Blogg


Arkiv

Kategorier

The Brewhouse Award – två nyheter och en värdinna


THE BREWHOUSE AWARD

Med endast ett fåtal dagar kvar till årets sprakande finalgala i The Brewhouse Award vågar vi redan nu sticka ut hakan och lova att årets galakväll blir bättre och mer glittrande än någonsin. Eller vad sägs om hela två nyheter som inte låter skämmas för sig.

Två nyheter
Den 18 januari kommer galagästerna att mötas av två nyheter för i år. Den första är att Brewhouse har ingått ett samarbete med Popkollo och ersatt tidigare års auktioner med en insamling för att få alla i publiken att känna sig delaktiga i att stötta Popkollos program ”Vem kan bli producent”.

– Nu kan alla som vill, vara med och utveckla musikbranschen till en mer jämlik scen och vi kan tillsammans skapa möjlighet för tjejer och transpersoner att få både kunskap, utbildning och ett nätverk för framtiden, säger Anna Svensdotter Dimle som är verksamhetschef och konstnärlig ledare på Brewhouse samt juryordförande i The Brewhouse Award.

Den andra nyheten är en helt ny tävlingskategori – Musik Innovation. Där möts idéer och innovationer inom musik med fokus på tanken att behålla, stärka och utveckla Sveriges position inom den globala musikbranschen även när den fortsätter att digitaliseras.

Kvällens värdinna
Förutom prisceremonier, gästartister och musik med Brewhouse husband, så är kvällens värdinna på plats för att ledsaga alla gäster genom galakvällen – den alltid så strålande Anna Svensdotter Dimle, Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare samt juryordförande i The Brewhouse Award.

Om tävlingen
The Brewhouse Award är en årlig idé- och innovationstävling som riktar sig till idébärare inom bland annat arkitektur, design, konst, kulturarv, litteratur, media, mode, musik och scenkonst.

Årets tävlingskategorier är: Music Innovation, Open Innovation, Social Innovation och  Young Innovation.

2018 års jury består av ett 40-tal kreatörer, innovatörer och företagsproffs som utser vinnarna till galakvällen den 18 januari.

Läs mer om The Brewhouse Award och Årets finalister här:

https://brewhouse.se/the-brewhouse-award/

Läs hela inlägget

Annie Simlund går från Hand till Handling


 

THE BREWHOUSE AWARD

Ibland är det de små och enkla idéerna som ligger till grund för de stora samhällsförändringarna. En sån till synes enkel affärsidé är Annie Simlunds verktyg Hand till Hand som skapades för att få grannar att våga ta kontakt med varandra och hjälpas åt mer. Ett litet märke vid ytterdörren signalerar att den boende välkomnar hjälp från grannarna eller själv gärna hjälper till i den mån man kan.

— Jag har sett det gynna både miljö, hälsa, ekonomi och det sociala. Det innebär inte några förbindelser men kan vara skillnaden mellan att våga ta kontakt och att låta bli, säger Annie Simlund.

— Idag är många människor väldigt ensamma samtidigt som vi ständigt strävar efter att vara oberoende av varandra. Hand till Hand kan göra många människors vardag väldigt mycket enklare. Att visa värme och medmänsklighet är en förmåga som människan redan besitter men ibland måste vi påminna oss om att göra det lite oftare. Att våga sträcka ut en hjälpande hand till andra och få en tillbaka.

Morfars grannar hjälper varandra

Annie har själv sett fördelarna med idén på nära håll då hennes morfars grannar hjälper varandra i sann Hand till Hand-anda. När hon fick höra talas om The Brewhouse Award och fick upp ögonen för möjligheten att få göra skillnad i hela samhället med sin innovativa idé så tvekade hon inte att tävla.

— Jag fastnade framför allt för möjligheten att kunna få stöd. Det är inte alltid lätt att som 19-åring och ensam i en storstad försöka komma på var och hur man kan börja påverka. Eftersom jag brinner så mycket för just det här samhällsproblemet så lockade det mig trots allt att försöka, säger Annie Simlund.

— För mig var den största resan att våga tro på förändring och att allt går om man vill. Trots att jag inte vann något utav de tre huvudsakliga priserna så blev jag väldigt tacksam över specialpriset som innebar att få arbeta med Förebildarna.

Bidra till ett positivt samhälle

Förebildarna startades 2015 av en grupp entreprenörer med missionen att alla unga ska kunna påverka sina egna liv och ha förutsättningarna att bidra till ett positivt samhälle. Även I årets upplaga av The Brewhouse Award är Förebildarna med och står bakom och delar ut pris i kategorin Young Innovation.

Julia Hult som är verksamhetsledare på Förebildarna säger att det var en självklarhet att engagera sig i The Brewhouse Award även i år.

— Tävlingen har ju till och med egna kategorier i två av de områden som vi brinner för; både Young Innovation och Social Innovation. Juryn gjorde tidigare år ett strålande jobb som gav oss en fantastisk pristagare i Annie Simlund och idén Hand till Hand som hon sedan utvecklade tillsammans med oss. Vi är själva ett gäng entreprenörer med en stor passion för att göra skillnad i samhället och Brewhouse känns som en partner med liknande värderingar och tankar som Förebildarna, säger Julia Hult.

Våga vara modig

Under perioden efter The Brewhouse Award säger Annie Simlund att en av de största lärdomarna var att våga vara modig och bortse från nervositeten.

— Jag fick ett otroligt stöd från Brewhouse till att våga fortsätta framåt och att våga tro på mig själv och min idé. Detta är något som jag än idag bär med mig och som varit till otroligt stor hjälp. Med Förebildarna i ryggen och alla dessa inspirerande människor omkring mig på Brewhouse var ingenting för stort eller för litet. Atmosfären präglades av att allt var möjligt med lite driv. Precis som mitt projekt så kom det att handla om att våga sträcka ut en hand till någon.

 

 

Läs hela inlägget

Nu är finalisterna utsedda i The Brewhouse Award 2018!


THE BREWHOUSE AWARD

På måndagskvällen samlades juryn i The Brewhouse Award och årets finalister presenterades. Med stort hopp om framtiden konstaterar Anna Svensdotter Dimle, som är juryordförande i The Brewhouse Award, att årets jury får en angenäm utmaning i att utse vinnare bland de 16 finalisterna som i år visar upp en stor genrebredd och innovationshöjd.

— Vi ser många spännande idéer som kan komma att spela en stor roll i framtiden inom sina respektive områden. Allt från innovationer inom textil- och modebranschen till idéer som gör att industrier kan rena havsvatten med sin restvärme till nyskapande tradingplattform för musikrättigheter. 

— Vi kan generellt se ett stort uppsving av tävlingsbidrag med en social inriktning i år och fler tävlingsbidrag som är inskickade av unga idébärare.

Anna berättar vidare att årets utmaning var att inspirera fler unga kvinnor i åldern 15 – 20 år att tävla i kategorin Young Innovation då siffrorna visade att det för 2017 endast var 20 procent unga kvinnor i denna kategori.

— Det känns underbart att konstatera att vi lyckades nå 45 procent i årets tävling. Vi arbetar strategiskt med jämlikhetsfrågan och under tävlingsperioden har vi varit ute och träffat och inspirerat många ungdomar runt idéutveckling, entreprenörskap och att tävla, säger Anna Svensdotter Dimle.

Finalisterna ska nu pitcha sina idéer inför juryn den 7 januari 2019. Juryn är 40 noga utvalda representanter ur näringslivet, akademin samt kreatörer och entreprenörer inom tävlingens 15 kulturella och kreativa branscher. Vinnarna presenteras under den stora galakvällen den 18 januari i Brewhouse Arena i centrala Göteborg.

Läs mer om årets jury

FAKTA:

The Brewhouse Award riktar sig till idégivare inom bland annat arkitektur, design, konst, kulturarv, litteratur, media, mode, musik och scenkonst. I år lämnades 130 bidrag in till tävlingen och årets deltagare har varit mellan 15-76 år och är fördelade på 48% män, 46% kvinnor och 6% annan.

FINALISTER

KATEGORI

MUSIC INNOVATION

HarpAd

HarpAd ger fler människor möjlighet att uppleva glädjen med att spela 12-strängad gitarr. HarpAd spänns tillfälligt på den 6-strängade gitarren och konverterar den till en 12-strängad.

Zeptagram

Zeptagram är en unik tradingplattform och handelsplats där investerare, upphovsmän och privatpersoner köper och säljer musikrättigheter med en virtuell valuta.

Gestrument

Gestrument är ett helt nytt sätt att göra musik. Man spelar direkt på ”musikens DNA” i appen som ger användaren möjlighet att både interagera med sin favoritmusik och upptäcka sitt eget uttryck på ett unikt sätt.

VR DJ

VR DJ förflyttar dig till en framtid där du är helt omgiven av musikloopar och virtuella musikcontrollers. VR DJ är ett nyskapande musikverktyg som tar tillvara på alla möjligheter i Virtual Reality.

KATEGORI

YOUNG INNOVATION

Avsaltning med hjälp av restvärme från industrier

En innovation som möjliggör att industrier tar tillvara sin restvärme för att rena havsvatten.Tekniken förenklar samhällets omställning till att bli klimatsäkert och ger vinst för både samhälle och miljö.

Carrus Network

Carrus Network är plattformen som kopplar samman ambitiösa ungdomar mellan 16-24 år för att nätverka kring frågor om hur de själva och världen rör sig framåt med hjälp av teknologin.

Social Integration Through Sport

Projektet bygger på endigitalisering av EU:s initiativ ”Social Integration Through Sport”. Genom en mobilapp möts personer snabbt och enkelt och kan organisera sport-spel. En unik möjlighet för människor med olika bakgrund att träffas.

Matbanken

Matbanken är en app som skapar recept utifrån vad användaren har hemma. Matbanken underlättar inte bara användarnas sociala och ekonomiska vardag utan fokuserar också på att hålla nere matsvinnet.

KATEGORI

SOCIAL INNOVATION

Klimato

Klimato möjliggör föraktörer inom restaurang- och livsmedelsbranschen att beräkna, kommunicera och kompensera för matrelaterade avtryck som bidrar till växthuseffekten och den globala uppvärmningen. Klimatos verktyg och märkning hjälper både restauranger och konsumenter att göra klimatsmarta matval.

Biologg

Biologg är ett unikt mobilspel inspirerat av Pokémon Go. Man fotograferar och samlar på fynd av riktiga djur och växter ute i naturen och lär sig samtidigt fakta om de arter man hittar. Den data som samlas in användas sedan till forskning och naturvård.

The Sensory Craft Project

The Sensory CraftProject anser att konst och hantverk är till för alla. Genom materialbaserade och sinnliga konstverk är det möjligt att engagera människor med neurologiska funktionshinder. Projektet utvecklar inkluderande utställningar för att bidra till att göra konst universellt.

Catchergames

Catchergames är ett nyskapande livespel och en teambuilding-aktivitet som bygger på att alla deltagare har ett ”offer” som de ska fånga i verkliga livet. Catchergames är en digital plattform som möjliggör för spelarrangörer att enkelt administrera spelet.

KATEGORI

OPEN INNOVATION

Algbläck för digitaltryck på textil

”Algbläck för digitaltryck på textil” utvecklar en ny innovation inom textil- och modebranschen. Projektet tar fram en naturlig algbaserad ersättning av dagens bläck som används inom digitaltryck.

BeeScanning

Världens bin dör av parasiten varroa. Beescanning är mobilappen som diagnosticerar bisamhällets hälsostatus och föreslår behandling genom att analysera ett foto som användaren laddar upp. BeeScanning ger biodlarna omedelbar feedback och bygger samtidigt världens största databas för resistensavel.

Boowcycle

Boowcycle skapar hållbara, vackra, och väderbeständiga trä/bambu-cyklar genom att kombinera kunnandet från skateboardindustrin och träbåtsbyggare med egna innovativa konstruktionstekniker.

Proto Proto

Proto Proto är ett socialt företag som skapar produkter som sprider berättelser från tillverkare världen över. Proto Proto kombinerar nutida design med en etiskt hållbar produktion som skapar nya värden för nästa generations designkonsumenter.

Läs om The Brewhouse Award och vilka idégivarna här. 

Läs hela inlägget

Fåntrattar och frälsare – bob hund firar 25 år på Brewhouse


bob hund. Foto/photo: Anna Brånhede

BREWHOUSE ARENA

Tjeckoslovakien delas, Televerket blir Telia och Gudrun Schyman väljs till partiledare för Vänsterpartiet efter Lars Werner. Någonstans i springorna mellan alla olika inrikes- och utrikespolitiska händelser 1993 sipprade bob hund upp som ett väsen ur marken och släppte sin första självbetitlade skiva.

En svårdefinierad energi som forserade framåt utan att be om ursäkt för sig. Ömsom älskade ömsom hatade stod kritikerkåren åtminstone enade i att det var någonting nytt och outforskat som hade sett dagens ljus.

— Vi togs emot som både fåntrattar och frälsare, åsikterna gick isär beroende på vem du frågade. Så är det nog än idag även om fler känner till bandnamnet än 1993. Det känns rättvist, säger Thomas Öberg som är bob hunds sångare och befälhavare. Han som står längst fram under bandets många legendomsusade livespelningar och tar ut riktningen.

Inga omedelbara hits

De har lyckats hålla sig aktuella under 25 år trots att de, som Thomas Öberg själv har uttryckt det, inte gör låtar som blir omedelbara hits. Kanske är det också svaret på vad som är bob hunds mirakelmedicin. Det som har hållit ihop bandet under alla år och hållit dem ständigt aktuella trots att de aldrig har kompromissat med det konstnärliga uttrycket. Frågan är om bob hund har rört sig närmare den värld de tillhör eller om det rentav är världen som har närmat sig bob hund.

— Världen har blivit lite mer som en bob hund text, förvirrad, motsägelsefull och törstande efter ömhet. Det är inte vårt fel, säger Thomas Öberg.

Sveriges bästa liveband

Utnämnda till Sveriges bästa liveband åtskilliga gånger intar de nu Brewhouse Arena i Göteborg under två kväller, den så omskrivna helgen vecka 48. Parallellt med årets jubileumsspelningar, spelar bandet också in en ny skiva, så man ska inte hålla det för otroligt att publiken även bjuds på ett och annat nytt spår.

Efter de två spelningarna på Brewhouse Arena i Göteborg fortsätter bandet till Stockholm för ytterligare två spelningar på Debaser Strand. Thomas Öberg är klar över vad han hoppas att de som kommer och firar bob hunds 25 års-jubileum ska känna när helgen vecka 48 har tagit slut.

— Lycka och lite vemod blandat med en uppriktig vilja att verkligen, verkligen, verkligen försöka hålla morgondagen öppen. Det kallas hopp.

Läs hela inlägget

Tyken Design gillar den återvunna julklappen


BREWHOUSE INCUBATOR

Sedan 1988 utses Årets julklapp av Handelns Utredningsinstitut som ägs av Svensk Handel. I år föll valet på ”Det återvunna plagget” vilket har gett ett positivt eko runt om i landet. Inte minst från Brewhouse entreprenör Annika Tykesson som genom sitt företag Tyken Design tillverkar nya möbler och inredningsprodukter av spillmaterial från framförallt träindustrin.

— Det känns helt fantastiskt. Folk börjar fatta att man inte kan konsumera som man har gjort förut. Det känns även som en liten seger med tanke på Black Friday som är på uppgång. Det ger en liten push till branschen att fokusera mer på servicebiten, för om man kollar på hur lite kläder som lagas och tas tillvara, så finns det så oerhört mycket att göra. Jag tycker att det här är jättekul och det är ju någonstans här som jag verkar inom Tyken design också genom att använda mig av återvunna och återbrukade spillmaterial, säger Annika Tykesson.

Motiveringen lyder bland annat att ”det återvunna plagget speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.”

— Kunder ser ett värde i second hand idag. Alla butiker och minsta lilla second hand har börjat kunna ta betalt på ett annat sätt. Ett par byxor kostar inte en tia eller en tjuga längre utan man får ge några tjugor och ibland upp till hundralappar, säger Annika Tykesson och fortsätter fundera på nästa års utnämning.

— Årets julklapp till nästa år kanske ska vara att ge sig själv en lagad produkt eller en reservdel istället. Kanske en ny bytta till sin köksmixer istället för att köpa en helt ny köksmixer.

Läs hela inlägget

The Brewhouse Award – bättre än någonsin!


THE BREWHOUSE AWARD

I skrivande stund rullar nyheterna ut om den första av fyra möjliga statsministeromröstningar i riksdagen. Oavsett hur man röstar och vilket regeringsalternativ man stödjer så enas många idag kring behovet av en lösning som på bästa sätt, inom parlamentarismens ramar, speglar valresultatet.

Jämte allt detta är det idag två veckor sedan sista tävlingsdagen i The Brewhouse Award. Det var med oerhörd stolthet som vi under gårdagen tilldelade årets jurymedlemmar sina tävlingsbidrag för bedömning. Vi som jobbar på Brewhouse kan ödmjukt konstatera att 2018 års upplaga av The Brewhouse Award är bättre än någonsin med tävlingsbidrag som kommer att låta höra talas om sig. Det lovar jag.

Jag kan än en gång konstatera att jag har ett fantastiskt jobb där jag får omge mig av så mycket värme och kreativitet från våra innovatörer, kreatörer och entreprenörer. Jag får träffa så många drivna idégivare, inte minst unga människor, som presenterar sina visioner och lösningar på nutida utmaningar.

Oavsett vad som händer i vår omvärld så strävar Brewhouse alltid efter att ge de bästa möjliga förutsättningarna för våra kreatörer och startups. Här hos oss på Brewhouse finns det gott hopp om framtiden.

// Anna Svensdotter Dimle

Tillbaka till nyhetsbrevet, klicka här. 

Läs hela inlägget

Möt jurymedlemmen Alexander Graah


THE BREWHOUSE AWARD

För mindre än två veckor sedan avslutades tävlingsperioden för The Brewhouse Award 2018. Med 130 inskickade tävlingsbidrag börjar nu på allvar juryns arbete med att ta fram finalister och vinnare till finalgalan den 18 januari 2019. Brewhouse träffade jurymedlemmen Alexander Graah, som är VD och kreativ chef för Dr Denim, för att prata om kreativitet, entreprenörskap och förväntningar på juryarbetet.

Det är andra året i rad som Alexander Graah är med i juryn för The Brewhouse Award men han poängterar att det definitivt inte är den sista. Entreprenörskap har alltid legat honom varmt om hjärtat.

— I entreprenörskapet ligger åtminstone en del av svaret på vår tids stora frågor. Allt från sysselsättning till integration och miljö. Jag vill gärna göra vad jag kan för att inspirera och hjälpa eldsjälar att realisera sina drömmar. Både för att lyfta enskilda entreprenörer och hjälpa dem i nästa etapp, men också för att skapa uppmärksamhet kring det positiva med entreprenörskapet i ett större socialt sammanhang, säger Alexander Graah.

— Jag tror tyvärr att många fortfarande har en traditionell bild av företag och entreprenörer och ser dem som ett nödvändigt ont, utan att se att det är en gräsrotskälla till positiv utveckling.

Inspirerade av farfar

För snart 15 år sedan startade Alexander och hans bror Johannes, tillsammans med deras far Morten, familjeföretaget Dr Denim i en källarlokal i Göteborg, utan att riktigt veta vad de gav sig in i. Inspirerade av sin farfar som alltid såg bortom alla uppkomna hinder, grundlade de sin vision om att skapa jeans som såg bortom säsonger, årstider och traditionell design.

Alexander berättar att han ser kreativitet som ett samlingsbegrepp för intellektuell skärpa som navigerar utanför de etablerade ramarna. Något som utmanar bilden av vad som är möjligt. En tanke som han tar med sig in i årets juryarbete där drömmen är att hitta och lyfta fram något som blir en riktig framgångssaga och som bär sig både kommersiellt och socialt.

— Jag hoppas se något som på riktigt kan börja påverka den globala konsumtionen. Som FN’s senaste klimatrapport visar så kan vi inte sitta och peta oss i naveln. Jag hoppas att vi får se någon som vill göra skillnad inte bara i det lilla, utan någon som vill skapa en rörelse och förändring på riktigt, säger Alexander Graah.

Tillbaka till nyhetsbrevet, klicka här. 

Läs hela inlägget

Brewhouse Entreprenörer – Travelonium


BREWHOUSE INCUBATOR

Att flyga kan ibland vara komplicerat. När man väl har köpt sin biljett så ska man packa rätt, checka in bagage, hitta rätt gate och hålla koll på om flyget är i tid. Det är kort sagt mycket oförutsett som kan inträffa. Omid Manikhi har skapat appen Travelonium för att hjälpa resenärer att hålla koll på alla förutsättningar under resan.

— Travelonium är som en personlig assistent och är utformad för att vägleda, påminna och hålla dig informerad under hela resan. Den ger dig möjlighet att snabbt tänka om och planera annorlunda om något oväntat skulle inträffa, säger Omid Manikhi.

— Jag använde en liknande app för några år sedan som jag verkligen älskade. Men den appen köptes tyvärr upp av ett större företag och försvann därmed som en oberoende app på marknaden. Efter att ha tittat på konkurrensen och på hur marknaden såg ut, så bestämde jag mig för att skapa något som var både större, bättre och mer prisvärt.

Teknik, elektronik och datorer

Omid är född i Iran och har sedan unga år varit väldigt intresserad av både teknik, elektronik och datorer. Han lärde sig programmera vid tolv års ålder och har studerat elektroniskt ingenjörskap i Iran och läst informationsteknologi i Halmstad. Han jobbade under flera år både som programmerare på frilansbasis och för företag men bestämde sig till slut för att göra slag i saken och förverkliga sin dröm om att bli entreprenör.

— Jag visste att det inte var lätt att starta företag och att jag behövde lära mig många nya saker. Brewhouse hittade jag efter en sökning på nätet och drogs direkt till deras professionellt utformade webbsida och den kultur av mångfald som man möttes av. Jag fyllde i en ansökan, förberedde en presentation av min idé och fick slutligen reda på att jag hade turen att vara en av de utvalda som fick börja på programmet Create Speed, säger Omid Manikhi.

Lanserade sin app

Han berättar att han aldrig har ångrat att han tog chansen att börja sin resa mot att bli entreprenör på Brewhouse Incubator. För bara två veckor sedan lanserade han sin app och nu lever han sin dröm varmt påhejad av de andra deltagarna i Brewhouse Incubator. 

— Det är verkligen ett privilegium att vara en del av Brewhouse-familjen. Det är en hård resa och det är extremt svårt, nästan omöjligt, att lyckas om man inte får både praktiskt och moraliskt stöd, vilket jag tycker att man får här på Brewhouse. Att vara omgiven av medarbetare som hanterar liknande problem och utmaningar som en själv känns väldigt viktigt. Man vet att man inte är ensam i sin strävan. Det är enastående hur alla i den här familjen verkligen vill se varandra lyckas och gör allt de kan för att hjälpa varandra dit.

Läs mer om Travelonium här. 

Tillbaka till nyhetsbrevet, klicka här. 

Läs hela inlägget

Amanda tipsar tävlande i The Brewhouse Award!


Fran & Frank – en av finlisterna i The Brewhouse Award 2017

THE BREWHOUSE AWARD

Amanda Kallin och Idil Gücüyener, är idégivarna bakom finalistbidraget Fran & Frank. Ett progressivt tampongmärke som med teknik, innovation och design vill krossa menstabut, stärka kvinnor och göra tampongen till en mer värdefull livsstilsprodukt för att i längden uppnå ett mer jämställt och öppet samhälle.

Nästan på dagen ett år efter att duon lämnade in sitt tävlingsbidrag träffar vi Amanda och lyssnar på hur det var att tävla och om tävlingen har betytt något för deras utveckling?

– I första hand valde vi at tävla för att testa själva idén, för att se om den skulle kunna ha potential att förverkligas. Att det var gratis att ansöka gav också en ”varför inte?”-känsla och såna är alltid bra att ta tillvara. Själva ansökningsprocessen var givande på det sätt att man fick djupdyka i sin egen projektidé. Att vårt bidrag tog sig hela vägen till final var såklart en oerhörd boost och bevis på att man inte var helt ute och cyklade. Utmaningen att hålla (och klara av) den muntliga pitchen och träffa den härliga juryn var kronan på hela verket.

Har du några tips till personer som funderar på att tävla?

– Lägg mycket tid och kraft på ansökan! Att fundera igenom och konkretisera sin idé är både viktigt och nyttigt, inte bara för själva tävlingen utan också för sin egen och projektets skull. Se också tävlingen som en möjlighet att få uppmärksamhet utan vare sig marknadsmässigt eller ekonomiskt kapital, något som man kanske inte har i överflöd i början av sitt företagande, avslutar Amanda.

Än finns det chans att tävla i The Brewhouse Award 2018. Tävlingen stänger först om drygt fyra dagar, alltså på onsdagen den 31 oktober kl. 23:59. Läs mer och tävla HÄR!

Ta chansen, det kan vara starten på en helt ny bana. Tävla om vinstpengar, mentorskap, affärscoachning, plats i någon av Brewhouse Incubators tillväxtprogram, fri arbetsplats under sex månader och andra vinster som tar din idé till förverkligande.

Dessutom får alla som lämnar in ett bidrag skriftlig feed back på sin idé av årets jury.

Lycka till ?

 

Läs hela inlägget

Brewhouse Entreprenörer – Språkbussen


BREWHOUSE INCUBATOR

Annika och Hans Melin har en vision. Den vilar på tanken att språket är ett grundfundament som behövs för att fullt ut kunna fungera i sin omgivning. Nya rapporter kommer fram till att språkutvecklingen behöver stöttas och att expertisen behöver komma närmare de som berörs. Samtidigt är det svårt för förskolor och skolor att hinna åka iväg och möta upp expertisen där den finns.

Annika och Hans startade Språkbussen som ett led i att vända på förutsättningarna och istället ta expertisen till de platser där behoven finns.

— Vi har tre barn och vår Ellen har Downs syndrom. Det är tack vare henne som vi har hamnat i sådana här tankar och idéer. Vi har sett behovet av samarbete genom många års möten med pedagoger på förskolan och i skolan, säger Annika Melin.

— Det finns jättemånga organisationer som stöttar familjer som oss och barn som behöver språklig utveckling, men vi ser att det skulle behövas ett mycket större samarbete mellan staten, kommunen och landstinget. Ibland är det specialpedagogiska skolmyndigheten med sin kompetens, Ibland är det specialpedagoger från ett resursteam i kommunen och ibland är det en logoped från habiliteringen. De jobbar ju alla mot samma mål men i sina egna stuprör. Språkbussen är också tänkt som en mötesplats där de här olika kompetenserna kan möta föräldrarna och faktiskt samverka, säger Annika Melin.

The Brewhouse Award

Förra året tävlade Språkbussen med sin idé i The Brewhouse Award i kategorin ”Sociala innovationer och socialt entreprenörskap”. Även om de inte vann så är både Annika och Hans mycket glada över sitt deltagande då det innebar att Språkbussen fick plats i ett av Brewhouse tillväxtprogram för startups.

— Själva galan var väldigt pampig och proffsigt upplagd. Jag gillar hela uppläget med att man lyfter idén. Man får pepp och stöttning och man känner att det är på riktigt, säger Hans Melin.

— Det som var bäst med galan var ändå det som det gav oss. Att få vistas i den här miljön med alla andra företag som är här och flera som jobbar med social hållbarhet. Det har varit ett lyft, säger Hans Melin.

Samverkan

Annika är inne på samma linje och betonar den samverkan som sker mellan entreprenörerna i Brewhouse inkubator.

— Det har gett oss massor att träffa alla nya kollegor som har andra idéer. Man möts i de olika frågeställningarna som gäller för alla nystartade företag, säga Annika Melin.

Båda Annika och Hans är glada över att de tog chansen att ställa upp i The Brewhouse Award och skickar samtidigt med ett råd till de som funderar på att anta utmaningen.

— Det tipset vi kan ge är att sikta högt och vara väl förberedd när man går in i tävlingen. Alla möten leder till någonting nytt.

 

Läs hela inlägget

Webbyrå mkmedia
Till toppen