Meny

Jurymedlem nr 6 i The Brewhouse Award: Mats Jönsson


Mats Jönsson, jurymedlem för The Brewhouse Award

Hej Mats!

Vem är du och vad gör du? Berätta gärna lite för oss om din bakgrund, drivkrafter, var du är idag och hur du ser på framtiden.

– Mitt namn är Mats Jönsson och jag driver MBJ Design som producerar betongborden Mystic Concrete Collection. Jag är uppvuxen i Västervik i Småland och gick Möbelsnickarlinjen på gymnasiet. MBJ Design grundades 1996 och min grundfilosofi var, och är än idag, att sätta minimalismen i fokus, samt att introducera nya och spännande material på marknaden. För att kunna finansiera detta arbetade jag några år extra som slöjdlärare i kombination med att experimentera fram det som idag är Mystic Concrete Collection. Min drivkraft och tron på mig själv och min produkt har gjort mig till den jag är idag. Sedan start har jag varit mycket mån om min produkt och varit stenhård hur den ska lanseras på den Skandinaviska marknaden.

Idag, nästan 20 år senare lever min produkt vidare och jag har ett väl inarbetat varumärke. Vägen hit har inte varit lätt men jag har följt min plan och strategiskt arbetat utefter den, Jag samarbetar idag med välrenommerade butiker i Skandinavien. Jag var den första som lanserade betongbord på marknaden och jag kan idag när det finns en uppsjö av olika varianter på marknaden känna en viss stolthet. Jag ser ljust på framtiden och är medveten om att marknaden förändras och det gäller att synas i olika kanaler. Det gäller att inte stagnera utan att vidareutvecklas i takt med den föränderliga marknaden. Detta är otroligt viktigt för att bibehålla sin plats och inte tappa marknadsandelar.

Varför är The Brewhouse Award något du vill engagera dig i?

– Det är viktigt att lyfta fram Skandinavisk design och kreativitet och detta forum är ett nytänkande för att vidga denna marknad.

Kulturella och kreativa näringar – hur ser du på dessa näringars betydelse för framtida tillväxt?

– Det är av stor vikt att kulturella och kreativa näringar lyfts fram och att de som har något att förverkliga ska få chansen att visa upp sig. Detta bidrar till att fler och fler vågar ta steget ut och förverkliga sig själva och sina innovativa idéer och produkter.

Vad gör dig riktigt nyfiken – vad önskar du få se för idéer och projekt i årets tävling?

– Jag blir nyfiken på människor som brinner för det som de tror på. Vågade men ändå genomtänkta idéer som verkligen sticker ut i sin enkelhet med smarta lösningar.

Vad kännetecknar en bra idé eller ett projekt?

– En genomtänkt röd tråd samt en proffsig presentation som belyser det innovativa samt en mycket bra prototyp om detta krävs. Den första presentationen för att lyckas är otroligt viktig. Var påläst och våga sälja dig själv.

Tre kategorier – är det någon kategori som intresserar dig lite extra?

– Jag brinner för kreativa människor i största allmänhet så det är oerhört svårt att pricka in just en av tre kategorier.

Vilka är de viktigaste egenskaperna för en innovatör och entreprenör?

– Det viktigaste är tron på sig själv, en stark målmedvetenhet samt att kunna hålla fast vid detta och samtidigt förverkliga sitt projekt.

Är kreativitet och kultur en motor för utveckling, en råvara som vi borde bli bättre på att ta tillvara – hur ser du på framtiden inom dessa branscher?

– All kreativitet är viktig. Jag ser mycket ljust på denna marknad och Sverige har idag stor framgång världen över med sin kreativitet. Vi har duktiga musiker, skådespelare och designers i en rad olika branscher som alla har varit delaktiga i att sätta Sverige på kartan. Detta leder i sin tur att fler och fler vågar ta steget att fullfölja sina drömmar.

Tre snabba tips till någon som har en idé de vill realisera!

– FOKUSERA, RÅDGÖR OCH AGERA.

Klicka vidare för att tävla eller läsa mer om The Brewhouse Award.

Webbyrå mkmedia
Till toppen