Meny

Brewhouse presenterar: Riksteatern Väst


Riksteatern bildades 1936 på regeringsbeslut som ett sätt att sprida kultur även till landsorten. Denna gräsrotsorganisation och folkrörelse består av 235 lokala och mestadels ideellt drivna teaterföreningar besående av 44000 medlemmar. I Göteborg har Riksteatern Väst sitt kontor i Brewhouse.

Sveriges och Riksteaterns koncept med aktiva lokala föreningar som kan boka subventionerade scenkonstföreställningar är unikt. Men Johan Ahlsell och Aina Florin som jobbar med att stärka lokal scenkonst hjälper även andra aktörer och fria grupper att utvecklas.

– Vi ordnar utbildningar i marknadsföring och arrangörskap för alla aktörer, berättar Aina. Vårt system med anslutna föreningar är ju sårbart eftersom det bygger på ideella krafter, det är därför viktigt att utveckla arrangörskapet och allt runt omkring en föreställning för att locka nya eldsjälar och ny publik. Samtidigt som vi så klart vill stärka medlemskapet för att behålla de befintliga medlemmarna.


Bild: Jenny, Aina och Johan.

Jenny Johansson har Göteborg som bas, men jobbar egentligen nationellt. Det hos Riksteatern som lockade henne som kulturvetare med bakgrund inom eventbranschen var just mixen av försäljning och kultur. Och bredden i utbudet.

– Vi har 32 turnéer ute, även samproduktioner med Dramaten och operahus. Dessutom är Cullbergbaletten är del av Riksteatern. Och Tyst teater som är föreställningar med teckentolkning som är unik i världen. De är alltid på turné med både barn- och vuxenföreställningar.

Dessutom spelas många föreställningar på exempelvis turkiska, bosniska, finska och samiska. Och projektet Voices of change som handlar om mänskliga rättigheter har genom åren varit väldigt uppskattat och engagerat många nya svenskar på festivaler och konserter.

Riksteatern driver även Scenkonstportalen finns där målet är att alla framträdanden ska finnas bokningsbara,det finns tusentals att välja på för lokala arrangörer. Där kan man som fri teatergrupp lägga upp säljtext, videofiler och pdf:er för att locka köpare till sina pjäser.


Bild: Jenny, Johan och Aina.

Riksteatern sneglar även på hur man kan jobba digitalt i framtiden. Till exempel att låta en orkester sitta på sin hemort och via bildlänk spela tillsammans med en ensemble som uppträder på en annan ort. Dels för att det är dyrt att skicka många personer på turné, men även för att utforska teknikens möjligheter.

–  Avvägning att leverera brett utbud, även fars och komedi och inte bara seriösa svåra pjäser, är också något vi diskuterar, menar Johan. Ytterst är det en demokratifråga där vi vill se till att skillnaderna i utbud mellan storstad och mindre ort ska minska. Men många ser också en fara med den digitala utvecklingen, att turnéerna kommer att vara för kostsamma i framtiden och bara ersättas av sändningar någon annanstans ifrån. Vi får väl se hur det går.

Webbyrå mkmedia
Till toppen