Blogg


Arkiv

Kategorier

Vi såg en möjlighet att ta idén vidare och kunna hjälpa fler människor


THE BREWHOUSE AWARD

Förra året vann Bikelock tävlingskategorin Young Innovation i The Brewhouse Award med sin låsbara mutter som motverkar cykelstölder. Ta del av Bikelocks VD, Edvin Brogelands tankar om The Brewhouse Award och vad som har hänt sedan vinsten.

— Vi sökte till The Brewhouse Award eftersom vi ville ta vår idé till nästa nivå. Vi såg en möjlighet att ta idén vidare och kunna hjälpa fler människor. Vi är mycket tacksamma för vinsten och pengarna som kommer att gå till att starta aktiebolag. Så det kommer att vara till jättestor hjälp, säger Edvin.

En innovatin lösning

Motiveringen till vinsten gjorde gällande att Bikelock hade ”en innovativ lösning på ett problem som alla kan känna igen sig i. Smart, skalbar och med stor potential”. Just ordet innovation är något som Edvin har funderat på och som han tycker inte nödvändigtvis måste har med tekniska lösningar att göra.

— En innovation är när man ser ett behov eller ett problem och tänker utanför boxen för att hitta en lösning. En innovation måste inte vara en teknisk pryl, vilket många verkar tro, utan det kan lika gärna vara ett tillvägagångssätt eller ett nytt sätt att tänka.

Deal med Jula

En hel del har hänt för Bikelock sedan de vann kategorin Young innovation i The Brewhouse Award och fokus har legat på att få ut produkten på marknaden. Bland annat har de lyckats få till en deal med Jula och fortsatt arbetet med att få in produkten i cykelaffärer i hela landet. Edvin vill avslutningsvis uppmana andra som funderar på att vara med och tävla i The Brewhouse Award att ta chansen.

— Sök! Det skadar inte. Även om man inte vinner så får man chansen att medverka på en supertrevlig gala och får mycket bra feedback om sin idé.

 

Tävla i årets upplaga av The Brewhouse Award fram till 30 september

https://brewhouse.se/the-brewhouse-award

 

Läs hela inlägget

Ta chansen! Det är en fantastisk upplevelse


THE BREWHOUSE AWARD

Förra året utsågs Rawstraw till Årets Shooting Star i The Brewhouse Award med sina klimatsmarta engångssugrör av skånsk råghalm. Ta del av Rawstraws grundare, Elise Lindows tankar om The Brewhouse Award och vad som har hänt sedan de tävlade.

— Jag har för mig att vi blev rekommenderade att söka och tyckte att det lät som en rolig upplevelse. Dessutom saknade vi att få tävla och utmanas i vårt företagande. För mig handlar entreprenörskap om just förverkligande av drömmar och idéer, möjligheter och risktagande säger Elise Lindow.

Rawstraw startades som ett UF-företag hösten 2018 men drivs idag som ett aktiebolag. I utmärkelsen Årets Shooting Star ingick 20 000 SEK i kreativa timmar hos den kreativa byrån Bacill. En vinst som Elise säger har hjälpt företaget framåt i sin utveckling.

— Ja, vi har fått hjälp av Bacill med mycket inom grafisk design och finslipning av vår företagsprofil, vilket vi är superglada för.

Elise är tydlig med vad hon vill ge för råd till andra som funderar på att vara med och tävla i The Brewhouse Award.

— Ta chansen! Det är en fantastisk upplevelse med många intressanta människor att nätverka med, roligt upplägg med de olika tävlingskategorierna samt att det avslutas med en underbart trevlig galakväll, säger Elise Lindow.

 

Tävla i årets upplaga av The Brewhouse Award fram till 30 september

https://brewhouse.se/the-brewhouse-award

Läs hela inlägget

The Brewhouse Award bidrog till att stärka vårt självförtroende


THE BREWHOUSE AWARD

Förra året vann HeroSight The Brewhouse Award med sin AR-lösning som möjliggör simuleringsträning av nödsituationer för bland annat polis, brandmän och ambulanspersonal. Ta del av HesoSights grundare och VD, Daniel Kindstrands tankar om The Brewhouse Award och vad som har hänt sedan vinsten.  

– Till en början var vi lite tveksamma till att tävla då vi kände att vi var i ett ganska tidigt stadie. Tävlingen var tydlig med kravet om ett hållbarhetstänk och en del av våra rådgivare tyckte inte alls att vi hade en hållbarhetsprägel. Samtidigt tyckte andra att det var självklart att vi hade en hållbarhetskoppling, säger Daniel Kindstrand. 

– Det var väldigt roligt att det gick väl. The Brewhouse Award bidrog till att stärka vårt självförtroende när det kommer till hållbarhet, och självförtroende är så viktigt när det gäller att fortsätta på den inslagna vägen. 

Mycket har hänt sedan vinsten i The Brewhouse Award 2019. HeroSight har varit både i London och Paris och påbörjat sin internationalisering. Detta samtidigt som intressenter från andra länder har börjat få upp ögonen för deras arbete. 

– Ja, vi blev kontaktade av U.S. Air Force och Pentagon i början av sommaren, så i juli fick vi göra en specialdemo för det amerikanska försvaret. Den dialogen är fortfarande pågående så vi får se framöver vad det landar i. 

För Daniel betyder entreprenörskap kreativitet, innovationsdrivet skapande och att följa en vision. Han delar gärna med sig av sina tankar om varför det är så viktigt med tävlingar som The Brewhouse Award. 

– Tävlingar är jätteviktiga, både för en själv som entreprenör och för teamet. Man behöver positiv feedback och springer tre gånger snabbare efter en sån här sak. I början av utvecklingen känns det ofta som 100-meterssprintar fast det i slutänden är ett maraton som vi ska ta oss igenom. Jag och hela HeroSight-teamet behöver de här positiva milstolparna längs vägen för att orka springa de resterande 42 095 metrarna.

Se filmen om HeoSights arbete på https://www.youtube.com/watch?v=e2ouQoq8Q9I&feature=youtu.be

 

Tävla i årets upplaga av The Brewhouse Award på

https://brewhouse.se/the-brewhouse-award

 

 

Läs hela inlägget

Ny uteplats på Brewhouse


Nu har Brewhouse äntligen fått en ny vacker träterrass – utformad i tre nivåer med kvällsbelysning, blomlådor i industridesign samt handsmidda räcken med infälld belysning.

Här finns rum för både matservering, evenemang och nya möten mellan människor. Här kommer både entreprenörerna i Brewhouse Incubator, kreatörerna i Brewhouse många musikstudios samt kulturföretagen med kontor i byggnaden träffas och hitta nya samarbeten för framtiden.

Bäst av allt är att Higab har samarbetat med Creative Point på Brewhouse för att låta deras expertis leda väg i att göra den nya terrassen till en tillgänglig och inkluderande miljö.

Välkomna!
Brewhouse

Läs hela inlägget

The Brewhouse Award 2020


PRESSMEDDELANDE

Vid midnatt, natten till 14 augusti öppnar tävlingsperioden för årets upplaga av The Brewhouse Award; kulturfabriken Brewhouse egen idé och innovationstävling inom de Kulturella och Kreativa Näringarna*.

Jonathan Larsson som är koordinator för The Brewhouse Award säger att han tror att tävlingen under rådande omständigheter kan komma att bli viktigare än någonsin.

– Många inom de konstnärliga och kreativa yrkena, som tävlingen vänder sig till, har förlorat både uppdrag och anställningar. Jag tror att tävlingen kan bli någonting positivt för många att samlas kring. Man inspireras att ta tag i den där idén som man har gått och burit på och tar chansen att få den bedömd av The Brewhouse Awards jury som består av 32 personer med spetskompetens inom alla 15 branscher inom de Kulturella och Kreativa Näringarna, säger Jonathan Larsson.

Årets Nyhet

Årets nyhet är tävlingskategorin GBG FORM 2021 som vänder sig till kreatör, designers, formgivare, slöjdare och konsthantverkare som har en idé om en jubileumsprodukt till Göteborgs 400-årsjubileum 2021.

– GBG FORM 2021 är ett samarbete mellan Brewhouse och Göteborg & Co där vi tillsammans vill lyfta fram stadens verksamma kreatörer, designers, formgivare, slöjdare och konsthantverkare, samtidigt som tävlingen tar fram en unik produkt med konstnärlig höjd som stärker Göteborg som form- och designstad, säger Jonathan Larsson.

– Det känns väldigt inspirerande att vi kan fortsätta samarbetet med Göteborg & Co från förra året då vi tog fram en jubileumslåt till hela Göteborgs 400-årsfirande.

 

TIPS: Missa inte livesändningen om tävlingskategorin GBG Form 2021. // Fredag 14 augusti klockan 10.00 // Instagram @goteborg2021

 

TÄVLINGSPERIOD

Tävla 14 augusti till 31 september på https://brewhouse.se/the-brewhouse-award/

 

TÄVLINGSKATEGORIER

GBG FORM 2021 – Det här är kategorin för dig som är kreatör, designer, formgivare, slöjdare eller konsthantverkare och har en idé om en jubileumsprodukt till Göteborgs 400-årsjubileum.

OPEN INNOVATION – Det här är en öppen och bred kategori för dig som har en affärsidé eller innovation inom de Kulturella och Kreativa Näringarna.

 

*De Kulturella och Kreativa Näringarna
• Arkitektur • Design • Film • Foto • Konst • Kulturarv• Litteratur
• Media och marknadskommunikation • Mode • Musik • Måltid • Scenkonst
• Slöjd och konsthantverk • Spelutveckling • Upplevelsebaserat lärande

Läs hela inlägget

Vi vill leva, vi vill dö i Göteborg


THE BREWHOUSE AWARD

Den 31 januari vann Katarina Hemlin kategorin Music Innovation i The Brewhouse Award vilket innebär att hennes låt ”Vi vill leva, vi vill dö i Göteborg” har blivit jubileumslåt för hela Göteborgs 400-årsfirande 2021.

Trots att snart 5 månader har gått sedan vinsten och att hon nu är aktuell med både en dokumentär och release av jubileumslåten, så medger Katarina att hon ännu inte förstått vidden av segern.

– Det är fortfarande så att man kommer på sig själv med att tycka att allt som händer är väldigt konstigt. Jag har fått spela in i en riktig studio och har spelat in en dokumentärfilm. Sen har jag också fått spela live på Nefertiti som förband till Mats Westling vilket var väldigt kul, säger Katarina.

Två releaser

I går släpptes dokumentären om Katarina Hemlin på Youtube och Idag 12 juni är det release för den nyinspelade versionen av jubileumslåten, något som Katarina verkligen ser fram emot.

– Det ska bli jättekul. Jag vet att det har ändrats lite i den så jag har inte hunnit höra slutversionen än. Men det kommer säkert att bli jättefint, det tror jag. När jag skrev och spelade in låten hade jag precis börjat jobba i Garageband så jag hade inte hittat reverbet än. Den versionen jag gjorde är väldigt rå om man jämför med den nya versionen. Den är definitivt allsångsmässig. Det tycker jag om.

Aldrig ångrat sig

Så här i backspegeln kan Katarina konstatera att hon aldrig har ångrat att hon skickade in låten till The Brewhouse Award, även om hon egentligen inte trodde på seger.

– Jag hittade ett anteckningsblock med lite nedskrivna idéer från när jag skrev låten. Så upptäckte jag att jag hade skrivit nästan som dagbok under den perioden. Det verkar som att jag var rätt arg på mig själv för att jag la ner en massa tid på det här när jag ändå inte trodde att jag skulle vinna, säger Katarina.

– Men jag ångrar inte att jag ställde upp. Även om jag inte trodde att jag skulle vinna så ville jag verkligen skicka in något. Det kändes viktigt att vara med.

 

Dokumentär – Lär känna låtskrivaren Katarina Hemlin: https://www.youtube.com/watch?v=Wz7H-xXcXcM

Jubileumslåten ”Vi vill leva, vi vill dö i Göteborg”: https://open.spotify.com/track/0jaQpJLU7XbnHhhY5Kl7Bu?si=2KZSNPtpSBmKBpifywdj0w

 

Jubileumslåten är ett samarbete mellan Brewhouse och Göteborg & Co/Göteborg 400 år 2021.

Läs hela inlägget

Lina Melander till Brewhouse Incubator


 

BREWHOUSE INCUBATOR

Med en röst som vittnar om kärleken till hembygden Sollefteå och det norrländska vemodets blå toner har Lina Melander tagit plats i Brewhouse Incubator.

Efter det varma mottagandet av singeln ”Ingenting är längre som förut” är det dags att släppa nästa singel som fortsätter den inslagna vägen och tar lyssnaren till ett gränsland mellan melankolisk pop och americana.

– Nya singeln heter Marken och är en låt om hemlängtan, men även om att hitta tillbaka till sig själv. Jag gillar den dubbelheten, säger Lina Melander

Genomgående tema

Vemod är ett genomgående tema på låtarna som är gjorda i samarbete med vännerna och låtskrivarna Tony Naima & Patrik Grundström. I låtarna får man lära känna Sollefteå både som uppväxtort och som den plats på jorden där hon känner att hon kommer hem och kan vila.

– Jag känner alltid stöd där de gånger jag reser hem från Göteborg där jag bor idag. Min musik är ju mer etablerad i Västernorrland så jag har mycket spelningar där, men nu ser jag verkligen fram emot att spela mycket mer i Göteborg framöver.

Om Brewhouse Incubator

Lina berättar vidare att hon är både positiv och förväntansfull inför möjligheten att utveckla sitt företagande i Brewhouse Incubator.

– Det som känns så bra är att man kan delta på sina egna villkor och planera sin egen tid utifrån hur det övriga livet ter sig. Sen kommer jag ändå att vara på plats på Brewhouse så mycket jag kan och så mycket den nuvarande situationen tillåter för att samverka med andra.

Foto & Film Anna Andersson

 

LYSSNA PÅ ”INGENTING ÄR LÄNGRE SOM FÖRUT”

LYSSNA PÅ ”MARKEN”

LÄS MER OM BREWHOUSE INCUBATOR

Läs hela inlägget

Brewhouse Kulturfabrik lanserar digital företagsinkubator


BREWHOUSE PRESSMEDDELANDE

Brewhouse Kulturfabrik i Göteborg driver en inkubator som ger stöd till entreprenörer inom kulturella och kreativa näringar som vill starta och utveckla hållbara företag.

Nu lanserar Brewhouse en digital inkubator för att ge entreprenörerna en större valfrihet att själva påverka när, var och hur man jobbar med sin affärsidé.

– Vi har sett att det ibland kan vara svårt för entreprenörer inom kulturella och kreativa näringar att kombinera konstnärskap och företagande med det övriga som händer i livet, säger Pia Dybeck som är tillförordnad verksamhetschef på Brewhouse.

Den nya digitala inkubatorn gör att entreprenörerna själva disponerar sin inkubatorprocess och avgör om man deltar i de fysiska träffarna eller om man väljer att utveckla sin affärsidé och sitt företag helt i den digitala miljön med hjälp av plattformens onlinestöd med e-learning och inbyggda rådgivningsfunktioner.

Läs mer om Brewhouse Incubator

Läs hela inlägget

Brewhouse Sessions


BREWHOUSE SESSIONS

Brewhouse älskar live och känslan av närvaro.

När vi inte kan samlas i samma utsträckning som tidigare bygger Brewhouse nytt och samverkar med kreatörer, konstnärer, musiker och artister i huset för att skapa digitala möjligheter att nå ut till fans och följare.

Se premiären av Brewhouse Sessions live imorgon klockan 18.00 på www.qtech.nu.

LINEUP
Gunnar Söderberg: Arbetsglädje på distans – Föreläsning
Creative Point – Livemusik
Nadja Itäsaari – Livemusik
Cirkus Unik – Performance

Konferencier: Jenny Jernberg Ralphsson från Speakingflow.

Med Värme
Brewhouse

Läs hela inlägget

Information med anledning av Coronaviruset COVID 19


CORONAVIRUS COVID-19

Brewhouse följer noggrant händelseutvecklingen av coronaviruset covid-19 och agerar enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Vi får många frågor om hur spridningen av coronaviruset påverkar evenemangen i Brewhouse Arena. Brewhouse är sällan själv arrangör till evenemangen i Brewhouse Arena vilket gör att olika arrangörer kan ha olika policy för ombokning och återköp av redan köpta biljetter. Så fort vi har mer information om ett specifikt event lägger vi ut informationen i evenemangets kalenderpost.

Vi uppmanar alla som planerar att besöka Brewhouse att hjälpas åt och följa de allmänna råd kring handhygien och smittspridning som finns.

Vi hoppas på allas förståelse i detta läge som är nytt för oss alla.

 

Med Värme!

Brewhouse

BREWHOUSE KALENDER

Läs hela inlägget

Webbyrå mkmedia
Till toppen