Meny

Intervju med vinnaren av My Mission 2013: Sofia Magnusson på The Folklore Company


Sofia Magnusson från The Folklore Company vann My Mission 2013

Sofia Magnusson från The Folklore Company vann My Mission 2013

Hej Sofia!

Drygt två år har gått sedan du tävlade i My Mission 2013, och vann!

Berätta, hur såg din affärsidé ut som du tävlade med och hur har produkten utvecklats fram till idag?

– Affärsidén som vi vann med bestod av två delar – en webbtjänst där man skulle designa sitt eget broderimönster, samt en produkt i form av ett för marknaden unikt broderikit. Webbtjänsten har realiserats och är densamma som presenterades i tävlingen. Men produkten var vi efter mycket utvärdering tvungna att avvakta med. Vi valde att istället lansera sykit med korsstygnsmönster som vår första produkt, tätt följt av vår andra produkt; färdigbroderade korsstygnsbonader.

Vad betydde vinsten i My Mission för din fortsatta utveckling av affärsidén?

– Juryn det året bestod av 13 personer med imponerande kunskap och kompetens inom affärsutveckling, sälj, design m.m. Att de enhälligt utsåg The Folklore Company som vinnare av ”Årets affärsidé” gav oss den bekräftelse vi behövde för att satsa och starta igång på riktigt!

En av vinsterna var en plats på Brewhouse inkubator Create Business. Vad tog du med dig från tiden på Brewhouse?

– Ett stort nätverk, samt kunskap och insikt i hur jag vill driva mitt företag.

En fågel har viskat i mitt öra att The Folklore Company är på väg att lanseras internationellt, berätta?

– Det har redan gjorts! I april i år öppnade vi upp för internationell handel, och den sidan hittar ni på www.folklorecompany.com/en

Ni har en hel del spännande samarbeten med designers och företag. Kan du berätta lite om dessa?

– För att ha kunna erbjuda broderimönster för alla smaker, samarbetar vi med ett antal designers. I dagsläget är de 5 st, både från Sverige och internationellt – alla erkända inom sitt område. Från Sverige har vi bl.a. med oss Svarta Fåret, en av Nordens största leverantörer av broderimönster, och från Storbritannien bl.a. Jacob de Graaf, som står bakom märket ”Modern Folklore” som fokuserar på nordisk design.

Vad kan du säga om framtiden för The Folklore Company?

– Vi har mycket på gång! Förutom att vi nu satsar hårt på att sätta de sista detaljerna kring en ny produkt, som vi hoppas kunna presentera för försäljning på hemsidan om någon månad, fokuserar vi även på diverse samarbeten och nya försäljningskanaler.

Vad vill du skicka med alla tävlande inför denna års tävling?

– Ni kommer att ha tillgång till extremt många proffs inom affärsutveckling på en och samma gång – ta tillvara på detta! Fråga – lyssna – nätverka! Min största insikt och lärdom, under The Folklore Companys resa hittills, är att man ständigt behöver utvärdera och revidera sin idé – verkligheten och kunderna agerar inte alltid som man förutspått. Man måste vara flexibel!

Har du några tips på hur man når ut med sin produkt med en minimal marknadsföringsbudget?

– Att marknadsföra sin produkt behöver idag inte betyda kostsamma annonser, det finns många kanaler som kan ha större genomslag – och är gratis! Det kräver dock att man lägger en hel del tid på att sälja in sig själv och sin idé genom mail, telefonsamtal och aktivt nätverkande. The Folklore Company har genom detta hittills varit med i bl.a. tidningen Hus & Hem, Tara, Sveriges Radio P4, lokaltidningar, diverse bloggar och branschtidningar.

Beroende på produkt kan jag även varmt rekommendera att skicka ett exemplar till potentiella ”indirekta ambassadörer” för ditt företag. Jag har sänt ut bonader till offentliga personer jag tycker om och känner representerar mitt varumärke, t.ex. kulturjournalisten Jan Gradvall samt Frida Ramstedt på inredningsbloggen Trendenser. Ett omnämnande från sådana personer på sociala medier kan få ett stort genomslag. Tänk utanför boxen och arbeta utefter just dina förutsättningar!

Läs och se mer på The Folklore Companys hemsida

Webbyrå mkmedia
Till toppen