Meny

Designledare från fordonsindustrin i juryn för The Brewhouse Award


Designrådgivare i juryn för The Brewhouse Award

Foto: Jan Söderström

Aina Nilsson Ström är utbildad på HDK i Göteborg och har en lysande meritlista inom fordonsindustrin. Under hela sin karriär har hon arbetat strategiskt för att knyta samman och utveckla industridesignområdet inom industri, undervisning och forskning. Nyligen utsågs hon till hedersdoktor vid Umeå universitet.

Aina är designer i grunden och har under större delen av sin yrkeskarriär varit ledare för designverksamhet inom fordonsindustrin. Först hos Saab Automobile och därefter inom Volvo Group som globalt ansvarig för designen av Mack Trucks, Renault Trucks, UD Trucks, Volvo Trucks, Bussar, Anläggningsmaskiner och Penta. Sedan 2015 är hon fristående rådgivare/expert. Efter att ha samlat mycket erfarenhet inom sitt expertisområde gläds hon åt att dela med sig och stödja andra som är verksamma inom kreativa yrkesområden.

– Jag vill bidra till att skapa ett kreativt klimat som kan leda till utvecklingen av innovationer som förbättrar vår värld. Jag inspireras av att få ingå i sammanhang där briljanta kreatörer experimenterar.

Aina Nilsson-Ström har varit tongivande och spelade en viktig roll när forskningsfältet industridesign introducerades i Sverige och har också haft många förtroendeuppdrag såsom styrelseledamot i bland annat Electrolux, Ballingslöv, SWECO och Beckmans Designhögskola.

Vad gör dig nyfiken?
– I gränslandet mellan fysiska och digitala produkter finns stora möjligheter att utveckla nya intressanta lösningar till allt från hur vi bättre lever i balans med vår jord och hur vi förhåller oss till varann. Kultur i alla former är en otrolig källa och inspiration för kreativitet. Vår digitala värld sätter inga gränser mellan vad som anses som kultur och annat. Det hjälper oss att bygga broar mellan våra hjärnhalvor, och då föds nya tankar.

Designrådgivare i juryn för The Brewhouse Award

Vad har du för tips till någon som filar på en idé?
– 1) Analysera på djupet problemet du löser med din ide? Varför? 2) Visualisera och kommunicera. Varför? Hur? Vad? 3) Nätverka med alla som kan bidra till att förverkliga din idé.

Klicka vidare för att läsa mer om The Brewhouse Award, tävlingsperioden är öppen till den 9 oktober.

Webbyrå mkmedia
Till toppen