Blogg


Arkiv

Kategorier

Mindora – En personlig crowdfundingsajt!


 

Jag sitter vid det stora spröjsade industrifönstret i restaurangen och dricker en kopp kaffe tillsammans med Fredrik Björhed, en av grundarna till företaget Mindora. Det är småmolnigt utanför och hösten har börjat omfamna oss på allvar. Vi talar om att starta företag med sin bästa kompis, fördelar och nackdelar. Hur olikheter berikar, att våga tänka om och att lyssna till sitt hjärta.

– Den största fördelen som vi har, med att ha känt varandra sedan ungdomsåren, är att vi har högt i tak, menar Fredrik. Vi vågar ifrågasätta varandras tankar och förslag men har samtidigt aldrig långt till berömmet. När vi har olika åsikter beror det ofta på att vi inte har lyckats förmedla och grunda tanken hos den andra. Det löser vi med hjälp av en penna och en whiteboard där vi visuellt strukturerar upp de olika alternativen. Inte sällan lämnar vi rummet med ett helt nytt alternativ som är bättre än de båda ursprungliga, berättar Fredrik.

Livet utanför företagandet skall rulla på som vanligt när man startar en helt ny verksamhet. Att ha balans däremellan är inte alltid lätt, och personliga händelser kan ibland försvåra både tempot och utvecklingen i företagandet.

– Det är sant, fortsätter Fredrik. Men jag har svårt att se att vi skulle vara där vi är idag om vi inte hade vår vänskap och djupt rotad förståelse för varandra. Vi accepterar att det skaver ibland. Under uppstarten delade vi många privata händelser. En av oss blev pappa, en förlorade en förälder sen har det varit både giftemål och en bilolycka längs vägen. Allt detta sammantaget har gjort att vi har kommit varandra närmare även i arbetet med Mindora. De yttre personliga händelserna har inte setts som en belastning. Tvärtom har vi fått än bättre förståelse för varandra. Och det i sig är ju något som ofta tas upp som en springande punkt när det gäller att svetsa samman ett team.

Fredrik berättar vidare hur han ser på Mindora utifrån samma filosofi och att de inte vill vara en anonym crowdfundingplattform i mängden.

– Crowdfunding handlar i grunden om människor som vill genomföra kreativa projekt. Och människors kreativitet ser olika ut. Någon kan behöva känna det där extra stödet i ryggen medan andra blir bättre när de får dra i alla trådarna själva. Kan vi på något sätt hjälpa till med våra personliga erfarenheter så är det bara positivt, fortsätter Fredrik.

– Vårt mål har hela tiden varit att skapa förutsättningar för projekt att nå finansiering på sin egna villkor. Vi startade Mindora för att vi först och främst ville skapa ett alternativ när det gäller att själv kunna nå finansiering. Det finns redan möjligheter för kreatörer och kulturarrangörer att söka offentliga medel men det passar inte alla att skriva ansökningshandlingar och uppföljningsrapporter.

Med Andreas bakgrund som webbutvecklare och Fredriks bakgrund som journalist och företagare är det lätt att tro att arbetsfördelningen är självklar och orubblig. Är det så eller vågar ni tänja på gränserna?

– Ja, det är klart att Andreas gör det han är bäst på och tvärt om. Samtidigt tycker vi att det är viktigt att man utmanar sig själv genom att ibland verka inom områden som man känner att man inte riktigt behärskar. Det get inte bara en ökad insikt i den andres arbete utan gör det också lättare att förstå och överblicka helheten i det man bygger upp och utvecklar. Inte minst i ett nystartat företag, menar Fredrik.

          

För mig är namnet Mindora mjukt, vackert och feminint. Var kommer namnet ifrån och vad har namnet för betydelse för er?

– Mindora är ett ord som har en mängd olika betydelser beroende på hur man sätter samman det och utifrån vilket språk man använder när man tolkar det. Det är är ett kvinnonamn men även ett namn på en ö på Filippinerna. ”Dora” är ett gammalt svenskt ord för fönster som ger Mindora betydelsen MITT FÖNSTER. ”Ora” är dessutom guld på esperanto vilket ger bra konnotationer när man för samman det med ”Mind”. Namnet skall spegla vårt varma och personliga tänk, att både erfarna och nya användare skall mötas och dela varandras erfarenheter på vår digitala plattform. En familjekänsla helt enkelt.

Nu är ni lanserade och har haft era första kampanjer. Vad drömmer ni om, har ni ett drömprojekt för Mindora?

– Ja visst har vi det, många, säger Fredrik och ler. Ett av drömprojekten är att se en oetablerad artist landa ett stort skivkontrakt. Att hen tack vara vår crowdfundingsajt lyckas att samla in eget startkapital som visar att det finns en stabil fanbase. Skivbolaget behöver i sin tur ta mindre risk och kan släppa ifrån sig en större del av kakan till artisten. Det skulle vara riktigt häftigt att vara med om..

Ni har gått från att vara ett inkubatorföretag till att nu vara ett etablerat företag på Brewhouse. Ni väljer att sitta kvar i vårt öppna kontorslandskap tillsammans med ett gäng kreatörer, innovatörer och startups. Vad ger det er att ha nära till kollegor att dela vardagen med?

– Det viktigaste för oss är möjligheten att interagera med andra entreprenörer. Vi är i ständig utveckling även utanför inkubatorn och befinner oss i liknande situationer som många andra, vi står inför samma utmaningar. Här får vi en kortare väg till beslut och ett sammanhang där Mindora kan utvecklas helt enkelt.

Vi reser oss upp och lämnar två tomma kaffekoppar kvar på bordet i restaurangen.

– Här får faktiskt drömmar en möjlighet att bli verkliga. För oss betyder Brewhouse kreativitet och utveckling och ni är omfamnande, fortsätter Fredrik ut mot foajén.

Innan vi skiljs åt avslutar jag med att säga hur viktigt det är att Mindora behåller sin varma och personliga identitet. Andreas och Fredrik berör på djupet. Med dessa ord i ryggen skyndar Fredrik sig upp för trappan till Inkubatorn och jag kilar in till Labbet där kollegorna väntar på dagens personalmöte.

Mindoras hemsida!

 

Läs hela inlägget

Från det blå skåpet.


 

På andra våningsplanet i det stora öppna kontorslandskapet på Brewhouse sitter Daniel Stighäll och jobbar framför datorn. Daniel är nyss hemkommen från Kristianstad och arbetet med premiären av föreställningen Från det blå skåpet, en bön i tiden.

Till vardags är Daniel doktorand vid Luleå Tekniska Universitet inom ämnet konstnärlig gestaltning. I sitt forskningsprojekt studerar han de kreativa processer man genomgår i produktionen av en nutida commedia dell’arte-opera, med inspiration från 1500-talets olika musikdramatiska genrer. Som ”laboratorium” ingår Stighälls ensemble Serikon (www.serikon.org).

Daniel arbetar parallellt med flera olika projekt och tillsammans med Cecilia Frode är Daniel konstnärligt ansvarig för föreställningen Från det blå skåpet. Cecilia har skapat text, manus och regi och är berättare och ackompanjeras av renässansmusik framförd av Ensemble Mare Balticum och Serikon där Daniel medverkar på trombon, dragtrumpet och vallhorn.

Föreställningen ger publiken ett möte både med det vackra och det fula, det bekväma och det obekväma.

Se föreställningen och boka biljett i Falkenberg den 29 november, Växjö den 30 november och Kalmar den 1 december. Föreställningen är en produktion från Musik i Syd, med Jesper Hamilton som producent och konstnärligt ansvarig.

Läs samtalet med skådespelerskan Cecilia Frode där tankar om föreställningen och livets olika skeenden virvlar förbi.

– Jag tror att många av oss är vilsna och rädda i dag, säger Cecilia Frode.

Cecilia Frode har setts i filmer, tv-serier och på scen – både i teater och enmansföreställningar som Ängelen och En stjärt på himlen. Nu är det dags för hennes nya föreställning, Från det blå skåpet, att turnera runt i södra Sverige.
– Från det blå skåpet är en bön i tiden och med det menar jag att det är en allvarlig tid vi lever i nu. Det är mycket som händer, stora händelser som vi liksom inte kan vända ryggen oavsett hur vi lever. Jag kände att jag ville göra en bön till oss människor, säger hon.
De stora händelser hon talar om är sådant som maktmissbruk, kärnvapensprängningar, naturkatastrofer och en snabb teknisk utveckling.
– Jag tror att det är många av oss som är rädda och vilsna. Den tid som vi lever i är ett koncentrat av starka upplevelser som jag tror många försöker hitta sätt att hantera och vara i.

Varifrån kommer namnet Från det blå skåpet?
– Det blå skåpet är ett finskåp. Många känner till uttrycket att man har skitit i det blå skåpet. Det kommer från färgen Berlinerblått, som blev populärt på möbler under 1800-talet och ansågs finare än occra och rött. Det är ett finskåp och den här föreställningen är från mitt blåa skåp, min själ och mitt hjärta. Det här är från mitt hjärta till er.

Hon förklarar att showen är en sådan bön som hon själv skulle vilja höra – och tröstas av.
– Vi lever i en väldigt pressad tid oavsett vad du arbetar med eller var du bor. Det är en maxad tid vi lever i så det är en bön om oss, till oss, och för att få dem i salongen att känna att de inte är ensamma om att vilja men inte orka, att vilja men inte veta hur, att vilja men vara för rädd. Du kan vara vd för ett stort företag och ändå känna den här vilsenheten. Oavsett position, ekonomisk trygghet eller inte ekonomisk trygghet. För alla är det väldigt påtagligt hur skört livet är. Jag vill tala om att vi alla sitter i samma båt, säger hon och fortsätter:
– I det kan det komma en huvudlös gudstro ju, men jag tror vi behöver medmänsklig kärlek, och en vilja att förstå varför en annan person inte gör som jag gör. Att alla är annorlunda och att det måste få vara så.

Hur skulle du beskriva föreställningen?
– Det är en vilsam föreställning som nog är väldigt utomjordisk, eterisk och sakral – men högst världslig.

Hon har själv skrivit föreställningen och kommer att framföra den ensam, ackompanjerad av renässansmusik framförd av Ensemble Mare Balticum och Serikon.
– Det blir en kontrast mellan mitt framförande av texten och hur texten är skriven, som är väldigt mycket i nuet, och med den här gamla musiken. Det var min ambition, att jag ville ha tidsspannet mellan min text och musiken och få publiken att känna att vi är så små liksom. Det hade inte blivit samma sak om vi haft musik som är skriven i dag.

Dina två tidigare föreställningar Ängelen och En stjärt på himlen har båda visats i SVT. Kommer den här också att göra det?
– Jag tar en sak i taget, men kanske. Det hade varit roligt.
Hon ger tre föreställningar i Skåne, och urpremiären är på Kulturkvarteret i Kristianstad den 27 september. Därefter kommer den till Ystads teater 29 september och till Palladium i Malmö den 30 september.
– Jag har spelat i de här städerna tidigare och det ska bli kul att komma tillbaka, säger Cecilia Frode.

Nästa år kan man se Cecilia Frode i en av rollerna i Fredrik Wikingssons och Filip Hammars filmatisering av Tårtgeneralen.

Intervju Cecilia Frode: Martin Lagerholm

Bild Cecilia Frode: Anna-Lena Ahlström

Läs hela inlägget

Superkraften gjorde Mirre till vinnare


Orden räddade Mirre Sennehed. I fjol prisades hon i The Brewhouse Award för sitt mod att berätta om superkraften adhd. I dag reser hon landet runt och föreläser för vinstpengarna. – Jag vill kunna vara förebilden jag själv saknade som liten, säger hon.

– Många frågar hur jag lyckas och hur jag orkar ha så många projekt igång. Jag svarar alltid ”det är tack vare min adhd”, säger Mirre Sennehed.
Hon poserar framför Poseidon med en minst lika kraftfull hållning. Vi är ett stenkast från Stadsbiblioteket, där 31-åringen snart ska föreläsa inför en rekordstor publik.

Vi promenerar ner för Göteborgs paradgata. Snart äter vi mozzarellamackor, dricker te och pratar om de hjärnspöken som förföljde henne under uppväxten.

”Om du har en företagsidé som du tror skulle funka med rätt förutsättningar, varför inte testa? Du förlorar ingenting på att vara med och tävla” säger Mirre Sennehed, vinnare i The Brewhouse Award 2016.

Mirre Sennehed har alltid varit driftig och kreativ. Utöver det, kantades tonåren av depressioner och känslan av att inte höra hemma. Tankarna på att hon inte skulle klara av saker var hämmande. När hon var 15 år fick hon diagnosen adhd.
– Jag trodde först att jag var dömd till att må dåligt. Jag kände mig misslyckad, udda, konstig och har alltid gått omkring med ett slags vemod.

Orden blev räddningen. 14 år gammal skrev Mirre Sennehed sin första bok. Det skulle vara början på en resa som tagit henne dit hon är i dag. Hantverket följde och motiverade henne, precis som lagsporter, måleri eller ridning skapade tillhörighet hos omgivningen.
– Jag hade aldrig suttit här om det inte vore för skrivandet, utan hade tagit livet av mig. När allt annat rasade fanns orden.

När hon hörde talas om innovationstävlingen The Brewhouse Award började vännerna peppa henne att söka. Tävlingen verkar för att fånga upp innovativa och kreativa idésprutor och talanger. Mirre hade länge spånat på vad hon ville göra.
– Jag ville berätta om hur det är att leva med diagnosen utifrån de positiva sakerna. Många har en uppfattning om att vi med adhd inte klarar av saker. Jag vill bryta den fördomen, säger hon.
Mirre Senneheds entusiasm smittar av sig. Mozzarellasmörgåsen framför kallnar. Orden är kraftfulla och energiska.

”En klar röst som vågar berätta och förklara. En röst till förändring av beteenden. En röst för att ge samhället en ny bild. Att vara annorlunda är en tillgång, rädslan hindret. Du är modig och dina röst och dina ord är livsviktiga”, löd juryns motivering under fjolårets prisgala.
– Ja, jag kan hålla med om att jag är modig, för att jag pratar öppet om psykisk ohälsa. Men det krävs att man kommer ur utanförskapet och mår bra för att kunna berätta om det. Det har tagit mig många år att bli mig själv och stå för det, säger Mirre.

Vad har vinsten betytt för dig?
– Jättemycket. Jag är tacksam att jag fick sparken i baken och tummen upp från några som inte känner mig. Det är ett större erkännande än att mamma klappar en på axeln, säger hon och fortsätter:
– Om du har en idé som du vill testa, varför inte bara göra det? Du förlorar ingenting på att vara med och tävla. Det är ingen idé att vara en nejsägare.

Vi halkar in på ämnet ”Jantelagen”. Den oskrivna lagen säger att vi inte får sticka ut eller tro att vi är bättre än någon annan, och begränsar i många fall människor att prata om sina idéer. Mirre minns besöket i Los Angeles, där hon för första gången kallades för ”blyg”.
– De undrade varför jag hela tiden ursäktade mig. Och då kom jag på mig själv. Jag sa ”ja, jag skriver böcker men jag är ju inte lika bra som Stephen King” eller ”ja, jag arrangerar klubbar och dj:ar i lilla Göteborg men jag är ju inte lika bra som Avicii”.
– I Sverige ska du vara tyst och lyssna. I USA förstorar du snarare upp allting och helt plötsligt har du uppfunnit en egen planet. Det måste ju finnas en balans. Var lagom, skrattar hon.

”Vinstpengarna har fått till resekostnader, marknadsföring och min webbsida. Sedan jag vann har uppmärksamheten kring projektet blivit större. Och jag har fortfarande pengar kvar” säger Mirre Sennehed.

Mirres adhd-projekt hade varit svårare att genomföra utan vinsten i The Brewhouse Award, tror hon. Enligt Mirre är det svårt att våga prioritera ett projekt och satsa, om du inte har de ekonomiska förutsättningarna. Med vinstpengarna har hon kunnat marknadsföra sig själv. I dag trillar föreläsningsförfrågningar in per automatik.

– Mitt tips är att följa magkänslan och forma din idé så att den känns bra för dig. Får du ett nej betyder det ingenting mer än att du kan forma om ditt bidrag och söka nästa gång. Men det finns en chans att juryn tycker en är fantastisk och den chansen borde du ta, säger Mirre.
– Om du inte provar förlorar du helt och hållet.

Fakta: Mirre Sennehed
Ålder: 31.
Uppväxt: Kisa, Linköping och Stockholm.
Bor: Göteborg med sambo, son och bonusbarn på 3, 5 och 7 år.
Om: Vann specialpriset från Business Region Göteborg på The Brewhouse Award år 2016. Hon belönades med 50 000 kronor för sitt tävlingsbidrag ”Min superkraft kallas ADHD”.

Fem snabba med Mirre…
Beskriv dig själv med tre ord. 
– Eldsjäl, pratglad och virrpanna.
Vad får dig att skratta?
– Sjuk humor. Jag tycker om när människor i filmer beter sig icke-normativt. Gillar folk som är lite udda.
Vad får dig att gråta?
– Jag är en känslomänniska och kan gråta ofta. Det behöver inte gå flera veckor, utan ibland måste det bara ut. Jag kan gråta åt Romeo och Julia men också när jag tittar på nyheterna. Jag har stor empatisk förmåga, som också har med adhd-diagnosen att göra.
Vilka är dina förebilder?
– Astrid Lindgren, för att hon skrev om sådant som inte var normativt. Titta bara på Pippi Långstrump, Emil i Lönneberga och Ronja Rövardotter. Jag har alltid identifierat mig med hennes karaktärer. En annan förebild är Marilyn Manson. Han är smart, pratar mycket politik och leker med könsnormer och det goda/onda. Hans namn är ju en blandning av Marilyn Monroe och Charles Manson.
Vad skulle boken om dig heta?
– Förut sa jag alltid Vildängel. Jag upplever mig själv som en god människa, men också vild och upprorisk. I dag tänker jag att boken skulle heta något mer slagkraftigt, som ”Min superkraft”.
Vem skulle spela huvudrollen i filmen om ditt liv?
– Cissi Wallin, som spelar punkartjejen i Tjenare Kungen.

Läs hela inlägget

Ny Musik intar Brewhouse Arena på Kulturnatta!


Foto Emil Ek

Kulturfabriken Brewhouse är en mötesplats där olika genrer inom kreativa branscher möts, näringslivet korsbefruktas med konstnärskap och nya talanger möter etablerade. En viktig del i detta arbete och uppdrag är att vara hemvisten för olika kreativa utbildningar.

Sedan drygt 6 år tillbaka är gymnasieutbildningen Ny Musik (Burgårdens Utbildningscentrum) en fast hyresgäst på Brewhouse.  Med flera professionella ensemblerum, inspelningsstudios och undervisningslokaler på våningsplan tre erbjuder skolan en unik plattform för sin utbildning. Dessutom får studenterna möjlighet att framträda på Brewhouse Arena och vara en del av Brewhouse konsertutbud under året och jobba med professionella ljud- och ljustekniker, eventpersonal med flera.

Ny Musik är en högskoleförberedande gymnasieutbildning med fokus på ensemblespel, låtskrivande och musikproduktion. Under tre år arbetar studenterna med en mängd olika musikprojekt, allt från 1960-talsmusik till 2010-talsmusik, allt från The Beatles till Lana del Rey. Här får studenterna utveckla sig som låtskrivare, musiker och artister.

Under Kulturnatta arrangerar Ny Musik konserter med skolans tre årskurser med härligt genrebrett innehåll. Ett bra tillfälle att komma till Brewhouse och kolla in, lyssna och ställa frågor för alla ungdomar som går i tankarna på att söka till en musikinriktning på gymnasiet.

Vi fick ett litet samtal med en av skolans lärare Johanna Thelin som ser stora möjligheter med att ha skolan i ett koncepthus där studenterna får möta branschen på ett naturligt sätt.

Foto Tobias Wiklund

– Jag heter alltså Johanna och jobbar som musiklärare och sångpedagog. Vid sidan av läraryrket jobbar jag även som sångerska, det är viktigt att ha en fot kvar i yrket för att inspirera studenterna och vara trovärdig.

Vilka fördelar ser du med att ha er undervisning här på Brewhouse?

– Ny Musik har fina välutrustade lokaler här på Brewhouse. Vi ser stora fördelar med att få bedriva vår musikundervisning i ett hus fullt av professionella musiker och event- och konsertverksamhet. Självklart är det inspirerande för våra studenter och även för oss lärare. Dessutom hittar vi nya samarbeten här i huset som ger mervärden till utbildningen. Vi glömmer inte när flera av studenterna fick sin livs chock då de mötte sin största idol, Håkan Hellström, i korridoren för ett par år sedan, ett minne som är svårslaget..

Och vad händer under Kulturnatta den 13 oktober?

– Då skall vi lyfta taket, mellan 18-21, bjuder våra talangfulla studenter i alla tre årskurser på en salig blandning med musik från The Beatles, Mumford and Sons, Pink, Shawn Mendes för att bara nämna några. Det blir en härlig kväll och vi hoppas på många många gäster, givetvis är det gratis för alla. Varmt Välkomna!

Kulturnatta den 13 oktober. Konsert i Brewhouse Arena kl. 18:00 – 21:00. Kom i tid, fri entré.

Foto Emil Ek

 

Läs hela inlägget

Välkommen BMW Bilia Group!


The Brewhouse Award presenterar Stolt vår partner BMW Bilia Group!!

Under tävlingsperioden september till oktober marknadsför vi TBA runt om i regionen i en miljövänlig snyggt stripad elbil BMW i3. För två helger sedan lanserade vi tävlingen i NK:s huvudentré i Göteborg. Under tre dagar fick vi möjligheten  att berätta om tävlingen, om Brewhouse verksamhet och dessutom ha med oss vår partner BMW och den läckra i3:an. En strålande inledning på årets tävlingsperiod.

Försäljningschef Jonas Carlsson Dahlman, är också stolt och nöjd att visa på hur innovation kan leda utvecklingen.

– BMW i3 är full av innovationer och nytänk inom bilindustrin. Bland annat används bamburör från Bangladesh i inredningen, återvunna plastflaskor i klädseln och hela karossen är byggd av lättviktskarbonfiber. Dessutom drivs hela produktionskedjan av vindkraft. Detta är några spännande innovationer som gör bilen till flerfaldig vinnare av miljöpriset “Green car of the year”.

Av denna anledning är vi Stolt partner till The Brewhouse Award – innovationstävlingen för framtiden!!

Tävla och läs om The Brewhouse Award på brewhouse.se.  Tävlingsperiod 1 september – 31 oktober. Pitchdag för finalister 9 januari 2018 och galafinal/prisutdelning 19 januari. The Brewhouse Award delfinansieras av Business Region Göteborg och Västra Götalandsregionen. 

Läs hela inlägget

Mindora + Tam = Crowdfundingkampanj på Inkubatorn!


Det är alltid glädjande att se våra inkubatorföretag i nära samarbete.

I morgon kväll startar entreprenören Tam Alfredsson en crowdfundingkampanj med hjälp av Mindora för att samla ihop pengar till att trycka upp sin kokbok med Vietnamesisk mat. Brewhouse lyckades få en pratstund med Tam mitt i de sista förberedelserna.

Hur kommer det sig att du väljer att crowdfunda en kokbok?

Boken är min berättelse om vietnamesisk matkultur som jag tillägnar min ettåriga dotter Emelina. De utvalda maträtterna återspeglar min ungdom och mina uppväxtminnen från Vietnam och står i kontrast med min dotters uppväxt här i Sverige. Jag vill att hon ska få med sig filosofin bakom varje recept och kunskapen och förståelsen kring varför maten lagas på ett speciellt sätt.

Hur kommer det sig att du valde att göra det på Mindoras crowdfundingsajt?

Jag känner förtroende för Fredrik och Andreas och jag har även fått mycket stöd med planeringen och uppbyggnaden av kampanjen, något som jag inte kunde få från andra crowdfundingsajter. Vi har ju dessutom suttit här tillsammans i pop-up kontoret på inkubatorn så det blir automatiskt att man stöttar varandra.

Hur känns det nu så här dagen innan lanseringen?

Det är klart att det känns lite nervöst men jag måste säga att jag känner mig redo tack vare inkubatorn där jag har hittat både stöd och en drivkraft till att våga förverkliga min dröm.

Stort lycka till med kampanjen!

Länk till kampanj-videon

 

Här kommer man att kunna se crowdfundingkampanjen när den lanseras i morgon kväll: https://www.mindora.se/project/viko

Läs hela inlägget

Anna Svensdotter Dimle! Juryordförande för The Brewhouse Award 2017.


Anna Svensdotter Dimle är valthornisten från Dalarna som lämnat det professionella musikerlivet för att leda utvecklingen på Kulturfabriken Brewhouse i stadsdelen Gårda i Göteborg. Dessutom är Anna juryordförande för The Brewhouse Award, Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling för de kreativa branscherna.

Läs hela inlägget

Välkommen NK! Partner till The Brewhouse Award.


The Brewhouse Award är tävlingen som sätter fokus på nya idéer och innovationer inom kulturella och kreativa branscher. Ett viktigt led i att skapa trovärdighet för tävlingen och att nå ut till nya målgrupper är samarbete med både näringslivet och offentliga aktörer.

För andra året i rad är Nordiska Kompaniet, NK, en av våra stolta partners och för en vecka sedan lanserades årets tävling i foajén vid NKs huvudentré. Tillsammans med vår andra partner BMW Bilia Group fick vi möjligheten att marknadsföra tävlingen under tre dagar och samtala med alla NKs gäster. En strålande start på årets tävling!

Som representant för NK har vi en ny jurymedlem i The Brewhouse Award som heter Maria Rosén och är operativ projektledare på NK.

Maria Rosén
Operativ Projektledare
NK

– 1902 grundade Josef Sachs Nordiska Kompaniet och hade en tydlig ambition. Varuhuset NK skulle vara en kommersiell och kulturell teater – en scen för samtiden. Vi tycker att The Brewhouse Award går hand i hand med NKs vision och därför är vårt samarbete viktigt.

Maria jobbar på marknadsavdelningen på NK sedan 13 år tillbaka och har haft olika roller inom kommunikation och marknadsföring. Idag är fokus kundansvar, kommunikation och events i varuhuset i Göteborg. Maria har tidigare erfarenhet inom olika branscher och den gemensamma nämnaren har alltid varit service och kommunikation.

När Maria blev tillfrågad om att vara med i juryn funderade hon på sina olika drivkrafter och vad som lockade henne att säga Ja till uppdraget.

– Jag gillar att coacha och att utveckla människor. Det är fantastiskt med kreativitet och jag triggas av innovatörer som har helt nyskapande idéer och lösningar.

Maria ser även fram emot att lära känna juryn i årets tävling. Denna imponerande grupp på drygt 40 personer, med exceptionell kunskap och drivkraft, är ett unikt nätverk som träffas kontinuerligt under året. Vad bidrar du med i juryarbetet, undrar vi nyfiket?

– Med lång erfarenhet av att arbeta med entreprenörer och stora varumärken i en snabb och föränderlig bransch har jag med mig bred kunskap och en fingertoppskänsla för att se det nya. Självklart har jag även med mig min “spets” inom kommunikation och marknadsföring.

Till sist Maria, vad önskar du dig av årets tävling?

– Jag vill bli överraskad av tävlingsbidragen, se något helt nytt, något som sticker ut och kan implementeras i den kommersiella världen.

Till NK och Maria, tusen tack för ett fantastiskt samarbete!

Läs mer om The Brewhouse Award här.

Läs hela inlägget

Brewhouse Big Band söker nya medlemmar!


 

Hjälp oss att hitta framtidens storbandstalanger!

Fredagen den 25 augusti är det dags för den årliga provspelning till Brewhouse Big Band. “BBB” är Västra Götalandsregionens ungdomsstorband som drivs av Brewhouse med världstrumpetaren Lasse Lindgren som bandledare. Med en unik ensemblekänsla, varm tillhörighet och ett exceptionellt driv skapas årligen ett nytt band som vinner allas hjärtan.
Under säsongen ht 2016 – vt 2017 hade bandet bland annat ett bejublat samarbete med artisten Ebbot Lundberg, tog hem första platsen i SM för ungdomsstorband på Stockholms Konserthus och under Kristi Himmelsfärdshelgen spelade bandet på Imagine Swedens riksfinal i Uddevalla.

Nu söker vi nya musiker till säsongen ht 2017 – vt 2018. Den sökande skall vara mellan 15-25 år och följande stämmor har lediga platser:
Saxofon (Alt+tenor), trumpet, rombone, trummor, piano och gitarr.

Plats för provspelning: Brewhouse, Åvägen 24, Göteborg

Datum: Fredag 25 augusti
Tid: Kl. 15:00 & framåt
Anmälan: Senast den 22 augusti till claes@brewhouse.se

Provspelningsstycke: Obligatoriskt stycke är A Night In Tunisia, lyssna på den här. Improvisation över harmonikem skall också genomföras. Noter för respektive stämma finns här. Avistaprov tillkommer.
Planerade rephelger ht 2017:
22-24 september, 20-22 oktober, 17-19 november, 1-3 december.
Konsertdatum tillkommer.

Vi hoppas på din hjälp att sprida ordet till alla musikintresserade ungdomar eller att du vill provspela själv. Att var en del av Brewhouse Big Band ger inte bara nya musikaliska insikter och kunskaper utan nya vänner och ett stort musikaliskt nätverk för livet.

Tack för din hjälp!

Hälsningar Brewhouse

 

Läs hela inlägget

Anna resonerar


För en månad sedan kom delar av Brewhouseteamet hem från Silicon Valley fyllda av inspiration och nya tankebanor. Framförallt med en stark övertygelse om att Brewhouse värdegrund och identitet är ovärderlig för vår fortsatta utveckling. Vi har skapat en miljö där vi utvärderar vår verksamhet kontinuerligt, tänker om, testar nytt och vågar att riska. Och ja, vi misslyckas ibland men just detta tar oss framåt stärkta av erfarenheter. Kanske är det vår tillåtande miljö som gör oss så starka tillsammans?

Vi drömmer stort utan begränsning och ramar, vi är ödmjukt kaxiga med en stor portion värme. Vi har ett ”djävlaranamma” när det kommer till att slå i underläge, vi gör skillnad på allvar – detta kan inte diskuteras!
Samarbetspartners som delar vår värdegrund, är modiga och vill vara en del av framtiden välkomnas med öppen famn. Vi är övertygade om att just nya genrebreda konstellationer av samarbeten stärker och utvecklar både samhället, näringslivslivet och framför allt banden mellan människor.
Ibland ifrågasätts vår öppenhet men för oss är det den bärande grunden för att vi skall kunna verka och nå våra mål. Vi drivs av att tankar, idéer och människor skall få möjlighet att växa till något större!


Njut av en blomstrande majmånad!

// Anna Verksamhetschef och konstnärlig ledare

AnnaS

Läs hela inlägget

Webbyrå mkmedia
Till toppen