Blogg


Arkiv

Kategorier

I slutänden måste man våga ta steget och lära sig själv genom att bara göra


BREWHOUSE INCUBATOR

I förra veckan skrev Brewhouse om Henrik Kilhamn, i Brewhouse förinkubator, som tillgängliggör klassiska musikstycken genom att spela och berätta om dem i sin Youtubekanal Sonata Secrets.

Det är många som har insett fördelarna med Youtube även när det gäller att bygga upp sitt varumärke och att använda sig av det för företagets marknadsföring och content marketing.

Vi bad Henrik Kilhamn berätta lite mer om förutsättningarna och ge oss sina 3 bästa tips på hur man bygger upp en välbesökt Youtubekanal.

— Till att börja med så är det än så länge lättare att få intäkter via Youtube än via podd. Poddmarknaden är fortfarande relativt liten även om den håller på att växa. När det gäller intäkter så måste man komma upp i 10 000-100 000-tals ”views” för att få reklamintäkter. Men det finns även möjligheter till intäkter via partneravtal och att rekommendera produkter, säger Henrik Kilhamn.

— Innan jag började la jag mycket tid på att lägga upp en plan för att få det här ”sustainable”. Det är någonting som det pratas mycket om när det gäller att få sin kanal att växa. Det är viktigt att hålla en regelbundenhet i att producera nytt material. Det är lätt att få många ”views” i början, men kan man inte upprätthålla en bra takt så dör det snabbt ut.

Just kontinuitet är först ut på Henriks topp 3-lista över saker man ska tänka på för att lyckas med sin Youtubekanal.

 

1. Kontinuitet

Man ska kunna producera och publicera material regelbundet. Tänk att din kanal är mer som ett TV-program än en enskild film. En video i veckan är ett bra riktmärke. Utmaningen är att hinna med produktionen i vardagen jämte allt annat arbete och fritid i livet. Jag planerade för hur jag skulle hinna med produktionen löpande flera månader innan jag började, och nu behöver jag bara hålla mig till den planen.

 

2. Anpassa till målgrupp

Detta är något vi har pratat mycket om på Brewhouse. I Youtube-kontexten gäller det att hitta en kompromiss mellan vad du brinner för att producera och vad en viss målgrupp kan tänkas efterfråga. Man kan inte göra filmer som riktar sig till ”alla” även om ”alla” finns på Youtube, så välj den målgruppen som passar bäst och planera materialet för den. I mitt fall är det sådana som redan har ett visst intresse för klassisk musik som jag riktar mig mot mest.

 

3. Anpassa till plattformen

Alla medieplattformar fungerar lite olika. På Youtube gäller det bland annat att ha bra thumbnails så att tittarna klickar på filmerna och att ha medryckande innehåll i början så att de fortsätter titta. Om man sedan använder sig av Facebook eller Instagram så måste man anpassa sig till hur det funkar där. Det finns många bra Youtubers som pratar om detta som man kan lära sig mycket av, men i slutänden måste man våga ta steget och lära sig själv genom att bara ”Göra”.

 

Titta på Sonata Secrets här!

Läs hela inlägget

Våga investera i lite ledighet


BREWHOSUE INCUBATOR

Inför sommaren var det många samtal på Brewhouse Incubator om huruvida man ska våga ta semester eller inte. Som startup, när man är mitt uppe i arbetet med att organisera företagets arbetssätt, rutiner och att automatisera processer, är det ofta lätt att känna stress inför att lämna skeppet och släppa på den dagliga kontrollen.

Här är några tips och idéer som kan hjälpa dig att våga investera i lite ledighet och komma tillbaka med ny kraft, energi och lust.

 

1. Prioritera det viktigaste

Se till att avsluta viktiga projekt som måste vara klara innan eller strax efter det att du är tillbaka från semestern. Då slipper du känna stress och tänka på det under ledigheten. Gör en prioriteringsplan.

2. Vad kan automatiseras?

Det finns en rad appar och program som kan schemalägga och automatisera dina nyhetsbrev och inlägg i sociala kanaler så kan företaget vara synligt utåt även när du är ledig.

3. Kontakta kunder och leverantörer

Ordna med autosvar på mailen och hör av dig till viktiga och återkommande kunder och var öppen med att du är på semester under den aktuella perioden. Du kan även passa på att gå ut med ett exklusivt erbjudande till trogna kunder inför sommaren.

 

Fortsatt skön sommar!

Brewhouse

Läs hela inlägget

Henrik låser upp den klassiska musikens hemligheter


BREWHOUSE INCUBATOR

Tillhör du dem som gillar klassisk musik men som ibland önskar att det fanns ett enkelt sätt att fördjupa sig i den och förstå den fullt ut? Detta jobbar Henrik Kilhamn, i Brewhouse förinkubator, på att lösa genom att tillgängliggöra den klassiska musiken via sin Youtubekanal Sonata Secrets.

— Jag har kommit fram till att det är lite av en folkbildningsansats i allt det här. Även om jag kommer med mina egna subjektiva tolkningar så hjälper det tittaren att hitta egna sätt att förstå musiken. Man tränas i att själv hitta vägar till att tolka det man hör, säger Henrik Kilhamn.

Utbildad vid musikhögskolan

Henrik som är utbildad pianist vid Högskolan för scen och musik i Göteborg skapar videoinspelningar med sig själv vid pianot där han spelar och pratar om musiken.

— Det är en kombination av att jag sätter in musiken i ett sammanhang med objektiva fakta om kompositören och musiken, där jag också beskriver vad jag personligen känner när jag hör musiken. Kanalen heter Sonata Secrets som anspelar på hemligheter i musiken som jag hoppas kunna visa på och låsa upp bildligt talat.

Börjar ta fart

Intresset för Sonata Secrets ökar och det börjar ta fart för Henrik Kilhamn. Detta trots att Youtubekanalen bara har funnits sedan mitten av maj. Nyligen blev det klart att webbtidningen Epoch Times Nordic med nära 90 000 följare på Facebook, ska publicera hans musikanalyser från videorna i artikelform. Men inte nog med det, i förra veckan fick han ytterligare ett glädjande besked.

— Ja, jag har fått arbetsstipendium från Konstnärsnämnden på 50 000 kronor, delvis tack vare formuleringen i ansökan att jag ville utveckla det här projektet som konstnärlig verksamhet, så det känns verkligen roligt.

Egen mediekanal

Själva tanken på att skapa sin egen mediekanal kom från flera olika håll och sammanstrålade till det koncept som nu håller på att ta form. En av de starkaste insikterna om att det här var rätt väg att gå kom när Henrik mötte publiken på sina egna konserter.

— När jag har konserter så har jag tagit för vana att säga några ord om styckena jag spelar. Varje gång som någon kommer fram och berättar att de har tyckt om konserten, så lägger de till att de uppskattar att jag berättade om varje musikstycke. De säger att det gjorde att de kunde ta till sig musiken på ett nytt sätt, säger Henrik Kilhamn.

 

Håll utkik i Brewhouse blogg och sociala kanaler där vi om en vecka publicerar ytterligare en text där Henrik Kilhamn delar med sig av sina 3 bästa tips för att bygga upp en långsiktigt hållbar Youtubekanal.

 

Titta på Sonata Secrets här!

 

Läs hela inlägget

Det är stor skillnad på att rita ett bageri och att rita en tågdepå


THE BREWHOUSE AWARD

Ulf Thorbjörnsson utbildade sig till arkitekt på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg mellan åren 1984-89 och fick under sin utbildning möjlighet att praktisera på Wingårdhs Arkitektkontor. En praktik som resulterade i att Ulf blev anställd och arbetade kvar i ytterligare 11 år innan han startade T+E Arkitekter där han idag är både delägare och VD.

— Jag startade T+E Arkitekter 1999 tillsammans med två kollegor från Wingårdhs. Idag är vi 20 arkitekter och byggnadsingenjörer anställda och arbetar med alltifrån kontor och bostäder till industrier och laboratorier.

Vad kunden vill ha

Ulf säger att det bästa med att vara arkitekt är att yrket är så omväxlande och utvecklande. Det är stor skillnad på att rita ett bageri och att rita en tågdepå. Man träffar många människor där utmaningen ibland kan vara att ta reda på vad kunden egentligen vill ha.

— En av mina starkaste egenskaper som arkitekt är att jag har en stor analytisk förmåga vilket hjälper mig att förstå de mer subtila behoven och önskemålen i ett projekt. Jag har lätt för att sätta mig in i en beställares uttalade, såväl som outtalade, behov och önskemål.

Omväxlande arbete

Att driva ett mindre företag kan vara både omväxlande och utvecklande. Ofta innebär det att man arbetar med andra saker än det man utbildat sig till, berättar Ulf.

— Man måste ta hand om personal, ekonomi och sälj vilket är arbetsuppgifter som inte fanns med på schemat på arkitektlinjen. Men det är viktiga delar för att få verksamheten att fungera. För mig tillför detta en extra dimension i yrkeslivet.

Som ett led i ytterligare personlig utveckling var det aldrig någon tvekan för Ulf om att han skulle tacka ja till det hedervärda uppdraget att vara med i juryn för The Brewhouse Award.

— När man får ett erbjudande om att ingå i juryn för en ”innovationstävling som låter det kreativa skapandet, kulturen och mångfalden stå i centrum för tillväxten”, så är det något man med glädje tackar ja till. Jag hoppas och tror att jag, med min erfarenhet som arkitekt och egenföretagare, kan göra nytta i arbetet som jurymedlem i The Brewhouse Award.

 

Läs mer om The Brewhouse Award 2019 och se vilka som ingår i årets jury

 

Läs hela inlägget

Brewhouse och Arrangörer utan hinder tilldelas över 7 miljoner kronor till Creative Point


BREWHOUSE PRESSMEDDELANDE

Creative Point är ett treårigt kulturprojekt som vill skapa Sveriges mest tillgängliga kulturscen genom att arrangera tillgängligt, utbilda inom tillgänglighet samt skapa möjligheter att verka som professionell arrangör med funktionsvariation.

Eddie Wheeler som är en i projektteamet som jobbar med Creative Point kan inte nog förklara vikten av att liknande projekt stöttas.

— Det är en sån glädje. Äntligen har vi möjlighet att fullt ut kunna driva de här viktiga frågorna och visa på att funktionsvariationer inte behöver vara ett hinder för att kunna driva igenom det man brinner för och tror på. Stödet är otroligt viktigt och innebär att vi får mer tid på oss att etablera verksamheten och på sikt kunna bära våra egna kostnader.

Pengar från Arvsfonden

Projektet som nu har tilldelats pengar från Arvsfonden är deltagarstyrd och drivs genomgående av personer med funktionsvariationer, men resultatet riktar sig till alla som är intresserade av att arbeta inkluderande med kulturevenemang.

Anna Svensdotter Dimle som är Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare känner sig också upprymd och full av förväntan inför starten 1 juli.

— Ja, absolut. För oss handlar det om att vara med och utmana och förändra normer och att ständigt utvecklas. Jag ser verkligen fram emot nya insikter och kunskap och jag lovar att alla arrangörer som vi möter genom vår event- och musikscen kommer att påverkas. Vi har stora planer för framtiden.

Läs hela inlägget

Så här låter Göteborg under 400-årsjubiléet!


BREWHOUSE NYHETSBREV

När Göteborg firade 350 år skrev Lasse Dahlqvist en av sina mest spelade visor ”Välkommen till Göteborg”. När tävlingsperioden för The Brewhouse Award öppnar 1 september ska det avgöras hur Göteborg låter 2021. 

Tillsammans med Göteborg & Co ska The Brewhouse Award locka låtskrivare att ta fram den officiella låten till Göteborgs 400-årsfirande. En låt som ska fungera som ett soundtrack under hela jubileumsåret.

Brewhouse startades för att stödja musikbranschens utveckling så det här samarbetet känns riktigt spännande och någonting vi verkligen ser fram emot då det även ger oss en möjlighet att lyfta nutida låtskrivare, producenter och artister.

Det här är bara början! Följ oss på våra sociala medier där vi inom kort presenterar fler nyheter inom årets kategorier Music Inovation, Young Innovation och Sustainable Innovation där hållbarheten är bärande fokus.

KRAM 💜
Anna Svensdotter Dimle

 

Läs mer om 2019 års upplaga av The Brewhouse Award med information om tävlingskategorier, datum och året fantastiska jury.

 

Läs hela inlägget

Brewhouse favoritpodd görs av tidigare inkubatordeltagare


BREWHOUSE INCUBATOR

Ni har väl inte misstat Ältpodden? Brewhouse nya favoritpodd görs av de tidigare inkubatordeltagarna Amanda Kallin 💜 och Tina Mannegren 💜 som också står bakom Personlig Outveckling – Intresseorganisation för ältandets bevarande.

Podden kan ses som en förlängning av Tina och Amandas bok ”Gå vidare är silver – Älta är guld” som i veckan kom ut med en ny upplaga.

Lyssnaren tas med på en fartfylld resa mellan stora existentiella frågor och vardagliga dilemman. Med självdistans, humor och genomgående värme vill Amanda och Tina inspirera alla som dragit nitlotten i perfektionslotteriet, till att hitta glädje och distans till det obekväma i livet.

Tina och Amanda bygger att eget universum där filosofiska reflektioner om ångest, självhat och privatekonomiska dilemman, blandas med tankar om de små vardagliga upptäckterna, som även de sätts in i sitt sammanhang och analyseras.

Inledande diskussion

Innehållet beskrivs bäst genom ett av avsnittens inledande diskussion:

TINA: Men hur mår du egentligen?

AMANDA: Det har varit en lite mörk vecka. Jag har vart så väldigt självmedveten på ett sånt där sätt som inte är konstruktivt.

TINA: Du menar att man tänker att man nästan snubblar på sina fötter för att man tycker att man går konstigt.

AMANDA: Ja, och att man är helt övertygad om att alla kommer att lämna mig.

TINA: Åh nej… men jag kommer inte att göra det, jag lovar.

AMANDA: Nä jag vet. Hur är det med dig?

TINA: Det är bra. Jag fick ju uppleva mitt starkaste vårtecken idag. Jag gick ut från mitt lägenhetshus och så när jag går till vagnen så kommer det ett sånt jättestarkt solljus i ansiktet och då känner jag hur det börjar killa i näsan för att det är så start ljus. Och sen lägger jag en sån riktig ”gubba-nys” så att det ekar mellan väggarna.

AMANDA: Det är som mitt vårskrik. Det ska ut bara.

 

Lyssna på Ältpodden där poddar finns:

Läs hela inlägget

Brewhouse inleder samarbete med Göteborg & Co inför The Brewhouse Award


THE BREWHOUSE AWARD

Så är det äntligen dags att presentera The Brewhouse Award 2019. Årets stora nyhet är ett samarbete mellan Brewhouse och Göteborg & Co där målet är att ta fram en ny låt inför 2021 när Göteborg fyller 400 år.

— Det här känns otroligt spännande och någonting vi verkligen ser fram emot. Brewhouse startades för att stödja musikbranschens utveckling i Västra Götalandsregionen och detta blir ett naturligt led i vårt arbete med att lyfta låtskrivare och producenter med koppling till Göteborg, säger Anna Svensdotter Dimle som är Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare.

Samarbetet kommer att integreras i The Brewhouse Awards kategori, Music Innovation, där låtskrivare tävlar om det hedervärda uppdraget att göra en ny ”Göteborgslåt” som kan användas som ett soundtrack för Göteborgs 400-årsfirande.

— När Göteborg fyllde 300 år fanns det inte samma möjlighet som idag att dokumentera ljud och få en bild av hur staden och dess musik lät då. Men nu har näst intill alla möjlighet att enkelt spela in och producera musik själva så det ska bli spännande att se hur de tävlande upplever att staden låter nu, säger Mia Samuelsson som är Konstnärlig ledare för Göteborgs 400-årsjubileum på Göteborg & Co.

Tävla 1 september till 31 oktober på https://brewhouse.se/the-brewhouse-award

Mer information om hur man tävlar presenteras inom kort.

 

 

The Brewhouse Award 2019

Uppdrag & VisionBrewhouse vet att det går att förändra, utveckla och förbättra världen med kraft ur de kulturella och kreativa branscherna. Vi vet dessutom att det går att skapa lönsamhet, affärsnytta och innovation inom dessa områden. Därför arrangeras årligen The Brewhouse Award; den internationella idé- och innovationstävlingen som låter det kreativa skapandet, kulturen och mångfalden stå i centrum för tillväxten. Här tillåts gränserna för traditionell affärsverksamhet att skjutas fram och utmanas.

Brewhouse har uppdrag att identifiera nya talanger inom kulturella och kreativa branscher som ryms inom begreppet kulturella och kreativa näringar, KKN*. Brewhouse vision är att tävlingen skall stimulera nya innovationer till den globala marknaden och visa att framtidens hållbara tillväxt och innovation finns inom de kulturella och kreativa branscherna.

 

DATUM

4 juni presenteras 2019 års jury och tävlingens kategorier

Tävla 1 september – 31 oktober på www.brewhouse.se

Juryarbete 13 november – 4 december

Finalister presenteras 16 december

Pitchdag inför jury 13 januari 2020, Brewhouse Arena

Finalgala och prisutdelning 31 januari 2020, Brewhouse Arena

 

PRISER

Tävla om vinstpengar, mentorskap, affärscoachning, plats i någon av Brewhouse Incubators tillväxtprogram, skrivbordsplats i Brewhouse coworking kontor under sex månader och andra vinster som tar din idé till förverkligande. Dessutom får alla tävlande skriftlig feed back på sitt bidrag.

 

TÄVLINGSKATEGORIER

Young Innovation

Sustainable Innovation

Music Innovation

 

Årets jury 2019


Patrik Arnesson

Patrik Arnesson

VD/Medgrundare
Forza Football

Helene Brandrup-Wognsen (2)

Helene Brandrup Wognsen

VD
Kanozi

erik-gatenholm-3 - kopia

Erik Gatenholm

VD/Medgrundare
CELLINK AB

Anette Mattsson - kopia

Anette Mattsson

VD
Film Capital Stockholm

Carl-Johan Skogh - kopia

Carl-Johan Skogh

Lektor i Design
Högskolan för design och konsthantverk

VAGNELIND-porträtt-brewhouse-2019

Linda Vagnelind

Konstnär
VAGNELIND

Alexander Graah - kopia

Alexander Graah

VD/Medgrundare
Dr. Denim

Aina Lång

Aina Nilsson Ström

Designrådgivare
Aina Nilsson Ström AB/Umeå Institute of Design

Robel Efrem - kopia

Robel Efrem

VD
Challengermode

Lisa Stenberg - kopia

Lisa Stenberg

Byråchef
Number10

Janne Bark - kopia

Janne Bark

Krögare/Grundare
Musselbaren

Anna Falck i juryn till The Brewhouse Award

Anna Falck

VD
Offside Press

Andreas Andersson profil

Andreas Andersson

VD/Grundare
DMG Education

Carin Sjöholm

Carina Sjöholm

Museichef
Göteborgs stadsmuseum & Sjöfartsmuseet Akvariet

KlausLyngeled_Headshot

Klaus Lyngeled

VD/Creative Director
Zoink Games

Emma-pressbild

Emma Kolback

Kock/Krögare
Dubbel Dubbel AB

karin skoog winters - kopia

Karin Skoog Winters

VD
Lucky Punk

Linda Goldbach-kopia

Linda Goldbach

Head of planning
MTR Express

Magnus Sjöbäck

Magnus Sjöbäck

VD/Seniorkonsult
Greatness PR

Maria J1

Maria Jennerholm

Fd Dansare/Advokat
MAQS Advokatbyrå

Ann-Charlotte Hanfelt

Ann-Charlotte Hanfelt

VD 
STARK Film

Mats1

Mats Jönsson

Designer
MBJ Design

rteA62wg - kopia

Moa Gürbüzer

VD/Founder/Ägare
MRG Wines

Ola Kjelbye

Ola Kjelbye

Fotograf
Ola Kjelbye Fotografi

Jasmin - kopia

Jasmin Salhi

Ägare/Hälsoinspiratör/Tränare
Pilates Complete

Elena Raviola - kopia

Elena Raviola

Universitetslektor
Göteborgs Universitet

christer

Christer Hedberg

Entreprenör 

tomas

Tomas Jernberg

Partner
Dimberg Jernberg Mgt.

rebecca

Rebecca Madhani

Verksamhetschef
Mitt Livs Val 

Mia Samuelsson

Mia Samuelsson

Konstnärlig ledare/programproducent Göteborgs 400-årsjubileum
Göteborg & CO 

Ulf Thorbjörnsson_beskuren

Ulf Thorbjörnsson

VD
T+E Arkitekter 

Elisabeth Synnes - kopia

Elisabeth Synnes

VD/Head of design
Jumperfabriken

Andreas Lindahl - kopia

Andreas Lindahl

Orkesterchef
Göteborgs Symfoniker

Ulla-LisaThordén

Ulla-Lisa Thordén

Säljtränare/Talare/Författare
Republic Consulting AB

Fredrik Sandsten - kopia

Fredrik Sandsten

Musik och Kulturevenemang
Göteborg & CO

StinaLarsson

Stina Larsson

Art Director
Hasselblad

Dag_Agard_Fotograf_Peter_Knutsson

Dag Agård

Handelschef
Wallenstam AB

Pernilla_1

Pernilla Olov Gard

Marknadsansvarig
da Matteo

Johan De Paoli

Johan De Paoli

Art Director
Göteborg & CO

Anna

Anna Svensdotter Dimle

Verksamhetschef/Konstnärlig ledare/Juryordförande
Brewhouse

Läs hela inlägget

Ida välkomnar FN:s fokus på innovativa lösningar för hållbart mode


BREWHOUSE INCUBATOR

Visste du att det går åt ungefär 7 500 liter vatten för att tillverka ett par jeans? Det motsvarar den mängd vatten som en genomsnittlig personen dricker under sju år. Den här och andra häpnadsväckande fakta är resultatet av miljöforskning som visar att priset för att hålla sig moderiktig är mer än bara prislappen på klädesplagget.

UN Conference on Trade and Development (UNCTAD) betraktar modebranschen som den näst mest förorenande industrin i världen och uppger att det dumpas ungefär en halv miljon ton mikrofiber, vilket är jämförbart med 3 miljoner fat olja, i havet varje år.

Minska klimatpåverkan

Men det finns sätt att minska klimatpåverkan. Under FN:s miljöförsamling i Nairobi i år på temat ”innovativa lösningar för hållbar produktion och konsumtion” lanserade 10 olika FN-organisationer ”UN Alliance for Sustainable Fashion” med syfte att samordnade åtgärder inom modebranschen och på så sätt bidra till att nå hållbarhetsmålen.

Miljövänligt bläck

Brewhouse entreprenör Ida Näslund jobbar med att ta fram miljövänligt bläck, tillverkat av alger, som kan användas för textiltryck. Ida välkomnar FN:s satsning på att samordna olika kompetenser för att hitta lösningar på problemet.

— Det är nödvändigt att man samordnar både kompetenser och resurser för att hitta nya lösningar. Jag tror att man förr eller senare måste sätta upp tydliga krav gentemot modeindustrin om man ska kunna vända på det här. Man måste börja jobba mer klimatpositivt, säger Ida och berättar om algernas dubbla positiva inverkan på miljön.

— Algerna absorberar koldioxid och renar luften via sin tillväxt, så det blir en dubbel klimatpositiv effekt. Vi behöver mer samarbeten både om naturen och med naturen, säger Ida.

 

LÄNKAR

FN lanserar kampanj för att belysa kostnaden för att hålla sig moderiktig

The United Nations Alliance for Sustainable Fashion

Läs hela inlägget

Håkan Lewin för vidare arvet efter Gugge Hedrénius


BREWHOUSE BALLROOM

Den 28 april står Håkan Lewin som kapellmästare på Brewhouse Ballrooms scen med fullt band och återupplivar Gugge Hedrénius mytomspunna, bluesmättade jazzmusik; nästan på dagen tio år sedan Gugge gick bort och lämnade sitt musikaliska arv vidare i Håkans försorg.

– Gugge hade brottats med sjukdom en längre tid och jag minns så väl att vi satt efter en spelning när han sträckte sig efter mappen med sina arrangemang och sa ”Håkan nu får du ta hand om den här och föra den vidare”, säger Håkan Lewin som spelade med Gugge Hedrénius Big Blues Band, till och ifrån, med början på 70-talet och fram till hans bortgång 2009.

Nyanser av mörker

De kalla vindarna fick många att fälla upp kragen den aprilnatten. Tålmodigt och med stor förväntan inombords stod en liten pojke mellan sina båda föräldrar och kramade deras händer. Alla sinnen var spetsade i ett försök att upptäcka det förestående. Men även i sin starkaste ansträngning såg han bara olika nyanser av mörker.

Men så plötsligt. Det dova ljudet från en bastrumma letade sig fram till pojkens öron. Han tittade upp på sina föräldrar för att se om ljudet hade nått dem också. Sedan kom bleckblåset. Nu började pojken även kunna se små, små eldar som dansade fram långt därborta i takt med musiken. De var äntligen på väg. Efter vad som hade känts som en evighet av väntan, var de äntligen på väg.

Frapperad av musiken

– Jag blev frapperad av det här med musik väldigt tidigt och har fortfarande starka minnen från när jag stod och höll mamma och pappa i handen och väntade på att Avesta Jernverks musikkår och fackeltåget skulle gå från valborgsmässofirandet till folkparken som öppnade den sista april varje år, säger Håkan Lewin.

– Det var otroligt mycket kultur och framförallt musik i de där bruksorterna på den tiden. Avesta Jernverk sponsrade i princip all kultur på orten. Det var tack vare det som en massa dansorkestrar växte fram och spelade runt omkring på dansbanorna. Det var där jag också började musicera.

Gick upp i musiken

Håkan gick upp i musiken så pass mycket att hans föräldrar så sakteliga började ifrågasätta hans prioriteringar. Som arbetargrabb fanns det en önskan om att han skulle läsa och bli något annat, helst ingenjör.

– Jag fick ju alltid höra av farsan att jag skulle läsa så att jag skulle slippa gå som honom på Avesta Jernverk ett helt liv, och det gjorde jag faktiskt. Jag tog en ingenjörsexamen samtidigt som jag åkte runt och spelade jazzmusik på dansbanorna.

Efter ingenjörsexamen var det ändå musiken som avgjorde vart Håkan valde att bosätta sig. Han flyttade för att spela med Hudiksvalls Storband och senare vidare till Sandviken och Sandvik Big Band. Mitt i allt detta bytte han dessutom ingenjörsjobbet mot studier till musiklärare i Stockholm i slutet på 70-talet.

– Det var då jag började vikariera mycket för Christer Boustedt i Gugges band och det var också i den vevan som Gugge startade upp Gugges Ballroom på Bal Palais i Stockholm.

Tappade i popularitet

Inspirationen till jazz- och danskonceptet Ballroom som Gugge tog med sig hem från USA hämtade han från 30-talets New York. Det kan tyckas märkligt att han valde att göra detta i en tid då jazzmusiken började tappa i popularitet på dansbanorna till förmån för dansbanden. Men enligt Håkan Lewin var det inget som oroade Gugge.

– Han gav sig inte. Gugge Hedrénius var en riktig fighter för sin musik. Det visar sig inte minst i en klassisk episod där Gugge var engagerad att spela på en dansrestaurang i Stockholm. Krögaren vägrade betala bandet då han ansåg att de inte spelade dansmusik utan jazz. Det gick så långt att det blev domstol av det där och Gugge engagerade hela bandet för att spela för rätten, så att de skulle kunna bedöma om det gick att dansa till musiken eller inte. Gugge vann ju det där till slut.

Village Vanguard

Att vara en del av Gugge Hedrénius Big Blues Band öppnade upp möjligheter för Håkan. Han fick besöka många av de platser som han bara hade kunnat drömma om som ung grabb hemma i Avesta. Håkan berättar med vördnad och närvaro i rösten om alla de känslor som kom till honom första gången han skulle spela på den legendariska jazzklubben Village Vanguard i New York 1986.

– Alla stora namn har spelat där. Jag minns så väl när jag tog det första steget upp på scenen, det var stort. Det var en hel arsenal av känslor som kom över mig. Det där var någonting man hade drömt om att få göra ända sedan barnsben. Sedan första gången jag hörde Louis Armstrong spela ”Oh when the saints go marching in”, på den lilla radion hemma i köket i Avesta, så var jag fast i jazzen på något vis. Att då få gå upp på en av de största scenerna i jazzhistorien kändes oerhört stort.

Sedan dess har Håkan fortsatt att åka världen över på turnéer med sin altsaxofon som ständig följeslagare och han är lika aktiv nu som när han en gång började. I september i år åker han för sjunde gången till Ryssland för att spela sex dagar i rad på jazzfestivalen i Tjeljabinsk.

Brewhouse Ballroom

Om Brewhouse Ballroom uppnår samma atmosfär och magiska energi med Gugge Hedrénius musik, som Gugge själv uppbådade på Bal Palais och Strömsborg i Stockholm under 70- och 80-talet, återstår att se. Håkan Lewin är i alla fall övertygad om att den här hyllningen kommer att bli någonting alldeles extra.

– Bara att få ta sig an Gugges mapp med arrangemang igen känns verkligen speciellt. Det som gjorde Gugge unik var ju att han såg till individerna i orkestern och skrev arrangemangen utifrån varje enskild musiker. Ensemble- och solistpartier kompletterade och stöttade varandra och varje medlem i bandet tilläts sätta sin egen färg på arrangemanget.

Håkan Lewins musikaliska resa började med upplevelsen från Avesta Jernverks musikkår en valborgsmässoafton i barndomen. Via åtskilliga konsertscener världen över ställer han sig nu som kapellmästare på Brewhouse Ballrooms scen. Med sig har han en mapp med arrangemang från en av de allra största jazzlegendarerna i svenskt musikliv. En mapp som på nytt öppnas upp och visar Gugge Hedrénius storhet, nästan på dagen tio år sedan hans bortgång.

 

SÄKRA DIN BILJETT TILL BREWHOUSE BALLROOM 28 APRIL

Läs hela inlägget

Webbyrå mkmedia
Till toppen