Blogg


Arkiv

Kategorier

Tentakel sonderar terrängen med trummor och synthar.


 Pontus Torstensson har beskrivits som Göteborgs mest ”maniska” trumslagare. En enmans ljudarmé som under namnet Tentakel skapar experimentell och rytmbaserad musik. Vad kan väl passa bättre in i konceptet Silent Disco VR, som kan upplevas i Brewhouse tält på Kungstorget under Europride 14-19 augusti, än att låta Pontus Torstensson skapa helt ny originalmusik till denna audiovisuella upplevelse.

– Jag har skrivit musik som ska vara enkel att trigga med rörliga bilder och innehålla så enkla, tydliga och få ingredienser som möjligt så att det inte blir för mycket rörig information. Samtidigt försöker jag bibehålla polyrytmiken och analogsyntar för att inte göra det förutsägbart. Det ska kännas varmt och levande men ändå med en tydlig riktning, säger Pontus Torstensson.
 
Pontus tror att konceptet Silent Disco VR kommer att bli något alldeles extra där de olika delarna musik och rörliga bilder kommer att smälta samman och skapa någonting som är större än delarna var och en för sig.
 
– Tanken med Silent disco VR är att musik och de rörlig bilderna ska bli något större och mäktigare än dom olika delarna separat. Det kommer att bli magiskt när det synkar. Vi skapar en helt annan värld som man får ta del av och uppleva. Det kommer att bli coolt, säger Pontus Torstensson.
 
Tentakel samspelar trummor och synthar i en musik som stundtals anknyter till både Giorgio Moroder och den industriella dansmusiken som skapats av band som Front 242 och Nitzer Ebb. Musiken känner av med fingertopparna och skapar ett ljudlandskap som suggestivt sonderar terrängen.
 
— Tentakel är ett soloprojekt som jag har hållit på med i några år. Det började med att jag fick låna en gammal analogsynth som jag kopplade trigmickar till trummorna från. Sedan har det utvecklats och blivit flera olika slags synthar och andra metoder för att kunna spela trummor och synthar samtidigt. Musiken är en slags dansant psykedelisk techno med ambienta och dubbiga element, säger Pontus Torstensson.
 
Han har spelat trummor i en rad olika konstellationer och har många tidigare samarbeten bakom sig. Han berättar att det aldrig fanns någon tvekan om att tacka ja till samarbetet med Brewhouse och OutHere för att skapa konceptet Silent Disco VR till Europride.
 
— Jag gillar verkligen att samarbeta med olika människor och tyckte att det kändes både utvecklande och intressant att få skapa musiken till detta nya sammanhang.
Info om Brewhouse medverkan under EuroPride hittar du här.
Vill du komma tillbaka till nyhetsbrevet klicka här. 
Läs hela inlägget

13 dagar till Pride!


 

Den 14-19 augusti kläs hela Göteborg i prideskrud och exploderar i regnbågens alla färger. Äntligen är det dags att välkomna EuroPride till Göteborg och självklart är Brewhouse, som stolt huvudpartner till West Pride under årets alla dagar, även delaktig i dessa festligheter.

Brewhouse arbetar sida vid sida med West Pride under hela året. Vi delar arbetsplats och får hjälp att genomföra HBTQ-utbildningar både för oss själva och för våra entreprenörer på inkubatorn. Tillsammans arbetar vi mot en gemensam vision om en jämlik och inkluderande värld fri från fördomar och diskriminering.

I och med Europride flyttar vi ut delar av vår verksamhet till Kungstorget i Göteborg mellan den 14 – 19 augusti där vi återfinns i ett tält bredvid EuroPrides huvudscen. Där har vi laddat med massor av spännande innehåll att presentera för alla besökare.

Vi kommer att lansera ett helt unikt samarbete mellan Brewhouse och vår inkubatoralumni Outhere som är en AR- och VR byrå samt musikern Tentakel som tillsammans har skapat Silent Disco VR.

– En magisk musikvärld där man istället för att bara titta på någonting även kommer att bli en del av en väldigt stark audiovisuell upplevelse. Man kommer aldrig att ha upplevt någonting liknande tidigare,  Peder Sandqvist, Experience Director på OutHere.

Vid sidan av detta  koncept toppar vi dessutom vårt deltagande med att stolt presentera en rad av våra entreprenörer på inkubatorn. Besökarna kommer att serveras smakprov från entreprenörernas produkter, tjänster och projekt. Här visas en unik genrebredd inom våra kreativa branscher där vi även lyfter kvinnligt entreprenörskap, nya former av innovation och helt nyskapande sociala projekt där olika samhällsfrågor står i fokus.

 

Hej Jenny Jernberg Ralphsson! Entreprenören och kreatören bakom retorikbyrån Speakingflow. Du är en av företagarna på Brewhouse Incubator som kommer att finnas på plats i vårt tält under Euoroprideveckan. Vad var det som fick dig att tacka ja till att delta och engagera dig i Europride? Vad kan våra gäster förvänta sig i tältet?

– Idag blir retorik viktigare och viktigare och spelar en avgörande roll, många gånger i vilka beslut som fattas eller vilka personer som kommer till tals. Jag vill bidra till att människors röster blir hörda och se människor växa genom att våga ta plats. Därför känns Pride extra viktigt att medverka på, säger Jenny Jernberg Ralphsson.  

– Våra gäster kan förvänta sig spännande samtal och tips om hur du kan utveckla din retoriska förmåga, hur röst och kroppsspråk påverkar vilket intryck du ger. Dessutom kan du vara med och tävla om 2 x 60 minuters retoriklektion där vi utgår från dina unika behov”. 

Är du nyfiken på Brewhouse verksamhet och vad vi gör? Alla vi som jobbar på Brewhouse kommer under olika tider att finnas på plats i tältet på Kungstorget under veckan och berätta om Brewhouse verksamhet;

  • The Brewhouse Award som öppnar den 1 september
  • Ungdomsstorbandet Brewhouse Big Band som har provspelning 8 september
  • Inkubatorverksamheten
  • Vårt EU projekt som söker sociala entreprenörer
  • Event- och konsertkalendern
  • Vårt coworking space och kulturfabrikens nätverk
  • Studios och massor av annat.

Det kommer att blir en intensiv, varm och helt galet härlig vecka. Vi längtar massor och välkomnar er alla till tältet.

Stor Kram

Brewhouse

Läs hela inlägget

I en teknologisk bransch sätter OutHere människan i fokus


De är originella, nyskapande och drivs av att skapa unika upplevelser som gör skillnad. Med den ansatsen kan AR- och VR-byrån OutHeres samarbete med Brewhouse på årets Europride på Kunstorget i Göteborg 14-19 augusti, knappast kännas mer relevant. I en teknologisk bransch sätter de människan i fokus snarare än tekniken. 

– Ja, vi är smått besatta av att utgå från ett mänskligt perspektiv och inte använda tekniken för teknikens skull. Vi försöker koppla det till hur vi som människor fungerar. Vår tes är att vi ska vara kreativitets- och människodrivna snarare än teknikdrivna, säger Peder Sandqvist som är Experience Director på OutHere.
 
Det mänskliga perspektivet tycker Peder Sandqvist är någonting som även genomsyrar samarbetsprojektet Silent Disco VR på Europride.
 
– Det kan man absolut säga. Projektet förstärker musik med visuella intryck och båda sakerna är något grundläggande mänskligt. Silent Disco VR kommer att vara en magisk musikvärld där man istället för att bara titta på någonting även kommer att bli en del av en väldigt stark audiovisuell upplevelse. Man kommer aldrig att ha upplevt någonting liknande tidigare.
 
Efter att ha jobbat med många prisbelönta projekt för globala varumärken som Volvo Cars, Reebok, Dior och Husqvarna fanns det så äntligen möjlighet för Brewhouse att bjuda in inkubatoralumnin OutHere till ett samarbete. Någonting som Peder Sandqvist verkligen ser fram emot.
 
– Jag tycker att hela det här samarbetet med Brewhouse och Tentakel känns oerhört spännande. Det är någonting nytt, oprövat och modigt som vi kände att vi var tvungna att kasta oss in i. Och att få göra det här samarbetet på Europride känns extra kul naturligtvis, säger Peder Sandqvist.
 
– Hela grundidén som sådan är briljant; att använda VR för att få folk att må bra, slappna av, dansa och ha kul. Det finns ju ingenting negativt i den tanken. Det är bara saker som gör världen lite bättre.
 
Vill du komma tillbaka till nyhetsbrevet klicka här. 
Info om Brewhouse medverkan under Europride hittar du här!
Läs hela inlägget

VI ÄR BREWHOUSE – Lisa Kylsberg



 
Hon går igång på nyskapande kulturupplevelser, gärna med musik i fokus och jobbar som konceptutvecklare för Brewhouse närvaro under Europride på Kungstorget i Göteborg 14-19 augusti. Mycket av hennes tid just nu går åt till att planera för kulturupplevelsen Silent Disco VR som hon har varit med och arbetat fram samt att koordinera Brewhouse inkubatorentreprenörers medverkan i konceptet.

 
– Att jobba med Europride för Brewhouse räkning känns otroligt kul och inspirerande då Brewhouse dessutom är stolt huvudpartner till West Pride sedan tre år tillbaka. Jag har suttit sida vid sida med delar av West Prides kollegor i över sex månader och har en grym känsla inför det här, säger Lisa Kylsberg.
 
Silent Disco VR, vad är det?
 
– Vi har tagit fram ett nytt koncept här på Brewhouse, som jag tror att vi är först med i Norden. För att kunna genomföra idén bjöd vi in musikern Tentakel och Brewhouse inkubatoralumni OutHere, som är en VR och AR-agentur. Tillsammans har vi arbetat fram konceptet Silent Disco VR som bäst kan beskrivas som en oerhört spännande upplevelse där VR-teknik, musik och design möts.
 
Lisa Kylsberg som både är backstagemanager på Storsjöyran och artistmanager åt välkända Tentakel och Sheik Anorak, har även hunnit med att bo åtta år i Barcelona där hon var projektledare inom IT branschen. Hon har läst Music Business på DMG Education i Stockholm och Event Marketing och Management på YRGO i Göteborg. Det var den sistnämnda utbildningen som tog henne till Brewhouse där hon nu genomför sitt stora slutprojekt genom deltagandet på Europride.
 
Med sin underfundiga humor och charm är hon en mycket omtyckt kollega på Brewhouse där hon levererar skärpt och välbalanserat innehåll i allt hon gör. Under hösten fortsätter Lisa Kylsbergs arbete på Brewhouse genom bland annat konceptutveckling av olika projekt samt att koordinera idé- och innovationstävlingen The Brewhouse Award.

Info om Brewhouse medverkan under Europride hittar du här

Vill du komma tillbaka till nyhetsbrevet klickar du här. 

 

Läs hela inlägget

VI ÄR BREWHOUSE – Fredrik Björhed


 

Vissa möten kommer jag aldrig att glömma. Ett av dessa är mötet med Fredrik Björhed och Andreas Chatzopoulos för snart fem år sedan. Tillsammans med kollegorna Marie och Johan hade jag en intensiv vecka med intervjuer inför rekryteringen till höstens inkubatorprogram. In i rummet kom två killar, väl förberedda och engagerade. De presenterade en helt ny affärsmodell för crowdfunding – en nyskapande modell för kulturskapare och kulturprojekt.

Idag finns tjänsten Mindora på marknaden, men har tyvärr saknat de rätta finansiella musklerna för att utvecklas i den takt som entreprenörsduon önskar. Företaget har potential att positionera sig på den globala marknaden, och har även en ny social affärsmodell för sina tjänster som är riktigt spännande och innovativ.

Idag kan vi stolt presentera ett nytt samarbete. Välkommen Fredrik Björhed som under hösten skall arbeta med kommunikation på Brewhouse. Han kommer att dela sitt uppdrag hos oss med utvecklingen av Mindora.

Fredrik, som är journalist i grunden, kommer att följa vår verksamhet ur journalistens tränade öga. Genom sina texter kommer han att lyfta, analysera och diskutera kvinnligt entreprenörskap, vad som har hänt med våra tidigare entreprenörer på inkubatorn samt presentera medarbetarna på Brewhouse med start på lördag och massa annat.

Fredrik, vad har du själv för tankar om Brewhouse?

– För mig är Brewhouse den där varma och generösa familjen som alltid frågar grannbarnen om de har ätit när de är hemma och leker med ens barn. Brewhouse ser inkubatorföretagen som en del av Brewhousefamiljen även efter att man har gjort sin exit. Det upplevde jag tydligt när jag själv hade lämnat inkubatorn. Vi fick dessutom med oss ett stort nätverk och rätt verktyg för att klara livet som entreprenörer.

Fredrik; en varm, intellektuell och insiktsfull person. Vi ser fram emot att du lyfter vår verksamhet ur ett nytt kommunikativt perspektiv. Varmt välkommen till oss, tillsammans skapar vi magi!

/ Anna Svensdotter Dimle, Verksamhetschef och konstnärlig ledare.

 

Läs hela inlägget

Misslyckanden skapar framgång!


Utan er hade konkursen blivit mer smärtsam, kostsam och fått helt andra dimensioner, menar en av våra tidigare startups på inkubatorn. Att testa sin tjänst tidigt mot marknaden kan ibland ge oanade insikter och för vår startup blev det ett avslut. Konkurrenter hade kommit ifatt, kört om och hade en större plånbok bakom sig. Situationen som uppstod blev ett uppvaknande och avvecklingen en lärdom som trion idag är tacksam över. Idag driver de två olika tillväxtbolag inom mediebranschen, och arbetar hållbart, som de uttrycker sig. Men resan hit, den gjorde ont.

På Brewhouse Incubator har vi en konstnärlig och kreativ genrebredd inom inkubatorprojekten. Att jämföra en mer traditionell startup med en konstnär som gestaltar och utmanar samhällsnormer är näst intill omöjligt. Just dessa kontraster är vår styrka. Vi ser inte traditionellt på innovation, vi vågar tänja på gränserna. Vi lyfter entreprenörer som sätter samhällsnyttan i fokus inom våra kulturella och kreativa branscher och på samma sätt välkomnar vi innovatörer som befinner sig i ett gränsland mellan teknik och konstnärskap. Vi blir extra nyfikna när vi får ansökningar som utmanar oss.

Vi måste även vara innovativa i vårt egna arbetssätt och i vår organisation. Vi är i ständig utveckling och vi måste nå ut brett i vår kommunikation, höras och synas. Därför kommer vi under årets PR kampanj för The Brewhouse Award göra fysiska nedslag i och utanför vår region. Vi kommer att åka på en höstturné och möta människor på helt nya arenor. Vi testar, laborerar och är nyfikna. Vi är dessutom övertygade om att det viktigaste vi gör för att utveckla vår verksamhet och finna helt nya konstellationer av kreatörer, innovatörer och startups är att bygga relationer och möta människor live.

Så här kommer en uppmaning. Är du representant för en utbildning, ett nätverk, en förening eller ett företag som vill ha besök av Brewhouse under hösten? Hör av dig till vår konceptutvecklare och kontaktperson för The Brewhouse Award, Lisa Kylsberg, lisa.k@brewhouse.se, så skräddarsyr vi ett upplägg för Er. Vi delar med oss av vår passion för kulturskapandet, idéutveckling, innovation, entreprenörskap och gränsöverskridande möten. Jag lovar, det bli samtal som ger avtryck.

Till sist vill jag önskar Er alla en fin och avkopplande midsommarhelg. Vi ses igen i augusti!

/ Anna Svensdotter Dimle

Verksamhetschef & Konstnärlig ledare

Vill du komma tillbaka till nyhetsbrevet, klicka här!

Läs hela inlägget

Brewhouse – Stolt huvudpartner till West Pride!


Den 14 – 19 augusti kommer Brewhouse att flytta till ett tält på Kungstorget. Självklart är vi, som stolt huvudpartner till West Pride, med då EuroPride fyller alla gator och torg med regnbågens alla färger. 

Under tre år har West Pride suttit i vårt coworking-kontor. Vi hittar gemensamma lösningar, kreerar idéer och delar målet att skapa trygga mötesplatser för Alla människor. Vår värdegrund är densamma och vi har en gemensam vision om en jämlik och inkluderande värld fri från fördomar och diskriminering.

Nu är tempot högt. Förberedelserna inför årets stora händelse EuroPride är intensiv. På Brewhouse är vi mitt i vår skapandeprocess inför festivalen. Tillsammans med Outhere (inkubatoralumni), artisten Tentakel och våra entreprenörer på inkubatorn, skapas förutsättningar för både konstnärskap, kreativitet och innovation…

Kolla in våra entreprenörer, läs om Outhere, som är en kreativ VR och AR-agentur med en mission att skapa unika, uppslukande upplevelser. Och lyssna och läs om Tentakel, Göteborgs mest “maniska” trumslagare, som skapar experimentell, hårdsvängande och rytmbaserad musik.

Under sex dagar kommer besökarna att få uppleva en unik reality, få nya musikaliskt intryck, en ny visuell dimension och ta del av massor av tjänster, produkter och visioner – vi lovar att det blir ren magi!

Hoppas att vi kittlat er nyfikenhet. Håll er uppdaterade om EuroPrides program och specifikt Brewhouse medverkan här. 

Välkomna!!

Vill du komma tillbaka till nyhetsbrevet, klicka här. 

 

 

Läs hela inlägget

Brewhouse-entreprenör lanserar nyskapande produkt för hudvänligt mode!



Mounid heter det Göteborgsbaserade och nystartade varumärket som är aktuell med crowdfundingkampanj för sin första produkt. Bakom märket och visionen finns designer Ida Näslund, en av entreprenörerna på Brewhouse Incubator. Plagget som crowdfundas är för bebisar mellan 6-14 månadet och kallas ”Mounid Baby Suit”. Det är helt naturligt, fritt från skadliga kemikalier och sys lokalt i Göteborg på Ringön. Crowdfundingkampanjen går via Kickstarter mellan 13/6-11/7 och ska möjliggöra en limiterad upplaga av ”Mounid Baby Suit”.

Bebisar har extra tunn och känslig hud och kemikalier i kläder kan orsaka hudirritationer och eksem. Kombinationen av det material och den metod som jag förenar gör plagget fördelaktigt för bebisarna att bära, och föräldrarna kan var trygga med vad bebisen har på sig, menar Ida.

Produktutvecklingen startade 2017 med en vision om att göra ett skonsamt och moderiktigt plagg för bebisar. Sedan dess har också varumärket Mounid växt fram. ”Mounid Babt Suit” är designat för att ha en skön passform, vara flexibelt användbar och till för alla bebisar. Plagget är designat med knytning i axlarna som gör att storleken lätt kan justeras. Materialet och färgmetoden är även noga utvalt och framtaget för att plagget ska vara rättvist producerat, naturligt och skönt att bära.

Ida tog examen i Design 2014, från HDK (Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg). Sedan dess har hon jobbat med egen mönsterformgivning för textil och inom modebranschen med barnkläder.

Mounid Baby Suit är ett ställningstagande för att skapa mode som är bra för naturen, hälsan och bebisarnas framtid, fortsätter Ida.

Ida vill skapa ett varumärke med innovativa och hälsosamma metoder. ”Mounid Baby Suit” är tillverkad med ett rättvist, socialt producerat siden som kallas ”Ahimsa silk”. Silket framställs i en process där silkeslarven får överleva i motsats till hur konventionellt silke tillverkas. Plaggen sys lokalt hos Atacac i Göteborg och handfärgas med naturlig Indigo, av Ida själv.

Ida har även planer på att designa för vuxna. Om kampanjen lyckas så finns det gott om kreativa idéer som väntar på att realiseras. Idéer med både design och process i fokus. Nu behövs all support i kampanjen för Mounids uppstart!

Varmt lycka till önskar Brewhouse-teamet!

Vill du komma tillbaka till nyhetsbrevet, klicka här.

Läs hela inlägget

Det här kommer att kännas, synas och höras…


 

Bara 4 månader har gått sedan The Brewhouse Awards glittrande galafinal ägde rum och avslutade 2017 års tävling. I går, den 28 maj, var det dags igen. The Brewhouse Award 2018 lanserades tillsammans med en presentation av årets jury, tre nya tävlingsmotiv mm. I juryn finns en blandning av näringslivstoppar, världskreatörer, professorer inom design och innovation, briljanta entreprenörer och finalister från tidigare år. Juryn är ett unikt nätverk som förutom att bedöma tävlingsbidrag också träffas kontinuerligt under året. Här skapas affärskontakter, relationer och nya vänskapsband knyts. Vår jury skapar en extrem trovärdighet för tävlingen, ovärderligt. TACK!

 

 

Årets nyhet i The Brewhouse Award är en helt ny tävlingskategori – Music Innovation. Brewhouse har sina rötter i musikbranschen och vi startades för att stödja branschens utveckling. Därför känns det viktigt att lyfta just denna bransch i en helt egen kategori. Hur musik skapas, distribueras och konsumeras förändras i takt med teknologisk utveckling och vi vill titta in i framtiden. Vi välkomnar musictech innovationer och andra nyskapande musikprojekt. Det här känns riktigt spännande.

På Brewhouse Incubator är över 60 procent kvinnliga entreprenörer inom en rad kreativa branscher. Inom innovationssystemet i övrigt är könsfördelningen en annan. Endast 1.5 procent av över 11 miljarder kronor som investerades i svenska startupbolag 2017, är grundade av kvinnor o s v.

För oss är det här oerhört viktiga ämnen, vi vill t ex. peppa fler unga tjejer att tävla i The Brewhouse Award, få en än mer jämställd musikbransch o s v. Vi vill inspirera, synliggöra och debattera. Därför lanserade vi igår ett fokusområde som kommer att följa med oss ända fram till maj nästa år då vi lanserar The Brewhouse Award 2019. Årets fokusområde är – Kvinnligt Entreprenörskap 💜 

Det här kommer att kännas, synas och höras i vår kommunikation och lyftas på olika sätt. Vårt 💜 finns med som en lila-tråd genom året och är vår symbol för “Supporting Women´s Entrepreneurship”. Den ultravioletta färgen signalerar dessutom ”dramatik, uppfinningsrikedom, originalitet och ett visionärt tänk som pekar mot framtiden”.

Vid pennan / Anna Svensdotter Dimle

Verksamhetschef & Konstnärlig ledare. The Brewhouse Awards ordförande.

 

Läs hela inlägget

Välkommen årets första jurymedlem Tomas Jernberg!


Tomas Jernberg

Först ut av 40 jurymedlemmar i The Brewhouse Award 2018 är en göteborgare väl förankrad i musikindustrin. Tomas Jernberg är numera bosatt i Stockholm men har kopplingar till Brewhouse ända tillbaka till när kulturfabriken startades.

I år har vi en helt ny kategori Music Innovation för att attrahera nyskapande innovationer inom framtidens musikbransch. För att stärka kompetensen runt ämnet musik har vi därför valt att ha flera jurymedlemmar med spetskunskap inom branschen. En av dem är musikveteranen Tomas.

Tomas drev managementbolag i Göteborg i 10 år och var manager för flera av Sveriges största hårdrocksartister. Därefter spenderade han sex år som Global Marketing chef för Warner Music i Norden. I slutet av 2017 startade han Dimberg Jernberg Mgt tillsammans med Marie Dimberg. Idag är de managers för bland annat Roxette, Per Gessle, Peter Jöback, Nause, Jonas Åkerlund m.fl

Vi frågade Tomas vilka förväntningar han har på årets nya tävlingskategori.

“Jag skulle vilja se tävlingsbidrag som kan påverka sättet att konsumera musik och bidrag som kan påverka hur man upptäcker ny musik och skapar storyn som skapar fans. Hur skall man nå ut i bruset nu när musik är tillgängligt som bakgrundsmusik för alla? Jag har väldigt stora förväntningar på att man här skall kunna hitta nästa stora grej.”

Läs mer om tävlingen här, kolla in alla jurymedlemmar och kom ihåg att tävlingen är öppen 1 september–31 oktober på www. brewhouse.se 💜

 

Läs hela inlägget

Webbyrå mkmedia
Till toppen