Meny

Juryduo nr 31 i The Brewhouse Award: Sarah Cooper och Nina Gorfer


Sarah Cooper och Nina Gorfer, juryduo för The Brewhouse Award 2015

Sarah Cooper och Nina Gorfer, juryduo för The Brewhouse Award 2015

Hejsan Sarah Cooper och Nina Gorfer!

Vilka är ni? Berätta för oss om ert spännande arbete.

– Vi är en amerikansk-österrikisk konstnärsduo verksam och bosatt i Göteborg och Berlin. I vårt arbete, som har sin utgångspunkt i fotografi och det visuella berättandet, jobbar vi med att ge uttryck till de personliga och kollektiva minnen som finns inom en kultur eller ett kulturellt sammanhang. Sedan vi började vårt samarbete för över 10 år sedan, har vi ägnat oss åt att utforska vad och hur vi minns, vad minnen och berättelser gör med en plats och vice versa. Vi lekar med symbolikens makt och är i ständig fascination av det tomrummet som finns mellan skaparen och betraktaren. För det är där, i betraktarens hjärna (eller hjärta) som en bild får sin betydelse.

Varför är The Brewhouse Award något ni vill engagera er i?

– I världens läge behövs det nytänkande kreativa människor. Ju fler som vågar, desto intressantare och potentiellt bättre blir det. För många stora företag äger för mycket av marknaden idag. Det är en trend som är oroväckande – den skapar monopolställningar på marknaden och en krypande monokultur i samhället. Vi tycker om mångfald. Och autenticitet. Om det unika och det lokalt rutade. Gärna med en berättelse som är väldigt personlig. I vår globaliserade värld saknas ofta personlig anknytning. Personen bakom produkten. Den kulturella länken. Var kommer produkten ifrån? Varför? Vad är berättelsen som gör den unik? Vem är personen bakom? Det är lustigt att det alltid är familjeföretag som klarar sig bäst genom alla finanskriser. För att deras uthållighet är grundad i mer än siffror blott. Kanske i ansvar, kanske i lust, eller kanske också i en kärlek till det man gör och bidrar. Därför tycker vi att initiativ som The Brewhouse Award, som uppmuntrar människor att fundera och genomföra sina alldeles egna idéer är imperativa.

Kulturella och kreativa näringar – hur ser ni på dessa näringars betydelse för framtida tillväxt?

 ”New growth theory argues that, in advanced economies, economic growth stems less from the acquisition of additional capital and more from innovation and new ideas” 1

– Det finns studier som visar att där konstnärer och kreativiteten bosätter sig, kommer det finnas ekonomisk tillväxt. I New York är den kulturella sektorn andra största arbetsgivaren. Inom det lokala och globala näringslivet borde den kreativa näringen ta mycket mer plats.

Vad gör er riktigt nyfikna – vad önskar ni få se för idéer och projekt i årets tävling?

– Vi är nyfikna på idéer som är grundat i det personliga. Någonting som ligger nära hjärtat. Kanske någonting som låter lite ”silly” och som börjar litet och lokalt. Eller också åt det andra hållet: för stora idéer. Idéer som har potential att tackla de problemen som finns i världen idag – utanför lilla Göteborg, utanför lilla Sverige, utanför lilla, lilla, Europa.

Vad kännetecknar en bra idé?

– Det var en 19-åring från Holland som kom på hur man kan rensa jordens alla hav från plast. Något som ingen före honom verkat kunnat lösa, vilket är förvånansvärt. Han var där med sin hjärna och med sitt hjärta. Kanske det är det som kännetecknar en bra idé. Att man känner för den. Att man är autentiskt. Att man tänker på vad det är man vill förändra eller bidra till. Och att man sedan går och gör det. Det finns väldigt många bra människor som har tänkt ut väldigt många bra idéer. Om hälften av de skulle genomföras, vore världen en mycket mer spännande plats. Eller med andra ord: Well done is better than well said.

Klicka vidare för att tävla eller läsa mer om The Brewhouse Award.

Webbyrå mkmedia
Till toppen