Meny

Brewhouse presenterar: Viva arkitektur


Viveka tog sin examen på Chalmers 2010 och har bland annat deltagit i Venture Cup innan hon började på Brewhouse Inkubator. Nu filar hon på att utveckla Viva arkitektur fullt ut och skjuta skarpt i sitt företagande.

Vad gör Viva arkitektur och vad gör du?

– Viva arkitektur är ett företag som vill tala om en levande arkitektur, en arkitektur som står nära människan själv – leve arkitekturen leve den sunda människan! Jag började min bana med att måla tavlor och älska färg. Växlade över till arkitektur och ville koncentrera mig på gränssnittet mellan inne och ute – glaset – ljuset och belysningen.

Vilka är dina målgrupper och hur når du dem?

– Viva arkitektur står på flera ben och den huvudsakliga målgruppen idag är privatpersoner både för Viva arkitektur och för dess dotterbolag Arkitektrådgivarna som är under utveckling. Eftersom jag gillar färg och bildskapande säljer jag också en kurs i SketchUp och målgruppen där är inredningsarkitekter samt privatpersoner.

Hur kommer det sig att du går på Brewhouse Inkubator och vad har det gett dig?

– Jag kände till affärsidétävlingen My Mission redan när jag gick på Chalmers år 2010 och höll ögonen på Brewhouse. Just när jag behövde stöd så fanns en ny ingång öppen genom inkubatorn och jag sökte med glaskonceptet och kom in.

– Stödet i inkubatorn hjälper en att slappna av. Man har regelbundna möten och uppgifter att göra och man kan slappna av i gruppen. Jag minns att det första som hände var att jag lade in en ledig dag i veckan sedan jag började på Brewhouse, det hade jag slarvat med tidigare. Många – tror jag – som redan tidigare haft företag och kommer hit, upplever att det är härligt att bli sedda och inte behöva bära sitt företag själv.

Vad är det mest utmanande för dig och ditt företag just nu?

– Mitt företag består av två utvecklade produkter och två icke utvecklade produkter. Jag ser det som en kostnad att en produkt ligger och inte blir såld bara för att jag inte kommer igång med mitt nätverkande. Min stora utmaning ligger i att jag måste börja vara på rätt tid och plats, lägga tid på att nätverka mig till kunder för att få fart på affärerna kring produkt nummer två, min SketchUp-kurs, samtidigt som jag utvecklar annat genom en testperiod.

Webbyrå mkmedia
Till toppen