Meny

Brewhouse presenterar medlemsföretag: Hillert Audio


Simeon Hillert är ljudtekniker. Det innebär mer än man kan tro. På livespelningar är det problemlösning under tidspress som gäller och i studion agerar han ofta hobbypsykolog. Men Simeon gillar utmaningar.

simeon 460px

Ja, för Simeon Hillert är det högt och lågt som gäller. En spelning med ett okänt indiepopband inför 40 personer har sina utmaningar precis som en Europaturné med hajpade electroartisten Elliphant eller välfyllda festivalspelningar med Ulrik Munther. Unik instrumentering och nya mixerbord gör att han alltid måste leta efter fungerande lösningar på plats och inte nödvändigtvis sikta efter ”det perfekta ljudet” varje gång. Och detta är något man lär sig genom att jobba.

Här vid ett mixerbord hittar en ofta Simeon Hillert när han jobbar:

simeon_live

Vad gör Hillert Audio?

– Hillert Audio arbetar med ljudteknik och musikproduktion. Detta innebär allt från inspelning av tal och musik till ljudjobb vid konserter, konferenser och turnéer.

Vad är mest utmanande?

– Arbetet är väldigt varierande och således även utmaningarna. Den största utmaningen är att förstå var man ska lägga sitt fokus i varje specifik uppgift för att uppnå optimalt resultat.

Ja, när det gäller produktion i studion är det en helt annan sak. Då finns oftast tiden och då är målet att hitta rätt sound för just den artisten. Då testar man att flytta mikrofoner en centimeter och att få alla att må bra och dra åt samma håll. Oftast agera Simeon både tekniker, producent och psykolog i studion för att resultatet ska bli bra.

Varför hyr du lokal i Brewhouse och vad är fördelarna med det?

– Jag har ett direkt behov av en bra lokal där jag på egna villkor kan utföra inspelnings- och efterproduktionsjobb med proffsigt resultat för att kunna utveckla verksamheten i den takt och riktning jag önskar. Studio Elenette har utöver detta gett mig nätverksmöjligheter som lett till både jobb och goda relationer.

Vilken är dina målgrupper för verksamheterna och hur når du dem?

– Jag jobbar mot artister, företag och bokningsbolag inom musikbranschen och andra kreativa näringar. Den största delen av kundkretsen nås genom nätverkande och rekommendationer.

Vad har du satt upp för mål för bolaget och verksamheten?

– Målet är att bygga upp företagets varumärke till en nivå där jag utifrån egna önskemål kan fördela arbetstiden mellan inspelningsjobb, turnéer, producentjobb och rena teknikerjobb.

Vad jobbar du med i vinter?

– Parallellt med ett par livejobb i Brewhouse Arena pågår några inspelningar av popband, en ny turné som går av stapeln januari-februari förbereds samt planerar jag en förbättring av akustiken i Studio Elenettes kontrollrum.

Webbyrå mkmedia
Till toppen