Meny

Maria Gustafsson från MIKU kommunicerar och inspirerar


Denna måndagens föreläsning på Brewhouse Inkubator handlade om kommunikation. Närmare bestämt hur man som företagare använder sig av olika kanaler på webben för att intressera och engagera sina kunder. MIKU-Maria möttes av både frågor och lösningar från gruppen.

Miku-Maria om kommunikation på Brewhouse

– Jag känner också att detta är bra. Varje gång jag måste kontakta min revisor börjar jag nästan gråta, så när jag ser detta blir jag direkt intresserad, förklarar Daniel Vodusek inspirerat.

Maria Gustafsson har precis visat faktureringsföretaget Freshbooks enkla och inspirerande hemsida för det 20-talet företagare som samlats för veckans föreläsning på Brewhouse Inkubator. Fler än Daniel Vodusek från World Famous Swedes håller med om att det är effektivt att hitta ett tydligt formspråk och vara generös med tips och fakturamallar online. Freshbooks säljer redovisningstjänster men använder sociala medier för att engagera intresserade med allt ifrån bilder på mysiga arbetsplatser till gratis nedladdningsbara mallar.

Den grundläggande kommunikationsutmaningen är densamma i alla branscher menar Maria. Kunderna behöver lokaliseras, sedan måste man utvärdera vad de behöver hjälp med och först efter detta går det att paketera erbjudandet och skapa intresse. Och det görs via kommunikation. Hur gör andra, var kan mina kunder finnas och hur når jag dem? Maria häpnar verkligen över explosionen på webben de senaste åren. Möjligheterna har blivit fler men nu går även utvecklingen mot mer slutna grupper och kanaler.

Föreläsningen baseras mycket på att just hitta företagarperspektivet och att alla behöver bestämma sina egna kanaler och satsa på dem, utan att knäcka sig. Kommunikation är något som måste ske kontinuerligt, men i lagom dos. Om informationen man publicerar inte är intressant, relevant eller värdefull så lyckas man ändå inte. Och med den nya tidens informationsstress måste man vara försiktig och bygga hållbart företagande, det är Maria noga att poängtera.

Maria tycker också att man nuförtiden kan testa en ny spännande kanal som Pinterest för bilder eller Meerkat för livestreaming och utvärdera efter en kortare tid än förr. Det är ingen katastrof att upptäcka att ens potentiella kunder inte fanns i just den kanalen man testade, det är värre att fortsätta att lägga tid och kraft på något som inte fungerar utan att ens veta om det.

Nyfiken på Brewhouse Inkubator?

Brewhouse Inkubator vänder sig till idégivare och företagare inom kulturella och kreativa näringar. Ansökningsperioden är öppen 20 april-20 maj. Mer information finns under Inkubator.

Webbyrå mkmedia
Till toppen