Meny

Samisk turistentreprenör i juryn för The Brewhouse Award


Nils Torbjorn Nutti i juryn för The Brewhouse Award 2016

Nils Torbjörn Nutti är renskötaren från Jukkasjärvi som bjuder turister på samiska ekoäventyr. Han värdesätter sådana möten med människor högt och tar därför plats i juryn för The Brewhouse Award, Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling för de kulturella och kreativa branscherna.

Med den samiska kulturen och levnadssättet som röd tråd har Nils Torbjörn Nuttis företag Nutti Sami Siida tagit emot besökare från världens alla hörn. Det började som ett försiktigt samarbete med världsberömda The Icehotel Jukkasjärvi och har i 20 års tid utvecklats till en prisad och framgångsrik verksamhet med fokus på att hållbart sätta den samiska kulturen på besöksnäringens internationella karta.

Citat Nils Torbjorn Nutti, The Brewhouse Award 2016

Vad driver dig i ditt arbete?
– Mötet med människor skapar ett erfarenhetsutbyte samt skapar intressanta forum, speciellt där man får ha sin vardag som specialområde. Dessutom är det en förädling och utveckling av min dagliga verksamhet med renskötseln där jag kan skapa nya produkter för en internationell publik och marknad.

Vilka tips ger du till någon som vill starta eget?
– Pröva din idé på några personer du litar på för en första test. Var sen inte rädd att lansera och marknadsföra direkt till så många som möjligt för att skapa intresse och efterfrågan. Gör det nu, vänta inte!

Viktiga egenskaper för att lyckas är enligt Nils att tro på sig själv och inte ge upp för fort. Att istället arbeta långsiktigt och skapa breda nätverk som kan öppna dörrar.

– Kreativa människor är en stor tillgång som skapar engagemang hos många och rätt genomfört så kan det skapa tillväxt. Jag ser positivt på framtiden inom våra branscher.

Läs mer om tävlingen och de andra jurymedlemmarna i The Brewhouse Award på brewhouse.se, tävlingen öppnar den 1 september.

Webbyrå mkmedia
Till toppen