Meny

Möt jurymedlemmen Alexander Graah


För mindre än två veckor sedan avslutades tävlingsperioden för The Brewhouse Award 2018. Med 130 inskickade tävlingsbidrag börjar nu på allvar juryns arbete med att ta fram finalister och vinnare till finalgalan den 18 januari 2019. Brewhouse träffade jurymedlemmen Alexander Graah, som är VD och kreativ chef för Dr Denim, för att prata om kreativitet, entreprenörskap och förväntningar på juryarbetet.

Det är andra året i rad som Alexander Graah är med i juryn för The Brewhouse Award men han poängterar att det definitivt inte är den sista. Entreprenörskap har alltid legat honom varmt om hjärtat.

— I entreprenörskapet ligger åtminstone en del av svaret på vår tids stora frågor. Allt från sysselsättning till integration och miljö. Jag vill gärna göra vad jag kan för att inspirera och hjälpa eldsjälar att realisera sina drömmar. Både för att lyfta enskilda entreprenörer och hjälpa dem i nästa etapp, men också för att skapa uppmärksamhet kring det positiva med entreprenörskapet i ett större socialt sammanhang, säger Alexander Graah.

— Jag tror tyvärr att många fortfarande har en traditionell bild av företag och entreprenörer och ser dem som ett nödvändigt ont, utan att se att det är en gräsrotskälla till positiv utveckling.

Inspirerade av farfar

För snart 15 år sedan startade Alexander och hans bror Johannes, tillsammans med deras far Morten, familjeföretaget Dr Denim i en källarlokal i Göteborg, utan att riktigt veta vad de gav sig in i. Inspirerade av sin farfar som alltid såg bortom alla uppkomna hinder, grundlade de sin vision om att skapa jeans som såg bortom säsonger, årstider och traditionell design.

Alexander berättar att han ser kreativitet som ett samlingsbegrepp för intellektuell skärpa som navigerar utanför de etablerade ramarna. Något som utmanar bilden av vad som är möjligt. En tanke som han tar med sig in i årets juryarbete där drömmen är att hitta och lyfta fram något som blir en riktig framgångssaga och som bär sig både kommersiellt och socialt.

— Jag hoppas se något som på riktigt kan börja påverka den globala konsumtionen. Som FN’s senaste klimatrapport visar så kan vi inte sitta och peta oss i naveln. Jag hoppas att vi får se någon som vill göra skillnad inte bara i det lilla, utan någon som vill skapa en rörelse och förändring på riktigt, säger Alexander Graah.

Tillbaka till nyhetsbrevet, klicka här. 

Webbyrå mkmedia
Till toppen