Meny

Jurymedlem nr 12 i The Brewhouse Award: Ulla-Lisa Thorden


Ulla-Lisa Thordén, jurymedlem för The Brewhouse Award 2015

Hejsan Ulla-Lisa!

Vem är du, vad gör du på arbetstid och hur ser din bakgrund ut?

– Jag hjälper säljskygga experter att bli säljtrygga! Min drivkraft är att utveckla människors unika möjligheter att bli sitt bästa jag och våga sälja in det de drömmer om att göra. Och undvika vissa fallgropar som kostar på i onödan. Framtiden är ljus för den som är villig att jobba hårt för det den tror på!

Driver Republic Consulting AB, är flitigt anlitad talare inom säljandet i näringslivet, inom myndigheter och på högskolor, hittills skrivit 6 bästsäljare inom sälj och affärsmannaskap, bl a ”Luspank och idérik – överlevnadsguide för säljskygga kulturskapare”, Liber förlag, specialskriven för just KKN-branscherna. Gedigen erfarenhet av affärsutveckling genom olika roller i näringslivet bl a som konsultsäljare, säljledare, VD, förlagschef, ansvarig utgivare i media samt kommunikationschef. Dessutom startat och drivit flera företag, bl a ett av de första internetföretagen. EU Ambassadör för kvinnors företagande 2009 – 2013.

Jag bloggar säljskolan på www.driva-eget.se, twitter: ulthorden, www.thorden.se

Varför är The Brewhouse Award något du vill engagera dig i?

– Jag har varit med sedan starten och njutit hämningslöst av att få delta aktivt i det kreativa flöde som utgörs av de tävlandes drömmar. Interaktiviteten med fantastiska jurymedlemmar som också är entreprenörer gör att själva juryarbetet blir till en ren njutning varje år.

Vad kan du bidra med som jurymedlem?

– Min nyfikenhet och glädje inför totalt nya tankesätt som jag genom min långa erfarenhet kan se en affärsmässig potential i. Att snabbt kunna sålla bort det som är ogenomförbart av något skäl eller kräver oerhört stora insatser eller resurser för att lyckas just här och nu. Och att med glädje interagera med andra jurymedlemmar och därigenom vaska fram de bästa idéerna.

Vad gör dig riktigt nyfiken – vad önskar du få se för idéer och projekt i årets tävling?

– Allt idébaserat – gärna helt nya produkter, projekt eller tjänster som många behöver och ingen har funderat ut en unik lösning på förrän nu. Eller en kombination av idéer. Gärna något som gynnar mänskligheten även på sikt så klart.

Vad kännetecknar en bra idé eller ett projekt?

– Det ska innebära nytänkande, möta ett uttalat behov eller vara unikt i sin överraskande enkelhet – samt vara köpbart!

Tre kategorier – är det någon kategori som intresserar dig lite extra?

– Hjärtat klappar särskilt för ”Av och med unga”. Genom mitt engagemang även i Ung företagsamhets jury för säljare, häpnar jag alltid över hur mogna och spännande idéer de har. Dessa idéer är inte nedtyngda av ”gamla sanningar” om sakernas tillstånd.

Vilka är de viktigaste egenskaperna för en innovatör och entreprenör?

– Flexibilitet, envishet och uthållighet samt viljan att lyckas – mot alla odds.

Är kreativitet och kultur en motor för utveckling, en råvara som vi borde bli bättre på att ta tillvara – hur ser du på framtiden inom dessa branscher?

– Absolut en motor, det har det alltid varit! Frågan är dock om det är målet eller medlet? Du kan inte ”fånga in” kreativitet eller kultur i en process som du lätt kan beskriva eller schemalägga, vilket gör att fyrkantigt tänkande personer inte begriper hur det funkar eller kan utvärdera nya idéer. Du måste helt enkelt lämna fältet fritt för kreativiteten som ett slags bärare av unika ”lösningar” – det finns aldrig ett facit för kreativitet. Detta skrämmer vissa människor eller gör dem obenägna att satsa. Om fler kan släppa rädslan så har vi i samhället allt att vinna! Dock behöver kreativitet paras med en viss affärsmässighet för att komma framtiden till godo. Kanske t o m den enda räddningen inför alla stora utmaningar vi står inför? Jag är övertygad om detta, gamla sanningar löser inte nya problem.

 Tre snabba tips till någon som har en idé de vill realisera!

– Testa snabbt idén mot kund, ”kill your darlings”, sätt igång NU!

Klicka vidare för att tävla eller läsa mer om The Brewhouse Award.

Webbyrå mkmedia
Till toppen