Meny

VD från förortsparadiset Subtopia i juryn för The Brewhouse Award


VD från Subtopia i juryn för The Brewhouse Award

Foto: Bjorn Babba Callius

Karin Lekberg har jobbat i förlagsbranschen, varit damskräddare och via en tjänst som ansvarig för en biblioteksverksamhet hamnade hon på kreativa klustret Subtopia i Botkyrka. Nu tar hon, helt logiskt, plats i juryn för The Brewhouse Award, Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling.

Subtopias resa mot den dynamiska mötesplats den är idag har gått via en satsning som tog sin utgångspunkt i Cirkus Cirkörs etablering i Botkyrka. År 2016 är Subtopia ”ett rymligt förortsparadis i Alby, Botkyrka. Vi fyller våra 15 000 kvm med samtida cirkus, filmstudior, urban konst, dans och musik”.

VD:n Karin Lekberg var redan för tio år sedan på studiebesök i Brewhouse och imponerades och fascinerades av Göteborgs förmåga att samordna sig, bygga nätverk och skapa goda förutsättningar för människor med nya, intressanta och smarta idéer. Och hon vet hur svårt det är att lyckas väl i de kreativa branscherna.

– Det är krävande, tar tid och företagandet i sig kräver andra kompetenser utöver själva den konstnärliga kompetensen. En viss försiktighet bör nog vidtas för man kan lätt tro som politiker, beslutsfattare eller finansiär att nu är det bara framåt och tillväxt i dessa branscher. De flesta är små, enmansföretag som har svårt att hitta en marknad och få hållbarhet i sitt företagande. Det som behövs är uthållighet, samt att vara öppen för konstruktiv feedback. Och kanske mest av allt – förstå vad ett varumärkeslöfte är och vikten av smart kommunikation för att nå framgång.

VD från Subtopia i juryn för The Brewhouse Award

 

Vad kan du bidra med konkret i juryn?
–Jag är bra på att se talang och att koppla ihop saker på olika nivåer. Även bra på att få människor att lyfta med sina idéer och jag har ett stort nätverk både i Sverige och internationellt som kan vara till stor nytta för kreatörerna/entreprenörerna.

Vad gör dig riktigt nyfiken?
– Det som gör mig nyfiken är att inte på förhand veta vilka idéer som tävlar i år. Det finns alltid trender i vad som dyker upp både som projekt och affärsidéer. Kanske att jag hoppas lite på idéer som även möter de stora samhällsutmaningar vi befinner oss i och som vi står inför. Entreprenörerna behövs absolut i samhällsutvecklingen.

Klicka vidare för att läsa mer om The Brewhouse Award, tävlingsperioden är öppen 1-30 september.

För inspiration i massor, gå in på subtopia.se.

Webbyrå mkmedia
Till toppen