Meny

The Brewhouse Award-vinnaren Jemmila lanseras internationellt


Faduma Aden från Stockholm vann tredjepriset i den öppna kategorin i The Brewhouse Award 2015 med Jemmila, ett nytt klädmärke som kombinerar skandinavisk minimalism med muslimskt mode. Vad har då hänt sedan finalgalan i december, och vad händer framöver?

– Det har varit fokus på att utveckla klädmärket och kollektionen under våren, förklarar Faduma Aden. Under hösten förra året fick jag ett stipendium som ledde till att jag hamnade på Forsman & Bodenfors och väl där var jag involverad i bland annat Volvos reklamfilm Made By People som hyllar mångfalden bland de som arbetar på Volvo. Jag har sedan tillsammans med mitt team fortsatt jobba vidare med interkulturell kommunikation via en egen nystartad byrå. Allt jag gör, vare sig det är för klädmärket Jemmila eller om jag bidrar med strategi och idéer till ett annat företag, hänger tydligt ihop med att öka representationen och inkludera nya målgrupper.

Faduma Aden har alltså byggt upp en riktning med varumärket Jemmila under våren innan hon slår på stora trumman, men nu känns det tryggt att vara lite mer aktiv. Första kollektionen som släpptes i november kallades Prologue eftersom hon inte vill jobba med säsonger utan mer långsiktigt. Den var ett test som hon nu bygger vidare på.

– Vi kommer att lansera en ny baskollektion i juli som skiljer sig från vår första kollektion, berättar Faduma. Folk uppskattar det visuella, att det är stilrent och att vi är innovativa i sättet vi integrerar klassiskt skandinavisk design med det som kännetecknar muslimskt mode. Det ska bli spännande att se reaktionerna på min nya kollektion. BBC Business kommer bland annat att publicera en stor intervju om Jemmila inom kort, i en sektion där de följer entreprenörer på ett personligt sätt.

Vinnare i The Brewhouse Award lanseras internationellt

Detta innebär att klädmärket lanseras internationellt och Faduma vet inte exakt vad hon ska förvänta sig, men hon är tacksam och försiktigt optimistisk.

– Jag hoppas att jag kan inspirerar genom att dela med mig om min resa, att jag syns för ju med sig något gott även om jag som person är väldigt privat.

Det som också är aktuellt är att Faduma i början av augusti blivit inbjuden att delta i en panel om muslimskt mode på World Islamic Economic Forum, en årlig internationell konferens i Jakarta. Hon är en av bara sex internationella designers som dessutom kommer att visa upp och ställa ut sina plagg på MOCAfest, en konst- och kulturfestival som pågår parallellt med konferensen. Så det är mycket på gång framöver. Men vi på Brewhouse vill gärna fråga mer om hennes upplevelse av att tävla i The Brewhouse Award.

Du fick som alla tävlande feedback från vår jury, hur har det hjälpt dig?
– Framförallt är det positivt att jag efter vinsten fick Joakim Levin från Nudie Jeans som mentor och det har lett till givande diskussioner. Det är bra att vi är i samma bransch, det gör att vi kan diskutera relevanta ämnen inom branschen. Vi har diskuterat bland annat hur man ska jobba med lanseringar och även användandet av advertorials där vi delar uppfattningen att det  finns betydligt mer effektivare marknadsföringskanaler som ett litet och nystartat märke kan använda sig av.

Har du några råd eller tips till personer som vill tävla i The Brewhouse Award?
– Det är ju den främsta tävlingen inom de kreativa branscherna, så jag tycker definitivt att man ska skicka in bidrag. Det har verkligen varit en positiv upplevelse för mig!

Juryns motivering (2015):
”Med konstnärlig briljans siktar idégivaren på gränslandet mellan det skandinaviska och det muslimska, en idé helt rätt i tiden för en ny global marknad. Tredje pris i kategorin Öppen ansökan – fritt skapande gick till Jemmila.”

Se bilder från finalgalan i The Brewhouse Award 2015 och läs mer om Jemmila på jemmila.com.

Klicka vidare för att läsa mer om The Brewhouse Award, tävlingsperioden är öppen 1-30 september.

Webbyrå mkmedia
Till toppen