Blogginlägg taggade med:

Brewhouse


Brewhouse i unikt samarbete med Ronald McDonald Hus

Trygghet i en kaotisk tillvaro. Det erbjuder Ronald McDonald Hus familjer som drabbats av sjukdom. I årets The Brewhouse Award doneras konstnären Vagnelinds målning, som livemålas under galafinalen den 19 januari, till huset i Göteborg.
– Konsten skapar en känsla av att vara hemma, säger Bodil Frölén, verksamhetschef på Ronald McDonald Hus Göteborg.

När vardagen är långt bort tar vi hemmet lite närmare” är essensen i Ronald McDonald Barnfonds vision. Stiftelsen verkar för att göra livet lättare för svårt sjuka barn och deras familjer. I samband med behandlingar på landets sjukhus, erbjuder Ronald McDonald Hus en hemlik miljö. Där kan familjen bo tillsammans under tiden som barnet behandlas på närliggande sjukhus.
– Det handlar mycket om mötena, säger Bodil Frölén. De får bearbeta vad de går igenom tillsammans med andra.

Ronald McDonald Hus Göteborg. Här bor det årligen uppemot 700 familjer under både korta och långa behandlingsperioder.

Ronald McDonald Hus Göteborg ligger intill Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus. Sedan en omfattande utbyggnad har de nu plats för 41 familjer åt gången. Familjerna möts över diagnosgränserna. I vissa fall handlar det om hjärtsjukdomar och cancer, i andra fall om akuta olycksfall.
– Senast imorse pratade jag med en mamma, som berättade om betydelsen av att träffa andra. Många säger att de hittar vänner för livet här, säger Bodil Frölén.

På årets galafinal av idé- och innovationstävlingen The Brewhouse Award samarbetar Brewhouse med Ronald McDonald Hus. Nytt för i år är att målningen, som målas live av konstnären Vagnelind under galakvällen den 19 januari, auktioneras ut till högstbjudande för att sedan doneras till Ronald McDonald Hus. Där ska den sprida glädje i familjernas annars påfrestande tillvaro. Pengarna går oavkortat till Jontefonden, som också verkar för att sätta guldkant på sjukdomdrabbade familjers vardag.

Målningen kommer att sättas upp under en ceremoni, dit auktionsvinnaren bjuds in. En plakett med donatorns namn kommer att visas vid konstverket.
Varför ska man buda, tycker du?
– All välgörenhet som underlättar och gör gott för familjer som har det svårt, gör ju väldigt gott i hjärtat. Det värmer. Många fler kommer att ha glädje av målningen än om du skulle behålla den själv, säger Bodil Frölén.
Vilken betydelse har färg och form i en svår tid?
– Vi har en del konst i huset. Den skapar en känsla av att vara hemma. Kreativitet kan hjälpa.

Ronald McDonald Hus
Bakgrund: Fred Hill, vars femåriga dotter Kim drabbats av cancer, ville skapa möjligheter för familjer att få vara nära sina svårt sjuka barn i en hemlik miljö nära sjukhuset. Visionen blev verklighet år 1974, då det första huset stod klart. Stiftelsen har funnits i Sverige sedan 1990. I dag finns Ronald McDonald Hus på fem platser runtom i Sverige; Göteborg, Huddinge, Lund, Linköping och Uppsala.
Aktuellt: I årets The Brewhouse Award kommer målningen, som livemålas av konstnären Vagnelind under galakvällen den 19 januari, auktioneras ut till högstbjudande för att sedan doneras till Ronald McDonald Hus. Pengarna går oavkortat till Jontefonden. Målningen kommer att sättas upp under en ceremoni där auktionsvinnaren bjuds in. En plakett med donatorns namn kommer att sitta vid konstverket.

Vill du buda?
Förhandsbud läggs på gala@brewhouse.se fr.om. 20 december t.o.m 19 januari kl. 19:00. Utgångsbudet är 10 000 kronor. Vänligen skriv fullständiga kontaktuppgifter samt budsumma. Följ budgivningen på www.brewhouse.se.
För telefonbudgivning under auktionen vänligen meddela gala@brewhouse.se senast kl. 18:30 den 19 januari. Du kan givetvis också buda på plats under själva galan. Auktionen startar ca. kl. 21:00. Auktionsvinnaren/donatorn kommer att tillkännages offentligt, om inte annat önskas.

Läs hela inlägget

Brewhouse i unikt samarbete med Jontefonden

Jontefonden sätter guldkant på sjukdomsdrabbade familjers vardag. I årets finalgala i The Brewhouse Award den 19 januari 2018 doneras målningen, som livemålas av konstnären Vagnelind, till Ronald McDonald Hus. Pengarna går oavkortat till Jontefonden.
– Som auktionsbudare har du en fantastisk chans att göra nytta på riktigt, säger Jontes mamma Gunilla Ivarsson.

För två år sedan gick 15-årige Jonathan ”Jonte” Ivarsson bort i väntan på nya lungor. Under tiden grundade familjen Jontefonden, en stiftelse för barn och unga som väntar på eller har genomfört en transplantation. Målet är att skapa guldkant och glädje i vardagen för utsatta barn, syskon och föräldrar.
– Vi håller familjen under armarna, så att de vet att vi finns. Vi ser inga begränsningar på vad vi kan göra, eftersom ingen gjort det här tidigare. Det känns otroligt bra att få vara med att stötta och hjälpa. Det är så tufft, säger Jontes mamma Gunilla Ivarsson.
Hur orkar ni?
– Arbetet väcker såklart många minnen, men är också läkande. Det både ger och tar energi. Vi stod på donationslistan i tre år och vet hur tankarna går. Vi vill dela med oss av våra erfarenheter, även om alla berättelser är olika.

Från Jontefondsgalan i november 2017. “Vår slutambition i Jontefonden är att det inte ska finnas någon donationslista” säger Jontefondens Gunilla Ivarsson. Foto: Lisa Barryd/Lisa Forsell.

Jontefonden kan ge bidrag till resor, aktiviteter, festligheter och annat, som stärker familjers annars påfrestande tillvaro. Barnen får önska sig vad de vill så länge det är genomförbart och skapar glädje här och nu.
– Det handlar både om det lilla och stora. Vissa familjer har aldrig varit på semester, för att barnet kanske är fött sjukt. Ibland handlar det om fjällen och spahotell, ibland matkassar till de som har det dåligt ställt. Nyligen gav vi bort en hundvalp. Vi har ju också hund, så förstår precis glädjen en hund kan skänka, säger Gunilla.

På årets galafinal av idé- och innovationstävlingen The Brewhouse Award samarbetar Brewhouse med just Jontefonden. Nytt för i år är att målningen, som målas live av konstnären Vagnelind under galakvällen den 19 januari, auktioneras ut till högstbjudande för att sedan doneras till Ronald McDonald Hus. Pengarna går oavkortat till Jontefonden.
– Det är så fint. Det är en fantastisk chans att göra nytta på riktigt. Vi är extremt glada över att få vara med på det här, säger Gunilla och pratar vidare om vad donationspengarna kommer att gå till.
Nästa år är Jontefondens plan att starta en lägerverksamhet för de drabbade familjerna. Initiativet är ett sätt att öka kontaktytorna och blir ett forum där syskon och föräldrar får prata med varandra.
– Under helgen får familjerna hämta energi och samla kraft. Om vi hjälper föräldrarna hjälper vi indirekt barnen, säger Gunilla.

För Brewhouse var det en självklarhet att tillfråga Jontefonden om ett samarbete under årets galaauktion. Pappa Tommy Ivarsson är konsult sedan många år tillbaka på Brewhouse och har gissningsvis mött och inspirerat ett par hundra entreprenörer på Brewhouse, berättar verksamhetschef Anna Svendotter Dimle.
– Vi har följt familjens kamp på nära håll. Det är en ära för oss att stödja fondens arbete och att få vara delaktiga i att Vagnelinds unika målning får glädja så många barn, ungdomar och familjer i all framtid på Ronald McDonald Hus, säger hon.

För familjen Ivarsson var Ronald McDonald Hus, där målningen kommer att hänga, en trygghet under Jontes sjukdomsperiod. Barn får springa runt, komma bort från sjukhusmiljön och känna sig ”hemma”.
– Att få lägga sig i ett riktigt rum i en riktig säng skapar en viss energi. Målningen kommer sprida färg och glädje. Lindas konst är ju fantastisk. Huset kommer ha nytta av målningen för en lång tid framöver, säger Gunilla Ivarsson.


Jontefonden
Om:
En stiftelse för barn och ungdomar som väntar på eller har genomfört en transplantation. Målet är att skapa guldkant och glädje i utsatta familjers vardag.
Kuriosa: Jontefonden har två ”beskyddare”, en gudmor och en gudfar, som driver fondens hjärtefrågor. Gudmor är entreprenören och företagsledare Kristina Alsér och gudfar är Sveriges förste rymdfarare Christer Fuglesang.
Aktuellt: Brewhouse samarbetar med Jontefonden under årets galafinal av The Brewhouse Award. Vagnelinds målning, som målas live under galakvällen den 19 januari, auktioneras ut till högstbjudande för att sedan hänga i Ronald McDonald Hus Göteborg. Pengarna går oavkortat till Jontefonden och deras arbete.

Vill du buda?
Förhandsbud läggs på gala@brewhouse.se fr.om. 20 december t.o.m 19 januari kl. 19:00. Utgångsbudet är 10 000 kronor. Vänligen skriv fullständiga kontaktuppgifter samt budsumma. Följ budgivningen på www.brewhouse.se.
För telefonbudgivning under auktionen vänligen meddela gala@brewhouse.se senast kl. 18:30 den 19 januari. Du kan givetvis också buda på plats under själva galan. Auktionen startar ca. kl. 21:00. Auktionsvinnaren / donatorn kommer att tillkännages offentligt, om inte annat önskas.

Fotnot: Läs mer om Ronald McDonald Hus på Brewhouse blogg fredag den 22/12.

Läs hela inlägget

Från det blå skåpet.

 

På andra våningsplanet i det stora öppna kontorslandskapet på Brewhouse sitter Daniel Stighäll och jobbar framför datorn. Daniel är nyss hemkommen från Kristianstad och arbetet med premiären av föreställningen Från det blå skåpet, en bön i tiden.

Till vardags är Daniel doktorand vid Luleå Tekniska Universitet inom ämnet konstnärlig gestaltning. I sitt forskningsprojekt studerar han de kreativa processer man genomgår i produktionen av en nutida commedia dell’arte-opera, med inspiration från 1500-talets olika musikdramatiska genrer. Som ”laboratorium” ingår Stighälls ensemble Serikon (www.serikon.org).

Daniel arbetar parallellt med flera olika projekt och tillsammans med Cecilia Frode är Daniel konstnärligt ansvarig för föreställningen Från det blå skåpet. Cecilia har skapat text, manus och regi och är berättare och ackompanjeras av renässansmusik framförd av Ensemble Mare Balticum och Serikon där Daniel medverkar på trombon, dragtrumpet och vallhorn.

Föreställningen ger publiken ett möte både med det vackra och det fula, det bekväma och det obekväma.

Se föreställningen och boka biljett i Falkenberg den 29 november, Växjö den 30 november och Kalmar den 1 december. Föreställningen är en produktion från Musik i Syd, med Jesper Hamilton som producent och konstnärligt ansvarig.

Läs samtalet med skådespelerskan Cecilia Frode där tankar om föreställningen och livets olika skeenden virvlar förbi.

– Jag tror att många av oss är vilsna och rädda i dag, säger Cecilia Frode.

Cecilia Frode har setts i filmer, tv-serier och på scen – både i teater och enmansföreställningar som Ängelen och En stjärt på himlen. Nu är det dags för hennes nya föreställning, Från det blå skåpet, att turnera runt i södra Sverige.
– Från det blå skåpet är en bön i tiden och med det menar jag att det är en allvarlig tid vi lever i nu. Det är mycket som händer, stora händelser som vi liksom inte kan vända ryggen oavsett hur vi lever. Jag kände att jag ville göra en bön till oss människor, säger hon.
De stora händelser hon talar om är sådant som maktmissbruk, kärnvapensprängningar, naturkatastrofer och en snabb teknisk utveckling.
– Jag tror att det är många av oss som är rädda och vilsna. Den tid som vi lever i är ett koncentrat av starka upplevelser som jag tror många försöker hitta sätt att hantera och vara i.

Varifrån kommer namnet Från det blå skåpet?
– Det blå skåpet är ett finskåp. Många känner till uttrycket att man har skitit i det blå skåpet. Det kommer från färgen Berlinerblått, som blev populärt på möbler under 1800-talet och ansågs finare än occra och rött. Det är ett finskåp och den här föreställningen är från mitt blåa skåp, min själ och mitt hjärta. Det här är från mitt hjärta till er.

Hon förklarar att showen är en sådan bön som hon själv skulle vilja höra – och tröstas av.
– Vi lever i en väldigt pressad tid oavsett vad du arbetar med eller var du bor. Det är en maxad tid vi lever i så det är en bön om oss, till oss, och för att få dem i salongen att känna att de inte är ensamma om att vilja men inte orka, att vilja men inte veta hur, att vilja men vara för rädd. Du kan vara vd för ett stort företag och ändå känna den här vilsenheten. Oavsett position, ekonomisk trygghet eller inte ekonomisk trygghet. För alla är det väldigt påtagligt hur skört livet är. Jag vill tala om att vi alla sitter i samma båt, säger hon och fortsätter:
– I det kan det komma en huvudlös gudstro ju, men jag tror vi behöver medmänsklig kärlek, och en vilja att förstå varför en annan person inte gör som jag gör. Att alla är annorlunda och att det måste få vara så.

Hur skulle du beskriva föreställningen?
– Det är en vilsam föreställning som nog är väldigt utomjordisk, eterisk och sakral – men högst världslig.

Hon har själv skrivit föreställningen och kommer att framföra den ensam, ackompanjerad av renässansmusik framförd av Ensemble Mare Balticum och Serikon.
– Det blir en kontrast mellan mitt framförande av texten och hur texten är skriven, som är väldigt mycket i nuet, och med den här gamla musiken. Det var min ambition, att jag ville ha tidsspannet mellan min text och musiken och få publiken att känna att vi är så små liksom. Det hade inte blivit samma sak om vi haft musik som är skriven i dag.

Dina två tidigare föreställningar Ängelen och En stjärt på himlen har båda visats i SVT. Kommer den här också att göra det?
– Jag tar en sak i taget, men kanske. Det hade varit roligt.
Hon ger tre föreställningar i Skåne, och urpremiären är på Kulturkvarteret i Kristianstad den 27 september. Därefter kommer den till Ystads teater 29 september och till Palladium i Malmö den 30 september.
– Jag har spelat i de här städerna tidigare och det ska bli kul att komma tillbaka, säger Cecilia Frode.

Nästa år kan man se Cecilia Frode i en av rollerna i Fredrik Wikingssons och Filip Hammars filmatisering av Tårtgeneralen.

Intervju Cecilia Frode: Martin Lagerholm

Bild Cecilia Frode: Anna-Lena Ahlström

Läs hela inlägget

Ny Musik intar Brewhouse Arena på Kulturnatta!

Foto Emil Ek

Kulturfabriken Brewhouse är en mötesplats där olika genrer inom kreativa branscher möts, näringslivet korsbefruktas med konstnärskap och nya talanger möter etablerade. En viktig del i detta arbete och uppdrag är att vara hemvisten för olika kreativa utbildningar.

Sedan drygt 6 år tillbaka är gymnasieutbildningen Ny Musik (Burgårdens Utbildningscentrum) en fast hyresgäst på Brewhouse.  Med flera professionella ensemblerum, inspelningsstudios och undervisningslokaler på våningsplan tre erbjuder skolan en unik plattform för sin utbildning. Dessutom får studenterna möjlighet att framträda på Brewhouse Arena och vara en del av Brewhouse konsertutbud under året och jobba med professionella ljud- och ljustekniker, eventpersonal med flera.

Ny Musik är en högskoleförberedande gymnasieutbildning med fokus på ensemblespel, låtskrivande och musikproduktion. Under tre år arbetar studenterna med en mängd olika musikprojekt, allt från 1960-talsmusik till 2010-talsmusik, allt från The Beatles till Lana del Rey. Här får studenterna utveckla sig som låtskrivare, musiker och artister.

Under Kulturnatta arrangerar Ny Musik konserter med skolans tre årskurser med härligt genrebrett innehåll. Ett bra tillfälle att komma till Brewhouse och kolla in, lyssna och ställa frågor för alla ungdomar som går i tankarna på att söka till en musikinriktning på gymnasiet.

Vi fick ett litet samtal med en av skolans lärare Johanna Thelin som ser stora möjligheter med att ha skolan i ett koncepthus där studenterna får möta branschen på ett naturligt sätt.

Foto Tobias Wiklund

– Jag heter alltså Johanna och jobbar som musiklärare och sångpedagog. Vid sidan av läraryrket jobbar jag även som sångerska, det är viktigt att ha en fot kvar i yrket för att inspirera studenterna och vara trovärdig.

Vilka fördelar ser du med att ha er undervisning här på Brewhouse?

– Ny Musik har fina välutrustade lokaler här på Brewhouse. Vi ser stora fördelar med att få bedriva vår musikundervisning i ett hus fullt av professionella musiker och event- och konsertverksamhet. Självklart är det inspirerande för våra studenter och även för oss lärare. Dessutom hittar vi nya samarbeten här i huset som ger mervärden till utbildningen. Vi glömmer inte när flera av studenterna fick sin livs chock då de mötte sin största idol, Håkan Hellström, i korridoren för ett par år sedan, ett minne som är svårslaget..

Och vad händer under Kulturnatta den 13 oktober?

– Då skall vi lyfta taket, mellan 18-21, bjuder våra talangfulla studenter i alla tre årskurser på en salig blandning med musik från The Beatles, Mumford and Sons, Pink, Shawn Mendes för att bara nämna några. Det blir en härlig kväll och vi hoppas på många många gäster, givetvis är det gratis för alla. Varmt Välkomna!

Kulturnatta den 13 oktober. Konsert i Brewhouse Arena kl. 18:00 – 21:00. Kom i tid, fri entré.

Foto Emil Ek

 

Läs hela inlägget

Mindora + Tam = Crowdfundingkampanj på Inkubatorn!

Det är alltid glädjande att se våra inkubatorföretag i nära samarbete.

I morgon kväll startar entreprenören Tam Alfredsson en crowdfundingkampanj med hjälp av Mindora för att samla ihop pengar till att trycka upp sin kokbok med Vietnamesisk mat. Brewhouse lyckades få en pratstund med Tam mitt i de sista förberedelserna.

Hur kommer det sig att du väljer att crowdfunda en kokbok?

Boken är min berättelse om vietnamesisk matkultur som jag tillägnar min ettåriga dotter Emelina. De utvalda maträtterna återspeglar min ungdom och mina uppväxtminnen från Vietnam och står i kontrast med min dotters uppväxt här i Sverige. Jag vill att hon ska få med sig filosofin bakom varje recept och kunskapen och förståelsen kring varför maten lagas på ett speciellt sätt.

Hur kommer det sig att du valde att göra det på Mindoras crowdfundingsajt?

Jag känner förtroende för Fredrik och Andreas och jag har även fått mycket stöd med planeringen och uppbyggnaden av kampanjen, något som jag inte kunde få från andra crowdfundingsajter. Vi har ju dessutom suttit här tillsammans i pop-up kontoret på inkubatorn så det blir automatiskt att man stöttar varandra.

Hur känns det nu så här dagen innan lanseringen?

Det är klart att det känns lite nervöst men jag måste säga att jag känner mig redo tack vare inkubatorn där jag har hittat både stöd och en drivkraft till att våga förverkliga min dröm.

Stort lycka till med kampanjen!

Länk till kampanj-videon

 

Här kommer man att kunna se crowdfundingkampanjen när den lanseras i morgon kväll: https://www.mindora.se/project/viko

Läs hela inlägget

Anna Svensdotter Dimle! Juryordförande för The Brewhouse Award 2017.

Anna Svensdotter Dimle är valthornisten från Dalarna som lämnat det professionella musikerlivet för att leda utvecklingen på Kulturfabriken Brewhouse i stadsdelen Gårda i Göteborg. Dessutom är Anna juryordförande för The Brewhouse Award, Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling för de kreativa branscherna.

Läs hela inlägget

Välkommen NK! Partner till The Brewhouse Award.

The Brewhouse Award är tävlingen som sätter fokus på nya idéer och innovationer inom kulturella och kreativa branscher. Ett viktigt led i att skapa trovärdighet för tävlingen och att nå ut till nya målgrupper är samarbete med både näringslivet och offentliga aktörer.

För andra året i rad är Nordiska Kompaniet, NK, en av våra stolta partners och för en vecka sedan lanserades årets tävling i foajén vid NKs huvudentré. Tillsammans med vår andra partner BMW Bilia Group fick vi möjligheten att marknadsföra tävlingen under tre dagar och samtala med alla NKs gäster. En strålande start på årets tävling!

Som representant för NK har vi en ny jurymedlem i The Brewhouse Award som heter Maria Rosén och är operativ projektledare på NK.

Maria Rosén
Operativ Projektledare
NK

– 1902 grundade Josef Sachs Nordiska Kompaniet och hade en tydlig ambition. Varuhuset NK skulle vara en kommersiell och kulturell teater – en scen för samtiden. Vi tycker att The Brewhouse Award går hand i hand med NKs vision och därför är vårt samarbete viktigt.

Maria jobbar på marknadsavdelningen på NK sedan 13 år tillbaka och har haft olika roller inom kommunikation och marknadsföring. Idag är fokus kundansvar, kommunikation och events i varuhuset i Göteborg. Maria har tidigare erfarenhet inom olika branscher och den gemensamma nämnaren har alltid varit service och kommunikation.

När Maria blev tillfrågad om att vara med i juryn funderade hon på sina olika drivkrafter och vad som lockade henne att säga Ja till uppdraget.

– Jag gillar att coacha och att utveckla människor. Det är fantastiskt med kreativitet och jag triggas av innovatörer som har helt nyskapande idéer och lösningar.

Maria ser även fram emot att lära känna juryn i årets tävling. Denna imponerande grupp på drygt 40 personer, med exceptionell kunskap och drivkraft, är ett unikt nätverk som träffas kontinuerligt under året. Vad bidrar du med i juryarbetet, undrar vi nyfiket?

– Med lång erfarenhet av att arbeta med entreprenörer och stora varumärken i en snabb och föränderlig bransch har jag med mig bred kunskap och en fingertoppskänsla för att se det nya. Självklart har jag även med mig min “spets” inom kommunikation och marknadsföring.

Till sist Maria, vad önskar du dig av årets tävling?

– Jag vill bli överraskad av tävlingsbidragen, se något helt nytt, något som sticker ut och kan implementeras i den kommersiella världen.

Till NK och Maria, tusen tack för ett fantastiskt samarbete!

Läs mer om The Brewhouse Award här.

Läs hela inlägget

Ansök till Brewhouse inkubator!

1brewhouse_inkubator_2017kop

 

Med den konstnärliga drivkraften fokuserar vi på att utveckla din idé eller din befintliga verksamhet. Tillsammans med våra föreläsare och affärsutvecklare skapar du förutsättningarna för ett långsiktigt och hållbart företagande.Hos oss får du verktygen och coachningen till att utveckla din marknadsföring och säljteknik.

Som entreprenör i Brewhouse Inkubator erbjuds du också att ta del av hela Brewhouse nätverk.

Vi tror på samverkan, att lyssna och inspireras av varandra samt att dela erfarenheter.

Så här säger en av våra entreprenörer om inkubatorn

”Brewhouse inkubator har gett oss de nödvändiga verktygen för att kunna gå vidare som företagare. Vi har nu en fungerande affärsplan och luft under vingarna. Funderar du också på att starta eget men känner dig osäker på uppstartsprocessen? Då kan vi verkligen rekommendera att söka till Brewhouse inkubator där dörren alltid står öppen.”

Joakim & Patrik/Holstr

 

Sök till något av våra inkubatorprogram och bli en del av gemenskapen.

Sista ansökningsdag 31 maj

Läs mer och gör din ansökan här 

Läs hela inlägget

En inkubator med mångfald i fokus!

Albert

Den 30 januari hälsade vi vårens nya entreprenörer, innovatörer och kreatörer välkomna till förinkubator Create Speed. Via workshops, föreläsningar och coachning har vi nöjet att följa dem under 16 veckor.

På Brewhouse är vi övertygade om att olikheter bidrar till utveckling, kreativitet och ny innovation. Detta speglar just mångfalden av individer och idéer inom inkubatorn och hela Brewhouse verksamhet. I år har dessutom inkubatorn antagit de yngsta entreprenörerna någonsin, nämligen tre av de vinnande bidragen i kategorin Av och med unga i The Brewhouse Award 2016.

Vi har träffat Albert Frykman, en av vinnarna, för att höra hur han upplever Brewhouse Inkubator en dryg månad in i programmet. Albert är arton år och driver företaget Partio. Företaget började som en marknadsföringstjänst, men passade sig bättre som konsultföretag och nu utvecklar Albert samarbeten med en rad näringsidkare.

 Hur är det att gå Create Speed?
Create Speed känns superbra! Otroligt många möjligheter, workshopsen är intressanta och engagerande – människorna är fantastiska.

Hur hamnade du på Brewhouse Inkubator?
Jag kom trea i “Av och med unga” i The Brewhouse Award. Jag anmälde mig till en början genom en skoluppgift men var inställd på att jag skulle vinna. Hade nästan rätt 🙂

Vad hoppas du med din tid här på inkubatorn?
Att få fortsätta utveckla relationer med andra entreprenörer, driva mitt företag framåt och få mer erfarenhet inom området!

Vi vill rikta ett stort Tack till gymnasieskolan Thoren Innovation School som ger fem av sina studenter möjlighet att följa förinkubatorprogrammet Create Speed varje måndag under 16 veckor på skoltid, både unikt och nytänkande. Vi ser fram emot fortsatt samarbete där vi gemensamt stödjer och inspirerar människor att fortsätta drömma, tänka helt nytt och skapa nya innovationer för framtiden !

Ps. Kolla in övriga entreprenörer på inkubatorn Ds.

Läs hela inlägget

Recycling, hållbarhet – vår nya miljö!

Så här gör vi!

I mellandagarna startade vi omgestaltningen av miljön på inkubatorn och pop up-kontoret. Med minimal budget men med stort hjärta och engagemang började idéerna att växa fram utifrån Brewhouse identitet och värdegrund. En självklarhet var att tänka recycling, att måla själva, laga, sälja, ge bort och inhandla “nytt” på loppis – hållbar renovering med våra målgrupper i fokus. Vår AD Jörgen Nordqvist var givetvis involverad i projektet då Jörgen är hjärnan och <3 bakom vårt nya visuella formspråk.

Vår identitet vilar på storytelling från Apotekarnes vattenfabrik till dagens bubblande Kulturfabrik där kontraster bygger spänningen – betong möter kristallkrona i foajén, konstnärskap möter entreprenörskap, den strama maskulina svart-vita formen möter rokoko-möblemang o.s.v.

Brewhouse skall andas skapande och mångfald, det skall vara välkomnande hos oss och vi skall leva som vi lär – för oss är vår renovering ett exempel på hur vi verkar i vardagen. Vi tar tillvara på designklassiker som skapades för över 90 år sedan, vi målar om de orange skrivbordsavskiljarna och vi inkluderar hela “gänget” i arbetet. På så sätt stärker vi Brewhouse-känslan och har dessutom himla roligt tillsammans!

Kolla in våra före- och efter bilder och välkomna på ett besök!

Inkubatorns & pop up-kontorets lunchrum 

Innan

Inkubatorns lunchrum innan

Efter
(obs, inväntar våra omgjorda fika bord)

FullSizeRender (2)

Lounge hörna

Innan

IMG_3783

Efter

FullSizeRender (4)

Kontorslandskap & pop up-kontor

Innan

FullSizeRender (3)

FullSizeRender (10)

Efter

FullSizeRender (5)

 

Konferensrum Hallonsoda

Innan

FullSizeRender (7)

Efter

FullSizeRender (6)

Telefonrum

Innan

FullSizeRender (8)

Efter

FullSizeRender (9)

Läs hela inlägget

Webbyrå mkmedia
Till toppen