Blogg


Arkiv

Kategorier

Brewhouse Entreprenörer – Tyken Design


Annika Tykesson började med en idé. Hon ville designa och tillverka möbler och inredningsprodukter utifrån det spillmaterial som blir över från industriproduktion. Hon började med att klassa in material i kategorier för att tydliggöra var de egna materialgränserna går.

— Jag började göra en mindmap för mig själv och kom fram till att om man kan återvinna, återbruka och slänga ut det i naturen så är det ett material som jag kan tänka mig att arbeta med. Jag har insett att det är viktigt för mig att man ska kunna återanvända materialet om och om igen, och det här är den avgränsningen som jag har landat i, säger Annika Tykesson.

Bred utbildning

Annika kan luta sig mot en bred utbildning och vida erfarenheter inom skilda områden av design och tillverkningsindustrin. Hon har läst design på HDK i Göteborg och har också erfarenhet som projektledare mot en producerande industri samt en tidigare utbildning inom maskinteknik. Utbildningar och erfarenheter till trots så menar Annika att viljan att förändra är minst lika viktig.

— Jag har ett driv för miljön och det är vad det handlar om. Jag har klurat en hel del på det här med att vara designer. Vem tusan behöver en stol till egentligen? Men för mig handlar det om att kunna ta tillvara på de resurser som redan finns och göra så att mitt avtryck som designer blir lite mindre ur ett miljöperspektiv, säger Annika Tykesson.

— Jag vill egentligen inte att folk ska köpa 400 000 av mina produkter. Jag vill att de ska köpa en produkt och sen stanna där. Drömmen är ju egentligen att kunna avveckla sig själv. För finns det inget spill så har man ju lyckats att optimera allt.

Saknade ett sammanhang

Annika kom i kontakt med Brewhouse första gången på en starta företags-dag. Hon hade haft företaget lite vid sidan av tidigare men kände att hon saknade ett sammanhang där hon kunde få lite mer peppning.

— Jag hittade en broschyr på företagsdagen där man uppmanades att söka till Brewhouse Incubator och då tänkte jag att om jag inte söker så kommer jag inte att komma vidare. Och det känns som ett fantastiskt forum att vara i. Sen kan jag känna att man vill ha mer och att det inte går snabbt nog men man kan ju inte lära sig allt på en gång. Det kan kännas svårt och lite läskigt ibland, men samtidigt jättekul. Att vara i det här sammanhanget ger jättemycket som jag kanske inte hade haft utanför Brewhouse, säger Annika Tykesson.

 

Läs hela inlägget

THE BREWHOUSE AWARD 💜 YOUNG INNOVATION


Har du nästa stora succé?

The Brewhouse Award är Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling inom kulturella och kreativa branscher.

I kategorin ”Young Innovation” tävlar du som är mellan 15–20 år i en öppen och genrebred kategori. Låt fantasin flöda!

Tävla fram till 31 oktober om vinstpengar, mentorskap, affärscoaching och andra vinster som tar din idé till förverkligande.

TÄVLA HÄR!
https://brewhouse.se/the-brewhouse-award

Läs hela inlägget

THE BREWHOUSE AWARD 💜 MUSIC INNOVATION


Har du nästa stora succé?

The Brewhouse Award är Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling inom kulturella och kreativa branscher.

Årets stora nyhet är tävlingskategorin ”Music Innovation” där innovationer inom music-tech och andra nyskapande idéer möter framtidens musikindustri.

Tävla i The Brewhouse Award fram till 31 oktober om vinstpengar, mentorskap, affärscoaching och andra vinster som tar din idé till förverkligande.

TÄVLA HÄR!
https://brewhouse.se/the-brewhouse-award

Läs hela inlägget

THE BREWHOUSE AWARD 💜 OPEN INNOVATION


Har du nästa stora succé?

The Brewhouse Award är Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling inom kulturella och kreativa branscher.

Kategorin ”Open Innovation” tillåter nya innovationer och konstnärliga uttryck, drömmar att ta plats.

Tävla fram till 31 oktober om vinstpengar, mentorskap, affärscoaching och andra vinster som tar din idé till förverkligande.

TÄVLA HÄR!
https://brewhouse.se/the-brewhouse-award

Läs hela inlägget

THE BREWHOUSE AWARD 💜 SOCIAL INNOVATION


Har du nästa stora succé?

The Brewhouse Award är Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling inom kulturella och kreativa branscher.

I kategorin ”Social Innovation” tävlar du som har innovativa tjänster, produkter, processer, samarbeten och metoder med syfte att möta samhällets utmaningar.

Tävla fram till 31 oktober om vinstpengar, mentorskap, affärscoaching och andra vinster som tar din idé till förverkligande.

TÄVLA HÄR!
https://brewhouse.se/the-brewhouse-award

Läs hela inlägget

Brewhouse Entreprenörer – Podden Vanligt Folk


Med färgkoordinerade pennor sitter Anna Hemmingson med ett anteckningsblock på Brewhouse Inkubator och verkar djupt försjunken i sina tankar; fullt koncentrerad på de anteckningar som ska leda den nyskapande företagsidén om ”Podden Vanligt Folk” framåt mot förverkligande.

— Jag tycker att det är helt fantastiskt att få träffa människor och höra deras berättelser och få möjlighet att dela det med andra. Därifrån föddes idén om en podcast där vanliga människor får komma till tals, ta plats och berätta om vad de har varit med om i livet. Varje gång jag går hit till Brewhouse så tänker jag att jag är fantastiskt lyckligt lottad som får hålla på med det här. Det här är min egen vision och min dröm om att jag ska kunna få vara en förmedlare av andra människors livsberättelser, säger Anna Hemmingson.

Anna berättar vidare att hon tänker sig idén som ett Sommar i P1 fast med okända människor och i intervjuformat. Hon har också funderingar kring att podden kan komma att bli något av en motreaktion till dagens medielandskap.

— Jag upplever att vi lever i ett medielandskap där kända människor får väldigt mycket utrymme och att det finns en idé om att vi alla på något sätt ska bli kända för att det är då vi blir sedda och bekräftade. Jag hoppas och tror att Podden Vanligt Folk ska ge insikten att vi inte är så ensamma, utan att alla har liv som både går upp och ner. Den tillrättalagda tillvaron som vi ser på sociala medier speglar inte tillvaron för någon av oss, säger Anna Hemmingson.

När det gäller deltagandet i Brewhouse Inkubator säger Anna att hon är väldigt glad för att hon sökte.

— Jag hade inte kunnat få den här starten på mitt företagande om jag inte hade varit på Brewhouse och fått det här nätverket och fått ta del av all den gemensamma kunskap som finns här. För egen del hoppas jag såklart att andra ska tycka att min företagsidé är intressant och att det här är någonting som kan sprida sig till den stora massan. Det är så lätt att glömma bort att den stora delen av befolkningen trots allt är vanligt folk.

 

Läs hela inlägget

The Brewhouse Award – Kategorier 2018


Young Innovation

Här tävlar du som är mellan 15–20 år med kreativa eller konstnärliga idéer och lösningar – låt dina drömmar ta plats utan ramar och instruktioner. Här har du möjlighet att påverka framtidens samhälle och miljö, hur ser egentligen ditt drömsamhälle ut? Är du en “gamer” med en unik spelidé, eller har du idéer som motverkar utanförskap och främlingsfientlighet? Låt fantasin flöda!

Social Innovation

Brewhouse vill ta tillvara på det engagemang som finns för socialt entreprenörskap, dvs. företagare som sätter samhällsnytta före vinstintresse. Här tävlar du som har innovativa tjänster, produkter, processer, samarbeten och metoder som strävar efter att möta samhällets utmaningar.

Open Innovation

Tävlingen ska långsiktigt stärka det kulturella och kreativa entreprenörskapet och företagsklimatet. Alla idéer som, mot bakgrund av våra ledstjärnor Nyskapande, Mångfald och Tillväxt, bidrar till denna utveckling kan tävla under kategorin Öppen ansökan. Nyskapande innovationer och konstnärliga uttryck får möjlighet att växa till något större.

Ny kategori!

Music Innovation

Musikbranschen genomgår en stor förändring. Hur musik skapas, distribueras och konsumeras förändras i takt med teknologisk utveckling. Sverige har historiskt varit mycket starka inom musikindustrin och exporterar ”mest” musik i världen per capita. Brewhouse vill behålla och utveckla denna position när musikbranschen fortsätter att digitaliseras. Här tävlar MusicTech innovationer och andra nyskapande musikprojekt som möter framtidens musikindustri.

Tillbaka till The Brewhouse Awards sida här.

Läs hela inlägget

The Brewhouse Award – Uppdrag, vision och historik


Vi på kulturfabriken Brewhouse vet att det går att förändra, utveckla och förädla världen med kraft ur de kulturella och kreativa branscherna. Vi vet dessutom att det går att skapa lönsamhet, affärsnytta och innovation inom dessa områden. Därför arrangerar vi årligen The Brewhouse Award; den nationella idé- och innovationstävlingen som låter det kreativa skapandet, kulturen och mångfalden stå i centrum för tillväxten. Här tillåts gränserna för traditionell affärsverksamhet att skjutas fram och utmanas.

Tävlingen vänder sig till kreatörer och innovatörer inom *arkitektur, design och formgivning, film, foto, konst, kulturarv, litteratur, media och marknadskommunikation, mode, musik, måltid, scenkonst, slöjd och konsthantverk, spelutveckling samt upplevelsebaserat lärande.

Brewhouse har uppdraget att identifiera nya talanger inom dessa branscher och de ryms inom begreppet Kulturella och kreativa näringar, *KKN. Vår vision är att tävlingen skall stimulera nya innovationer till den globala marknaden och visa att framtidens hållbara tillväxt och innovation finns inom KKN.

Historik

Med start år 2007 arrangerade Brewhouse under 8 år affärsidétävlingen My Mission. År 2014 gästspelade My Mission i Västtrafiks idétävling Resenärskampen där målet var att ta tillvara på människors innovativa idéer för ett ökat kollektivt resande. Under dessa år har över 2 000 tävlingsbidrag skickats in och över 100 företag drivs idag med direkt koppling till den idé man tävlade med.

Brewhouse har inspirerat andra aktörer att arrangera liknande tävlingar och det gör oss både stolta och glada. Detta faktum tillsammans med framgångsrika tävlingsår gjorde att vi 2014 genomförde en förstudie för att utröna hur Brewhouse kunde utveckla My Mission och ta tävlingen till nästa nivå. Denna förstudie genererade en konceptutvecklingsprocess under 2015 där vi tillsammans med en referensgrupp bestående av bland annat kreatörer, näringslivsrepresentanter och framgångsrika entreprenörer vände ut och in på tävlingens tidigare innehåll och upplägg, behöll de bra delarna och utvecklade de med förbättringspotential.

Ett exempel är att det utöver den tidigare tävlingskategorin Öppen ansökan tillkom två kategorier: Av och med unga samt Sociala innovationer och socialt entreprenörskap. Resultatet blev The Brewhouse Award, Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling som lanserades hösten 2015 med ny visuell identitet, nytt namn och nytt koncept.

Läs mer om föregående tävlingsår, vinnare, jurys samt finalgalor under The Brewhouse Award 2018, Arkiv.

Läs hela inlägget

VI ÄR BREWHOUSE – Claes Fredholm


Claes Fredholm är inne på sitt nionde år på Brewhouse och säger själv lite skämtsamt att han nästan kan ses som en del av inventarierna.

De senaste dagarna har Claes haft fullt fokus på att sy ihop närvaron på Göteborgs Kulturkalas där Brewhouse tillsammans med Westside Music Sweden arrangerar en konsertkväll med både punk, doom och stonerrock; ett deltagande som alltid har känts viktigt.

— Brewhouse har alltid haft ett nära samarbete med Göteborgs Kulturkalas. Vi är själva en mötesplats för en mängd olika målgrupper så det känns självklart att vara delaktiga i ett evenemang som också bygger på just detta. Att vara med och tillgängliggöra musik och kultur för alla känns grymt, säger Claes Fredholm.

Tidig passion

Claes är där han vill vara. Han jobbar inom den bransch som blev hans passion redan som barn. Historien tar sin början i Växjö en sån där vinter som man föreställer sig att vintrarna alltid var förr. Stora flingor singlade sakta ner genom den svarta julaftonshimlen. Det låg en förväntat i luften. Claes visste vad som var på gång. Snart skulle julklapparna delas ut. Snart.

— Jag fick ett trumset i julklapp när jag var 6 år och sedan den dagen har jag haft musiken som en röd tråd genom hela livet. Jag gick vägen via kulturskolan, musikgymnasium och folkhögskola kombinerat med att spela i olika konstellationer av band. Musiken tog mig till en värld som jag ville vara en del av till varje pris, säger Claes Fredholm.

Men när tankarna kom om att livet som proffsmusiker inte var för honom, började han planera för att ändå kunna vara en del av den bransch som han sedan 6 års ålder har haft en så brinnande passion för.

— Jag hittade en projektledarutbildning i Göteborg med inriktning mot kultur så jag sökte den och kom in. Det var genom Kulturverkstan som jag kom i kontakt med Brewhouse då jag gjorde min slutpraktik här. Jag slogs snabbt av vilket fantastiskt hus av möjligheter Brewhouse var och en plats som jag direkt kände att jag ville bli en del av.

Tvära kast

Claes arbetsuppgifter som eventbokare och producent för Brewhouse Big Band gör att arbetsdagarna ibland kan består av tvära kast.

— Visst gör jag många olika saker under dagarna men det är också en av anledningarna till att jobbet fortfarande känns så givande. Det är klart att det kan vara lite rörigt i huvudet när man planerar en provspelning till vårt ungdomsstorband under förmiddagen, möter en delegation eventkunder under lunchen för att sedan avsluta dagen med visningar för intresserade musikproducenter som vill etablera sig hos oss. Samtidigt är det variationen och alla olika personer jag möter i mitt jobb som gör det unikt. Det är det som gör att jag trivs så bra, säger Claes Fredholm.

Claes har med sin hjälpsamma attityd och positiva energi alltid känts som rätt person på rätt plats. Med sin personlighet, värme och sociala kompetens klarar han av att sy ihop arbetets olika delar. Han är en självklar del i Brewhouse gemenskap och en person som inspirerar alla till att sätta omtanken om varandra i främsta rummet.

 

Läs hela inlägget

Brewhouse blickar framåt mot Pride, Punk och Nordens första Silent Disco VR.


Under veckan växlar vi upp och engagerar oss i EuroPride, West Pride och Göteborgs Kulturkalas. Hela Göteborg kläs i prideskrud och exploderar i regnbågens alla färger. Som stolt huvudpartner till West Pride är vi en självklar del av utbudet.

Vi flyttar ut delar av vår verksamhet till Kungstorget och återfinns i ett tält bredvid EuroPrides huvudscen. Där kommer besökarna att kunna ta del av ett helt unikt samarbete mellan Brewhouse, AR- och VR byrån Outhere (inkubatoralumni) samt musikern Tentakel som tillsammans har skapat Silent Disco VR; en magisk musikvärld där man blir en del av en väldigt stark audiovisuell upplevelse. På tisdag är det nordisk premiär!

Vid sidan av detta presenterar vi stolt en rad entreprenörer från inkubatorn. Besökarna kommer att serveras smakprov från entreprenörernas produkter, tjänster och projekt. Här visas en unik genrebredd inom våra kreativa branscher där vi även lyfter kvinnligt entreprenörskap, nya former av innovation och helt nyskapande sociala projekt där olika samhällsfrågor står i fokus.

Jämsides EuroPride och West Pride är även Göteborgs Kulturkalas högst delaktigt i att höja temperaturen under veckan.

På fredag den 17 augusti arrangerar vi tillsammans med Westside Music Sweden en maffig och tung konsertkväll på Brewhouse. Det bjuds på allt från poppig punk och crustpunk till doom och stoner. Kvällens headline är det kritikerrosade bandet Night Viper.

Det känns helt rätt att få välkomna punken till Brewhouse. Våra lokaler som medvetet har fått ha kvar delar av sin industrikänsla, bland annat de slitna betonggolven, kommer att gå i symbios med kvällens högoktaniga musik. Den här veckan kommer över lag att bli något alldeles extra att jobba med. Både pride och punk. Två olika rörelser som står upp för vad de tror på och tar med både hjärta, hjärna och magkänsla i allt de gör.

Välkomna till en maffig öppning på den nya säsongen på Brewhouse!

/Anna Svensdotter Dimle

Verksamhetschef och konstnärlig ledare

Vill du komma tillbaka till nyhetsbrevet klicka här! 

 

Läs hela inlägget

Webbyrå mkmedia
Till toppen