Meny

När det virtuella blir verklighet, Klas Moreau från MindArk gläntar på dörren till framtiden


När det virtuella blir verklighet

MindArk har tillhandahållit ett virtuellt universum i över ett decennium. Hittills har våra medlemmar fått uppleva detta genom en tvådimensionell skärm. Nu kan de kliva in i det virtuella med hjälp av Virtual Reality-system. Detta är stort för spelindustrin, men VR sträcker sig mycket längre än till spel och spelupplevelser. Nu när det virtuella blir verklighet kommer det att få genomslag inom många branscher. På vilket sätt kan ditt företag eller din idé dra nytta av Virtual Reality och dess möjligheter?

VR har potentialen att bli den nästa stora plattformen, på samma sätt som vi sett PC, smartphones och tablets komma in i våra liv. Vi kan förvänta oss att nya marknader kommer att skapas och att befintliga kommer att påverkas betydligt. Det kan röra sig om olika nya möjligheter, allt ifrån hur man köper ett hus eller en lägenhet, till hur man tittar på en fotbollsmatch eller njuter av en konsert. När tekniken utvecklas, priserna faller och en helt ny uppsättning av användningsområden öppnar sig kommer Virtual Reality att bli verklighet.

Goldman Sachs förutspår att det troliga scenariot är att VR omsätter 80 miljarder dollar år 2025. Det kan kännas långt bort, men kom ihåg att den första iPhone-modellen introducerades 2007. Nio år senare är smartphonen det första många tittar på när de vaknar och det sista när de somnar. Det är nu 2016 och det är nio år till 2025.

Virtual reality

 

Datorspel och videounderhållning erbjuder VR-stöd redan idag. Det är snart möjligt att uppleva en fotbollsmatch eller en musikkonsert som om man var på plats. Fastighetsbranschen är också tidiga användare. Är du spekulant på en lägenhet i nya Karlatornet i Göteborg, spana in utsikten redan idag. Inredare i USA erbjuder sina kunder att se sitt nya kök och Volvo låter kunder uppleva sin bil innan den är tillverkad. Virtual Reality.

I utbildningssektorn kan VR bli ett standardverktyg, och skulle kunna revolutionera sättet studenter tar till sig kunskap från tidig grundskola till universitet. Eleven kan interagera, besöka och utforska till exempel solsystemet, historiska händelser eller geografiska platser. Google erbjuder idag en enkel VR-lösning till skolor gratis och har tagit fram över tusen virtuella studiebesök och utflykter, som kan användas som stöd i utbildningen.

Virtual reality, blogginlägg Brewhouse

Samtidigt som VR kan uppfattas som något nytt så är det inte första gången som VR är aktuellt. På 1990-talet när 3D-spel introducerades kom en första VR-boom. Det visade sig dock att tekniken inte var mogen, den var alltför dyr och inte tillräckligt bra.

I och med Facebooks köp av Occulus år 2014 startade en intensiv investeringsperiod i VR-relaterad industri. Det har investerats 3,5 miljarder dollar i mer än 225 bolag. Vidare har tekniken idag nått en tillräcklig nivå för att upplevas som hänförande. Hårdvaran är mer kundanpassat paketerad. Prisnivåerna börjar komma ner (Occulus 599 dollar) och med lägre priser kommer vi se en större spridning av enheter och en bredare användning av VR.

De användningsområden för VR som ligger tidigt är datorspel, underhållning, kulturupplevelser, shopping, sociala möten och utbildning. Men jag tror att det finns oändligt många fler användningsområden att upptäcka där VR gör stor skillnaden. När vi når 2025 och VR-enheter är lika lätta som ett par glasögon, då kommer de vara det sista du lägger ifrån dig innan du somnar. På vilket sätt kommer ditt företag eller din idé att utvecklats med denna möjlighet?

Klas Moreau
Jurymedlem i The Brewhouse Award, VD på MindArk

Nyfiken på VR? Besök mindark.se och se vad de håller på med.
Klicka vidare för att läsa mer om The Brewhouse Award, tävlingsperioden är öppen 1-30 september.

Webbyrå mkmedia
Till toppen