Meny

Brewhouse vill skapa Sveriges mest tillgängliga evenemangsarena


Den 31 januari utses vinnarna i kategorierna Young Innovation, Sustainable Innovation och Music Innovation under årets finalgala i The Brewhouse Award. Samtidigt lyfter Brewhouse sitt samarbete med Creative Point som syftar till att öka tillgängligheten.

– Vår ambition på sikt är att Brewhouse Arena ska bli Sveriges mest tillgängliga arena. Vi är projektägare för Creative Point som är ett treårigt kulturprojekt som vill skapa Sveriges mest tillgängliga kulturscen genom att arrangera tillgängligt, utbilda inom tillgänglighet samt skapa möjligheter att verka som professionell arrangör oavsett vilken funktionsvariation man har, säger Pia Dybeck som är tillförordnad verksamhetschef på Brewhouse.

Idé till samarbete

Eddie Wheeler som jobbar med Creative Point säger att idén till samarbetet med The Brewhouse Award uppstod i och med ombyggnationen av Brewhouse entré och innergård.

– Frågan om tillgängligheten uppstod när jag blev tillfrågad om hur jag såg på de tillfälliga tillgänglighetsanpassningar som skulle behöva göras under tiden Higab byggde om på innergården. Därifrån växte det till att bli ett helt nytt fokusområde för hela Brewhouse där även The Brewhouse Awards finalgala är inräknat, säger Eddie Wheeler.

Publikvärd på plats

Som ett led i att göra The Brewhouse Awards finalgala tillgänglighetsanpassad kommer det att finnas en publikvärd på plats samt ett telefonnummer där man kan komma i kontakt med Creative Point under kvällen om man skulle behöva stöd eller hjälp.

– Vi har dessutom skapat en video som visar hur man tar sig till Brewhouse från Scandinaviums spårvagnshållplat så att man redan innan kan skapa sig en bild av hur vägen till Brewhouse ser ut och vad man kan tänkas stöta på för utmaningar, säger Eddie Wheeler.

– Det är fantastisk att Brewhouse vill göra det här. Hade andra arrangörer sett hur lite extra vi har behövt göra, för att få The Brewhouse Award tillgängligt för alla, så skulle de häpna.

 

Creative Point finansieras av Allmänna arvsfonden som stöttar det engagemang som finns hos föreningar och organisationer så att bra idéer kan förvandlas till en bättre verklighet för barn, ungdomar, och personer med funktionsnedsättning. Allmänna arvsfondens vision är något som ligger i linje med det som Creative Pont arbetar med att förverkliga.

”Tillsammans får vi nya idéer att växa. För ett samhälle där alla kan delta på samma villkor.”

 

Hitta till Brewhouse och Creative Point

Webbyrå mkmedia
Till toppen