Blogginlägg taggade med:

entreprenör


Ansök till Brewhouse inkubator!

1brewhouse_inkubator_2017kop

 

Med den konstnärliga drivkraften fokuserar vi på att utveckla din idé eller din befintliga verksamhet. Tillsammans med våra föreläsare och affärsutvecklare skapar du förutsättningarna för ett långsiktigt och hållbart företagande.Hos oss får du verktygen och coachningen till att utveckla din marknadsföring och säljteknik.

Som entreprenör i Brewhouse Inkubator erbjuds du också att ta del av hela Brewhouse nätverk.

Vi tror på samverkan, att lyssna och inspireras av varandra samt att dela erfarenheter.

Så här säger en av våra entreprenörer om inkubatorn

”Brewhouse inkubator har gett oss de nödvändiga verktygen för att kunna gå vidare som företagare. Vi har nu en fungerande affärsplan och luft under vingarna. Funderar du också på att starta eget men känner dig osäker på uppstartsprocessen? Då kan vi verkligen rekommendera att söka till Brewhouse inkubator där dörren alltid står öppen.”

Joakim & Patrik/Holstr

 

Sök till något av våra inkubatorprogram och bli en del av gemenskapen.

Sista ansökningsdag 31 maj

Läs mer och gör din ansökan här 

Läs hela inlägget

En inkubator med mångfald i fokus!

Albert

Den 30 januari hälsade vi vårens nya entreprenörer, innovatörer och kreatörer välkomna till förinkubator Create Speed. Via workshops, föreläsningar och coachning har vi nöjet att följa dem under 16 veckor.

På Brewhouse är vi övertygade om att olikheter bidrar till utveckling, kreativitet och ny innovation. Detta speglar just mångfalden av individer och idéer inom inkubatorn och hela Brewhouse verksamhet. I år har dessutom inkubatorn antagit de yngsta entreprenörerna någonsin, nämligen tre av de vinnande bidragen i kategorin Av och med unga i The Brewhouse Award 2016.

Vi har träffat Albert Frykman, en av vinnarna, för att höra hur han upplever Brewhouse Inkubator en dryg månad in i programmet. Albert är arton år och driver företaget Partio. Företaget började som en marknadsföringstjänst, men passade sig bättre som konsultföretag och nu utvecklar Albert samarbeten med en rad näringsidkare.

 Hur är det att gå Create Speed?
Create Speed känns superbra! Otroligt många möjligheter, workshopsen är intressanta och engagerande – människorna är fantastiska.

Hur hamnade du på Brewhouse Inkubator?
Jag kom trea i “Av och med unga” i The Brewhouse Award. Jag anmälde mig till en början genom en skoluppgift men var inställd på att jag skulle vinna. Hade nästan rätt 🙂

Vad hoppas du med din tid här på inkubatorn?
Att få fortsätta utveckla relationer med andra entreprenörer, driva mitt företag framåt och få mer erfarenhet inom området!

Vi vill rikta ett stort Tack till gymnasieskolan Thoren Innovation School som ger fem av sina studenter möjlighet att följa förinkubatorprogrammet Create Speed varje måndag under 16 veckor på skoltid, både unikt och nytänkande. Vi ser fram emot fortsatt samarbete där vi gemensamt stödjer och inspirerar människor att fortsätta drömma, tänka helt nytt och skapa nya innovationer för framtiden !

Ps. Kolla in övriga entreprenörer på inkubatorn Ds.

Läs hela inlägget

Recycling, hållbarhet – vår nya miljö!

Så här gör vi!

I mellandagarna startade vi omgestaltningen av miljön på inkubatorn och pop up-kontoret. Med minimal budget men med stort hjärta och engagemang började idéerna att växa fram utifrån Brewhouse identitet och värdegrund. En självklarhet var att tänka recycling, att måla själva, laga, sälja, ge bort och inhandla “nytt” på loppis – hållbar renovering med våra målgrupper i fokus. Vår AD Jörgen Nordqvist var givetvis involverad i projektet då Jörgen är hjärnan och <3 bakom vårt nya visuella formspråk.

Vår identitet vilar på storytelling från Apotekarnes vattenfabrik till dagens bubblande Kulturfabrik där kontraster bygger spänningen – betong möter kristallkrona i foajén, konstnärskap möter entreprenörskap, den strama maskulina svart-vita formen möter rokoko-möblemang o.s.v.

Brewhouse skall andas skapande och mångfald, det skall vara välkomnande hos oss och vi skall leva som vi lär – för oss är vår renovering ett exempel på hur vi verkar i vardagen. Vi tar tillvara på designklassiker som skapades för över 90 år sedan, vi målar om de orange skrivbordsavskiljarna och vi inkluderar hela “gänget” i arbetet. På så sätt stärker vi Brewhouse-känslan och har dessutom himla roligt tillsammans!

Kolla in våra före- och efter bilder och välkomna på ett besök!

Inkubatorns & pop up-kontorets lunchrum 

Innan

Inkubatorns lunchrum innan

Efter
(obs, inväntar våra omgjorda fika bord)

FullSizeRender (2)

Lounge hörna

Innan

IMG_3783

Efter

FullSizeRender (4)

Kontorslandskap & pop up-kontor

Innan

FullSizeRender (3)

FullSizeRender (10)

Efter

FullSizeRender (5)

 

Konferensrum Hallonsoda

Innan

FullSizeRender (7)

Efter

FullSizeRender (6)

Telefonrum

Innan

FullSizeRender (8)

Efter

FullSizeRender (9)

Läs hela inlägget

Origami-workshop hett julklappstips!

Anna Hedenrud jobbar med den japanska konstformen Origami. Brewhouse bjöd in henne att hålla en workshop under Kulturkalaset 2016 där besökarna själva kunde få prova olika vikningar och uppleva lite av den japanska kulturen. Det var en väldigt roligt upplevelse både för oss och för alla besökare. 

Läs hela inlägget

Jurymedlem nr 30 i The Brewhouse Award: Camilla Palmertz

Camilla Palmertz, jurymedlem för The Brewhouse Award 2015

Camilla Palmertz, jurymedlem för The Brewhouse Award 2015

Hejsan Camilla Palmertz!

Vem är du och vad brinner du för?

– Jag är civilingenjör och entreprenör med stort intresse för kunden. Jag vill att det som skapas och tillverkas kommer till nytta för brukaren och att många brukare inkluderas. Ofta är det fortfarande så att vissa grupper inte tilltalas, inte sällan är det grupper som faktiskt skulle ge möjligheter till nya affärer. Man ser helt enkelt inte dessa kundgrupper, och frågar dem inte heller om vad de vill ha. De grupper som jag och mitt företag Ampersand valt att fokusera på är ålder, genus och etnicitet. Det är ofta stigmatiserade grupper man tycker lite synd om. Fortfarande är ålder ett hot för många, kvinnor i vissa branscher ser man inte som kunder och nysvenskar tror man inte har några pengar. Men äldre sitter på 80% av Sveriges förmögenhet, kvinnor är världens största marknad och högtider som Nourouz omsätter mer än det svenska studentfirandet. Dumt att ignorera!

Läs hela inlägget

Jurymedlem nr 28 i The Brewhouse Award: Paula Pantolin

Paula Pantolin, jurymedlem för The Brewhouse Award 2015

Paula Pantolin, jurymedlem för The Brewhouse Award 2015

Hejsan Paula Pantolin!

Vem är du, vad arbetar du med och var hämtar du din inspiration ifrån?

– Jag har en MFA i fri konst och en MFA i smyckedesign/silver och guldsmide. (Drygt 10 år med linssoppa till middag 🙂 ). Under de senaste två åren har jag jobbat som formgivare för ett annat svenskt smyckemärke parallellt med mitt eget märke Pantolin som jag startade år 2006. Lagom till mitt 10-årsjubileum startar jag tillsammans med en kollega systermärket La Maison Bagatelle. Jag jobbar med etiska smycken i ädla metaller, och med väldigt hög kvalitet i hantverk och val av material. Det är viktigt för mig att det är Fairtrade och Fairmining och att det går att spåra varifrån stenarna kommer. Eftersom jag har basen inom den fria konsten tänker jag kanske lite annorlunda än en klassiskt utbildad guldsmed. Jag kommer att utöka med en mindre kollektion accessoarer till våren, en 10-års happening! Min inspiration kommer från historisk konst, havet, musik, arkitektur, balett… Jag njuter hejdlöst när jag har en utmaning att lösa!

Läs hela inlägget

Jurymedlem nr 27 i The Brewhouse Award: Maria Zeniou

Maria Zeniou, jurymedlem för The Brewhouse Award 2015

Hej Maria Zeniou!

Vem är du? Berätta gärna för oss om din bakgrund, drivkraft och vad som händer framöver för dig.

– Jag är en artist, showproducent och entreprenör som älskar att skapa, förbättra och förenkla. Utbildade mig till luftakrobat i Gävle och Moskva, gjorde sedan några år som cirkusartist ute i Europa men hittade sen mitt gebit i eventbranschen långt innan ordet event var allmänt känt. Min huvudsyssla ligger just nu i att skapa och genomföra skräddarsydda showpaket världen över. Jag har gjort allt från tv-sända VM-invigningar och stora pressreleaser till teater, opera och dinner shows.

Eftersom jag hela tiden vill utvecklas engagerar jag mig ofta i andra saker. Har till exempel varit med att skapa ett stort gym från grunden, hjälpt företag och kommuner att utvecklas och hitta lösningar på olika problem plus att jag just nu förutom eventbolaget driver ett företag inom hästnäringen. Framtiden vet jag inget om, jag kommer fortsätta fånga det som kommer i min väg och försöka göra det bästa av det.

Läs hela inlägget

Jurymedlem nr 13 i The Brewhouse Award: Joakim Levin

Joakim Levin, jurymedlem i The Brewhouse Award 2015

Hej Joakim!

Vem är du och vad sysslar du med om dagarna? Berätta gärna för oss om dina drivkrafter och hur du ser på framtiden.

– Jag är 42 år, från Alingsås, och har i princip hela mitt liv varit engagerad i olika mer eller mindre idédrivna projekt. Från att jag gick ut gymnasiet så livnärde jag mig som musiker parallellt med att jag slarvade på bland annat Handels i Göteborg. När jag var 27 år startade jag och min dåvarande fru, Maria Erixon Levin, Nudie Jeans. Parallellt med arbetet med att bygga Nudie Jeans har jag engagerat mig i ett antal andra projekt med en starkare anknytning till kultur/musik. De mest kända är tidningsförlaget Offside Press där jag är delägare samt sitter i styrelsen och Pustervik.

Drivkraften i samtliga fall är att försöka kombinera tydliga idéer om innehåll med affärsverksamhet. Jag är helt övertygad om att vikten av en stark idé bara kommer bli viktigare i framtiden då allt går att köpa var som helst och när som helst.

Läs hela inlägget

Intervju med vinnaren av My Mission 2013: Sofia Magnusson på The Folklore Company

Sofia Magnusson från The Folklore Company vann My Mission 2013

Sofia Magnusson från The Folklore Company vann My Mission 2013

Hej Sofia!

Drygt två år har gått sedan du tävlade i My Mission 2013, och vann!

Berätta, hur såg din affärsidé ut som du tävlade med och hur har produkten utvecklats fram till idag?

– Affärsidén som vi vann med bestod av två delar – en webbtjänst där man skulle designa sitt eget broderimönster, samt en produkt i form av ett för marknaden unikt broderikit. Webbtjänsten har realiserats och är densamma som presenterades i tävlingen. Men produkten var vi efter mycket utvärdering tvungna att avvakta med. Vi valde att istället lansera sykit med korsstygnsmönster som vår första produkt, tätt följt av vår andra produkt; färdigbroderade korsstygnsbonader.

Läs hela inlägget

Sök till Brewhouse Inkubator senast 24 maj!

Kreatörer, konstnärer, musiker och artister – utveckla era idéer eller projekt i ett kreativt sammanhang, sök till Brewhouse Inkubator senast den 24 maj.

speed

Läs hela inlägget

Webbyrå mkmedia
Till toppen