Meny

Intervju med Rexius Records


 

Rexius Records är ett av startupbolagen inom Brewhouse Inkubator. Möt en av grundarna Magnus Torstensson, som berättar som om sig själv, passionen för entreprenörskapet, musiken och hur det är att sitta på Brewhouse.

Rexius Records är ett nyskapande skivbolag med en innovativ affärsmodell som har sitt fäste i Brewhouse. Här har de en kontorsplats på inkubatorn och en studio på tredje våningen. Magnus berättar att han och grundaren Mattias Rexius har varit vänner sedan barndomen och växte upp tillsammans i Landvetter.

”En mix av olika personligheter skapar ett inspirerande företag, med ett driv och hopp om framtiden, som värnar om passionen till musik och relationen till artisterna.”

2013 blev drömmen om Rexius Records verklighet och ett år senare lämnade Magnus sin kärnkraftskarriär bakom sig för att testa ingenjörskunskaperna inom musikbranschen.

”Vi satsar ganska brett när det kommer till genre men de artister vi jobbar med är alltid drivna och vill nå nästa nivå. När vi signar artister letar vi efter driv och ambition. Musiken är såklart alltid central men tidigare nämnda faktorer är egentligen avgörande för huruvida artisten kommer att lyckas eller inte.”

Rexius Records har en finansieringsmodell som möjliggör att signa artister i ett tidigt skede av deras karriärer.

”Som artist är du medfinansiär i ditt projekt vilket innebär att du får behålla mycket större del av kakan. Klassiska skivbolagsdeals betyder ofta att skivbolaget gör hela investeringen och därför får hela, eller i alla fall den största, delen av kakan.

”Vi tror att det skapar ett större incitament till att jobba hårt om både vi och artisten påverkas när det går bra respektive dåligt. Vi är ju ganska projektorienterade så vi signar inte en artist på fem år, utan vi signar ett projekt i taget. Det är en väldigt liten risk för artisten att jobba med oss och om projektet inte går som man har tänkt sig, så är man inte fast i några optioner eller kontrakt som man måste slutföra.”

Det föll sig ganska naturligt att Rexius Records hamnade på Brewhouse. Det är en plats för musiker och andra kulturarbetare som har liknande värderingar och passioner.

Magnus menar att inkubatorprogrammet var och är en väldigt nyttig process för nystartade entreprenörer. Det erbjuder ett sammanhang och ett stöd från andra personer i liknande situationer.

På Brewhouse har de fått stöd och möjlighet att knyta kontakter samt fått hjälp att driva sitt bolag framåt.

”Brewhouse har haft en väldigt stor roll för oss i vårt företagande. Det har betytt mycket att någon trodde på oss från första början”, säger Magnus.

Han tipsar även om att samarbeta med andra och inte se folk som konkurrenter utan som samarbetspartners. ”Vi ser inte andra skivbolag som konkurrenter, man har bara olika roller.”

Magnus berättar om när Norman Fearrington, som bland annat har varit Tina Turner’s trummis, dök upp i deras studio genom en kontakt på Brewhouse. ”Han testade Mattias på musikteori; ’Can you give me a G chord… D minor… D diminished…’ och där satt jag och såg hur nervös Mattias blev men ändå lyckades jäkligt bra. Han är ju svinduktig på gitarr! Norman, en stor amerikansk man, började nicka lite och log sedan. Det är ett ganska fint minne.”

Vi går vidare till att prata om hur det är att starta eget företag. Friheten att forma sitt liv på det sätt man vill samtidigt som man får göra det tillsammans med människor som man trivs med.

”Det känns inte som att man går till jobbet, det gör det aldrig. Det känns bara som att det är en del av mitt liv, ett liv som jag själv styr över.”

”Om 10 år fortsätter Rexius Records att ta artister till nästa nivå på smarta sätt. Skillnaden är att vi gör det för många fler, i alla skeden i en artists karriär och i alla delar av världen. Åh andra sidan, nu när jag tänker efter så känns det som att vi lika gärna skulle kunna vara där redan i år”, säger Magnus med ett skratt.

Rexius Records: www.rexiusrecords.com/

Webbyrå mkmedia
Till toppen