Meny

Brewhouse Inkubator – ett växthus för idéer. Sök nu!


Tomas Olsson är affärsrådgivare för Brewhouse Inkubator som arbetar med att stötta nystartsentreprenörer. I arbetet ingår allt ifrån att planera verksamheten på helårsbasis till att coacha entreprenörer inom den konstnärliga och kreativa sektorn, bolla idéer och stötta affärsutvecklingsmöjligheter. Ansökningsperioden till vårens processer är öppen till 29 november.

Tomas har själv många års erfarenhet som egen företagare inom musikbranschen. Närmast kommer han från teknikföretag inom nöjesindustrin där han jobbat både som sälj- & marknadsansvarig och VD.
– Att få jobba som mentor så nära våra kreativa entreprenörer med så mycket skaparglädje och energi känns oerhört inspirerande och givande, säger Tomas med ett stort leende.

Först, är det krångligt att söka till Brewhouse Inkubator?
– Nej, ansökan skickas in digitalt via vår hemsida under fliken Inkubator, där finns också mer information om de olika processerna.

Men vad är en inkubator egentligen?
– En inkubator kan ses som ett växthus där företagens idéer är plantor som får rätt näring och stöd under den första tiden. Här finns möjligheten att testa vilka idéer som har bärkraft. I inkubatorn finns det människor som stöttar och ställer kritiska frågor och delar med sig av sin kunskap, erfarenhet och sitt nätverk.

Varför behövs en inkubator?
– För att många känner sig osäkra och undrar ungefär samma saker och då är det bra att kunna sitta tillsammans och känna att jag inte är ensam som har dessa frågor. Dessutom tittar vi på affärsidén ur ett konstnärligt perspektiv där drivkraften alltid är i centrum och vi tillsammans hjälper till att bygga en hållbar och långsiktig verksamhet. Möjligheten att ha en professionell rådgivare eller bollplank är en fantastisk förmån – vi finns ju inte här för vår egen skull, utan för att se till att inkubatorföretagarna blir lönsamma. Att sitta på ett kontorshotell är också bra, men där finns det ingen som är hängiven din affärsidé och hjälper dig att driva på dina affärer framåt.

Hur fungerar Brewhouse Inkubator?
– Brewhouse Inkubator har under fyra år jobbat med cirka 120 företag och är uppbyggd i tre processer. Första delen är förinkubatorn som heter Create Speed. Här handlar det främst om att mejsla ut idén. Efter 16 veckor har du en relativt klar bild om du vill starta företag eller inte samt hur företaget ska byggas upp. Blir du sedan antagen till Create Focus vill vi att du ska fokusera mer på ditt företag och vad du säljer och till vem. Du har kommit en bit på vägen och har några befintliga kunder. Här får du stöttning utifrån ditt företags unika position och gruppträffar varvas med enskild affärsutveckling. Sista steget i vår inkubator heter Create Flow. Här krävs att du vet mycket väl vem som är din kund och har ett stadigt inflöde av både nya kunder och affärer. Du har arbetat fram strategier och affärsmodeller och närmar dig en omsättning som gör att du snart kan stå helt på egna ben.

Vilka är de vanligaste missuppfattningarna från kulturentreprenörer som du möter?
– Det är framför allt att sälj är något fult, väldigt jobbigt och svårt. När vi sedan bryter ner det till vad det egentligen handlar om, så är det ju att bygga relationer och det gör de flesta av oss redan idag. Du har säker varit kär eller helt uppslukad av en bra film som du med stor passion berättar om för allt och alla. Då är steget inte så långt till att prata om din affärsidé eller produkt. Svårare än så är det inte. Engagemang och trovärdighet är två bra ord som passar bra för både din idé och ditt säljarbete.

Finns det några utmaningar som är specifika för nystartade företag inom KKN, de kreativa och konstnärliga näringarna?
– Den stora utmaningen är att förstå att det inte finns någon motsättning mellan sin konstnärliga ambition och affärsmannaskap, med rätt inställning och förutsättningar går det utmärkt att kombinera detta. Det konstnärliga och kreativa brukar inte vara något problem och den affärsmässiga delen hjälper vi till att skapa rätt verktyg för att ta hand om. Som kunskap om marknadsföring, retorik, kommunikation, presentationsteknik och konsten att hålla reda på sina räkenskaper för att kunna leva på sitt konstnärskap på heltid och långsiktigt hållbart.

Hur skiljer sig företagande inom KKN från andra typer av företag – eller gör de det?
– Det är ofta mindre företag som drivs av en eller ett fåtal personer, verksamheten är ofta mycket starkt förknippad med stort personligt engagemang där produkt eller tjänst är väldigt nära kopplat till företagaren själv. Detta gör det extra viktigt att respektera den konstnärliga integriteten. I övrigt gäller nog i stort sett samma saker som för alla egenföretagare, att vara driven, passionerad, lära sig att vara strukturerad, arbeta hårt och fokuserat.

Vill du och din idé också utvecklas i ett sammanhang? Sök då till Brewhouse Inkubator.

Kulturella och kreativa näringar (KKN): Arkitektur • Dataspel • Design och formgivning • Film • Foto • Konst • Kulturarv • Litteratur • Media och marknadskommunikation • Mode • Musik • Måltid • Scenkonst • Slöjd och konsthantverk • Upplevelsebaserat lärande

Webbyrå mkmedia
Till toppen