Meny

Med siktet på trygg träning


Vinnarna The Brewhouse Award 2017. Safe Steps till höger.

En reflexväst med inbyggt överfallslarm. Det är idén bakom projektet Safe Steps, som prisades den 19 januari på galafinalen av The Brewhouse Award. Nu ställer initiativtagarna in siktet på ett tryggare samhälle.

18- och 19-åringarna bakom projektet Safe Steps bubblar av entusiasm, minuterna efter att de gått av scen. Hanna Sandberg, Albert Nyblom, Ella Brax, Alice Dahlemar och Emelie Nordenberg pluggar fortfarande på gymnasiet. Affärsidén kom ur just en skoluppgift om samhällsproblem.

– Vi har sett ökningen av överfall i brottsstatistiken och kvinnors utsatthet, redan innan #metoo. Att bli överfallen i löpspår ska inte behöva hända. Vi vill inte bara tillverka västen utan också sprida information om kvinnors utsatthet på längre sikt, tills att reflexen inte längre behövs, säger Ella Brax.

Affärsidén är en träningsväst med insytt överfallslarm och snygga reflexdetaljer. Med denna ska alla känna sig trygga i motionsspåret.

– Man ska kunna träna när man vill. Vinterhalvåret medför en begränsning. Det finns ett hål på marknaden, säger Ella Brax, som själv tränar löpning i Skatås motionsspår.

– Mamma är jätteorolig om kvällarna och väntar på att jag ska höra av mig. Det handlar inte bara om ens egen säkerhet, utan också om ens anhöriga och alla som bryr sig om en, säger Ella Brax.

Inför framtagandet av västen har de intervjuat omkring 600 löpare. De ställde sig i Slottsskogen och frågade motionärer som sprang förbi, och har också publicerat två enkäter i löpargrupper på Facebook.

Albert Nyblom har själv erfarenhet av att råka illa ut. För ett år sedan skulle han ta en genväg hem genom en gränd. Där blev han nedslagen och rånad.

– Det är något som inte stämmer i samhället och vi måste göra något åt det, säger han.

Med vinstpengarna på 50 000 kronor ska de fortsätta utveckla affärsidén. Tankar de har är att bygga in en gps i västen och koppla den till en slags sms-funktion. Förutom pengarna, är också erkännandet en stor vinst.

– Det är fantastiskt att stora företagare och entreprenörer tror på vår idé lika mycket som vi gör. Bara det är en sådan boost och gör att vi vill fortsätta, säger Ella Brax.

Webbyrå mkmedia
Till toppen