Blogg


Arkiv

Kategorier

Mindora + Tam = Crowdfundingkampanj på Inkubatorn!


Det är alltid glädjande att se våra inkubatorföretag i nära samarbete.

I morgon kväll startar entreprenören Tam Alfredsson en crowdfundingkampanj med hjälp av Mindora för att samla ihop pengar till att trycka upp sin kokbok med Vietnamesisk mat. Brewhouse lyckades få en pratstund med Tam mitt i de sista förberedelserna.

Hur kommer det sig att du väljer att crowdfunda en kokbok?

Boken är min berättelse om vietnamesisk matkultur som jag tillägnar min ettåriga dotter Emelina. De utvalda maträtterna återspeglar min ungdom och mina uppväxtminnen från Vietnam och står i kontrast med min dotters uppväxt här i Sverige. Jag vill att hon ska få med sig filosofin bakom varje recept och kunskapen och förståelsen kring varför maten lagas på ett speciellt sätt.

Hur kommer det sig att du valde att göra det på Mindoras crowdfundingsajt?

Jag känner förtroende för Fredrik och Andreas och jag har även fått mycket stöd med planeringen och uppbyggnaden av kampanjen, något som jag inte kunde få från andra crowdfundingsajter. Vi har ju dessutom suttit här tillsammans i pop-up kontoret på inkubatorn så det blir automatiskt att man stöttar varandra.

Hur känns det nu så här dagen innan lanseringen?

Det är klart att det känns lite nervöst men jag måste säga att jag känner mig redo tack vare inkubatorn där jag har hittat både stöd och en drivkraft till att våga förverkliga min dröm.

Stort lycka till med kampanjen!

Länk till kampanj-videon

 

Här kommer man att kunna se crowdfundingkampanjen när den lanseras i morgon kväll: https://www.mindora.se/project/viko

Läs hela inlägget

Anna Svensdotter Dimle! Juryordförande för The Brewhouse Award 2017.


Anna Svensdotter Dimle är valthornisten från Dalarna som lämnat det professionella musikerlivet för att leda utvecklingen på Kulturfabriken Brewhouse i stadsdelen Gårda i Göteborg. Dessutom är Anna juryordförande för The Brewhouse Award, Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling för de kreativa branscherna.

Läs hela inlägget

Välkommen NK! Partner till The Brewhouse Award.


The Brewhouse Award är tävlingen som sätter fokus på nya idéer och innovationer inom kulturella och kreativa branscher. Ett viktigt led i att skapa trovärdighet för tävlingen och att nå ut till nya målgrupper är samarbete med både näringslivet och offentliga aktörer.

För andra året i rad är Nordiska Kompaniet, NK, en av våra stolta partners och för en vecka sedan lanserades årets tävling i foajén vid NKs huvudentré. Tillsammans med vår andra partner BMW Bilia Group fick vi möjligheten att marknadsföra tävlingen under tre dagar och samtala med alla NKs gäster. En strålande start på årets tävling!

Som representant för NK har vi en ny jurymedlem i The Brewhouse Award som heter Maria Rosén och är operativ projektledare på NK.

Maria Rosén
Operativ Projektledare
NK

– 1902 grundade Josef Sachs Nordiska Kompaniet och hade en tydlig ambition. Varuhuset NK skulle vara en kommersiell och kulturell teater – en scen för samtiden. Vi tycker att The Brewhouse Award går hand i hand med NKs vision och därför är vårt samarbete viktigt.

Maria jobbar på marknadsavdelningen på NK sedan 13 år tillbaka och har haft olika roller inom kommunikation och marknadsföring. Idag är fokus kundansvar, kommunikation och events i varuhuset i Göteborg. Maria har tidigare erfarenhet inom olika branscher och den gemensamma nämnaren har alltid varit service och kommunikation.

När Maria blev tillfrågad om att vara med i juryn funderade hon på sina olika drivkrafter och vad som lockade henne att säga Ja till uppdraget.

– Jag gillar att coacha och att utveckla människor. Det är fantastiskt med kreativitet och jag triggas av innovatörer som har helt nyskapande idéer och lösningar.

Maria ser även fram emot att lära känna juryn i årets tävling. Denna imponerande grupp på drygt 40 personer, med exceptionell kunskap och drivkraft, är ett unikt nätverk som träffas kontinuerligt under året. Vad bidrar du med i juryarbetet, undrar vi nyfiket?

– Med lång erfarenhet av att arbeta med entreprenörer och stora varumärken i en snabb och föränderlig bransch har jag med mig bred kunskap och en fingertoppskänsla för att se det nya. Självklart har jag även med mig min “spets” inom kommunikation och marknadsföring.

Till sist Maria, vad önskar du dig av årets tävling?

– Jag vill bli överraskad av tävlingsbidragen, se något helt nytt, något som sticker ut och kan implementeras i den kommersiella världen.

Till NK och Maria, tusen tack för ett fantastiskt samarbete!

Läs mer om The Brewhouse Award här.

Läs hela inlägget

Brewhouse Big Band söker nya medlemmar!


 

Hjälp oss att hitta framtidens storbandstalanger!

Fredagen den 25 augusti är det dags för den årliga provspelning till Brewhouse Big Band. “BBB” är Västra Götalandsregionens ungdomsstorband som drivs av Brewhouse med världstrumpetaren Lasse Lindgren som bandledare. Med en unik ensemblekänsla, varm tillhörighet och ett exceptionellt driv skapas årligen ett nytt band som vinner allas hjärtan.
Under säsongen ht 2016 – vt 2017 hade bandet bland annat ett bejublat samarbete med artisten Ebbot Lundberg, tog hem första platsen i SM för ungdomsstorband på Stockholms Konserthus och under Kristi Himmelsfärdshelgen spelade bandet på Imagine Swedens riksfinal i Uddevalla.

Nu söker vi nya musiker till säsongen ht 2017 – vt 2018. Den sökande skall vara mellan 15-25 år och följande stämmor har lediga platser:
Saxofon (Alt+tenor), trumpet, rombone, trummor, piano och gitarr.

Plats för provspelning: Brewhouse, Åvägen 24, Göteborg

Datum: Fredag 25 augusti
Tid: Kl. 15:00 & framåt
Anmälan: Senast den 22 augusti till claes@brewhouse.se

Provspelningsstycke: Obligatoriskt stycke är A Night In Tunisia, lyssna på den här. Improvisation över harmonikem skall också genomföras. Noter för respektive stämma finns här. Avistaprov tillkommer.
Planerade rephelger ht 2017:
22-24 september, 20-22 oktober, 17-19 november, 1-3 december.
Konsertdatum tillkommer.

Vi hoppas på din hjälp att sprida ordet till alla musikintresserade ungdomar eller att du vill provspela själv. Att var en del av Brewhouse Big Band ger inte bara nya musikaliska insikter och kunskaper utan nya vänner och ett stort musikaliskt nätverk för livet.

Tack för din hjälp!

Hälsningar Brewhouse

 

Läs hela inlägget

Anna resonerar


För en månad sedan kom delar av Brewhouseteamet hem från Silicon Valley fyllda av inspiration och nya tankebanor. Framförallt med en stark övertygelse om att Brewhouse värdegrund och identitet är ovärderlig för vår fortsatta utveckling. Vi har skapat en miljö där vi utvärderar vår verksamhet kontinuerligt, tänker om, testar nytt och vågar att riska. Och ja, vi misslyckas ibland men just detta tar oss framåt stärkta av erfarenheter. Kanske är det vår tillåtande miljö som gör oss så starka tillsammans?

Vi drömmer stort utan begränsning och ramar, vi är ödmjukt kaxiga med en stor portion värme. Vi har ett ”djävlaranamma” när det kommer till att slå i underläge, vi gör skillnad på allvar – detta kan inte diskuteras!
Samarbetspartners som delar vår värdegrund, är modiga och vill vara en del av framtiden välkomnas med öppen famn. Vi är övertygade om att just nya genrebreda konstellationer av samarbeten stärker och utvecklar både samhället, näringslivslivet och framför allt banden mellan människor.
Ibland ifrågasätts vår öppenhet men för oss är det den bärande grunden för att vi skall kunna verka och nå våra mål. Vi drivs av att tankar, idéer och människor skall få möjlighet att växa till något större!


Njut av en blomstrande majmånad!

// Anna Verksamhetschef och konstnärlig ledare

AnnaS

Läs hela inlägget

Möt konstnären och entreprenören Lisa!


Förinkubatorn Create Speeds sexton intensiva veckor är nu avslutade. Varje måndag har femton projekt och affärsidéer utvecklats och förädlats genom innovativa workshops, föreläsningar, affärsutvecklingsstöd och inspirerande samtal.

Möt konstnären och entreprenören  Lisa Persson Baagøe, en av vårens kreatörer i Create Speed. Lisa är en modig konstnär som lyckats att behålla sin konstnärliga kärna samtidigt som Lisa driver och utvecklar sitt företag med ogenerad tävlingslust! 

lisa

Foto: Jonas Olson

Berätta lite om dig själv och ditt konstnärskap. Vad skapar du och varför? 

Jag heter Lisa Persson Baagøe och jag arbetar som konstnär sedan 16 år tillbaka. Jag säljer mina verk via gallerier, mässor och nätet till samlare både i Sverige och utomlands. Kunderna är både privatpersoner, kommuner, företag och konstföreningar.

Min ateljé ligger i Sockerbruket vid konsthallen Röda Sten. Här finns ett konstnärskluster i bruksmiljö. Den härliga bron vid Göteborgs inlopp, måsarna och Stena-båtarna hörs och syns när jag går på mina hundpromenader. Varje vår arrangerar vi “Konstrundan i Majorna” då ett 70-tal konstnärer öppnar sina ateljéer. 

Jag målar i vattenlöslig oljefärg på duk. Ett miljövänligt alternativ till den äkta oljefärgen. Mina verk är rätt stora, färgskalan är dämpad och jag målar intuitivt, med andra ord vet jag aldrig i förväg vad det skall bli och jag tecknar ofta med kol i färgen när jag söker mig fram. Motiven är oftast figurer, ansikten och kroppar.

Men varför skapar jag? Ja, varför andas vi? Jag kan helt enkelt inte låta bli.

Vad ledde dig till Brewhouse Inkubator?

Jag fick ett tips av en god vän som tyckte att det skulle passa mig. Så jag gick in på Brewhouse hemsida och sökte direkt. När idéerna hopar sig och man inte vet vart man skall ta vägen med dem så är det bra att ha kloka, uppdaterade vänner.

Vad väckte idén om att utveckla och överföra ditt konstnärskap till sidenscarves?

Att göra olika saker och möta människor i olika sammanhang ger kraft och inspiration. Det livet passar mig. Jag är stolt över mina verk och jag vill använda dem på nya sätt. Dessutom tycker jag det är kul att driva företag, och det blir en slags sport att försöka tjäna sitt uppehälle på sitt konstnärskap så att man kan fortsätta med det man är bra på och trivs med.

Men konstnärsyrket är speciellt. Det går inte att budgetera och driva upp en snabb produktionstakt på bara måleriet, som i ett normalt företag. Då går det konstnärliga förlorat. Konsten måste få ta sin tid utan allt för stor press.

Jag började fundera på vad jag skulle ta mig till med mitt stora digitala bildförråd, min fullproppade hårddisk. Alla dessa verk och utsnitt som jag tycker så mycket om men som inte kommer till sin rätt inne i datorn. Originalen är sålda för länge sedan eller övermålade.

Mitt bildspråk fungerar dessutom väldigt fint på olika slags material och där startade tanken.. Jag har även arbetat med både glas och emalj och jag tycker om mode och utsökta material. Och siden är ett material på vilket mina verk kommer helt till sin rätt.  

Förutom sidenscarves finns det även ljuvliga “pocket squares”, (näsdukar) som kan användas som handledsscarves. Passar både dam och herr. Ett fint och lite kaxigt alternativ till smycken. 

lisa pitch

På kort tid har dina sidenscarves väckt stor uppmärksamhet, härligt!

Scarfarna är helt ljuvliga, både i material, färger och motiven såklart! Och det kommer en fortsättning som jag arbetar på redan nu. Jag är dessutom väldigt stolt över den vackra förpackningen. Jag har varit bra på att förmedla, paketera och presentera dessa på olika sätt, dessutom är jag numera aktiv på Instagram och Facebook, min hemsida med mera….Och så är jag pratglad =)

Vad var mest givande och utvecklande för dig i programmet Create Speed? 

Den härliga, kreativa och brokiga skaran deltagare först och främst men också att få hjälp med struktur och affärsrådgivning. Hur ska jag gå vidare? Hur ska jag tänka? etc. Det finns ett härligt driv i Brewhouse, en vilja och glädje över stora och små framsteg. En liten konstnärlig verksamhet är lika värdefull och intressant som vilket annat större företag som helst. Och naturligtvis kontinuiteten varvat med nyttiga workshops – oavsett var i processen du befinner dig.

Varför ska man söka till Create Speed tycker du?

Har man en idé i sin byrålåda (den kan faktiskt vara ganska knasig), eller om man redan har startat ett företag och har kört fast, så ska man omedelbart söka till Speed. Det finns inget att förlora, bara massor att vinna. Motivation och ett härligt nätverk till att börja med! 

Besök Atelje Lisa Persson Baagøe

Läs hela inlägget

Ansök till Brewhouse inkubator!


1brewhouse_inkubator_2017kop

 

Med den konstnärliga drivkraften fokuserar vi på att utveckla din idé eller din befintliga verksamhet. Tillsammans med våra föreläsare och affärsutvecklare skapar du förutsättningarna för ett långsiktigt och hållbart företagande.Hos oss får du verktygen och coachningen till att utveckla din marknadsföring och säljteknik.

Som entreprenör i Brewhouse Inkubator erbjuds du också att ta del av hela Brewhouse nätverk.

Vi tror på samverkan, att lyssna och inspireras av varandra samt att dela erfarenheter.

Så här säger en av våra entreprenörer om inkubatorn

”Brewhouse inkubator har gett oss de nödvändiga verktygen för att kunna gå vidare som företagare. Vi har nu en fungerande affärsplan och luft under vingarna. Funderar du också på att starta eget men känner dig osäker på uppstartsprocessen? Då kan vi verkligen rekommendera att söka till Brewhouse inkubator där dörren alltid står öppen.”

Joakim & Patrik/Holstr

 

Sök till något av våra inkubatorprogram och bli en del av gemenskapen.

Sista ansökningsdag 31 maj

Läs mer och gör din ansökan här 

Läs hela inlägget

Vi ger snabb återkoppling på dina frågor under semestern!


Vill du boka Brewhouse Arena för events, konferens eller konserter, eller önskar du en plats i vårt pop up kontor eller har du andra frågor under semestern? Maila till info@brewhouse.se så får du svar inom 24 timmar. Har du klubbokningar eller vill du ha kontakt med vår krögare, ring Åsa Tidén på telefonnummer 0708 – 15 95 85.

Den 24 juli är vi tillbaka igen på 031 – 83 41 00.

Ha en riktigt skön sommar! // Brewhouse

 

 

Läs hela inlägget

En inkubator med mångfald i fokus!


Albert

Den 30 januari hälsade vi vårens nya entreprenörer, innovatörer och kreatörer välkomna till förinkubator Create Speed. Via workshops, föreläsningar och coachning har vi nöjet att följa dem under 16 veckor.

På Brewhouse är vi övertygade om att olikheter bidrar till utveckling, kreativitet och ny innovation. Detta speglar just mångfalden av individer och idéer inom inkubatorn och hela Brewhouse verksamhet. I år har dessutom inkubatorn antagit de yngsta entreprenörerna någonsin, nämligen tre av de vinnande bidragen i kategorin Av och med unga i The Brewhouse Award 2016.

Vi har träffat Albert Frykman, en av vinnarna, för att höra hur han upplever Brewhouse Inkubator en dryg månad in i programmet. Albert är arton år och driver företaget Partio. Företaget började som en marknadsföringstjänst, men passade sig bättre som konsultföretag och nu utvecklar Albert samarbeten med en rad näringsidkare.

 Hur är det att gå Create Speed?
Create Speed känns superbra! Otroligt många möjligheter, workshopsen är intressanta och engagerande – människorna är fantastiska.

Hur hamnade du på Brewhouse Inkubator?
Jag kom trea i “Av och med unga” i The Brewhouse Award. Jag anmälde mig till en början genom en skoluppgift men var inställd på att jag skulle vinna. Hade nästan rätt 🙂

Vad hoppas du med din tid här på inkubatorn?
Att få fortsätta utveckla relationer med andra entreprenörer, driva mitt företag framåt och få mer erfarenhet inom området!

Vi vill rikta ett stort Tack till gymnasieskolan Thoren Innovation School som ger fem av sina studenter möjlighet att följa förinkubatorprogrammet Create Speed varje måndag under 16 veckor på skoltid, både unikt och nytänkande. Vi ser fram emot fortsatt samarbete där vi gemensamt stödjer och inspirerar människor att fortsätta drömma, tänka helt nytt och skapa nya innovationer för framtiden !

Ps. Kolla in övriga entreprenörer på inkubatorn Ds.

Läs hela inlägget

Recycling, hållbarhet – vår nya miljö!


Så här gör vi!

I mellandagarna startade vi omgestaltningen av miljön på inkubatorn och pop up-kontoret. Med minimal budget men med stort hjärta och engagemang började idéerna att växa fram utifrån Brewhouse identitet och värdegrund. En självklarhet var att tänka recycling, att måla själva, laga, sälja, ge bort och inhandla “nytt” på loppis – hållbar renovering med våra målgrupper i fokus. Vår AD Jörgen Nordqvist var givetvis involverad i projektet då Jörgen är hjärnan och <3 bakom vårt nya visuella formspråk.

Vår identitet vilar på storytelling från Apotekarnes vattenfabrik till dagens bubblande Kulturfabrik där kontraster bygger spänningen – betong möter kristallkrona i foajén, konstnärskap möter entreprenörskap, den strama maskulina svart-vita formen möter rokoko-möblemang o.s.v.

Brewhouse skall andas skapande och mångfald, det skall vara välkomnande hos oss och vi skall leva som vi lär – för oss är vår renovering ett exempel på hur vi verkar i vardagen. Vi tar tillvara på designklassiker som skapades för över 90 år sedan, vi målar om de orange skrivbordsavskiljarna och vi inkluderar hela “gänget” i arbetet. På så sätt stärker vi Brewhouse-känslan och har dessutom himla roligt tillsammans!

Kolla in våra före- och efter bilder och välkomna på ett besök!

Inkubatorns & pop up-kontorets lunchrum 

Innan

Inkubatorns lunchrum innan

Efter
(obs, inväntar våra omgjorda fika bord)

FullSizeRender (2)

Lounge hörna

Innan

IMG_3783

Efter

FullSizeRender (4)

Kontorslandskap & pop up-kontor

Innan

FullSizeRender (3)

FullSizeRender (10)

Efter

FullSizeRender (5)

 

Konferensrum Hallonsoda

Innan

FullSizeRender (7)

Efter

FullSizeRender (6)

Telefonrum

Innan

FullSizeRender (8)

Efter

FullSizeRender (9)

Läs hela inlägget

Webbyrå mkmedia
Till toppen