Meny

Brewhouse presenterar veckans företag: Sound Processing/Footprint Records!


Denna vecka presenterar vi en Brewhouse-veteran och mångsysslare i ljudbranschen – Per Sjösten som driver Footprint Records och Sound Processing AB.

Per, berätta lite om dina olika verksamheter.

– Jag är en frilansande inspelningstekniker/producent med ett bra system med många HD-kanaler och en bra uppsättning mikrofoner. Spelar in akustisk musik som jazz, världsmusik, kammarmusik, körmusik och orkester. Har ett väldigt bra rum för mix/mastering på våning 3 i Brewhouse.

PerS

– Sen är jag också akustikkonsult och gör diverse uppdrag inom rumsakustik, elektroakustik och byggnadsakustik och jobbar med ljuddesign i offentlig miljö. Var också med och startade gruppen Urban Sound Institute för några år sedan och vi har gjort ett antal installationer. Håller just på att färdigställa en bok om USIT. Dessutom undervisar jag på masterprogrammet i ljud och vibrationer på Chalmers och äger skivbolaget Footprint Records som händelsevis ger ut musik inom de genrer jag spelar in.

labyrint
Foto: Labyrint med ljudinstallation.

Hur ser du på musikbranschens utveckling de senaste tio åren? Hur jobbar du annorlunda nu?

– Vårt skivbolag startade 2002, så vi har bara varit i branschen i drygt 10 år. Men under denna tid har det hunnit hända mycket. Ganska snabbt försvann all efterfrågan i musikaffärerna för musik utanför mainstream-fåran, alltså mina genrer. Å andra sidan har det ju vuxit fram en ”digital marknad” och nu kan folk från hela världen enkelt köpa vår musik över nätet. Tror att vi idag har större intäkter från den digitala försäljningen än från den fysiska. Den stora skillnaden har nog drabbat artisterna som jobbar med dessa genrer. Skivbolagen kan idag inte ta kostnaderna för produktionen, utan artisten får mer eller mindre betala hela kalaset själv. Den viktigaste försäljningen av CD-skivor idag är till våra artister.

Lägger du mer tid i studion eller på skivbolaget?

– Jag lägger definitivt mer tid i studion och alldeles för lite tid på skivbolaget. Men jag har nu börjat leta efter och hittat unga människor som gillar vår musik och som är duktiga på att sköta marknadsföringen via de nya verktyg som finns till hands. Jag har rätt länge tjatat om att vi borde ha en sådan funktion inom Brewhouse för att stötta bolagen här. Antingen med folk som kan rycka in och göra ett uppdrag eller genom utbildningsinsatser.

Hur hamnade du på Brewhouse?

– Jag fick tips av en vän att Brewhouse var på gång och kontaktade Brittmo Bernhardsson. Jag har haft ett rum här sedan starten.

Vilka kunder eller samarbetspartners har du i huset?

– Har mest business med mkmedia som jag är kund hos. Har god kontakt med Enrico Donner och vi lånar prylar av varandra ibland. Hyr ett förråd tillsammans med Element och vi har också hjälpt varandra med utrustning . Ibland hyr jag studion för inspelning.

Vad är du aktuell med framöver?

– En stor arbetsuppgift just nu är att ta fram ett upphandlingsunderlag till det nya konserthuset i Malmö. Annars arbetar jag med att färdigställa produktionen kallad Acqua Alta som jag spelade in för ett år sedan i Piteå. Har också ett par skivsläpp på gång.

– Några produktioner jag jobbar med under våren är Göteborg BaroqueS:t Jacobs Kammarkör i Stockholm, jazzprojektet Turbulens, Lidingö KammarkörEnsemble Syd i Malmö med Mozarts Requiem/Klezmer, Dido & Aeneas/Anders Billing och Uppsala Akademiska Kammarkör.

Webbyrå mkmedia
Till toppen