Meny

Brewhouse presenterar medlemsföretag: Mindora


Finansieringen av ett kulturprojekt eller en verksamhet är ofta en utmaning. Varför inte göra som många entreprenörer i teknikbranschen: förhandsfinansiera via crowdfunding!

Fredrik Karlsson och Andreas Chatzopoulos har umgåtts i kultursvängen i många år och insåg för ett tag sedan att fler av deras musikerkompisar borde skaffa pengar innan de gör en skiva istället för att hoppas på att tjäna pengarna i efterskott. Så de bestämde sig för att starta en crowdfundingsajt kallad Mindora.

mindora

Andreas Chatzopoulos spenderar långa dagar på Brewhouse med att bygga hemsidan.

Vad är Mindora?

– Vi håller på att bygga upp en sajt för crowdfunding av kulturverksamhet. Man ska på vår sajt kunna lägga upp beskrivningar av projekt man vill förverkliga och be att folk bidrar med pengar till dem. Som ett komplement till detta erbjuder vi även föreläsningar och utbildningsdagar i crowdfunding där vi lär kulturentreprenörer hur man går tillväga och hur man når ut med sin crowdfundingkampanj.

Vilka konkurrenter har ni?

– Initialt riktar vi in oss på den svenska marknaden, och de främsta konkurrenterna är då Crowdculture och FundedByMe. Crowdculture är också nischade mot kulturverksamhet, men skillnaden är att de delvis finansierar projekten med statliga medel medan vi är helt fristående. FundedByMe är inte nischade alls, och de satsar mer på en variant av crowdfunding som de kallar för ”Crowd Equity” som innebär att de som bidrar med pengar också köper sig andelar i projektet. Denna typ av crowdfunding håller vi inte alls på med.

Vad är fördelarna med crowdfunding?

– Den största fördelen, som vi ser det, är att man med crowdfunding får betalt för sin produkt i förskott. Man behöver inte ligga ute med pengar i hopp om att kunna tjäna pengar på slutresultatet senare. Detta innebär att man, när man väl startar ett projekt, kan lägga all sin energi på sitt skapande och slippa oroa sig för de ekonomiska bitarna.

Var i uppstartsprocessen är ni?

– Vi håller fortfarande på att utveckla sajten och siktar på en tidig beta-release i slutet av året. Vi håller dock föreläsningar och utbildar folk i crowdfunding redan nu.

Vilka är era största utmaningar?

– Att vi är för få personer. Ambitionen är att utveckla en helt egen webbplattform för crowdfunding, främst för att vi på så vis ska kunna utveckla den i vilken riktning vi vill senare. Detta tar dock sin tid då jag är ensam webbutvecklare som jobbar med det hela. Andra utmaningar ligger i att crowdfunding inte är välkänt hos vår målgrupp, och en utmaning är att få dem att förstå vad det är och hur de kan dra nytta av det.

Var ser ni Mindora om några år?

– Mindora kommer då att vara den ledande aktören för crowdfunding inom kulturverksamhet i Sverige. Vi kommer då även att ha lanserat sajten internationellt, samt kanske även expanderat botrom ren kulturverksamhet. Vi har idéer om hur till exempel forskarvärlden också kan gynnas av denna metod.

Webbyrå mkmedia
Till toppen