Meny

Projektledaren Marie Alser berättar om Brewhouse Inkubator


Marie Alsér är projektledare för Brewhouse Inkubator som arbetar med att stötta nystartsentreprenörer. I hennes arbete ingår allt ifrån att planera verksamheten på helårsbasis till att möta entreprenörer inom den konstnärliga och kreativa sektorn och bolla idéer och affärsutvecklingsmöjligheter.

marie

Marie är själv delägare i två företag sedan fem år tillbaka och är uppvuxen i en småföretagarfamilj, något hon ser som en stor fördel i mötet med nya entreprenörer och deras vardag. Maries roligaste arbetsuppgifter är just dessa möten med kreatörer och konstnärer där taket är högt och allt är tillåtet. När det spontana i en idé blir någons strategi för att bli hållbar i sin verksamhet.

Först, vad är en inkubator?

– En inkubator kan ses som ett växthus där företagens idéer är plantor som får rätt näring och stöd under den första tiden som nystartad. Här finns möjligheten att testa vilka idéer som är bärkraftiga. I inkubatorn finns det människor som stöttar och ställer kritiska frågor och delar med sig av sin kunskap och sitt nätverk.

Varför behövs en inkubator?

– För att när vi skrapar på ytan så är det väldigt många som är osäkra och undrar ungefär samma saker och då är det bra att kunna sitta tillsammans och känna att ”piuh, det är inte bara jag”. Dessutom tittar vi på affären ur ett konstnärligt perspektiv där drivkraften alltid är i centrum tillsammans med att man faktiskt vill tjäna pengar och bygga en hållbar och långsiktig verksamhet. Möjligheten att ha en professionell rådgivare eller bollplank är en fantastisk förmån – vi finns ju inte här för vår egen skull, utan för att se till att företag blir lönsamma. Att sitta på ett kontorshotell är också bra, men där finns det ingen som är hängiven din affärsidé.

Hur fungerar Brewhouse Inkubator?

– Brewhouse Inkubator har under tre år jobbat med ungefär 90 företag och är uppbyggd i tre processer. Första delen är en förinkubator som heter Create Speed. Här handlar det främst om att mejsla ut idén. Efter 16 veckor ska du ha en relativt klar bild om du vill starta företag eller inte samt hur företaget ska byggas upp. Om du blir antagen till Create Focus vill vi att du ska fokusera mer ditt företag och vad det är du säljer till vem. Du har kommit en bit på vägen och har några befintliga kunder. Här får du stöttning utifrån ditt företags unika position och gruppträffar varvas med enskild utveckling. Sista steget i vår inkubator är Create Flow. För att vara aktuell för denna process krävs det att du vet mycket väl vem som är din kund och har ett stadigt inflöde av både nya kunder och nya intäkter. Du har förmodligen arbetat fram lite olika strategier och affärsmodeller och närmar dig en omsättning som gör att du snart kan stå helt på egna ben.

Vilka är de vanligaste missuppfattningarna från kulturentreprenörer som du möter?

– Det är framför allt att sälj är något väldigt jobbigt och svårt. När vi sedan bryter ner det och kolla på vad det egentligen handlar om, så är det ju att bygga relationer och det gör de flesta av oss redan varje dag. Om du nån gång har ingått i en vänskapskrets eller blivit kär, så har du sannolikt puffat för dig och dina idéer. Steget till att istället sälja in en produkt eller tjänst är faktiskt inte så långt.

Finns det några utmaningar som är specifika för nystartade företag inom KKN, de kreativa och konstnärliga näringarna?

– Efter att ha träffat närmare 100-120 start-ups skulle jag säga att en stor utmaning ligger i att våga testa nya former av sitt konstnärskap eller kreativitet. Att testa nya modeller som ligger utanför ens egen komfortzon. En annan utmaning handlar om att med stolthet ta betalt. Många är uppväxta med en tro om att konst och kultur är något som ingen vill betala för. Då handlar det om att paketera sitt erbjudande så att kunden förstår nyttan med att betala. Som egen företagare behöver du jobba med marknadsföring, sälj, utveckling, retorik och varumärket också. Det räcker oftast inte att vara en grym konstnär eller musiker.

Hur skiljer sig företagande inom KKN från andra typer av företag – eller gör de det?

– Det här är en fråga som jag får ofta och det finns inget enkelt svar på den. Precis som alla andra företag så är det individer som står bakom idéerna och som vi vet så är vi alla olika. Det som kan skilja är att dessa individer många gånger inte har fått en naturlig inskolning i att det de producerar ska säljas och att en annan person kan se en nytta i det. Därför ser jag att begreppet entreprenörskap skulle behöva nyanseras och bakas in i de konstnärliga utbildingarna på ett mer avdramatiserat sätt.  Det handlar inte om att vinstmaximera utan att titta på befintliga problem på nya sätt, något som konstnärer egentligen gjort i alla tider.

– En annan stor skillnad mot företag inom andra branscher hos våra inkubatorkollegor är att våra företag oftare är enskilda företag. Det anställs inte på samma sätt som i andra branscher, däremot arbetas det väldigt mycket i nätverk och i kortare projekt. Detta är något som vi ser som en utmaning gentemot att exempelvis söka tillväxtcheckar från regionen eller andra stödfunktioner. Våra branscher omsätter idag fler människor än bilindustrin, men räknas tyvärr sällan som en tillväxtbransch.

Kan du nämna några entreprenörer vars utveckling du är speciellt stolt över?

– Ett företag som dröjer sig kvar i minnet är Mitra Hoop som började sin resa hos oss och som vi är väldigt stolta över. Jelena har tagit sin affärsidé till en ny nivå och lever idag på att arbeta som dansande performanceartist inom hula hoop. Där har vi både en personlig och affärsmässig utveckling som jag är imponerad över. Ett annat exempel är My Mission-vinnaren Jonathan Mattebo Persson som var hos oss med en app 2012. Under tiden på Brewhouse kom han på att han var grym på andra saker och startade upp ett företag med film och kommunikation i fokus. Det är det företag han idag arbetar med och det är roligt att se utvecklingen från en idé till en annan. Är man entreprenör och kreatör så finns inga hinder!

Webbyrå mkmedia
Till toppen