Meny

Elin Andersson från Somenid om Brewhouse Inkubator


Elin Andersson har efter sju år i Italien återvänt till Sverige och startat företaget Somenid som producerar kollektioner av streetwear med sportinfluenser. Här berättar hon om sin tid på Brewhouse Inkubator.

somenid 460px

Kollektionen är streetwear där den kreativa processens olika känslor illustreras genom trycken som är ritade både för hand och i dator. En viktig grundprincip för Elin har alltid varit att sträva efter att använda ekologiska material samt att producera under schyssta förhållanden. I somras crowdfundade Elin in pengar för projektet Oaddap By Somenid.

Vem skulle du uppmana att söka till Brewhouse Inkubator?

– Alla som antingen har en klar affärsidé de vill skärpa till och bolla med andra eller sådana som vet hur de vill ha det men behöver lite stöttning för att få fart på verksamheten de redan startat eller är på väg att starta. Det som ofta kan saknas då man funderar på att bli egen företagare är möjligheten att höra andras åsikter och få feedback. Detta kan leda till att man börjar se saker ur en annan synvinkel och det blir lättare att analysera planen man har och förbättra den. Brewhouse Inkubator är ju dessutom riktad mot kreativa näringar, och det är en bra energi att ha omkring sig.

Vad skiljer Brewhouse från andra aktörer som du varit i kontakt med?

– Jag har personligen inte så stor erfarenhet av liknande ställen, men det jag vet särskiljer Brewhouse från många andra program och kurser som riktar sig mot affärsutveckling är bredden på vad de som antas håller på med. Ofta finns det en stark gemensam nämnare som en specifik bransch, men personligen tycker jag detta är en av styrkorna här. Det kan absolut vara bra med väldigt inriktad kompetens, men det är bra att röra sig lite utanför sitt egen område och kanske till och med hitta människor man kan samarbeta med som man aldrig skulle träffat annars.

Vad har tiden på Brewhouse gett dig?

– Jag har fått bekräftelse på att mina idéer och affärsplan håller samt blivit mer fokuserad i och med att man hela tiden redovisar vad man håller på med för andra. Det har dessutom varit intressant att lyssna på olika typer av föreläsningar som ofta fått mig att tänka till över hur man själv fungerar som företagare och hur man vill arbeta fortsättningsvis.

Nämn tre saker eller tankar som du tar med dig in i framtiden.

– Okej, här är tre saker: 1) Det är viktigt att formulera både för sig själv och andra vad målet är med det man gör, vad man vill uppnå. 2) Hur har man tänkt ta sig dit man vill, vilka vägar kan man ta.3) Att starta eget är verkligen en heltidssyssla och en livsstil om man vill försörja sig på det, man måste vara beredd på att kasta sig ut i det okända om man vill vinna något och komma någonstans.

Hur har ditt entreprenörskap förändrats under din tid på Brewhouse?

– Jag hade bestämt mig för att det är dags att satsa ordentligt redan i början på året, och de projekt jag hade satt igång redan ihop med alla samtal om affärsutveckling och annat i samband med veckomötena vi haft under hösten har format mig ännu mer till att veta vem jag är som företagare och vad jag vill uppnå med det jag gör. Det är viktigt att man verkligen brinner för det man gör om man ska bygga upp något från grunden då det är väldigt tufft och kräver mycket av dig som person, men detta har jag insett jag verkligen gör till en högre grad än jag visste om innan. Jag är lite hårdare och mer affärsmässig än jag var tidigare, och denna utveckling har jag verkligen strävat efter att påskynda.

Jobbar du aktivt med kunder nu och hur ser utvecklingen ut framöver?

– Jag jobbar ju inte med en tjänst där jag jobbar ihop med mina kunder i ordets bemärkelse, utan framställer produkter som sedan säljs till kund. Jag har börjat lite smått att prova detta med positiv respons, och detta kommer jag fortsätta jobba på – att skapa mig en trogen kundkrets och nya människor som gillar det jag gör.

Vill du och din idé också ingå i ett sammanhang? Sök då till Brewhouse Inkubator.

Webbyrå mkmedia
Till toppen