Meny

Soja visualiserar kommunikation


Soja är ett bolag som växer både kommersiellt och konstnärligt. Det närmsta året producerar de 45 minuter långa kortfilmen ”Topp 3” med stöd av SVT och Svenska Filminstitutet samtidigt som de skapar korta informationsfilmer åt allt fler företagskunder. Som den här:

Berätta lite, vad har ni gjort tidigare och hur har ni byggt er verksamhet?
– Vi jobbar med att demokratisera information och berätta historier som påverkar, förklarar Jakob. Dels så använder vi infografik och animation för att hjälpa företag och organisationer att nå ut. Vi gör helt enkelt det krångliga enkelt så att alla kan förstå. Några uppdragsgivare är bland annat UR, Röda korset och Umeå kommun. Vi jobbar också konstnärligt med animerad film, till exempel fiktion, dokumentärt, eller i olika format för tv.

De startade bolaget 2010 i Umeå. Sedan dess har manusförfattaren och projektledaren Simon Österhof som jobbar i Umeå och Stockholm tillkommit. På grund av antalet projekt anställde de nyligen ännu en illustratör och söker nu efter en animatör.

Sättet att blanda mer konstnärliga projekt med rena beställningsjobb tycker de passar dem väldigt bra. De var också med och startade filmkollektivet Snöby i Umeå och sökte sig därför till det kreativa klustret Brewhouse när de flyttade till Göteborg.

– Vi flyttade ner från Umeå nu i årsskiftet, säger Sofie. Jakob är från Göteborg från början så vi tyckte det var en spännande stad att flytta till och fortsätta utveckla vårt företag i. Vi sökte runt bland olika kontorsmöjligheter och fastnade för Brewhouse. Som nya i stan kändes det viktigt att komma in i ett spännande sammanhang där vi snabbt kunde börja bygga upp ett nätverk.

Vad är ni aktuella med? Vad jobbar ni med framöver?
– Vi har nyligen fått beslut om stöd från Filminstitutet och SVT om att göra en 45 minuters animerad romantisk dramakomedi kallad ”Topp 3” som utspelar sig i Norrlands inland. Det härliga projektet kommer vi att jobba med fram till sommaren 2017.

Utmaningen med detta projekt är att jobba med samma karaktärer under så lång tid. Normalt annars är att de gör färdigt en kortfilm till kund på ett par veckor. De har ännu inte jobbat så mycket med reklamfilm och är trygga med att jobba med informationsfilmer för kommuner och andra aktörer där de kan stå bakom budskapet.

– Ja, vi samarbetar gärna med uppdragsgivare som kämpar för en mer hållbar, jämställd och demokratisk värld. Det kan vara startup-företag eller större organisationer, vi tittar alltid på vad de har för budget och försöker anpassa vårt jobb efter den. Simon måste först lägga stor kraft och tid på att skriva eller omarbeta manuset och sedan skapar jag färgglada och lekfulla former i mitt vardagsrum som är Adobe Illustrator, berättar Sofie. Sedan får Jakob dem att röra på sig.

Hur ser er bransch ut, vilken utveckling står ni inför?
– Mer och mer saker behöver förklaras på ett pedagogiskt och visuellt sätt och det kommer alltid att finnas starka historier att berätta så vi ser positivt på framtiden.

Här hittar du Soja på webben.
Läs mer om Brewhouse Inkubator här.

 

Webbyrå mkmedia
Till toppen