Meny

Brewhouse presenterar veckans företag: Orca Mediautbildning


Orca Mediautbildning är Sveriges ledande utbildningsföretag inom digital bild- och ljudproduktion och erbjuder kurser och programcertifieringar gentemot institutioner, projekt, företag, skolor och privatpersoner. Orca har lång historia i Brewhouse där det senaste året varit väldigt innehållsrikt.

Daniel Viklund, berätta lite om Orca för den som aldrig varit i kontakt med er.

– Sedan starten i Umeå 2003 har vi expanderat till Stockholm, Göteborg och Malmö och vi har både i dessa städer och ute i landet utbildat allt ifrån lärare, tekniker, professionella producenter och konstnärer till duktiga amatörer och vanliga hemanvändare. Bland våra nöjda kunder finns både nationella institutioner som fortbildat sin personal på den senaste tekniken, stora regionala kompetensutvecklingsprojekt, och privatpersoner som vill komma igång med ljud- och bildproduktion hemma på datorn.

orca live1
Foto: Daniel Viklund presenterar Orca på Brewhouse lunchträff.

Varför valde ni att etablera er i Brewhouse?

– Vi var med redan hösten 2004 och våren 2005 på några av de första ”husmötena”. Att vi fanns på plats berodde förstås på att vi såg potential i att befinna oss mitt i ett kluster där just de kreativa näringar vi utbildar inom finns representerade.

Hur ser utvecklingen i företaget ut sedan ni flyttade in?

– Vi har upplevt både toppar och dalar avseende efterfrågan på våra kurser och programcertifieringar. Under förra våren och hösten har vi haft fler utbildningar igång än under någon tidigare period under vår tid i Brewhouse och på senare tid har fokus förflyttats från ljudorienterade utbildningar till att i allt högre grad domineras av utbildningar inom bildområdet.

Vilka partners har ni hittat i huset för samarbeten?

– Vi använder aktiva producenter i huset som lärare på våra kurser i ljudproduktion riktad till rörliga bildmedier. Framför allt sker detta på en fyra veckor lång heltidsutbildning vi bedriver för Arbetsförmedlingen Kultur och Medias räkning som heter ”Ljud till Media”. Det är en utmärkt tillgång att kunna låta branschaktiva föreläsare ”gästspela” på kursen eftersom dess syfte är att hjälpa musik- och medieproducenter ”between jobs” att komma närmare arbetsmarknaden genom att lära sig nya handgrepp inom ljudproduktion. För vad kan vara bättre än att få tips från folk som bevisligen klarar sig bra i branschen? Ett annat samarbete som vi redan har sett effekter av är den presentation av inkubatorns verksamhet som tack vare Marie Alsér blivit ett återkommande inslag på Ljud till Media-kursen.

Orca-bild

Vad ser ni fram emot själva? Vad är ni aktuella med?

– Just nu söker vi efter samarbetspartners för att på samma sätt som i ljudproduktionskurserna berika nya kurser i videoproduktion och grafisk kommunikation med branschkunskaper från huset.

Webbyrå mkmedia
Till toppen