Meny

Brewhouse-entreprenör lanserar nyskapande produkt för hudvänligt mode!



Mounid heter det Göteborgsbaserade och nystartade varumärket som är aktuell med crowdfundingkampanj för sin första produkt. Bakom märket och visionen finns designer Ida Näslund, en av entreprenörerna på Brewhouse Incubator. Plagget som crowdfundas är för bebisar mellan 6-14 månadet och kallas ”Mounid Baby Suit”. Det är helt naturligt, fritt från skadliga kemikalier och sys lokalt i Göteborg på Ringön. Crowdfundingkampanjen går via Kickstarter mellan 13/6-11/7 och ska möjliggöra en limiterad upplaga av ”Mounid Baby Suit”.

Bebisar har extra tunn och känslig hud och kemikalier i kläder kan orsaka hudirritationer och eksem. Kombinationen av det material och den metod som jag förenar gör plagget fördelaktigt för bebisarna att bära, och föräldrarna kan var trygga med vad bebisen har på sig, menar Ida.

Produktutvecklingen startade 2017 med en vision om att göra ett skonsamt och moderiktigt plagg för bebisar. Sedan dess har också varumärket Mounid växt fram. ”Mounid Babt Suit” är designat för att ha en skön passform, vara flexibelt användbar och till för alla bebisar. Plagget är designat med knytning i axlarna som gör att storleken lätt kan justeras. Materialet och färgmetoden är även noga utvalt och framtaget för att plagget ska vara rättvist producerat, naturligt och skönt att bära.

Ida tog examen i Design 2014, från HDK (Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg). Sedan dess har hon jobbat med egen mönsterformgivning för textil och inom modebranschen med barnkläder.

Mounid Baby Suit är ett ställningstagande för att skapa mode som är bra för naturen, hälsan och bebisarnas framtid, fortsätter Ida.

Ida vill skapa ett varumärke med innovativa och hälsosamma metoder. ”Mounid Baby Suit” är tillverkad med ett rättvist, socialt producerat siden som kallas ”Ahimsa silk”. Silket framställs i en process där silkeslarven får överleva i motsats till hur konventionellt silke tillverkas. Plaggen sys lokalt hos Atacac i Göteborg och handfärgas med naturlig Indigo, av Ida själv.

Ida har även planer på att designa för vuxna. Om kampanjen lyckas så finns det gott om kreativa idéer som väntar på att realiseras. Idéer med både design och process i fokus. Nu behövs all support i kampanjen för Mounids uppstart!

Varmt lycka till önskar Brewhouse-teamet!

Vill du komma tillbaka till nyhetsbrevet, klicka här.

Webbyrå mkmedia
Till toppen