Blogg


Arkiv

Kategorier

Håkans bästa konsertminne – Estland efter Berlinmurens fall


BREWHOUSE BALLROOM

På söndag 6 oktober är det återigen dags att öppna dörrarna till Brewhouse Ballroom och förflytta sig till 30-talets New York med dansen, jazzmusiken och den täta atmosfären i Brewhouse Arena.

—Det känns underbart att få komma igång med Brewhouse Ballroom igen efter det varma mottagandet vi fick efter de två första spelningarna, säger Håkan Lewin som är kapellmästare för Blues and Swing Crew.

Brewhouse passade på att be Håkan berätta om ett av sina favoritminnen från sina många konserter runt om i världen.

Otrolig resa

— Ja, man har fått vara med om mycket. Det är en otrolig resa man har fått gjort. Jag minns speciellt en episod från Estland efter att Berlinmuren hade fallit.

Jazzen hade varit förbjuden i Estland sedan Pragvåren 1968. Amerikanarna var på Dubčeks sida och ryssarna var emot att Estland skulle få fria tyglar och inspireras av USA vilket fick till följd att all amerikansk musik förbjöds.

— 1974, under ”Det kalla kriget”, skickade den amerikanska regeringen över Oscar Peterson Trio på turné i Sovjetunionen i ett försök att mjuka upp relationerna. Bland annat spelade trion Oscars komposition ”Hymn To Freedom” på en konsert i Tallin, vilket blev en sån succé att esterna satte estnisk text på låten och använde den som en av sina frihetssånger. Ryssarna förbjöd låten direkt för att hålla kvar makten över sina satellitstater, säger Håkan Lewin.

Industristad i Estland

1991 spelade Håkan i Kohtla-Järve. En liten industristad i nordöstra Estland där befolkningen vid den här tiden bestod av 85% ryssar. Håkan berättar att man kunde förstå på atmosfären att ryssarna inte var speciellt omtyckta av den estländska befolkningen.

— Vi kom till ett stort konserthus som säkert rymde 1000 personer. Direkt vid entrén satt två gigantiska porträtt av Lenin på cirka fyra gånger fyra meter, säger Håkan.

— Vi hade lirat ett par tre låtar in i konserten när Aldo Meristo vid flygeln vände sig mot mig och väste: Let´s play Hymn To Freedom.  Vår turnéledare som satt backstage reste sig hastigt upp och ropade: No! don´t do it. Don´t do it!

Small till i flygeln

Håkan berättar att det small till i flygeln när Aldo slog an det förta ackordet och började mejsla fram melodin. Själv följde han efter på sin altsax.

— Det var en tät, koncentrerad laddning i salen. Jag minns tydligt att publiken satt helt tyst. Sen, efter ungefär åtta takter ser jag en man som reser sig upp på första bänkraden och börjar försiktigt applådera i takt med musiken. Efter det reste sig en efter en upp tills hela publiken, så långt jag kunde se, stod upp och gav uttryck för sina känslor, säger Håkan Lewin.

— Det var en otrolig upplevelse. Förmodligen ett av de starkaste tillfällena jag har varit med om. Där och då märkte jag hur otroligt stark musik kan vara.

 

SÄKRA DIN BILJETT TILL BREWHOUSE BALLROOM 6 OKTOBER

Läs hela inlägget

En hyllningslåt till de som slitit ut sina ryggar, knän och fötter för att bygga den här staden


THE BREWHOUSE AWARD

Nu har tävlingsperioden i The Brewhouse Award snart nått halvvägs. Brewhouse har pratat med Eddie Wheeler, som är musiker och kulturprofil i Göteborg, om kategorin Music Innovation där Brewhouse i samarbete med Göteborg & Co vill locka låtskrivare att ta fram den officiella låten till Göteborgs 400-årsfirande 2021.

– Jag har precis skrivit klart en låt som jag ska börja spelas in den här veckan och skickas in till tävlingen, säger Eddie Wheeler.

Eddie säger att det är första gången som han är med i någon tävling vilket beror på att han generellt är skeptisk till tävlingar där man ska bedöma musik.

– Den här gången kände jag att det var annorlunda. Här är det inte tävlingen som det fokuseras på utan på att ta fram en bra låt till när Göteborg fyller 400 år. Hade det varit fokus på vem som vinner så hade det inte varit intressant men nu är det ju för Göteborgs bästa.

Om det är någon passion i Eddies liv som kan mäta sig med musiken så är det historia. Han har pluggat arkeologi och beskriver sig själv som en historienörd av episka mått. Detta intresse kommer även att skina igenom i den låt som han kommer att skicka in till tävlingen.

– Många kommer säkert att skriva låtar som handlar om Göteborg idag men jag ville försöka skriva en låt som beskriver Göteborg genom alla tider.

– Det kommer att vara en text som är dedikerad till alla människor som under fler hundra års tid har slitit ut sina ryggar, knän och fötter för att bygga den här staden. En hyllningslåt till alla dem som har varit med och byggt det här fina samhället och den här fina staden som vi har idag.

 

Läs mer och tävla i The Brewhouse Award

Tävla fram till 31 oktober

 

TILLBAKA TILL NYHETSBREVET

Läs hela inlägget

EQLovesFestival sätter fokus på kvinnliga musikproducenter


BREWHOUSE ARENA

Visste du att andelen kvinnor globalt inom musikproduktion endast är 5 % enligt organisationen Women’s Audio Mission. Detta vill den idéella föreningen EQLovesMusic ändra på genom inspirationsfestivalen EQLovesFestival 20-21 september i Brewhouse Arena.

EQLovesMusic arrangerar festivalen i samarbete med Brewhouse, Högskolan för scen och musik samt Göteborg & Co. Melisha Linell som är projektledare för EQLovesFestival och som själv är musikproducent kan inte nog poängtera hur viktigt det är med kvinnliga förebilder inom branschen för att visa unga kvinnor som drömmer om att jobba som musikproducenter att det går.

– Det är precis det här som EQLovesFestival handlar om; att förändra bilden av musikproducenten, skapa kvinnliga förebilder och även hjälpa kvinnors möjligheter att arbeta och avancera inom yrket, säger Melisha Linell.

En stor del av arbetet med festivalen är att bjuda in viktiga organisationer inom musikbranschen och skapa en knytpunkt där människor kan träffas och skapa kontakter. Förhoppningen är att detta i förlängningen ska leda till att samarbeten etableras och hittar nya vägar i arbetet med en mer jämställd musikbransch.

Allt detta vävs ihop med musikaliska framträdanden från producenter och artister som framför egenproducerade verk. Eller vad sägs om Denniz pop-award-nominerade Selen Özan, artisten och producenten Loljud, lovordade producenten Maria Marcus, Emma Knyckare som är initiativtagare till festivalen Statement samt musikjournalisten Annah Björk som bland annat berättar om sin bok “Ni måste flytta på er”.

– Vi är jättestolta över årets upplägg och hoppas verkligen att alla kreatörer, låtskrivare, producenter, musiker och musikälskare ska vilja komma och inspireras och bidra till en mer jämställd musikbransch, säger Melisha Linnell.

TILLBAKA TILL NYHETSBREVET  

 

Läs hela inlägget

Ett gott entreprenörskap handlar om viljan att skapa hållbara förutsättningar för både sig själv och andra


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

THE BREWHOUSE AWARD

Carl-Johan Skogh är lektor i design och enhetschef på Högskolan för Design och Konsthantverk – HDK här i Göteborg och har under många år varit delaktig i utvecklingen av designutbildningarna vid HDK. Carl-Johan startade redan under sin egen utbildning sitt bolag och har sedan dess varit verksam inom olika designområden och vänt sig till en rad olika målgrupper.

– Jag valde att engagera mig i The Brewhouse Award av den anledningen att det är både inspirerande och intressant att möta nya människor, idéer och engagemang. Mina förväntningar på uppdraget är att min egen erfarenhet och kunskap ska kunna hjälpa andra i sin utveckling.

Carl-Johan presenterar även sina tankar i ämnet entreprenörskap och menar att det liksom så mycket annat har två sidor, vilket man kan behöva förhålla sig till.

– Det är ett tveeggat begrepp. Ett gott entreprenörskap handlar om viljan att skapa hållbara förutsättningar för både sig själv och andra där ekonomi spelar en viktig roll. Den sämre sidan av entreprenörskap är egoistisk, ohållbar och exkluderande, säger Carl-Johan Skogh.

 

Läs mer om the Brewhouse Award här!

Tävlingsperiod 1 september – 31 oktober

Läs hela inlägget

Konstnärliga och kreativa inkubatorer bildar nationell intresseorganisation


BREWHOUSE PRESSMEDDELANDE

Den 29-30 augusti samlades Sveriges inkubatorer för konstnärliga och kreativa näringar på Brewhouse kulturfabrik i Göteborg för att bilda creARTive – en ny intresseorganisation för inkubatorer inom Konstnärliga och Kreativa Näringar*.

Syftet med den strategiska kraftsamlingen är att driva frågor för branschen och skapa bästa möjliga förutsättningar för konstnärer och kreatörer att bygga och utveckla sina verksamheter.

Gemensam agenda

Idén föddes när Martin Q Larsson som nytillträdd verksamhetschef för Subtopias inkubator Klump reste runt i Sverige för att samla in erfarenheter från specialiserade aktörer inom området. Detta ledde till en gemensam träff under våren som i förlängningen också resulterade i att inkubatorerna kände behovet av en gemensam agenda.

– Vi insåg att vi hade mycket gemensamt. Våra näringar är vana vid att dela resurser och att arbete i gränslandet mellan det kommersiella och meningsskapande samt mellan det entreprenöriella och konstnärliga. Så det blev snabbt självklart att vi borde gå samman och hjälpas åt att lyfta våra näringar på ett nationellt plan, säger Martin Q Larsson.

Stark uppgång

Konstnärliga och kreativa näringar är i stark uppgång både vad gäller antalet arbetstillfällen och marknadstillväxten i stort. Enligt de senaste rapporterna från Tillväxtverket leder de konstnärliga och kreativa näringarna den digitala tjänsteutvecklingen. Att arbeta inom dessa näringar innebär oftast att man har målet riktat mot en internationell marknad redan på idéstadiet.

– Det är just detta som gör det nya nätverket så viktigt. Även om musiker, skådespelare, designers, spelutvecklare, författare och arkitekter i sig är olika i sina uttryck och i sitt affärsmannaskap, så verkar de i någon mån i samma arena och kan dra fördelar av varandras kunskaper och erfarenheter från sitt respektive företagande, säger Anna Svensdotter Dimle som är Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare.

– Vi ser dessa olikheter som styrkor. Och det gäller även för oss inkubatorer inom de kulturella och kreativa näringarna. Vi bygger det här nätverket på engagemang och styrka. Vi kan stärka och komplettera varandra och går samman där vi känner att vårt engagemang och vår drivkraft möts, säger Marlene Johansson som är VD på eXpression Umeå.

 

*Konstnärliga och kreativa näringar/branscher (KKN):
Arkitektur • Design och formgivning • Film • Foto • Konst • Kulturarv • Litteratur • Media och marknadskommunikation • Mode • Musik • Måltid • Scenkonst • Slöjd och konsthantverk • Spelutveckling • Upplevelsebaserat lärande

 

creARTives medlemmar är

  • Klump Subtopia Botkyrka
  • Brewhouse Göteborg
  • eXpression Umeå
  • Transit Kulturinkubator Stockholm
  • Xplot Malmö/Lund
  • SITE Stockholm
  • HUB063 Östersund

TILLBAKA TILL NYHETSBREVET  

Läs hela inlägget

På söndag öppnar vi guldkapsylen


THE BREWHOUSE AWARD

På söndag startar årets tävlingsperiod av The Brewhouse Award 2019.

Då öppnar vi guldkapsylen och släpper fram kreativiteten inom musik och innovation. Guldkapsylen är en stolt symbol för platsen där Brewhouse kulturfabrik är belägen. I Apotekarnes vattenfabrik i hjärtat av stadsdelen Gårda i Göteborg.

Visste du att uppfinnaren William Painter fick patent på ölkapsylen i USA redan 1892. Där kallas kapsylen ”crown cork” eftersom den ser ut som en krona.

Guldkapsylen binder ihop The Brewhouse Award visuellt ända fram till finalgalan 31 januari 2020, då vi kröner vinnarna i The Brewhouse Award.

Tävlingen är öppen 1 september-31 oktober.
Tävla på brewhouse.se/the-brewhouse-award/

 

Läs hela inlägget

The Brewhouse Award 2019


THE BREWHOUSE AWARD

Så är det äntligen dags att presentera The Brewhouse Award 2019. Årets stora nyhet är ett samarbete mellan Brewhouse och Göteborg & Co där målet är att ta fram en ny låt inför 2021 när Göteborg fyller 400 år.

— Det här känns otroligt spännande och någonting vi verkligen ser fram emot. Brewhouse startades för att stödja musikbranschens utveckling i Västra Götalandsregionen och detta blir ett naturligt led i vårt arbete med att lyfta låtskrivare och producenter med koppling till Göteborg, säger Anna Svensdotter Dimle som är Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare.

Samarbetet kommer att integreras i The Brewhouse Awards kategori, Music Innovation, där låtskrivare tävlar om det hedervärda uppdraget att göra en ny ”Göteborgslåt” som kan användas som ett soundtrack för Göteborgs 400-årsfirande.

— När Göteborg fyllde 300 år fanns det inte samma möjlighet som idag att dokumentera ljud och få en bild av hur staden och dess musik lät då. Men nu har näst intill alla möjlighet att enkelt spela in och producera musik själva så det ska bli spännande att se hur de tävlande upplever att staden låter nu, säger Mia Samuelsson som är Konstnärlig ledare för Göteborgs 400-årsjubileum på Göteborg & Co.

Tävla 1 september till 31 oktober på https://brewhouse.se/the-brewhouse-award

 

THE BREWHOUSE AWARD 2019

Brewhouse vet att det går att förändra, utveckla och förbättra världen med kraft ur de kulturella och kreativa branscherna. Vi vet dessutom att det går att skapa lönsamhet, affärsnytta och innovation inom dessa områden. Därför arrangeras årligen The Brewhouse Award; den internationella idé- och innovationstävlingen som låter det kreativa skapandet, kulturen och mångfalden stå i centrum för tillväxten. Här tillåts gränserna för traditionell affärsverksamhet att skjutas fram och utmanas.

Brewhouse har uppdrag att identifiera nya talanger inom kulturella och kreativa branscher som ryms inom begreppet kulturella och kreativa näringar, KKN*. Brewhouse vision är att tävlingen skall stimulera nya innovationer till den globala marknaden och visa att framtidens hållbara tillväxt och innovation finns inom de kulturella och kreativa branscherna.

 

TÄVLINGSKATEGORIER

Young Innovation

Sustainable Innovation

Music Innovation

 

PRISER

Tävla om vinstpengar, mentorskap, affärscoachning, plats i någon av Brewhouse Incubators tillväxtprogram, skrivbordsplats i Brewhouse coworking kontor under sex månader och andra vinster som tar din idé till förverkligande. Dessutom får alla tävlande skriftlig feed back på sitt bidrag.

 

DATUM

Tävla 1 september – 31 oktober på www.brewhouse.se

Juryarbete 13 november – 4 december

Finalister presenteras 16 december

Pitchdag inför jury 13 januari 2020, Brewhouse Arena

Finalgala och prisutdelning 31 januari 2020, Brewhouse Arena

 

 

 

Läs hela inlägget

Hur låter Göteborg? Tävla med din låt i The Brewhouse Award


THE BREWHOUSE AWARD

Den här filmen har inget ljud!

Vi behöver din hjälp med att skriva soundtracket till Göteborgs 400-årsfirande 2021.

Hur låter Göteborg?

Tävla med din låt i The Brewhouse Award på
https://brewhouse.se/the-brewhouse-award/

Ett samarbete mellan The Brewhouse Award och Göteborg & Co

 

TILLBAKA TILL NYETSBREVET

 

Läs hela inlägget

”Brewhouse är just ett sådant kluster som är så viktigt”


THE BREWHOUSE AWARD

Anna Falck är VD på Offside Press som bland annat ger ut magasinen Offside, Filter och Skriva. Innan det var Anna VD på Bok & Bibliotek AB under 15 års tid. Brewhouse pratade med Anna Falck för att ta reda på vilka likheter hon ser mellan sina arbeten och uppdraget som jurymedlem i The Brewhouse Award.

­ — I mitt dagliga arbete träffar jag många spännande människor. Människor som på olika sätt vill visa upp sina verksamheter och idéer. Det är mycket inspirerande att försöka hjälpa till att få så stort publikt genomslag som möjligt. I rollen som mässarrangör handlade det mycket om att koppla ihop olika människor med liknande idéer för att tillsammans skapa ett ännu större projekt, seminarium eller vad det nu kunde tänkas landa i, säger Ann Falck.

Skapa nätverk

På samma sätt handlar juryarbetet i The Brewhouse Award inte bara om att bedöma olika tävlingsbidrag. Brewhouse ser det som minst lika viktigt att koppla ihop de tävlande med jurydeltagarna och skapa nätverk som gynnar båda parter. De som tävlar kan finna mentorsstöd i jurydeltagarna samtidigt som jurymedlemmarna å sin sida skapar kontakter och får en insikt i vad som är ”up and coming” inom start-up sfären. Mycket handlar om att skapa mötesplatser, sammanhang och erfarenhetsutbyte samt att låta sig inspireras av varandras olika erfarenheter.

— Brewhouse är just ett sådant kluster som är så viktigt, där olika entreprenörer inspirerar varandra och får möjlighet till erfarenhetsutbyte. Jag hoppas kunna bidra med min erfarenhet av att nå ut till en bredare publik. För egen del är det förstås också roligt att få ingå i ett sådant här sammanhang. Jag kommer att lära mig massor.

 

Läs mer om the Brewhouse Award här!

Tävlingsperiod 1 september – 31 oktober

Läs hela inlägget

The Brewhouse Award live på Gothenburg Culture Festival


THE BREWHOUSE AWARD

Kom till jubileumsscenen i Bältespännarparken imorgon 8 augusti och hör Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare, Anna Svensdotter Dimle, fördjupa sig i The Brewhouse Awards kategori ”Music Innovation” där det tävlas om att ta fram den officiella låten till Göteborgs 400-årsfirande.

På scenen samtalar Anna Svensdotter Dimle och Mia Samuelsson, som är konstnärlig ledare för 400-årsjubileet, om samarbetet och tävlingen som ska avgöra hur Göteborg låter 2021.

Ta chansen att ställa alla dina frågor live!

– Det här är någonting som alla som jobbar på Brewhouse verkligen ser fram emot. Förutom att vi kommer att berätta mer ingående om tävlingen och samarbetet med Göteborg & Co, så är det ett utmärkt tillfälle för alla som vill tävla i The Brewhouse Award att ställa sina frågor till oss på plats, säger Anna Svensdotter Dimle.

 

Event

Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare Anna Svensdotter Dimle och Mia Samuelsson som är konstnärlig ledare för 400-årsjubileet samtalar om samarbetet och tävlingen som ska avgöra hur Göteborg låter 2021.

VAR: Jubileumsscenen, Bältespännarparken i Göteborg

NÄR: 8 augusti klockan 16:30

Läs mer om programpunkten här

 

The Brewhouse Award

https://brewhouse.se/the-brewhouse-award/

Läs mer om tävlingskriterierna för kategorin Music Innovation här

Tävlingsperiod 1 september – 31 oktober

Läs hela inlägget

Webbyrå mkmedia
Till toppen