Blogginlägg taggade med:

Konst


Från det blå skåpet.

 

På andra våningsplanet i det stora öppna kontorslandskapet på Brewhouse sitter Daniel Stighäll och jobbar framför datorn. Daniel är nyss hemkommen från Kristianstad och arbetet med premiären av föreställningen Från det blå skåpet, en bön i tiden.

Till vardags är Daniel doktorand vid Luleå Tekniska Universitet inom ämnet konstnärlig gestaltning. I sitt forskningsprojekt studerar han de kreativa processer man genomgår i produktionen av en nutida commedia dell’arte-opera, med inspiration från 1500-talets olika musikdramatiska genrer. Som ”laboratorium” ingår Stighälls ensemble Serikon (www.serikon.org).

Daniel arbetar parallellt med flera olika projekt och tillsammans med Cecilia Frode är Daniel konstnärligt ansvarig för föreställningen Från det blå skåpet. Cecilia har skapat text, manus och regi och är berättare och ackompanjeras av renässansmusik framförd av Ensemble Mare Balticum och Serikon där Daniel medverkar på trombon, dragtrumpet och vallhorn.

Föreställningen ger publiken ett möte både med det vackra och det fula, det bekväma och det obekväma.

Se föreställningen och boka biljett i Falkenberg den 29 november, Växjö den 30 november och Kalmar den 1 december. Föreställningen är en produktion från Musik i Syd, med Jesper Hamilton som producent och konstnärligt ansvarig.

Läs samtalet med skådespelerskan Cecilia Frode där tankar om föreställningen och livets olika skeenden virvlar förbi.

– Jag tror att många av oss är vilsna och rädda i dag, säger Cecilia Frode.

Cecilia Frode har setts i filmer, tv-serier och på scen – både i teater och enmansföreställningar som Ängelen och En stjärt på himlen. Nu är det dags för hennes nya föreställning, Från det blå skåpet, att turnera runt i södra Sverige.
– Från det blå skåpet är en bön i tiden och med det menar jag att det är en allvarlig tid vi lever i nu. Det är mycket som händer, stora händelser som vi liksom inte kan vända ryggen oavsett hur vi lever. Jag kände att jag ville göra en bön till oss människor, säger hon.
De stora händelser hon talar om är sådant som maktmissbruk, kärnvapensprängningar, naturkatastrofer och en snabb teknisk utveckling.
– Jag tror att det är många av oss som är rädda och vilsna. Den tid som vi lever i är ett koncentrat av starka upplevelser som jag tror många försöker hitta sätt att hantera och vara i.

Varifrån kommer namnet Från det blå skåpet?
– Det blå skåpet är ett finskåp. Många känner till uttrycket att man har skitit i det blå skåpet. Det kommer från färgen Berlinerblått, som blev populärt på möbler under 1800-talet och ansågs finare än occra och rött. Det är ett finskåp och den här föreställningen är från mitt blåa skåp, min själ och mitt hjärta. Det här är från mitt hjärta till er.

Hon förklarar att showen är en sådan bön som hon själv skulle vilja höra – och tröstas av.
– Vi lever i en väldigt pressad tid oavsett vad du arbetar med eller var du bor. Det är en maxad tid vi lever i så det är en bön om oss, till oss, och för att få dem i salongen att känna att de inte är ensamma om att vilja men inte orka, att vilja men inte veta hur, att vilja men vara för rädd. Du kan vara vd för ett stort företag och ändå känna den här vilsenheten. Oavsett position, ekonomisk trygghet eller inte ekonomisk trygghet. För alla är det väldigt påtagligt hur skört livet är. Jag vill tala om att vi alla sitter i samma båt, säger hon och fortsätter:
– I det kan det komma en huvudlös gudstro ju, men jag tror vi behöver medmänsklig kärlek, och en vilja att förstå varför en annan person inte gör som jag gör. Att alla är annorlunda och att det måste få vara så.

Hur skulle du beskriva föreställningen?
– Det är en vilsam föreställning som nog är väldigt utomjordisk, eterisk och sakral – men högst världslig.

Hon har själv skrivit föreställningen och kommer att framföra den ensam, ackompanjerad av renässansmusik framförd av Ensemble Mare Balticum och Serikon.
– Det blir en kontrast mellan mitt framförande av texten och hur texten är skriven, som är väldigt mycket i nuet, och med den här gamla musiken. Det var min ambition, att jag ville ha tidsspannet mellan min text och musiken och få publiken att känna att vi är så små liksom. Det hade inte blivit samma sak om vi haft musik som är skriven i dag.

Dina två tidigare föreställningar Ängelen och En stjärt på himlen har båda visats i SVT. Kommer den här också att göra det?
– Jag tar en sak i taget, men kanske. Det hade varit roligt.
Hon ger tre föreställningar i Skåne, och urpremiären är på Kulturkvarteret i Kristianstad den 27 september. Därefter kommer den till Ystads teater 29 september och till Palladium i Malmö den 30 september.
– Jag har spelat i de här städerna tidigare och det ska bli kul att komma tillbaka, säger Cecilia Frode.

Nästa år kan man se Cecilia Frode i en av rollerna i Fredrik Wikingssons och Filip Hammars filmatisering av Tårtgeneralen.

Intervju Cecilia Frode: Martin Lagerholm

Bild Cecilia Frode: Anna-Lena Ahlström

Läs hela inlägget

Ansök till Brewhouse inkubator!

1brewhouse_inkubator_2017kop

 

Med den konstnärliga drivkraften fokuserar vi på att utveckla din idé eller din befintliga verksamhet. Tillsammans med våra föreläsare och affärsutvecklare skapar du förutsättningarna för ett långsiktigt och hållbart företagande.Hos oss får du verktygen och coachningen till att utveckla din marknadsföring och säljteknik.

Som entreprenör i Brewhouse Inkubator erbjuds du också att ta del av hela Brewhouse nätverk.

Vi tror på samverkan, att lyssna och inspireras av varandra samt att dela erfarenheter.

Så här säger en av våra entreprenörer om inkubatorn

”Brewhouse inkubator har gett oss de nödvändiga verktygen för att kunna gå vidare som företagare. Vi har nu en fungerande affärsplan och luft under vingarna. Funderar du också på att starta eget men känner dig osäker på uppstartsprocessen? Då kan vi verkligen rekommendera att söka till Brewhouse inkubator där dörren alltid står öppen.”

Joakim & Patrik/Holstr

 

Sök till något av våra inkubatorprogram och bli en del av gemenskapen.

Sista ansökningsdag 31 maj

Läs mer och gör din ansökan här 

Läs hela inlägget

Recycling, hållbarhet – vår nya miljö!

Så här gör vi!

I mellandagarna startade vi omgestaltningen av miljön på inkubatorn och pop up-kontoret. Med minimal budget men med stort hjärta och engagemang började idéerna att växa fram utifrån Brewhouse identitet och värdegrund. En självklarhet var att tänka recycling, att måla själva, laga, sälja, ge bort och inhandla “nytt” på loppis – hållbar renovering med våra målgrupper i fokus. Vår AD Jörgen Nordqvist var givetvis involverad i projektet då Jörgen är hjärnan och <3 bakom vårt nya visuella formspråk.

Vår identitet vilar på storytelling från Apotekarnes vattenfabrik till dagens bubblande Kulturfabrik där kontraster bygger spänningen – betong möter kristallkrona i foajén, konstnärskap möter entreprenörskap, den strama maskulina svart-vita formen möter rokoko-möblemang o.s.v.

Brewhouse skall andas skapande och mångfald, det skall vara välkomnande hos oss och vi skall leva som vi lär – för oss är vår renovering ett exempel på hur vi verkar i vardagen. Vi tar tillvara på designklassiker som skapades för över 90 år sedan, vi målar om de orange skrivbordsavskiljarna och vi inkluderar hela “gänget” i arbetet. På så sätt stärker vi Brewhouse-känslan och har dessutom himla roligt tillsammans!

Kolla in våra före- och efter bilder och välkomna på ett besök!

Inkubatorns & pop up-kontorets lunchrum 

Innan

Inkubatorns lunchrum innan

Efter
(obs, inväntar våra omgjorda fika bord)

FullSizeRender (2)

Lounge hörna

Innan

IMG_3783

Efter

FullSizeRender (4)

Kontorslandskap & pop up-kontor

Innan

FullSizeRender (3)

FullSizeRender (10)

Efter

FullSizeRender (5)

 

Konferensrum Hallonsoda

Innan

FullSizeRender (7)

Efter

FullSizeRender (6)

Telefonrum

Innan

FullSizeRender (8)

Efter

FullSizeRender (9)

Läs hela inlägget

Brewhouse på Stockholms Auktionsverk

 

Jörgen Nordqvist

Jörgen Nordqvist och Brewhouse samarbete går tillbaka till 2015. Nyligen kunde vernissage-besökarna på Stockholms Auktionsverk beskåda de posters han skapat till The Brewhouse Adward 2016. Jörgen var en av de utvalda formgivare som deltagit i Ung Svensk Form, en jurybedömd designutmärkelse för unga formgivare som Svensk Form arrangerat sedan 1998.

Under Stockholm Design Week bjöds besökarna in till en retrospektiv utställning som lyfte fram det bästa från de 18 år som passerat sedan starten. Formgivarnas verk speglar både den tid då de var med i Ung Svensk Form och vilka de är idag. Utställningen avslutas med en kurerad auktion den 13 februari där merparten av objekten gick att köpa hos auktionsverket.

Jörgens konstnärliga och unika posters reflekterar samma estetik och känsla som även omvandlingen av Brewhouse Inkubator och pop up-kontor utstrålar, ett projekt som Jörgen har varit med och arbetat fram. Vi var givetvis nyfikna på hur det hade gått i Stockholm och kontaktade Jörgen för att få veta mer.

Hur gick det i Stockholm?

Bra, det var väldigt mycket folk på vernissagen och även både svensk och utländsk press. Affischerna auktionerades ut efter utställningen. Det gick över förväntan.

Vad är tanken/ idén bakom verken du skapade för The Brewhouse Award 2016?

Motiven är skapade utifrån tävlingens payoff “Tusen tankar. En idé.” De är alltså gjorda av ett stort antal kapsyler och som på håll blir en bild. Motiven är valda utifrån de kulturella och kreativa näringarna, dödskallen står för litteratur, läppstiftet för mode och blixten är en ”snilleblixt”.

Vad är Brewhouse för dig?                                                                                       

Brewhouse är lite av en oslipad diamant. Då jag själv arbetar inom kulturella och kreativa näringar (grafisk design) så är det lätt att bli engagerad och med Brewhouse engagemang, inriktning och fokus kan det bli den kulturfabrik som Göteborg behöver.

Vi är stolta över vårt samarbete med Jörgen och ser fram emot fortsättningen där det visuella formspråket och “koncept-tänket” skall genomsyra hela verksamheten.

Brewhouse har en stark identitet och verksamheten vilar på en väl förankrad värdegrund och tillsammans med Jörgens konstnärlighet och unika formgivning kommer vi att positionera vår verksamhet än bredare och nå större mångfald och nya målgrupper.

Läs hela inlägget

Presidentes in Thronis- Daniel Stighäll

Presidentes in Thronis

Presidentes in thronis

Den 29 januari i år framförde jag och några vänner en konsert i Nyköping som en del av deras gästabudsår – 700-årsjubileet för Nyköpings gästabud 1317. En del av programmet bestod av musik från en mycket märkvärdig bok, vilken också sammanställdes år 1317, och kallas vanligen för Roman de Fauvel. Roman de Fauvel är en satirisk fabel i två delar, skriven av Gervais du Bus 1310 och 1314, men, på grund av den enorma popularitet historien fick, sammanställdes en lyxutgåva 1317 (se bild här intill) som förutom en mängd fantastiska bilder också inkluderade en hel del tonsatta sånger, baserade på delar av texten.

Läs hela inlägget

Origami-workshop hett julklappstips!

Anna Hedenrud jobbar med den japanska konstformen Origami. Brewhouse bjöd in henne att hålla en workshop under Kulturkalaset 2016 där besökarna själva kunde få prova olika vikningar och uppleva lite av den japanska kulturen. Det var en väldigt roligt upplevelse både för oss och för alla besökare. 

Läs hela inlägget

Mousiké – Daniel Stighäll

Vårt ord musik kommer som så mycket annat från grekiskan och begreppet Mousiké. Vårt användande av ordet musik skiljer sig ganska väsentligt från den ursprungliga betydelsen då det under antiken inte enbart innefattade musik, utan var ett mycket vidare begrepp. Mousiké definieras som konstarterna de nio muserna rådde över. (Mittica, 2015) skriver att Mousiké was to the Ancient Greeks the art of the Muses practised by the mousikoi: minstrels, musicians, poets, and sometimes dancers. This is the oldest cultural expression known to us, and at least until the fifth century BC it was marked by the unity of poetry, melody and dancing. (s. 29) och (Babich, 2005) fördjupar begreppet ytterligare:

Läs hela inlägget

Vi presenterar Higab som partner till The Brewhouse Award 2016

Higab stöttar även i år idé- och innovationstävlingen The Brewhouse Award och skänker 50 000 kr till förstapristagaren i Av och med unga, tävlingskategorin som vänder sig till kreativa idégivare i åldern 15-20 år. När det kommer till kreativitet på arbetsplatsen berättar Kicki Johanson, Kommunikationschef på Higab, att det är hög delaktighet bland medarbetarna och att man uppmuntrar till att tänka nytt.

Higab är ett fastighetsbolag inom Göteborgs Stad med uppdrag att förse stadens verksamheter med lokaler. En del i vårt uppdrag är att vårda, bevara och utveckla stadens kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer. Brewhouse är en av våra drygt 300 byggnader, tillsammans med Stora Teatern, Rådhuset och Bravida Arena.

Higab ska bli bäst på att utveckla och levandegöra byggnader som stärker Göteborgs konkurrenskraft.
– Genom att vara ett strategiskt verktyg för Göteborgs Stad inom fastighetsområdet ska vi bidra till stadens utveckling, förklarar Kicki Johanson.

Läs hela inlägget

Innovationsrådgivare i juryn för The Brewhouse Award

Innovationsrådgivare i juryn för The Brewhouse Award

Mathias Gaunitz från Linnéuniversitetet tar plats i juryn för The Brewhouse Award, här följer hans tre handfasta tips till potentiella entreprenörer; prata med någon annan, skapa en prototyp, försök sälja den till någon!

Läs hela inlägget

Affärsutvecklar-VD i juryn för The Brewhouse Award

Affärsutvecklar-VD i juryn för The Brewhouse Award

Camilla Tonnqvist Palmertz är civilingenjören som skapade Volvos konceptbil, YCC, den så kallade “tjejbilen”. Nu driver hon bolaget Ampersand samtidigt som hon engagerar sig i The Brewhouse Award igen.

Läs hela inlägget

Webbyrå mkmedia
Till toppen