Meny

Håkans bästa konsertminne – Estland efter Berlinmurens fall


BREWHOUSE BALLROOM

På söndag 6 oktober är det återigen dags att öppna dörrarna till Brewhouse Ballroom och förflytta sig till 30-talets New York med dansen, jazzmusiken och den täta atmosfären i Brewhouse Arena.

—Det känns underbart att få komma igång med Brewhouse Ballroom igen efter det varma mottagandet vi fick efter de två första spelningarna, säger Håkan Lewin som är kapellmästare för Blues and Swing Crew.

Brewhouse passade på att be Håkan berätta om ett av sina favoritminnen från sina många konserter runt om i världen.

Otrolig resa

— Ja, man har fått vara med om mycket. Det är en otrolig resa man har fått gjort. Jag minns speciellt en episod från Estland efter att Berlinmuren hade fallit.

Jazzen hade varit förbjuden i Estland sedan Pragvåren 1968. Amerikanarna var på Dubčeks sida och ryssarna var emot att Estland skulle få fria tyglar och inspireras av USA vilket fick till följd att all amerikansk musik förbjöds.

— 1974, under ”Det kalla kriget”, skickade den amerikanska regeringen över Oscar Peterson Trio på turné i Sovjetunionen i ett försök att mjuka upp relationerna. Bland annat spelade trion Oscars komposition ”Hymn To Freedom” på en konsert i Tallin, vilket blev en sån succé att esterna satte estnisk text på låten och använde den som en av sina frihetssånger. Ryssarna förbjöd låten direkt för att hålla kvar makten över sina satellitstater, säger Håkan Lewin.

Industristad i Estland

1991 spelade Håkan i Kohtla-Järve. En liten industristad i nordöstra Estland där befolkningen vid den här tiden bestod av 85% ryssar. Håkan berättar att man kunde förstå på atmosfären att ryssarna inte var speciellt omtyckta av den estländska befolkningen.

— Vi kom till ett stort konserthus som säkert rymde 1000 personer. Direkt vid entrén satt två gigantiska porträtt av Lenin på cirka fyra gånger fyra meter, säger Håkan.

— Vi hade lirat ett par tre låtar in i konserten när Aldo Meristo vid flygeln vände sig mot mig och väste: Let´s play Hymn To Freedom.  Vår turnéledare som satt backstage reste sig hastigt upp och ropade: No! don´t do it. Don´t do it!

Small till i flygeln

Håkan berättar att det small till i flygeln när Aldo slog an det förta ackordet och började mejsla fram melodin. Själv följde han efter på sin altsax.

— Det var en tät, koncentrerad laddning i salen. Jag minns tydligt att publiken satt helt tyst. Sen, efter ungefär åtta takter ser jag en man som reser sig upp på första bänkraden och börjar försiktigt applådera i takt med musiken. Efter det reste sig en efter en upp tills hela publiken, så långt jag kunde se, stod upp och gav uttryck för sina känslor, säger Håkan Lewin.

— Det var en otrolig upplevelse. Förmodligen ett av de starkaste tillfällena jag har varit med om. Där och då märkte jag hur otroligt stark musik kan vara.

 

SÄKRA DIN BILJETT TILL BREWHOUSE BALLROOM 6 OKTOBER

Webbyrå mkmedia
Till toppen