Meny

Brewhouse byter logotyp och grafisk profil


Nu är vi rejält stolta, för idag lanserar Brewhouse ny visuell identitet för hela sin verksamhet! Den nya grafiska profilen kommer att användas för alla nuvarande och kommande projekt på alla plattformar.

Logotyp Brewhouse 2016

Idag onsdag lanserar Brewhouse ny grafisk profil på trycksaker, utskick och hemsida. Förändringsprocessen har pågått i mer än ett år där beslutet om att använda en stark logotyp för alla våra projekt har mognat, för att nu blomma ut i full prakt. Den visuella identiteten blir bärare av både vision och tradition för att Brewhouse ska kunna vara ett nationellt kulturnätverk för de kulturella och kreativa branscherna.

– Vi byter grafisk profil för att visa att vi är en organisation med självförtroende som ligger i framkant av utvecklingen. Detta innebär fortsatt fokus på affärsutveckling, mångfald och innovation inom näringar som är livsviktiga för hela Sveriges framtida konkurrenskraft, säger Anna Svensdotter Dimle, verksamhetschef och konstnärlig ledare på Brewhouse.

Anna Svensdotter Dimle

Anna Svensdotter Dimle

Ny grafisk profil av Studio Jörgen Nordqvist

Arbetet med den nya visuella identiteten har sitt ursprung i förra årets tävling The Brewhouse Award.
– Kapsylen användes förra året som tävlingens logotyp och i år påbörjade vi en diskussion om en ny identitet för hela Brewhouse, förklarar Jörgen Nordqvist, projektets art director. Jag tog fasta på det positiva gensvaret kring tävlingens kapsyl-logotyp och modifierade den att passa för all Brewhouse kommunikation. Inklusive tävlingens nya uttryck där kapsyler bildar affischmotiv.

Jörgen Nordqvist

Jörgen Nordqvist

Vad har du inspirerats av under processens gång?
– Inspiration har förstås varit Brewhouse framtid, men också byggnadens historia som vattenfabrik. Kapsylen är en blinkning till husets ursprung där det från mitten av 1930-talet tillverkades mineralvatten och läskedrycker.

Har du upplevt några aha-upplevelser under arbetets gång som gett projektet ny kurs?
– Flera stycken. Bland annat det självklara i att ta tävlingslogotypen och göra den till Brewhouse egen, bildmanéret som baseras på ”kapsylen”. Men också nu när logotypen ska appliceras på en mängd delar och då vi präglar och folierar den, så man kan känna på den som en tredimensionell ”kapsyl” i skala 1:1, som vi bland annat gör på visitkorten.

Den nya grafiska profilen har redan använts till att trycka affischer för idé- och innovationstävlingen The Brewhouse Award. De premiärvisades under konst- och kulturfestivalen West Pride där Brewhouse som Stolt huvudpartner ställde ut i ett tält i Regnbågsparken.

Brewhouse i Regnbagsparken 2016

 

Affisch The Brewhouse Award 2016

Affischen “Skull”.

 

Affisch The Brewhouse Award 2016

Affischen “Flash”.

 

Affisch The Brewhouse Award 2016

Affischen “Lipstick”.

 

Affischdetalj The Brewhouse Award 2016

Detaljbild affischen “Skull”.

 

Fakta Brewhouse byter logotyp och grafiskt uttryck

Varför byter Brewhouse logotyp?
I arbetet med vårt varumärke har vi kommit fram till att vi behöver samla all verksamhet under en logotyp. Vi vill att den ska representera vår verksamhet och det vi står för, vilket är kultur, inkludering och innovation. Bytet av logotyp är en del i ett långsiktigt arbete att synliggöra Brewhouse och dess verksamheter på nationell nivå.

Byter ni logotyp överallt?
Med start idag kommer den nya profilen att ersätta den gamla i alla kanaler, men redan tryckt material används av miljöhänsyn tills det tar slut. För Brewhouse är användandet av en gemensam grafisk profil för all verksamhet en besparing som även innebär att kommunikationen med intressenter och kreatörer görs tydligare och mer effektiv.

Vad symboliserar er logotyp?
Hela logotypen består av tre delar; en symbol, namnet och något som kallas payoff, en kortare slogan. Symbolen har formen av en kapsyl. Förra året gjorde vi en ny logga till vår idé- och innovationstävling The Brewhouse Award och det är den som vi nu använt som grund för att skapa en enhetlig logotyp för hela Brewhouse. Vi heter fortfarande Brewhouse, ett namn som efter snart tolv år är inarbetat i vår region (och snart i hela landet hoppas vi!). Payoffen är meningen “Vi brygger kultur” som sneglar både bakåt och framåt i tiden. Hos oss har det alltid “kokat” av nya och spännande idéer och samarbeten mellan olika människor är det mervärde vi kan erbjuda. Vi menar helt enkelt att människor och verksamheter utvecklas och växer hos oss så att Sverige ska hålla sig konkurrenskraftig på den globala marknaden. Utveckling är livsnödvändig och vi ser det dagligen i vårt hus och nätverk!

Hur är reaktionerna på den nya logotypen?
Logotypen har skapat uppmärksamhet där vi visat den hittills och alla som sett den har varit väldigt positiva. Framförallt de som känt på loggan där vi tryckt den i relief, som på visitkorten. Den känslan är riktigt effektfull. Nu ser vi mest fram emot att hitta spännande visuella sammanhang och lösningar att använda loggan i!

 

Brewhouse är en kulturfabrik som startades 2004 i Apotekarnes före detta vattenfabrik i centrala Göteborg. På Brewhouse får idéer och människor möjlighet att växa. I huset finns studios, event- och konsertarena, ett 30-tal inkubatorföretag, talangutveckling, pop-up kontor och medlemsnätverk med cirka 60 företag.

Brewhouse jobbar med företagare i dessa branscher: Arkitektur, Dataspel, Design och formgivning, Film, Foto, Konst, Kulturarv, Litteratur, Media och marknadskommunikation, Mode, Musik, Måltid, Scenkonst, Slöjd och konsthantverk samt Upplevelsebaserat lärande.

Webbyrå mkmedia
Till toppen