Meny

Gruppchef inom produktdesign från Semcon i juryn för The Brewhouse Award


Hanna Ljungström i juryn för The Brewhouse Award 2016

Hanna Ljungström och hennes team tar Sveriges största designkonsult Semcon till nya höjder. Nu tar hon dessutom plats i juryn för The Brewhouse Award, Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling för de kulturella och kreativa branscherna.

Hanna Ljungström har varit aktiv inom designfältet under många år, med en specialisering mot designstrategi och design management de senaste tio åren. Hon var tidigare partner i designstrategiska byrån Lots men är idag gruppchef för Semcons Automotive designers och Industridesigners vid huvudkontoret i Göteborg.

– Semcon är idag Sveriges största designkonsult. Det är en fantastisk mängd av de allra bästa designstjärnorna som vi har hos oss. Samtidigt står svensk industri inför stora utmaningar där just design och designmetodik är en nyckelfaktor för att skapa ett hållbart samhälle och hållbara affärer.  Med den utgångspunkten är det otroligt spännande att, tillsammans med mina team, leda våra kunder mot än starkare och unika produkter och tjänster.

Designchef i juryn för The Brewhouse Award

Varför engagerar du dig i The Brewhouse Award?
– Jag har alltid varit intresserad av utvecklingsfrågor för människor, samhället och industrins bästa och jag anser att alla initiativ som verkar för innovationsutveckling är bra initiativ. Brewhouse har dessutom en tradition av vara en viktig aktör och motor i regionen när vi pratar om innovationsutveckling.

Vad gör dig nyfiken?
– Jag önskar få se projekt som vågar lyfta på locket och ta sig an de stora samhällsfrågorna kring miljö, omsorg, utbildning, infrastruktur osv. Jag hoppas att min erfarenhet av design, affärsutveckling, produktion och ett stort antal innovationsprojekt i bagaget kan bidra till juryprocessen. Trendanalytiker har länge pratat om ’Creative Business’ som ett måste för att överleva som företag i en allt starkare global konkurrens – där det krävs nya kompetenser, organisationer, processer och metoder för att skapa attraktiva erbjudanden och för att locka och behålla personal.

Vad behövs för att lyckas som kulturentreprenör?
– Nyfikenhet och mod, ihop med en god research och fingertoppskänsla för vad som väntar runt hörnet. Att sätta människan i centrum under hela utvecklingsprocessen och verkligen förstå människors drivkrafter för köp och användande är grundläggande för att lyckas med affärsutveckling. Gör en välgrundad marknadsanalys och business case, visualisera idén och bygg en bra historia kring den. Därefter är steget inte långt till att övertyga finansiärer och partners om bärkraften i idén för fortsatt utveckling.

Klicka vidare för att läsa mer om The Brewhouse Award, finalgalan hålls på Brewhouse i Göteborg den 8 december.

Läs mer om Semcon.

Webbyrå mkmedia
Till toppen