Meny

Ny i juryn till Resenärskampen från Brewhouse nätverk


Brewhouse affärsidétävling My Mission gästspelar i år i Resenärskampen (som stänger för tävlingsbidrag vid midnatt). Till juryn som ska välja vinnare i de tre kategorierna Bästa affärsidé, Snilleblixten och Årets gröna business har vi bjudit in kreativa och engagerade vänner, och vi är väldigt stolta att presentera Andreas Kittel!

Andreas är design director och senior partner på varumärkesbyrån Happy Forsman & Bodenfors. Han hoppas att få se tävlingsbidrag som gör små men märkbara skillnader i kollektivtrafiken.

Varför är det viktigt att aktivera den kulturella och kreativa sektorn i Resenärskampen?

– Enkelt sagt behöver Tekniken och Konsten varandra. Utveckling och förnyelse kräver både sakkunniga specialister och fria tänkare. Kreatörerna kan framförallt tillföra nya frågeställningar och tankesätt i utvecklingen av morgondagens kollektivtrafik.

Vad tror du musiker, artister och kreatörer kan tillföra resenärsupplevelsen?

– Det finns massvis av aspekter på detta. Flera konstformer har positiva hälsoeffekter för både utövare och konsumenter — bara en sådan sak. Ljud, ljus och visuella tillämpningar påverkar resenärernas helhetsupplevelse genom hela resekedjan och är högintressanta utvecklingsområden.

Vad hoppas du som jurymedlem se för ”typ” av tävlingsbidrag?

– Först och främst vill jag bli överraskad. Sedan tänker jag mycket på vardagen: storslagna visioner i all ära, men ofta blir jag gladast av små detaljer som gör märkbar skillnad.

Har du någon egen favoritupplevelse vad gäller kollektivtrafik (i Sverige eller utlandet)?

– Jag är ganska oromantisk: kollektivtrafik är som bäst när man kommer fram. Samtidigt ger även den kortaste resa tillfälle att studera omvärlden. Några kvadratmeter buss, tåg eller spårvagn kan rymma en hel del intressanta historier.

Webbyrå mkmedia
Till toppen