Meny

Jurymedlem nr 16 i The Brewhouse Award: Dag Agård


Dag Agård, jurymedlem i The Brewhouse Award 2015

Hej Dag!

Vem är du och vad arbetar du med? Berätta gärna för våra läsare vad som driver dig.

Jag älskar kreativitet, olikhet och unikitet. Dessa tre ord är för mig en förutsättning för liv. Ett liv som är rikare, roligare och mer hållbart. Orden och diskussionen kring orden, förflyttar i sin tur mig, så att jag kan tänka nya och otänkta tankar. Jag har en lite brokig bakgrund. Jag har arbetat som dels säljare, arbetat på SEB, sålt glass, kört lastbil, varit projektledare på reklambyrå, drivet eget och nu är jag varuhuschef på NK. Jag har alltid tyckt om mina arbeten, oavsett vad jag har gjort. Eller kan det vara så att jag har valt att se det roliga eller positiva? Vet inte, men mycket i livet handlar om RMI, rätt mental inställning. Att vilja se det roliga, intressanta eller goda i människor.

Det som driver mig är tudelat. Det ena är det mentala. Min familj, mina vänner och mina kollegor. Det andra är det lite mer konkreta eller praktiska. Att se möjligheter. Möjligheter att förändra och göra saker bättre. En vis man och sann entreprenör sa en gång: ”Allt nytt som är av godo, bygger på gammal grund. Och erfarenheten är den bästa av ägodelar”. Vi tar vår historia, vad vi vet idag och så skapar vi något nytt av det!

Varför är The Brewhouse Award något du vill engagera dig i?

– The Brewhouse Award ger människor möjligheten att visa sina tankar och idéer. Ger dem möjligheten att få lyfta fram det de tror kan ändra eller förändra våra liv. Kanske lite stora ord, men om det finns en gnutta kreativitet någonstans, måste den lyftas upp. Ge den näring och göra det bästa med den.

Kulturella och kreativa näringar – hur ser du på dessa näringars betydelse för framtida tillväxt?

– Det är här vi har vår stora möjlighet att hitta vår egen nisch. Det kulturella och det kreativa är dels svårkopierat och dels skalbart. Vi kan med andra ord exploatera dem utan att förstöra dem eller förbruka dem.

Vad kan du bidra med som jurymedlem?

– Jag hoppas att jag skall föra in ett kommersiellt tänkande.

Vad gör dig riktigt nyfiken – vad önskar du få se för idéer och projekt i årets tävling?

– Allt som skapar Wow-känslor. Där man tänker: ”Oj det har jag aldrig sett, hörs, smakat etc.”

Vad kännetecknar en bra idé eller ett projekt?

– Dels nytänkande och unik – dels skalbar, så att den kan göras kommersiell.

Vilka är de viktigaste egenskaperna för en innovatör och entreprenör?

– Förmodligen kreativ, positiv och ENVIS som synden.

Är kreativitet och kultur en motor för utveckling, en råvara som vi borde bli bättre på att ta tillvara – hur ser du på framtiden inom dessa branscher?

– Om vi gör det rätt och tänker nytt. Vågar tro på vår unikitet och släpper ”så har vi aldrig gjort”. Att vi orkar satsa och skapa våra egna fotspår.

Tre snabba tips till någon som har en idé de vill realisera!

– Tro inte på de som säger att det inte går. Funkar det inte fullt ut, börja om och hitta en ny väg. Skaffa dig ett stort nätverk. Det är ofta som hjälpen kommer från ett oväntat håll. Utveckla idén skalbart.

Klicka vidare för att tävla eller läsa mer om The Brewhouse Award.

Webbyrå mkmedia
Till toppen