i årets tävling. Denna imponerande grupp på drygt 40 personer, med exceptionell kunskap och drivkraft, är ett unikt nätverk som träffas kontinuerligt under året. Vad bidrar du med i juryarbetet, undrar vi nyfiket?

– Med lång erfarenhet av att arbeta med entreprenörer och stora varumärken i en snabb och föränderlig bransch har jag med mig bred kunskap och en fingertoppskänsla för att se det nya. Självklart har jag även med mig min “spets” inom kommunikation och marknadsföring.

Till sist Maria, vad önskar du dig av årets tävling?

– Jag vill bli överraskad av tävlingsbidragen, se något helt nytt, något som sticker ut och kan implementeras i den kommersiella världen.

Till NK och Maria, tusen tack för ett fantastiskt samarbete!

Läs mer om The Brewhouse Award här.

Läs hela inlägget

Ansök till Brewhouse inkubator!

1brewhouse_inkubator_2017kop

 

Med den konstnärliga drivkraften fokuserar vi på att utveckla din idé eller din befintliga verksamhet. Tillsammans med våra föreläsare och affärsutvecklare skapar du förutsättningarna för ett långsiktigt och hållbart företagande.Hos oss får du verktygen och coachningen till att utveckla din marknadsföring och säljteknik.

Som entreprenör i Brewhouse Inkubator erbjuds du också att ta del av hela Brewhouse nätverk.

Vi tror på samverkan, att lyssna och inspireras av varandra samt att dela erfarenheter.

Så här säger en av våra entreprenörer om inkubatorn

”Brewhouse inkubator har gett oss de nödvändiga verktygen för att kunna gå vidare som företagare. Vi har nu en fungerande affärsplan och luft under vingarna. Funderar du också på att starta eget men känner dig osäker på uppstartsprocessen? Då kan vi verkligen rekommendera att söka till Brewhouse inkubator där dörren alltid står öppen.”

Joakim & Patrik/Holstr

 

Sök till något av våra inkubatorprogram och bli en del av gemenskapen.

Sista ansökningsdag 31 maj

Läs mer och gör din ansökan här 

Läs hela inlägget

Recycling, hållbarhet – vår nya miljö!

Så här gör vi!

I mellandagarna startade vi omgestaltningen av miljön på inkubatorn och pop up-kontoret. Med minimal budget men med stort hjärta och engagemang började idéerna att växa fram utifrån Brewhouse identitet och värdegrund. En självklarhet var att tänka recycling, att måla själva, laga, sälja, ge bort och inhandla “nytt” på loppis – hållbar renovering med våra målgrupper i fokus. Vår AD Jörgen Nordqvist var givetvis involverad i projektet då Jörgen är hjärnan och <3 bakom vårt nya visuella formspråk.

Vår identitet vilar på storytelling från Apotekarnes vattenfabrik till dagens bubblande Kulturfabrik där kontraster bygger spänningen – betong möter kristallkrona i foajén, konstnärskap möter entreprenörskap, den strama maskulina svart-vita formen möter rokoko-möblemang o.s.v.

Brewhouse skall andas skapande och mångfald, det skall vara välkomnande hos oss och vi skall leva som vi lär – för oss är vår renovering ett exempel på hur vi verkar i vardagen. Vi tar tillvara på designklassiker som skapades för över 90 år sedan, vi målar om de orange skrivbordsavskiljarna och vi inkluderar hela “gänget” i arbetet. På så sätt stärker vi Brewhouse-känslan och har dessutom himla roligt tillsammans!

Kolla in våra före- och efter bilder och välkomna på ett besök!

Inkubatorns & pop up-kontorets lunchrum 

Innan

Inkubatorns lunchrum innan

Efter
(obs, inväntar våra omgjorda fika bord)

FullSizeRender (2)

Lounge hörna

Innan

IMG_3783

Efter

FullSizeRender (4)

Kontorslandskap & pop up-kontor

Innan

FullSizeRender (3)

FullSizeRender (10)

Efter

FullSizeRender (5)

 

Konferensrum Hallonsoda

Innan

FullSizeRender (7)

Efter

FullSizeRender (6)

Telefonrum

Innan

FullSizeRender (8)

Efter

FullSizeRender (9)

Läs hela inlägget

Brewhouse på Stockholms Auktionsverk

 

Jörgen Nordqvist

Jörgen Nordqvist och Brewhouse samarbete går tillbaka till 2015. Nyligen kunde vernissage-besökarna på Stockholms Auktionsverk beskåda de posters han skapat till The Brewhouse Adward 2016. Jörgen var en av de utvalda formgivare som deltagit i Ung Svensk Form, en jurybedömd designutmärkelse för unga formgivare som Svensk Form arrangerat sedan 1998.

Under Stockholm Design Week bjöds besökarna in till en retrospektiv utställning som lyfte fram det bästa från de 18 år som passerat sedan starten. Formgivarnas verk speglar både den tid då de var med i Ung Svensk Form och vilka de är idag. Utställningen avslutas med en kurerad auktion den 13 februari där merparten av objekten gick att köpa hos auktionsverket.

Jörgens konstnärliga och unika posters reflekterar samma estetik och känsla som även omvandlingen av Brewhouse Inkubator och pop up-kontor utstrålar, ett projekt som Jörgen har varit med och arbetat fram. Vi var givetvis nyfikna på hur det hade gått i Stockholm och kontaktade Jörgen för att få veta mer.

Hur gick det i Stockholm?

Bra, det var väldigt mycket folk på vernissagen och även både svensk och utländsk press. Affischerna auktionerades ut efter utställningen. Det gick över förväntan.

Vad är tanken/ idén bakom verken du skapade för The Brewhouse Award 2016?

Motiven är skapade utifrån tävlingens payoff “Tusen tankar. En idé.” De är alltså gjorda av ett stort antal kapsyler och som på håll blir en bild. Motiven är valda utifrån de kulturella och kreativa näringarna, dödskallen står för litteratur, läppstiftet för mode och blixten är en ”snilleblixt”.

Vad är Brewhouse för dig?                                                                                       

Brewhouse är lite av en oslipad diamant. Då jag själv arbetar inom kulturella och kreativa näringar (grafisk design) så är det lätt att bli engagerad och med Brewhouse engagemang, inriktning och fokus kan det bli den kulturfabrik som Göteborg behöver.

Vi är stolta över vårt samarbete med Jörgen och ser fram emot fortsättningen där det visuella formspråket och “koncept-tänket” skall genomsyra hela verksamheten.

Brewhouse har en stark identitet och verksamheten vilar på en väl förankrad värdegrund och tillsammans med Jörgens konstnärlighet och unika formgivning kommer vi att positionera vår verksamhet än bredare och nå större mångfald och nya målgrupper.

Läs hela inlägget

Vi presenterar Higab som partner till The Brewhouse Award 2016

Higab stöttar även i år idé- och innovationstävlingen The Brewhouse Award och skänker 50 000 kr till förstapristagaren i Av och med unga, tävlingskategorin som vänder sig till kreativa idégivare i åldern 15-20 år. När det kommer till kreativitet på arbetsplatsen berättar Kicki Johanson, Kommunikationschef på Higab, att det är hög delaktighet bland medarbetarna och att man uppmuntrar till att tänka nytt.

Higab är ett fastighetsbolag inom Göteborgs Stad med uppdrag att förse stadens verksamheter med lokaler. En del i vårt uppdrag är att vårda, bevara och utveckla stadens kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer. Brewhouse är en av våra drygt 300 byggnader, tillsammans med Stora Teatern, Rådhuset och Bravida Arena.

Higab ska bli bäst på att utveckla och levandegöra byggnader som stärker Göteborgs konkurrenskraft.
– Genom att vara ett strategiskt verktyg för Göteborgs Stad inom fastighetsområdet ska vi bidra till stadens utveckling, förklarar Kicki Johanson.

Läs hela inlägget

Innovationsrådgivare i juryn för The Brewhouse Award

Innovationsrådgivare i juryn för The Brewhouse Award

Mathias Gaunitz från Linnéuniversitetet tar plats i juryn för The Brewhouse Award, här följer hans tre handfasta tips till potentiella entreprenörer; prata med någon annan, skapa en prototyp, försök sälja den till någon!

Läs hela inlägget

Affärsutvecklar-VD i juryn för The Brewhouse Award

Affärsutvecklar-VD i juryn för The Brewhouse Award

Camilla Tonnqvist Palmertz är civilingenjören som skapade Volvos konceptbil, YCC, den så kallade “tjejbilen”. Nu driver hon bolaget Ampersand samtidigt som hon engagerar sig i The Brewhouse Award igen.

Läs hela inlägget

Marknadschef från Göteborgstryckeriet i juryn för The Brewhouse Award

Marknadschef i juryn för The Brewhouse Award

Maria Iversén har med sig entreprenörskapet sedan barnsben och för henne är ständig utveckling och personliga möten drivkraften. Nu tar hon plats i juryn för The Brewhouse Award, Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling för de kulturella och kreativa branscherna.

Läs hela inlägget

Art director i juryn för The Brewhouse Award

Art director i juryn för The Brewhouse Award

Gunilla Persson har jobbat med reklam och marknadsföring i 25 år. Som du förstår är vi tacksamma att kunna stärka upp juryn för The Brewhouse Award med denna erfarenhet och expertis – välkommen Gunilla!

Läs hela inlägget

Webbyrå mkmedia
Till toppen