Meny

Brewhouse presenterar medlemsföretag: anjaerika


Erika Svensson har lång erfarenhet att spela för barn och vuxna och har nu på allvar utvecklat sin professionella artistkarriär som anjaerika på Brewhouse Inkubator. Hon ger konserter med band och spelar sin egenskrivna musikteaterföreställning om vartannat.

Erika tror på kontakten mellan människor och att man kan förändra världen. Hennes sätt är att beröra människor via sina berättande texter och sin totala närvaro. Det funkar även utomlands har det visat sig, hon har turnerat i Tyskland flera gånger och fått bra respons där trots att hon sjunger på svenska.

anjaerika brewhouse

Foto: www.feministfotografen.se, Sofia Kits.

I föreställningen Istället för Bahamas, som hon turnerat med och även spelat för skolungdomar, bearbetar hon sin egen sorg över att ha förlorat båda sina föräldrar. Man får skratta fastän man har sorg och det blir även lättare för publiken att ta till sig detta allvarliga ämne om man tillåts skratta under föreställningen.

Sin konstnärlighet har hon förfinat och hon tar nu steget från visor till poparrangemang med fullt band inför 2015. Företagandet och det affärsmässiga har varit hennes fokus under tiden på Brewhouse Inkubator.

Vem är anjaerika och vad gör du?

– Jag är artist, låtskrivare och skådespelare och jag jobbar med att skapa kontakt med min publik, oavsett arena eller tillfälle. Jag gör dels spelningar med band, dels solospelningar och dels en självbiografisk musikteaterföreställning kallad Istället för Bahamas.

Vilken är dina målgrupper och hur når du dem?

– Mina målgrupper är människor som vill beröras av musik och texter, vilket egentligen är de allra flesta – alla vet bara inte om det! Mer specifikt så riktar jag mig framför allt till den nordiska marknaden eftersom jag skriver på svenska, men jag har även varit iväg på ett par tysklandsturnéer, där det visat sig att svensk musik är väldigt populärt, trots att de inte förstår språket! Med min föreställning, som berör ämnen som livet och döden ur både ett allvarligt och ett humoristiskt perspektiv, riktar jag mig till en vuxen publik och fokuserar just nu på kyrkor och företag. Jag vill spela för människor som möter svåra situationer i sin yrkesroll och där det ofta finns ett behov av att ventilera detta på arbetstid. Min föreställning blir både fortbildning och inspiration på ett nytt sätt!

Hur kommer det sig att du går på Brewhouse Inkubator och vad har det gett dig?

– Det började faktiskt med att en konstnärskompis såg en annons och tyckte att jag skulle söka! Ju mer jag tänkte på det, desto mer kände jag att det skulle vara rätt, och i december förra året skickade jag in min ansökan. Jag insåg att jag har stort kunnande om att stå på scenen och mig själv som artist och låtskrivare, men att jag inte hade särskilt många verktyg för att kunna leva på det, eller ens på riktigt våga drömma om att det skulle kunna gå. Jag hade startat mitt företag, men hade ingen tydlig plan för hur jag skulle ta nästa steg. Nu, efter snart ett år i inkubatorn, har jag lärt mig att särskilja den konstnärliga delen av mitt arbete från företagardelen och varför det är viktigt att ha båda, lärt mig hur och varför jag ska ta betalt och att helt enkelt stå för mig själv som både artist och företagare på ett nytt sätt.

Vad är mest utmanande för dig och ditt företag just nu?

– Den största utmaningen just nu är att nästa steg för mig som artist handlar mycket om att nå ut, få en större och bredare publik, vilket är ett långsiktigt, tidskrävande och ganska långsamt arbete. Jag jobbar mig sakta men säkert ut ur mina kretsar och sprider ordet om mig själv och vad jag gör och kan. Och det handlar ju om att för att det ska komma folk på varje spelning eller föreställning så måste de veta att jag finns och att de vill gå och se mig!

Vad har du satt upp för kort- och långsiktiga mål för verksamheten?

– Mitt mål just nu är att hitta ett bokningsbolag som också sysslar med PR till viss del, för att få hjälp med att nå ut längre än mina egna nätverk. Antingen hittar jag ett bolag som gör det och sköter alla mina bokningar eller så behöver jag även hitta en producent/säljare för föreställningen som kan fokusera på att sälja in den både till kyrkor och företag, men också till privata teatrar runt om i landet.

Vad jobbar du med i vinter?

– Jag har precis spelat höstens sista inbokade föreställning av Istället för Bahamas, och haft spelning med bandet, så just nu fokuserar jag framåt, gör PR-material för framtida utskick, fortsätter sökandet efter bokningsbolag och producent, och jobbar på att utöka mitt eget nätverk i branschen! Jag tänker att om jag inte hittar några bolag just nu, så måste jag själv kunna göra jobbet för att nå nästa steg i min artistkarriär. Så det är jobb på två fronter kan man säga! Och så skriver jag nya låtar så klart. Jag hoppas kunna släppa mitt andra album under 2016.

Webbyrå mkmedia
Till toppen