Blogg


Arkiv

Kategorier

The Brewhouse Award i ständig framåtrörelse


THE BREWHOUSE AWARD

Brewhouse arbete med att synliggöra innovation och idébärare inom de kulturella och kreativa branscherna är en ständigt pågående framåtrörelse. Knappt har The Brewhouse Award 2018 avslutats innan arbetet med 2019 års upplaga av Sveriges mest nyskapande idé och innovationstävling påbörjas.

Se intervjun med Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare Anna Svensdotter Dimle där hon sammanfattar The Brewhouse Award 2018 och blickar framåt mot 2019 års upplaga.

KRAM!
Brewhouse

Läs hela inlägget

Ni inspirerar oss!


BREWHOUSE INCUBATOR

Så här ser de ut!

Alla fantastiska, smarta och drivna kreatörer i Brewhouse förinkubator som skänker oss på Brewhouse en enorm energi och glädje. Ni sitter på unika kunskaper om hur er idé ska utvecklas och ligga till grund för ett hållbart företagande.

Vi räcker er en såg, en hammare och ett vattenpass när ni har behov av de verktygen. Vi instruerar er i hur man hanterar verktygen. Men det är ni som gör jobbet och bygger företaget med er kunskap och vision som ritning. Det kan ingen ta ifrån er.

Ni inspirerar oss!

Läs mer om var och en av vårterminens fantastiska kreatörer i Brewhouse förinkubator: https://brewhouse.se/inkubator/#entreprenorer

Läs hela inlägget

Ge plats på scen! Kulturföretagen vill växa


”Dubbelt så stor andel kulturella och kreativa företag anger att de exporterar jämfört med genomsnittet. Även små företag i de kulturella och kreativa näringarna agerar på en större marknad. De kulturella och kreativa företagen upplever sig i högre grad än genomsnittet vara innovativa och digitaliserade. Deras digitala försprång syns särskilt inom kärnverksamheter som produktion och försäljning.”

Läs Tillväxtverkets intressanta rapport ”Ge plats på scen! Kulturföretagen vill växa” om kulturella och kreativa näringars betydelse för svensk ekonomi.

LÄNK TILL RAPPORTEN

Läs hela inlägget

Klara vill göra yogan mer mobil


BREWHOUSE INCUBATOR

Yoga har under senare år vuxit sig starkare i sin innovationskraft i takt med att allt fler människor söker förändring i sin yogautövning. Många vill bort från statiska yogapass i gymmens gruppträningslokaler.

Brewhouse entreprenör Klara Öhlén ser ett tydligt skifte där yogasalarna byts mot nya miljöer i takt med att man vill utveckla och förnya sin träning.

— Min vision som yogalärare är att yoga ska kunna ske överallt och vara för alla. Man behöver inte vara på ett visst sätt eller utföra den på en viss plats. Yoga ska vara enkelt, tillgängligt och roligt, säger Klara som driver en mobil yogastudio.

— Många kan även tycka att det är en hög tröskel att ta sig till en yogalokal med redan inbitna utövare. Genom att åka ut till företag och hålla yoga i grupp, så tar jag yogan till kunden istället. Det blir också ett sätt för de anställda att lättare hitta tid till träning och avslappning.

Ökat innovations- och företagstänk

Idag är yogan grunden i ett ökat innovations- och företagstänk där influencers når upp i miljoner följare i sina sociala kanaler. Detta ger positiva effekter som driver på utvecklingen och viljan att förnya.

— Ja men så är det absolut. Idag vill man gärna prova på nya metoder för yoga, uppleva det på nya platser och sätta in det i nya sammanhang. Den 1 mars håller jag till exempel i vad jag kallar för ”Tune In Yoga” som är en After Work-yoga med DJ där man kan runda av arbetsveckan och fylla på med ny energi inför helgen, säger Klara Öhlén.

— Jag undervisar också i någonting som kallas SUP-Yoga där man använder en ”stand up paddle board” som en flytande yogamatta vilket ger en annan fysisk dimension då små muskelgrupper, som man inte använder på land, måste aktiveras för att man ska kunna bibehålla balansen.

Läste till jurist

Klara själv upptäckte yoga när hon läste till jurist och kände att hon behövde hitta något annat än bara tentor och tentaplugg; något som gjorde att hon lättare kunde slappna av och återhämta kraft i allt det hektiska pluggandet.

— Vi behöver både aktivitet och stillhet. Om vi hela tiden är på aktivitet så får inte kroppen den stillhet som vi så väl behöver.

 

Klara Öhléns hemsida: https://www.klaraohlen.se

Läs hela inlägget

2019 års Polar Music Prize har tilldelats…


2019 års Polar Music Prize har tilldelats den tyska violinisten Anne-Sophie Mutter, The Playing For Change Foundation och Grandmaster Flash.

Anne-Sophie Mutter som är känd som ”Violinens Drottning” är ett musikaliskt fenomen som i mer än 40 år har varit ett självklart inslag på världens största scener.

Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare Anna Svensdotter Dimle, som själv har sin bakgrund i den klassiska musiken, tycker att Anne-Sophie Mutter är väl värd tilldelningen.

— Äntligen, det här har jag hoppats på länge. Hon är en världsviolinist som upptäcktes redan som 13-åring och som därefter har haft en lysande karriär. Hennes betydelse för musiken går nästan inte att mäta. Det är så välförtjänt och så rätt, säger Anna Svensdotter Dimle.

Med sitt ursprung från Södra Bronx är Grandmaster Flash otvivelaktigt en av Hiphopens ursprungliga innovatörer. Under genrens tidiga dagar skapade han musik genom att scratcha vinylskivorna mot nålen och hitta uttryck som idag anses vara de mest ikoniska beatsen som har skapats. Det är varken en överraskning eller överdrift att The New York Times kallar honom Hiphopens första virtuos.

 

LÄS MER OM VINNARNA HÄR

Läs hela inlägget

Fånga din värdegrund och ditt varumärke


BREWHOUSE INCUBATOR

Idag var det en sån där dag som man har gått och väntat på länge. Det har bubblat av förväntan bland entreprenörerna på Brewhouse Incubator inför dagens seminarium med Eva Ossiansson under rubriken ”Fånga din värdegrund och ditt varumärke”.

— Man måste jobba med förväntningar kontra vad man faktiskt klarar av att leverera i verkligheten. Det är inte en fråga om att erbjuda våra kunder vad vi vill utan snarare att överträffa förväntningarna för vad de faktiskt vill ha, säger Eva Ossiansson.

Eva är universitetslektor i marknadsföring på Handelshögskolan i Göteborg och en välrenommerad föreläsare. Vi på Brewhouse känner oss oerhört stolta över att kunna välkomna Eva Ossiansson till vår verksamhet och ser mycket fram emot att få ge våra entreprenörer på inkubatorn del av all den kunskap och klokskap hon besitter.

Läs hela inlägget

Docenterna och 500 mil klara för Brewhouse Arena


BREWHOUSE ARENA

DOCENTERNA

Med nytt album och tre utsålda kvällar på Nalen i Stockholm förra året, äntrar nu Docenterna Brewhouse Arena 29 mars.

Docenterna bildades punkåret 1977 och skänkte den svenska punkscenen en välbehövlig dos smarta texter och trixiga låtbyggen. Varje steg av bandets karriär har sedan dess medfört en handfull nya hits såsom ”Solglasögon”, ”Bensin i Blodet”, ”Utan dig” och ”Varma Öl och Kalla Element”.

Docenterna är ett band som gått igenom många skepnader genom åren, men den stadiga kärnan har alltid varit frontfiguren Joppe Pihlgren, den strategiska motorn och trummisen Kricke Pihlgren samt låtskrivarfantomen och basisten Larry Lövgren. Tillsammans med författaren och gitarristen Jon Jefferson Klingberg utgör de Docenterna anno 2018.

500 MIL

500 mil gör indiepop på svenska med elektroniska inslag. Christel Valsinger producerar, skriver musiken och spelar gitarr medan Anna Charlotta Gunnarson skriver de ofta samhällskritiska texterna och sjunger.

Bandet bildades på Way Out West efter att Christel och Charlotta hittat varandra via Twitter. Innan 500 mil ens hade släppt någon musik bokades gruppen till Storsjöyran och spelade samma sommar för fullsatta konsertlokaler. Strax började musikbloggar och dagstidningar få upp intresset för popduon.

Köp biljetter till docenterna och 500 mil här!

Läs hela inlägget

Brewhosue StartUp kickar igång årets första förinkubator


BREWHOUSE INCUBATOR

Efter att ha genomlyst och reviderat den tidigare startup-verksamheten på makronivå är vi idag oerhört stolta över att kunna välkomna den första gruppen entreprenörer till vår nya Brewhouse Förinkubator.

Under 16 veckor ska 15 projekt och affärsidéer förädlas samtidigt som entreprenörerna får med sig alla de verktyg som krävs för att driva sina företag in i framtiden.

Isaac Mintz och Ryan Davis från ReSourced är ett av de företag som vi kommer ha nöjet att följa under våren på Brewhouse. Isaac och Ryan som är mastertsudenter vid Göteborgs universitet bygger en app där man kan donera pengar till välgörande organisationer och samtidigt få poäng som man kan lösa in mot exklusiva erbjudanden och rabatter. De är redan fullt införstådda med var fokus ligger och vad de önskar utveckla under tiden på Brewhouse.

— Vi behöver till exempel ta reda på hur man etablerar ett idéellt företag, utföra marknadsundersökningar och utveckla finansieringsmöjligheter, säger Isaac Mintz.

— Vi hoppas också på att få råd från erfarna personer och andra entreprenörer om hur vi kan utvecklas. Sen vill vi även hjälpa andra med deras affärsidéer och hitta nya möjligheter att samarbeta.

Läs hela inlägget

Prisade vinnare i The Brewhouse Award


THE BREWHOUSE AWARD

Nu är det avgjort. Fem nya pristagare har tagit steget in i den exklusiva skara av affärsidéer och idégivare som vunnit The Brewhouse Award. Bland årets vinnare återfinns bland annat en innovation som avsaltar havsvatten med restvärme från industrier, en interagerande musikapp, en affärsidé som synliggör matrelaterade avtryck på miljön och en mobilapp som diagnosticerar bisamhällets hälsostatus.

Björn Lagerman som är rykande färsk vinnare med BeeScanning, i Kategorin Open Innovation, säger att priset har stor betydelse för att fler ska få upp ögonen för biodling.

— Ja men det känns härligt och underbart. Det här är både viktigt för BeeScanning-projektet och för biodlingen i världen. Det är underbart att så många börjar fatta hur viktiga våra bin är, säger Björn Lagerman.

Kristallkronor och industrigolv

Årets cocktailtema återspeglas i allt från musiken, kläderna och stämningen i Brewhouse Arena. Kristallkronorna hänger över de vackert slitna industrigolven och påminner galagästerna om lokalernas resa från Apotekarnes vattenfabrik till Brewhouse kulturfabrik. Resan kan ses som ett tema för kvällen där affärsidén går från att ibland vara enkel och kantig till att poleras, förfinas och bli en av vinnarna i Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling.

22 000 till Popkollo

Under årets The Brewhouse Award har Brewhouse samarbetat med Popkollo för att ge alla i publiken möjlighet att samla in pengar till Popkollos program ”Vem kan bli producent”. Tillsammans samlade alla galagäster in 22 000 kronor till ändamålet som verkar för en mer jämlik musikbransch.

 

VINNARE I THE BREWHOUSE AWARD 2018
Förstapristagarna inom huvudkategorierna vinner 15 000 kronor, ett diplom skapat av The Folklore Company, ett armband designat av EA smycken, en flaska alkoholfritt mousserande vin från MRG Wines, skräddarsytt affärscoachningsprogram, mentorskap och kontorsplats i Brewhouse coworking-kontor under 6 månader.

 

VINNARE I KATEGORIN MUSIC INNOVATION

GESTRUMENT

Gestrument är ett helt nytt sätt att göra musik. Man spelar direkt på ”musikens DNA” i appen som ger användaren möjlighet att både interagera med sin favoritmusik och upptäcka sitt eget uttryck på ett unikt sätt.

Idégivare är Jesper Nordin, Jonas Kjellberg, Emelie Bergbohm, Pär Gunnar Risberg, Sander Sebton, Jonatan Liljedahl och David Granström.

MOTIVERING

”Nyskapande teknologi som möjliggör kompositioner och improvisationer I nutid. Här möts framtidens konstnärskap och teknisk innovation. En briljant idé som både är tillgänglig och skalbar.”

 

VINNARE I KATEGORIN YOUNG INNOVATION

AVSALTNING MED HJÄLP AV RESTVÄRME FRÅN INDUSTRIER

En innovation som möjliggör att industrier tar tillvara sin restvärme för att rena havsvatten. Tekniken förenklar samhällets omställning till att bli klimatsäkert och ger vinst för både samhälle och miljö.

Idegivare är Jonatan Persson

MOTIVERING

”En teknisk innovation med stor skalbarhet. En innovation som ger framtiden en hållbar lösning till ett av världens största miljöproblem. Smart, genomtänkt och en idé helt rätt i tiden.”

 

VINNARE I KATEGORIN OPEN INNOVATION

BEE SCANNING

Världens bin dör av parasiten varroa. Beescanning är mobilappen som diagnosticerar bisamhällets hälsostatus och föreslår behandling genom att analysera ett foto som användaren laddar upp. BeeScanning ger biodlarna omedelbar feedback och bygger samtidigt världens största databas för resistensavel.

Idégivare är Björn Lagerman, Emmy Sundström, Erik Österlund, Jens Frank, Rikard Lagerman Susann Kivling och Thomas Dahl.

MOTIVERING

“En innovativ lösning på ett miljöproblem som kan revolutionera jordbruk och djurhållning globalt. Smart, skalbart och en räddning för framtidens möjlighet att odla mat.

 

VINNARE I KATEGORIN SOCIAL INNOVATION

KLIMATO

Klimato möjliggör för aktörer inom restaurang- och livsmedelsbranschen att beräkna, kommunicera och kompensera för matrelaterade avtryck som bidrar till växthuseffekten och den globala uppvärmningen. Klimatos verktyg och märkning hjälper både restauranger och konsumenter att göra klimatsmarta matval.

idegivare är Henric Hansson, Anton Unger, Philip Claesson och Christoffer Connée.

MOTIVERING

”Ett hållbart verktyg som minskar klimatpåverkan och skapar transparens och hållbar konsumtion. En idé i tiden, trovärdig och värdeskapande.”

 

ÅRETS SHOOTING STAR

MATBANKEN

Matbanken är en app som skapar recept utifrån vad användaren har hemma. Matbanken underlättar inte bara användarnas sociala och ekonomiska vardag utan fokuserar också på att hålla nere matsvinnet.

Idégivare är Vendela Simón, Molly Svedberg, Matilda Antman Morén och Klara Berglund.

MOTIVERING

”Vilken energi och vilket engagemang. Ni gav hela juryn en upplevelse, en injektion av kunskap och passion. Vi vill lyfta ungt entreprenörskap, mod och sann drivkraft.”

 

BREWHOUSE FÖREBILD 2018

ARGHAVAN AGIDA

MOTIVERING

”Ikväll så vill vi lyfta en person som är en förebild. En person som är modig, en social entreprenör som genom konst har skapat ett projekt som förenar. En person som lyfter kvinnors frihet, skapar band mellan kvinnor från olika delar av världen. En person som lyfts i TV och media världen över men som samtidigt är hotad på grund av sitt engagemang och sitt fredsprojekt.”

Mer information om vinnarna hittar du här:

https://brewhouse.se/the-brewhouse-award/

Läs hela inlägget

Brewhouse i unikt samarbete med Popkollo


THE BREWHOUSE AWARD

Med endast timmar kvar till den glittrande finalgalan i The Brewhouse Award presenterar vi stolt ett unikt samarbete med Popkollo för att samla in pengar till ”Vem kan bli producent” som verkar för en strukturell förändring av musikbranschen.

– Det känns som en självklarhet för Brewhouse att gå in i det här samarbetet. Tanken bakom projektet ligger helt i linje med vår värdegrund, säger Anna Svensdotter Dimle som är verksamhetschef och konstnärlig ledare på Brewhouse samt juryordförande i The Brewhouse Award.

Initierat av Marit Bergman

Popkollo initierades av artisten Marit Bergman 2003 och är ett musikläger som riktar sig till tjejer och transpersoner. 2015 startade Popkollo upp programmet ”Vem kan bli producent” i Stockholm i samarbete med Robyn. Efter en lyckad utveckling i Stockholm är det dags att sprida konceptet vidare till andra Popkollo-föreningar ute i landet.

– Det känns väldigt bra att kunna skapa en plattform och nya förutsättningar för musikälskande tjejer och transpersoner även i Göteborg att bli musikproducenter, säger Jessica Nilsson som är verksamhetskoordinator på Popkollo.

– I dag är teknik en självklar del av musikskapandet. Men fortfarande ses teknik som en manlig domän ­och bilden som förmedlas är att det inte finns några musikproducenter som är kvinnor och transpersoner. Popkollo vill förändra den bilden och normerna kring teknik och teknikanvändande och i förlängningen skapa en mer jämlik musikbransch, säger Jessica Nilsson.

Inte ekonomiska möjligheter

Alla som vill har inte ekonomiska möjligheter att betala de redan subventionerade priserna som det kostar att delta i Popkollos producentprogram.

Med det som bakgrund inleder Brewhouse och Popkollo nu ett samarbete för att tillsammans samla in pengar under årets finalgala i The Brewhouse Award och bidra till att ge fler personer möjlighet att förverkliga sin dröm.

– Vi kände också att vi vill prova någonting nytt i år och ge alla i publiken möjlighet att känna sig delaktiga i att stötta ”Vem kan bli producent” genom att enkelt swisha in till insamlingen, säger Anna Svensdotter Dimle.

– Nu kan alla som vill, vara med och utveckla musikbranschen till en mer jämlik scen och vi kan tillsammans skapa möjlighet för tjejer och transpersoner att få både kunskap, utbildning och ett nätverk för framtiden.

Tillsammans gör vi skillnad!

Swisha 123 031 92 77

Läs hela inlägget

Webbyrå mkmedia
Till toppen