Blogg


Arkiv

Kategorier

EQLovesFestival sätter fokus på kvinnliga musikproducenter


BREWHOUSE ARENA

Visste du att andelen kvinnor globalt inom musikproduktion endast är 5 % enligt organisationen Women’s Audio Mission. Detta vill den idéella föreningen EQLovesMusic ändra på genom inspirationsfestivalen EQLovesFestival 20-21 september i Brewhouse Arena.

EQLovesMusic arrangerar festivalen i samarbete med Brewhouse, Högskolan för scen och musik samt Göteborg & Co. Melisha Linell som är projektledare för EQLovesFestival och som själv är musikproducent kan inte nog poängtera hur viktigt det är med kvinnliga förebilder inom branschen för att visa unga kvinnor som drömmer om att jobba som musikproducenter att det går.

– Det är precis det här som EQLovesFestival handlar om; att förändra bilden av musikproducenten, skapa kvinnliga förebilder och även hjälpa kvinnors möjligheter att arbeta och avancera inom yrket, säger Melisha Linell.

En stor del av arbetet med festivalen är att bjuda in viktiga organisationer inom musikbranschen och skapa en knytpunkt där människor kan träffas och skapa kontakter. Förhoppningen är att detta i förlängningen ska leda till att samarbeten etableras och hittar nya vägar i arbetet med en mer jämställd musikbransch.

Allt detta vävs ihop med musikaliska framträdanden från producenter och artister som framför egenproducerade verk. Eller vad sägs om Denniz pop-award-nominerade Selen Özan, artisten och producenten Loljud, lovordade producenten Maria Marcus, Emma Knyckare som är initiativtagare till festivalen Statement samt musikjournalisten Annah Björk som bland annat berättar om sin bok “Ni måste flytta på er”.

– Vi är jättestolta över årets upplägg och hoppas verkligen att alla kreatörer, låtskrivare, producenter, musiker och musikälskare ska vilja komma och inspireras och bidra till en mer jämställd musikbransch, säger Melisha Linnell.

 

Säkra din biljett till EQLovesFestival här

Läs hela inlägget

Ett gott entreprenörskap handlar om viljan att skapa hållbara förutsättningar för både sig själv och andra


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

THE BREWHOUSE AWARD

Carl-Johan Skogh är lektor i design och enhetschef på Högskolan för Design och Konsthantverk – HDK här i Göteborg och har under många år varit delaktig i utvecklingen av designutbildningarna vid HDK. Carl-Johan startade redan under sin egen utbildning sitt bolag och har sedan dess varit verksam inom olika designområden och vänt sig till en rad olika målgrupper.

– Jag valde att engagera mig i The Brewhouse Award av den anledningen att det är både inspirerande och intressant att möta nya människor, idéer och engagemang. Mina förväntningar på uppdraget är att min egen erfarenhet och kunskap ska kunna hjälpa andra i sin utveckling.

Carl-Johan presenterar även sina tankar i ämnet entreprenörskap och menar att det liksom så mycket annat har två sidor, vilket man kan behöva förhålla sig till.

– Det är ett tveeggat begrepp. Ett gott entreprenörskap handlar om viljan att skapa hållbara förutsättningar för både sig själv och andra där ekonomi spelar en viktig roll. Den sämre sidan av entreprenörskap är egoistisk, ohållbar och exkluderande, säger Carl-Johan Skogh.

 

Läs mer om the Brewhouse Award här!

Tävlingsperiod 1 september – 31 oktober

Läs hela inlägget

Konstnärliga och kreativa inkubatorer bildar nationell intresseorganisation


BREWHOUSE PRESSMEDDELANDE

Den 29-30 augusti samlades Sveriges inkubatorer för konstnärliga och kreativa näringar på Brewhouse kulturfabrik i Göteborg för att bilda creARTive – en ny intresseorganisation för inkubatorer inom Konstnärliga och Kreativa Näringar*.

Syftet med den strategiska kraftsamlingen är att driva frågor för branschen och skapa bästa möjliga förutsättningar för konstnärer och kreatörer att bygga och utveckla sina verksamheter.

Gemensam agenda

Idén föddes när Martin Q Larsson som nytillträdd verksamhetschef för Subtopias inkubator Klump reste runt i Sverige för att samla in erfarenheter från specialiserade aktörer inom området. Detta ledde till en gemensam träff under våren som i förlängningen också resulterade i att inkubatorerna kände behovet av en gemensam agenda.

– Vi insåg att vi hade mycket gemensamt. Våra näringar är vana vid att dela resurser och att arbete i gränslandet mellan det kommersiella och meningsskapande samt mellan det entreprenöriella och konstnärliga. Så det blev snabbt självklart att vi borde gå samman och hjälpas åt att lyfta våra näringar på ett nationellt plan, säger Martin Q Larsson.

Stark uppgång

Konstnärliga och kreativa näringar är i stark uppgång både vad gäller antalet arbetstillfällen och marknadstillväxten i stort. Enligt de senaste rapporterna från Tillväxtverket leder de konstnärliga och kreativa näringarna den digitala tjänsteutvecklingen. Att arbeta inom dessa näringar innebär oftast att man har målet riktat mot en internationell marknad redan på idéstadiet.

– Det är just detta som gör det nya nätverket så viktigt. Även om musiker, skådespelare, designers, spelutvecklare, författare och arkitekter i sig är olika i sina uttryck och i sitt affärsmannaskap, så verkar de i någon mån i samma arena och kan dra fördelar av varandras kunskaper och erfarenheter från sitt respektive företagande, säger Anna Svensdotter Dimle som är Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare.

– Vi ser dessa olikheter som styrkor. Och det gäller även för oss inkubatorer inom de kulturella och kreativa näringarna. Vi bygger det här nätverket på engagemang och styrka. Vi kan stärka och komplettera varandra och går samman där vi känner att vårt engagemang och vår drivkraft möts, säger Marlene Johansson som är VD på eXpression Umeå.

 

*Konstnärliga och kreativa näringar/branscher (KKN):
Arkitektur • Design och formgivning • Film • Foto • Konst • Kulturarv • Litteratur • Media och marknadskommunikation • Mode • Musik • Måltid • Scenkonst • Slöjd och konsthantverk • Spelutveckling • Upplevelsebaserat lärande

 

creARTives medlemmar är

  • Klump Subtopia Botkyrka
  • Brewhouse Göteborg
  • eXpression Umeå
  • Transit Kulturinkubator Stockholm
  • Xplot Malmö/Lund
  • SITE Stockholm
  • HUB063 Östersund

 

Läs mer om creARTive på https://www.facebook.com/creartivesweden/

Läs hela inlägget

På söndag öppnar vi guldkapsylen


THE BREWHOUSE AWARD

På söndag startar årets tävlingsperiod av The Brewhouse Award 2019.

Då öppnar vi guldkapsylen och släpper fram kreativiteten inom musik och innovation. Guldkapsylen är en stolt symbol för platsen där Brewhouse kulturfabrik är belägen. I Apotekarnes vattenfabrik i hjärtat av stadsdelen Gårda i Göteborg.

Visste du att uppfinnaren William Painter fick patent på ölkapsylen i USA redan 1892. Där kallas kapsylen ”crown cork” eftersom den ser ut som en krona.

Guldkapsylen binder ihop The Brewhouse Award visuellt ända fram till finalgalan 31 januari 2020, då vi kröner vinnarna i The Brewhouse Award.

Tävlingen är öppen 1 september-31 oktober.
Tävla på brewhouse.se/the-brewhouse-award/

 

Läs hela inlägget

The Brewhouse Award 2019


THE BREWHOUSE AWARD

Så är det äntligen dags att presentera The Brewhouse Award 2019. Årets stora nyhet är ett samarbete mellan Brewhouse och Göteborg & Co där målet är att ta fram en ny låt inför 2021 när Göteborg fyller 400 år.

— Det här känns otroligt spännande och någonting vi verkligen ser fram emot. Brewhouse startades för att stödja musikbranschens utveckling i Västra Götalandsregionen och detta blir ett naturligt led i vårt arbete med att lyfta låtskrivare och producenter med koppling till Göteborg, säger Anna Svensdotter Dimle som är Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare.

Samarbetet kommer att integreras i The Brewhouse Awards kategori, Music Innovation, där låtskrivare tävlar om det hedervärda uppdraget att göra en ny ”Göteborgslåt” som kan användas som ett soundtrack för Göteborgs 400-årsfirande.

— När Göteborg fyllde 300 år fanns det inte samma möjlighet som idag att dokumentera ljud och få en bild av hur staden och dess musik lät då. Men nu har näst intill alla möjlighet att enkelt spela in och producera musik själva så det ska bli spännande att se hur de tävlande upplever att staden låter nu, säger Mia Samuelsson som är Konstnärlig ledare för Göteborgs 400-årsjubileum på Göteborg & Co.

Tävla 1 september till 31 oktober på https://brewhouse.se/the-brewhouse-award

 

THE BREWHOUSE AWARD 2019

Uppdrag & VisionBrewhouse vet att det går att förändra, utveckla och förbättra världen med kraft ur de kulturella och kreativa branscherna. Vi vet dessutom att det går att skapa lönsamhet, affärsnytta och innovation inom dessa områden. Därför arrangeras årligen The Brewhouse Award; den internationella idé- och innovationstävlingen som låter det kreativa skapandet, kulturen och mångfalden stå i centrum för tillväxten. Här tillåts gränserna för traditionell affärsverksamhet att skjutas fram och utmanas.

Brewhouse har uppdrag att identifiera nya talanger inom kulturella och kreativa branscher som ryms inom begreppet kulturella och kreativa näringar, KKN*. Brewhouse vision är att tävlingen skall stimulera nya innovationer till den globala marknaden och visa att framtidens hållbara tillväxt och innovation finns inom de kulturella och kreativa branscherna.

 

TÄVLINGSKATEGORIER

Young Innovation

Sustainable Innovation

Music Innovation

 

PRISER

Tävla om vinstpengar, mentorskap, affärscoachning, plats i någon av Brewhouse Incubators tillväxtprogram, skrivbordsplats i Brewhouse coworking kontor under sex månader och andra vinster som tar din idé till förverkligande. Dessutom får alla tävlande skriftlig feed back på sitt bidrag.

 

DATUM

Tävla 1 september – 31 oktober på www.brewhouse.se

Juryarbete 13 november – 4 december

Finalister presenteras 16 december

Pitchdag inför jury 13 januari 2020, Brewhouse Arena

Finalgala och prisutdelning 31 januari 2020, Brewhouse Arena

 

 

 

Läs hela inlägget

”Brewhouse är just ett sådant kluster som är så viktigt”


THE BREWHOUSE AWARD

Anna Falck är VD på Offside Press som bland annat ger ut magasinen Offside, Filter och Skriva. Innan det var Anna VD på Bok & Bibliotek AB under 15 års tid. Brewhouse pratade med Anna Falck för att ta reda på vilka likheter hon ser mellan sina arbeten och uppdraget som jurymedlem i The Brewhouse Award.

­ — I mitt dagliga arbete träffar jag många spännande människor. Människor som på olika sätt vill visa upp sina verksamheter och idéer. Det är mycket inspirerande att försöka hjälpa till att få så stort publikt genomslag som möjligt. I rollen som mässarrangör handlade det mycket om att koppla ihop olika människor med liknande idéer för att tillsammans skapa ett ännu större projekt, seminarium eller vad det nu kunde tänkas landa i, säger Ann Falck.

Skapa nätverk

På samma sätt handlar juryarbetet i The Brewhouse Award inte bara om att bedöma olika tävlingsbidrag. Brewhouse ser det som minst lika viktigt att koppla ihop de tävlande med jurydeltagarna och skapa nätverk som gynnar båda parter. De som tävlar kan finna mentorsstöd i jurydeltagarna samtidigt som jurymedlemmarna å sin sida skapar kontakter och får en insikt i vad som är ”up and coming” inom start-up sfären. Mycket handlar om att skapa mötesplatser, sammanhang och erfarenhetsutbyte samt att låta sig inspireras av varandras olika erfarenheter.

— Brewhouse är just ett sådant kluster som är så viktigt, där olika entreprenörer inspirerar varandra och får möjlighet till erfarenhetsutbyte. Jag hoppas kunna bidra med min erfarenhet av att nå ut till en bredare publik. För egen del är det förstås också roligt att få ingå i ett sådant här sammanhang. Jag kommer att lära mig massor.

 

Läs mer om the Brewhouse Award här!

Tävlingsperiod 1 september – 31 oktober

Läs hela inlägget

The Brewhouse Award live på Gothenburg Culture Festival


THE BREWHOUSE AWARD

Kom till jubileumsscenen i Bältespännarparken imorgon 8 augusti och hör Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare, Anna Svensdotter Dimle, fördjupa sig i The Brewhouse Awards kategori ”Music Innovation” där det tävlas om att ta fram den officiella låten till Göteborgs 400-årsfirande.

På scenen samtalar Anna Svensdotter Dimle och Mia Samuelsson, som är konstnärlig ledare för 400-årsjubileet, om samarbetet och tävlingen som ska avgöra hur Göteborg låter 2021.

Ta chansen att ställa alla dina frågor live!

– Det här är någonting som alla som jobbar på Brewhouse verkligen ser fram emot. Förutom att vi kommer att berätta mer ingående om tävlingen och samarbetet med Göteborg & Co, så är det ett utmärkt tillfälle för alla som vill tävla i The Brewhouse Award att ställa sina frågor till oss på plats, säger Anna Svensdotter Dimle.

 

Event

Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare Anna Svensdotter Dimle och Mia Samuelsson som är konstnärlig ledare för 400-årsjubileet samtalar om samarbetet och tävlingen som ska avgöra hur Göteborg låter 2021.

VAR: Jubileumsscenen, Bältespännarparken i Göteborg

NÄR: 8 augusti klockan 16:30

Läs mer om programpunkten här

 

The Brewhouse Award

https://brewhouse.se/the-brewhouse-award/

Läs mer om tävlingskriterierna för kategorin Music Innovation här

Tävlingsperiod 1 september – 31 oktober

Läs hela inlägget

Så här låter Göteborg 2021!


Foto: Alfred Johansson

THE BREWHOUSE AWARD

När Göteborg firade 350 år skrev Lasse Dahlqvist en av sina mest spelade visor ”Välkommen till Göteborg”. När tävlingsperioden för The Brewhouse Award öppnar 1 september ska det avgöras hur Göteborg låter 2021. 

Tillsammans med Göteborg & Co ska The Brewhouse Award locka låtskrivare att ta fram den officiella låten till Göteborgs 400-årsfirande. En låt som ska fungera som ett soundtrack under hela jubileumsåret.

Vi träffade Mia Samuelsson 💜 som är Konstnärlig ledare för 400-årsjubileumet. Vi samtalade om vårt nya samarbete och tankarna bakom att skapa en ny Göteborgslåt.

Hej Mia. Hur kommer det sig att Göteborg & Co nappade på den här idéen? 

– Vi tror att det här är ett riktigt bra forum, att Göteborg & Co tillsammans med Brewhouse kan nå ut brett för att finna en riktigt härlig och bra Göteborgslåt som kan bli en ”signaturmelodi” till Göteborgs 400-årsjubileum. En låt som vi kan nynna vidare på gatorna och kajerna i framtida Göteborg.

Hur kommer ni att använda årets låt?

– Vi tänker att det vore superkul om vi är många som tar den till oss och lär oss låten så vi kan sjunga den tillsammans under några av jubileumsårets utvalda höjdpunkter och festligheter 2021. Vi tänker också att den blir ett soundtrack till kommunikationsmaterialet som handlar om Göteborgs 400-årsjubileum, som exempelvis kan vara korta filmsekvenser eller annat relaterat material, som vi på Göteborg & Co producerar.

Vilka förhoppningar har du inför årets tävling?

– Att vi hittar en riktigt bra och skön låt som hyllar ”Mamma Göteborg” när vi skall fira henne 2021. Att vi når ut brett, så att många känner sig inbjudna att bidra till denna musikaliska hyllning till Göteborg. Både till de som skriver och komponerar låtar som profession och till de som kanske fick en riktigt bra text och melodi i huvudet när de låg där i hängmattan på semestern, hastade iväg på ännu ett ärende eller väntade på spårvagnen… Ja, att vi nått alla som inombords har en låt om Göteborg som bara längtas efter att få sjungas helt enkelt, avslutar Mia.

Möt Mia Samuelsson och Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare Anna Svensdotter Dimle under Gothenburg Culture Festival på scenen i jubileumsparken den 8 augusti klockan 16:30 – 16:45. Se programmet här.

Tävla 1 september – 31 oktober på www.brewhouse.se. Läs mer om tävlingen, jury, kriterier och vinster här.

Kategorin Music Innovation arrangeras i samarbete med Göteborg & Co.

 

Läs hela inlägget

”Jag tror starkt på mötet mellan oliktänkande; gärna från olika uppväxt, utbildning, kultur, etnicitet och kunskap”


THE BREWHOUSE AWARD

Helene Brandrup-Wognsen är sedan ett år tillbaka VD på det Göteborgsbaserade arkitektföretaget Kanozi Arkitekter. Med tidigare erfarenheter inom läkemedels- och finansbranschen, av att driva eget företag samt som ekonomichef vid IHM Business School, är hon en erfaren chef med professionell finansiell kompetens inom marknads- och affärsstrategi, management och affärsutveckling.

— Jag har genom hela mitt yrkesliv arbetat med förändring och utveckling i olika former. Mestadels inom ekonomi, HR, ledningsarbete och styrelseuppdrag. Jag har skaffat mig stor erfarenhet kring värdet av starka företagskulturer och möjligheten som finns i att låta människor ta eget ansvar. Jag har också erfarenhet kring att arbeta i tillväxtbolag och alla de utmaningar som det innebär.

Man märker snabbt Helenes passion och engagemang när hon berättar att hon drivs av förändring, utveckling och att kunna skapa förbättringar vad hon än jobbar med. Och det är alltid mötet mellan människorna som driver på förändringsarbetet.

— Människor är min största drivkraft och genom mötet med andra hämtar jag min energi. Jag tror starkt på mötet mellan oliktänkande; gärna från olika uppväxt, utbildning, kultur, etnicitet och kunskap. Det är i det mötet jag tror att de största och viktigaste förändringarna och lösningarna kan uppstå. Att möta unga människor med nya perspektiv ger mig otroligt mycket kunskap och gör mig till en bättre ledare och människa. Jag tror och vet att jag också har mycket att tillföra den yngre generationen.

Helene säger att hon verkligen ser fram mot juryarbetet i The Brewhouse Award och att hon tar med sig insikten att mötet och utbytet mellan människor, med olika kunskaper och erfarenheter, ger insikter som kan leda till nya erfarenheter och lösningar på problem och utmaningar.

— Att få förtroendet att vara med i juryn för The Brewhouse Award är jätteinspirerande. Jag hoppas och tror att jag genom mitt deltagande kan bidra med erfarenhet kring vad som kan skapa förändring och vad som kan bli en bra affär. Jag ser det också som en kunskapskälla att få möjligheten att ta del av nytänkande människors idéer.

 

Läs mer om the Brewhouse Award här!

Läs hela inlägget

I slutänden måste man våga ta steget och lära sig själv genom att bara göra


BREWHOUSE INCUBATOR

I förra veckan skrev Brewhouse om Henrik Kilhamn, i Brewhouse förinkubator, som tillgängliggör klassiska musikstycken genom att spela och berätta om dem i sin Youtubekanal Sonata Secrets.

Det är många som har insett fördelarna med Youtube även när det gäller att bygga upp sitt varumärke och att använda sig av det för företagets marknadsföring och content marketing.

Vi bad Henrik Kilhamn berätta lite mer om förutsättningarna och ge oss sina 3 bästa tips på hur man bygger upp en välbesökt Youtubekanal.

— Till att börja med så är det än så länge lättare att få intäkter via Youtube än via podd. Poddmarknaden är fortfarande relativt liten även om den håller på att växa. När det gäller intäkter så måste man komma upp i 10 000-100 000-tals ”views” för att få reklamintäkter. Men det finns även möjligheter till intäkter via partneravtal och att rekommendera produkter, säger Henrik Kilhamn.

— Innan jag började la jag mycket tid på att lägga upp en plan för att få det här ”sustainable”. Det är någonting som det pratas mycket om när det gäller att få sin kanal att växa. Det är viktigt att hålla en regelbundenhet i att producera nytt material. Det är lätt att få många ”views” i början, men kan man inte upprätthålla en bra takt så dör det snabbt ut.

Just kontinuitet är först ut på Henriks topp 3-lista över saker man ska tänka på för att lyckas med sin Youtubekanal.

 

1. Kontinuitet

Man ska kunna producera och publicera material regelbundet. Tänk att din kanal är mer som ett TV-program än en enskild film. En video i veckan är ett bra riktmärke. Utmaningen är att hinna med produktionen i vardagen jämte allt annat arbete och fritid i livet. Jag planerade för hur jag skulle hinna med produktionen löpande flera månader innan jag började, och nu behöver jag bara hålla mig till den planen.

 

2. Anpassa till målgrupp

Detta är något vi har pratat mycket om på Brewhouse. I Youtube-kontexten gäller det att hitta en kompromiss mellan vad du brinner för att producera och vad en viss målgrupp kan tänkas efterfråga. Man kan inte göra filmer som riktar sig till ”alla” även om ”alla” finns på Youtube, så välj den målgruppen som passar bäst och planera materialet för den. I mitt fall är det sådana som redan har ett visst intresse för klassisk musik som jag riktar mig mot mest.

 

3. Anpassa till plattformen

Alla medieplattformar fungerar lite olika. På Youtube gäller det bland annat att ha bra thumbnails så att tittarna klickar på filmerna och att ha medryckande innehåll i början så att de fortsätter titta. Om man sedan använder sig av Facebook eller Instagram så måste man anpassa sig till hur det funkar där. Det finns många bra Youtubers som pratar om detta som man kan lära sig mycket av, men i slutänden måste man våga ta steget och lära sig själv genom att bara ”Göra”.

 

Titta på Sonata Secrets här!

Läs hela inlägget

Webbyrå mkmedia
Till toppen