Meny

Innovativa Shapecompanion får statliga utvecklingspengar!


Våra vänner på inkubatorföretaget Shapecompanion är ett av 53 små eller medelstora företag som nu får utvecklingspengar från Vinnova. Vi på Brewhouse säger välförtjänt grattis och lycka till med att finslipa onlinetjänsten Figuracy.

Varje år investerar innovationsmyndigheten Vinnova inom utlysningen Forska&Väx i nya spännande företag med stor potential. I år delar 53 företag på 65 miljoner kronor och ett av företagen har sin bas i Brewhouse inkubator. Företaget heter Shapecompanion och de utvecklar en app och ett onlineverktyg för att konsumenter lättare ska kunna hitta rätt klädstorlekar när man köper kläder på webben.

– Ja, vi är jätteglada att vi kan gå in i en ny fas i vår utveckling nu, säger Susann Haglund, en av grundarna.

– Med dessa pengar kan vi utveckla vår teoretiska idé om att göra det enkelt att handla kläder på webben till att även funka praktiskt på marknaden, fyller kompanjonen Oskar Juhlin i.

shape companion
Bild: Oskar Juhlin och Susann Haglund (den tredje delägaren Anders Andersson kunde inte vara med på bild).

Tjänsten de utvecklar, och inom några månader kommer att lansera fullt ut, heter Figuracy och är en hjälp för både konsumenter och bransch. Konsumenterna kan kostnadsfritt interagera med varandra via appen och hemsidan för att därigenom hitta butiker som har kläder i storlekar som passar just dem. Detta räknar man ska innebära att de stora webbhandlarna slipper många kostsamma returfrakter som i dag tillkommer vid mer än hälften av alla onlineköp.

– Figuracy kommer definitivt att ge e-handeln förutsättning att växa från sin nuvarande marknadsandel på 11%, menar Oskar Juhlin. Om bara tre år spås e-handeln stå för minst 20% av all handel och då måste returfrakterna ner för att lönsamheten ska finnas där.

Vi på Brewhouse tycker att trion bakom Figuracy gjort ett fantastiskt jobb på väldigt kort tid. På mindre än ett år har de tagit fram tekniska onlinelösningar samtidigt som de förhandlar med sina kunder i klädindustrin. Dessutom har de varit tvungna att omvärdera idén när den ursprungliga tanken i praktiken visade sig vara svårlanserad. Att inte ge upp i detta läge utan istället förädla och utveckla idén till något bättre känner vi igen som en styrka framgångsrika och engagerade entreprenörer besitter.

Lycka till Susann, Anders och Oskar!

Webbyrå mkmedia
Till toppen