Meny

Certifierad framtidsstrateg i juryn för The Brewhouse Award


 

Helen Emanuelsson i juryn för The Brewhouse Award 2016

Bolon-ägarna, systrarna Eklund, tillhör näringslivets mäktigaste kvinnor och Helen Emanuelsson har varit en del av bolagets framgångssaga sedan 2010. Nu tar välutbildade och erfarna Helen plats i juryn för The Brewhouse Award, Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling för de kulturella och kreativa branscherna.

När Helen Emanuelsson från Ulricehamn jobbade för managementföretaget FutureLab försökte hon värva Bolon som kund, men istället värvade Bolon henne. Först som PR Manager, sedan blev hon Global Sales Director för att nu vara Chief Marketing & Sales Officer. Hon lockades av Bolon för att de är ett kreativt, dynamiskt designföretag i framkant som ständigt utvecklas och överraskar.

– Jag trivs i en miljö där det händer saker, där jag utmanas och får vara med och påverka och driva verksamheten framåt.

Hur ser du på kulturens roll i affärsvärlden?
– Jag är övertygad om att kultur driver utveckling. Det viktiga är att alltid koppla det till affärsnytta om man ska kunna skapa förutsättningar för utveckling. Vi vet också att vi presterar bättre och blir mer effektiva i kreativa och hälsosamma miljöer, det i sig har en koppling till affärsnytta.

Varför engagerar du dig i The Brewhouse Award?
– Jag visste inte mycket om Brewhouse innan, men tyckte det lät spännande att kunna få en större inblick i innovation och kreativ utveckling bland unga, särskilt när det har ett inslag av socialt entreprenörskap. Att uppmuntra innovation tycker jag är oerhört viktigt.

Citat Helen Emanuelsson, The Brewhouse Award 2016

Vilken typ av tävlingsbidrag tror du vi får se? 
– Eftersom digitalisering och hållbarhet, där vi ser fler och fler exempel på disruptiv konkurrens, är två av de riktigt stora utmaningarna för företagen inför framtiden, hoppas jag få se hur tävlingsdeltagarna tar sig an det perspektivet i sina idéer.

Läs mer om tävlingen och de andra jurymedlemmarna i The Brewhouse Award på brewhouse.se, tävlingen öppnar den 1 september.

Webbyrå mkmedia
Till toppen