Blogg


Arkiv

Kategorier

Välkommen Ung Handlingskraft som partner till The Brewhouse Award!


För andra året i rad bidrar den ideella föreningen Ung Handlingskraft med ett fantastiskt pris. Vinsten ger hen möjlighet att komma vidare med sin idé under sommaren 2018. Vinnaren skall vara under 25 år och får dels pengar cash dels affärsstöd och coachning och mycket annat.  Vi mötte verksamhetsledaren Julia Hult och ställde ett par snabba frågor.

Vem är du och vem eller vilka representerar du?
Julia Hult heter jag och driver Ung Handlingskraft som genomför utbildningar och uppdrag så att ungas drivkrafter utvecklas och används i samhället. Vi har valt att satsa på ung drivkraft då vi helt enkelt är övertygade om att unga har både vilja, möjlighet och engagemang att förbättra världen. Vi är en icke vinstdrivande organisation som arbetar framförallt inom områdena Ungt Förebildskap och Ungt Socialt Entreprenörskap och vi väljer att lägga de överskott vi får på att ge ännu fler unga en chans att utvecklas och förändra samhället, om än ett litet steg i taget.

Varför engagerar ni er i The Brewhouse Award?
Att engagera sig i the Brewhouse Award är klockrent för oss. Tävlingen har ju till och med egna kategorier i TVÅ av de områden som vi brinner för, nämligen ”Av och med Unga” och ”Socialt Entreprenörskap”. Att då kombinera dessa kategorier och ge ut ett specialpris för unga inom socialt entreprenörskap blev ganska så självklart för oss. Vi var med även förra året, och då gjorde juryn ett strålande arbete och gav oss en fantastisk pristagare, nämligen Annie Simlund och hennes idé ”Hand till hand” som utvecklades tillsammans med oss under sommaren.

Vad innebär vinsten från er?
Vinsten från oss är ett stipendium till ett värde av 25.000kr. Först får deltagaren 15.000 kr i rena cash för att kunna utveckla och genomföra den idé de tävlade med. Dessutom får vinnaren under sommaren coachning, kontorsplats, affärsutvecklingshjälp, nätverk och framförallt en fantastisk förebildscommunity av andra unga som vill förbättra världen och
som stöttar och hjälper till så mycket de kan.

Vad hoppas ni få ut av vårt samarbete?
– Förra året fick vi ut mer än vad vi hoppades på ifrån samarbetet med Brewhouse och The Brewhouse Award. Då vi står för att utveckla och utbilda unga och att dessutom ge dem möjligheter till att kunna genomföra sina egna idéer som på olika sätt förbättrar samhället var tävlingen så klockren för oss. Tävlingen hjälper oss att hitta dessa drivna, grymma unga med egna idéer och en vilja att göra något av dem. Vi är själva ett gäng galna entreprenörer med en stor passion för att göra en skillnad i samhället och The Brewhouse Award känns som en partner med liknande värderingar och tankar som Ung Handlingskraft, avslutar Julia,

Tack Julia, vi ses den 19 januari då det är stor galafinal hos oss.

Läs hela inlägget

Pitcha dig till vinnare


The Brewhouse Award trappas upp till final. Tisdagen den 9 januari ska alla finalister pitcha sina idéer inför juryn, som sedan fattar beslut om vilka som tar hem prispengarna i vår årliga idé- och innovationstävling. Med hjälp av pengarna ska idéerna bli verklighet. Vinnarna presenteras under The Brewhouse Awards galakväll fredagen den 19 januari.

För att hjälpa finalisterna på traven, samarbetar Brewhouse med Snacka Snyggt Retorikbyrå. I tre delar, som publicerats i Brewhouse sociala medier under november och december, tipsar Pontus Christoffersen om hur du kan få en publik att fatta intresse för just din idé.

Så, är du finalist? Ta chansen att vässa din presentation till max. Här nedan samlar vi filmerna. Snart hettar det till. Stort lycka till!

Del 1:

Pitchskolan del 1

Brewhouse presenterar: PitchskolanPitchen är en viktig del i entreprenörskapet och många upplever det lite svårt. Vi har tagit hjälp av en retorikexpert på Snacka Snyggt Retorikbyrå. I tre delar ger Pontus Christoffersen tips på hur du kan få en publik att fatta intresse för just din idé.Ta chansen att vässa din presentation inför The Brewhouse Awards stora pitchdag den 9 januari 2018. Snart hettar det till.

Publicerat av Brewhouse den 24 november 2017

 

Del 2:

Pitchskolan del 2

Pitchskolan – del 2Pitchen är en viktig del i entreprenörskapet och många upplever det lite svårt. I tre delar ger Pontus Christoffersen från Snacka Snyggt Retorikbyrå tips på hur du kan få en publik att fatta intresse för just din idé.Ta chansen att vässa din presentation inför The Brewhouse Awards stora pitchdag den 9 januari 2018. Snart hettar det till.

Publicerat av Brewhouse den 1 december 2017

 

Del 3:

Pitchskolan del 3

Pitchskolan – del 3Pitchen är en viktig del i entreprenörskapet som ibland upplevs lite svårt. I tre delar ger Pontus Christoffersen från Snacka Snyggt Retorikbyrå tips på hur du kan få en publik att fatta intresse för just din idé.Ta chansen att vässa din presentation inför nästa veckas pitch till Brewhouse Inkubator och The Brewhouse Awards stora finaldag den 9 januari 2018. Snart hettar det till.(psst, se del 1 och 2 på Brewhouse Facebooksida)

Publicerat av Brewhouse den 8 december 2017

 

Läs hela inlägget

Vagnelind tar sin “kreativa playknapp” till The Brewhouse Awards finalgala


Vagnelind är konstnären som har gjort sig ett namn genom att måla live och upp och ner. I bagaget har hon både galor och porträtt av kändisar. Men synen på den egna konsten är mindre spexig och mer komplex.

Det är en sprudlande person som ropar ”kom in” genom dörrspringan på Majorsgatan i Göteborg. Det är här konstnären Vagnelind spenderar sina i bland alldeles för långa arbetsdagar. Familjen, som bor ett par kvarter bort, får ringa hem henne de gånger hon fastnar bland färg och penslar. Vagnelinds liv har alltid varit konstnärligt, men handlar inte bara om konst.
– Det hade lika gärna kunnat bli teater eller fotografi, men jag valde konsten som uttryckssätt. Utgångspunkten ser jag som samma; friheten att uttrycka sig, säger hon.

Yoga är en betydande del i Vagnelinds liv, som har en plats även i studion. I taket sitter krokar som nyfikna besökare brukar undra över. De är till för mer komplexa positioner.

Direkt innanför galleriets glasbeklädda vägg som vätter ut mot gatan hänger tavlor som knör och samsas från golv till tak. För Vagnelind är skaparprocessen en betydande del av det slutgiltiga konstverket. Därför är den här platsen en viktig del i konstnärsskapet. Det är inte sällan som kunder i galleriet blir inbjudna till den angränsande studion för att ta del av den kreativa process som pågår.
– En stor del av mitt tänk är att folk ska få inblick i den kreativa processen, det ska vara äkta, säger hon.

Vagnelind släpper in färg i livet genom konsten, men resten av tingen i vardagen är svartvita. I familjens smakfullt inredda lägenhet mixas tidens tand med moderna inslag och stilsäkra designklassiker. Allting är i gråskala, förutom barnens rum – där får barnen gå loss som de vill.
– Just när man jobbar med färg hela tiden är det skönt att ha det avskalat hemma, säger hon.

Det finns en medvetenhet i hur kommersiellt Vagnelinds varumärke får kännas. Viljan att undvika det kommersiella kommer från konstnärens bakgrund som kläddesigner. Då handlade det om stora produktioner. Nu, när Vagnelind styr själv, vill hon bort från det tänket. Men erfarenheten är något hon värderar.
– Att tänka kollektioner och business har hjälpt mig mycket, men det har också gett mig insikter i vad jag vill med mitt konstnärskap, säger hon.

Karriären tog ett rejält språng 2013 när Vagnelind ställde ut i Malmö i samband med Eurovision Song Contest. I dag känner konstnären att hon står vid ett vägskäl. Varumärket har börjat växa upp och med det har konstnärskapets personlighet börjat träda fram.
– Jag är fortfarande trevande. Jag letar fortfarande efter vad som är mitt och vad som är jag, men jag är på god väg och jag kommer att vara smalare i det jag gör om två år.

2015 började Vagnelind livemåla tavlor på olika event. Första gången var i Berlin, där hon målade tre tavlor upp och ner inför 250 personer. Efter det har hon tagit samma koncept till både Brewhouse, Kulturkalaset och olika galor, fast inte alltid upp och ner.
I januari är det dags igen, på The Brewhouse Awards prisgala. Kanske blir det sista chansen att få uppleva Vagnelinds livekonst.
– Det har varit en rolig resa, men jag har alltid känt att livemålandet kan skada mitt varumärke eftersom det handlar om så förenklade bilder. De som ser mig måla live kan tro att det är vad jag är som konstnär.

Familjen har lagt mycket energi på att få lägenheten som de vill ha den. Ett av favoritljuden hemma är knarret i köksluckorna.

Engagemanget för andra konstnärer och nyfikenheten för andra kreativa former än den egna gör att Linda Vagnelind också sitter i juryn för The Brewhouse Award. Tillsammans med ett fyrtiotal andra experter inom kreativa områden hjälper hon nya kreatörer att få chansen att förverkliga sina idéer och hitta sin grej.
Genom mångfalden av uttryck som ryms inom galleriets väggar framställs en mångsidig kreativitet. Tusch, kol och snabbhet är ett sätt att arbeta, medan färg, historia och tid är ett annat. Det ger olika uttryck med samma skapare som avsändare. Vagnelind jobbar gärna med flera verk samtidigt för att kunna använda sig av energin som variationen ger.
– Det är kul att jobba med en målning i taget också, men man väcker någonting speciellt när man arbetar med flera historier på samma gång.

Att väcka någonting är också något som hon omnämner som sin kreativa ”playknapp”. Förr var resande och det hon kallar för ”bildknarkande” en stor inspirationskälla, medan hon i dag i stället behöver fokusera på att filtrera alla intryck som snurrar i huvudet. Vagnelind är på ständig jakt efter det som är renodlat och eget.
– Jag tror mer att det är jobbiga saker än bra saker som påverkar en. Efter att min mamma gick bort för några år sedan bestämde jag mig för att använda kraften som kom ur sorgen. Man får fasiken lära sig att använda den, för den kommer inte gratis, säger hon.

En annan kraft är kämparglöden, som Vagnelind anser behövs i en bransch där män tillåts ta en annan plats än kvinnor.
– Ett exempel är att jag i början ofta fick frågor kring rollen som mamma. Jag är inte mamma på jobbet och vill hellre prata om min passion i att måla. Jag tror man måste vara extra tydlig som tjej i vad man står för och vem man är. Den utmaningen gör att jag känner mig stark och peppad. Jag tänker som Håkan Hellström, jag ska fan visa dem, säger hon.


The Brewhouse Award och auktionen

Brewhouse samarbetar med Jontefonden i årets finalgala av The Brewhouse Award. Nytt för i år är att Vagnelinds målning, som målas live under galakvällen den 19 januari, auktioneras ut till högstbjudande för att sedan hänga i Ronald McDonald Hus i Göteborg. Pengarna går oavkortat till Jontefonden och deras arbete med utsatta familjer. Under en ceremoni kommer målning att hängas upp i Ronald McDonalds hus under våren där donatorn självfallet bjuds in. En plakett med donatorns namn kommer att sitta vid målningen.

Vill du buda?
Förhandsbud läggs på gala@brewhouse.se fr.om. 20 december t.o.m 19 januari kl. 19:00. Utgångsbudet är 10 000 kronor. Vänligen skriv fullständiga kontaktuppgifter samt budsumma. Följ budgivningen på www.brewhouse.se.
För telefonbudgivning under auktionen vänligen meddela gala@brewhouse.se senast kl. 18:30 den 19 januari. Du kan givetvis också buda på plats under själva galan. Auktionen startar ca. kl. 21:00. Auktionsvinnaren / donatorn kommer att tillkännages offentligt, om inte annat önskas.

Läs hela inlägget

Brewhouse i unikt samarbete med Ronald McDonald Hus


Trygghet i en kaotisk tillvaro. Det erbjuder Ronald McDonald Hus familjer som drabbats av sjukdom. I årets The Brewhouse Award doneras konstnären Vagnelinds målning, som livemålas under galafinalen den 19 januari, till huset i Göteborg.
– Konsten skapar en känsla av att vara hemma, säger Bodil Frölén, verksamhetschef på Ronald McDonald Hus Göteborg.

När vardagen är långt bort tar vi hemmet lite närmare” är essensen i Ronald McDonald Barnfonds vision. Stiftelsen verkar för att göra livet lättare för svårt sjuka barn och deras familjer. I samband med behandlingar på landets sjukhus, erbjuder Ronald McDonald Hus en hemlik miljö. Där kan familjen bo tillsammans under tiden som barnet behandlas på närliggande sjukhus.
– Det handlar mycket om mötena, säger Bodil Frölén. De får bearbeta vad de går igenom tillsammans med andra.

Ronald McDonald Hus Göteborg. Här bor det årligen uppemot 700 familjer under både korta och långa behandlingsperioder.

Ronald McDonald Hus Göteborg ligger intill Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus. Sedan en omfattande utbyggnad har de nu plats för 41 familjer åt gången. Familjerna möts över diagnosgränserna. I vissa fall handlar det om hjärtsjukdomar och cancer, i andra fall om akuta olycksfall.
– Senast imorse pratade jag med en mamma, som berättade om betydelsen av att träffa andra. Många säger att de hittar vänner för livet här, säger Bodil Frölén.

På årets galafinal av idé- och innovationstävlingen The Brewhouse Award samarbetar Brewhouse med Ronald McDonald Hus. Nytt för i år är att målningen, som målas live av konstnären Vagnelind under galakvällen den 19 januari, auktioneras ut till högstbjudande för att sedan doneras till Ronald McDonald Hus. Där ska den sprida glädje i familjernas annars påfrestande tillvaro. Pengarna går oavkortat till Jontefonden, som också verkar för att sätta guldkant på sjukdomdrabbade familjers vardag.

Målningen kommer att sättas upp under en ceremoni, dit auktionsvinnaren bjuds in. En plakett med donatorns namn kommer att visas vid konstverket.
Varför ska man buda, tycker du?
– All välgörenhet som underlättar och gör gott för familjer som har det svårt, gör ju väldigt gott i hjärtat. Det värmer. Många fler kommer att ha glädje av målningen än om du skulle behålla den själv, säger Bodil Frölén.
Vilken betydelse har färg och form i en svår tid?
– Vi har en del konst i huset. Den skapar en känsla av att vara hemma. Kreativitet kan hjälpa.

Ronald McDonald Hus
Bakgrund: Fred Hill, vars femåriga dotter Kim drabbats av cancer, ville skapa möjligheter för familjer att få vara nära sina svårt sjuka barn i en hemlik miljö nära sjukhuset. Visionen blev verklighet år 1974, då det första huset stod klart. Stiftelsen har funnits i Sverige sedan 1990. I dag finns Ronald McDonald Hus på fem platser runtom i Sverige; Göteborg, Huddinge, Lund, Linköping och Uppsala.
Aktuellt: I årets The Brewhouse Award kommer målningen, som livemålas av konstnären Vagnelind under galakvällen den 19 januari, auktioneras ut till högstbjudande för att sedan doneras till Ronald McDonald Hus. Pengarna går oavkortat till Jontefonden. Målningen kommer att sättas upp under en ceremoni där auktionsvinnaren bjuds in. En plakett med donatorns namn kommer att sitta vid konstverket.

Vill du buda?
Förhandsbud läggs på gala@brewhouse.se fr.om. 20 december t.o.m 19 januari kl. 19:00. Utgångsbudet är 10 000 kronor. Vänligen skriv fullständiga kontaktuppgifter samt budsumma. Följ budgivningen på www.brewhouse.se.
För telefonbudgivning under auktionen vänligen meddela gala@brewhouse.se senast kl. 18:30 den 19 januari. Du kan givetvis också buda på plats under själva galan. Auktionen startar ca. kl. 21:00. Auktionsvinnaren/donatorn kommer att tillkännages offentligt, om inte annat önskas.

Läs hela inlägget

Brewhouse i unikt samarbete med Jontefonden


Jontefonden sätter guldkant på sjukdomsdrabbade familjers vardag. I årets finalgala i The Brewhouse Award den 19 januari 2018 doneras målningen, som livemålas av konstnären Vagnelind, till Ronald McDonald Hus. Pengarna går oavkortat till Jontefonden.
– Som auktionsbudare har du en fantastisk chans att göra nytta på riktigt, säger Jontes mamma Gunilla Ivarsson.

För två år sedan gick 15-årige Jonathan ”Jonte” Ivarsson bort i väntan på nya lungor. Under tiden grundade familjen Jontefonden, en stiftelse för barn och unga som väntar på eller har genomfört en transplantation. Målet är att skapa guldkant och glädje i vardagen för utsatta barn, syskon och föräldrar.
– Vi håller familjen under armarna, så att de vet att vi finns. Vi ser inga begränsningar på vad vi kan göra, eftersom ingen gjort det här tidigare. Det känns otroligt bra att få vara med att stötta och hjälpa. Det är så tufft, säger Jontes mamma Gunilla Ivarsson.
Hur orkar ni?
– Arbetet väcker såklart många minnen, men är också läkande. Det både ger och tar energi. Vi stod på donationslistan i tre år och vet hur tankarna går. Vi vill dela med oss av våra erfarenheter, även om alla berättelser är olika.

Från Jontefondsgalan i november 2017. “Vår slutambition i Jontefonden är att det inte ska finnas någon donationslista” säger Jontefondens Gunilla Ivarsson. Foto: Lisa Barryd/Lisa Forsell.

Jontefonden kan ge bidrag till resor, aktiviteter, festligheter och annat, som stärker familjers annars påfrestande tillvaro. Barnen får önska sig vad de vill så länge det är genomförbart och skapar glädje här och nu.
– Det handlar både om det lilla och stora. Vissa familjer har aldrig varit på semester, för att barnet kanske är fött sjukt. Ibland handlar det om fjällen och spahotell, ibland matkassar till de som har det dåligt ställt. Nyligen gav vi bort en hundvalp. Vi har ju också hund, så förstår precis glädjen en hund kan skänka, säger Gunilla.

På årets galafinal av idé- och innovationstävlingen The Brewhouse Award samarbetar Brewhouse med just Jontefonden. Nytt för i år är att målningen, som målas live av konstnären Vagnelind under galakvällen den 19 januari, auktioneras ut till högstbjudande för att sedan doneras till Ronald McDonald Hus. Pengarna går oavkortat till Jontefonden.
– Det är så fint. Det är en fantastisk chans att göra nytta på riktigt. Vi är extremt glada över att få vara med på det här, säger Gunilla och pratar vidare om vad donationspengarna kommer att gå till.
Nästa år är Jontefondens plan att starta en lägerverksamhet för de drabbade familjerna. Initiativet är ett sätt att öka kontaktytorna och blir ett forum där syskon och föräldrar får prata med varandra.
– Under helgen får familjerna hämta energi och samla kraft. Om vi hjälper föräldrarna hjälper vi indirekt barnen, säger Gunilla.

För Brewhouse var det en självklarhet att tillfråga Jontefonden om ett samarbete under årets galaauktion. Pappa Tommy Ivarsson är konsult sedan många år tillbaka på Brewhouse och har gissningsvis mött och inspirerat ett par hundra entreprenörer på Brewhouse, berättar verksamhetschef Anna Svendotter Dimle.
– Vi har följt familjens kamp på nära håll. Det är en ära för oss att stödja fondens arbete och att få vara delaktiga i att Vagnelinds unika målning får glädja så många barn, ungdomar och familjer i all framtid på Ronald McDonald Hus, säger hon.

För familjen Ivarsson var Ronald McDonald Hus, där målningen kommer att hänga, en trygghet under Jontes sjukdomsperiod. Barn får springa runt, komma bort från sjukhusmiljön och känna sig ”hemma”.
– Att få lägga sig i ett riktigt rum i en riktig säng skapar en viss energi. Målningen kommer sprida färg och glädje. Lindas konst är ju fantastisk. Huset kommer ha nytta av målningen för en lång tid framöver, säger Gunilla Ivarsson.


Jontefonden
Om:
En stiftelse för barn och ungdomar som väntar på eller har genomfört en transplantation. Målet är att skapa guldkant och glädje i utsatta familjers vardag.
Kuriosa: Jontefonden har två ”beskyddare”, en gudmor och en gudfar, som driver fondens hjärtefrågor. Gudmor är entreprenören och företagsledare Kristina Alsér och gudfar är Sveriges förste rymdfarare Christer Fuglesang.
Aktuellt: Brewhouse samarbetar med Jontefonden under årets galafinal av The Brewhouse Award. Vagnelinds målning, som målas live under galakvällen den 19 januari, auktioneras ut till högstbjudande för att sedan hänga i Ronald McDonald Hus Göteborg. Pengarna går oavkortat till Jontefonden och deras arbete.

Vill du buda?
Förhandsbud läggs på gala@brewhouse.se fr.om. 20 december t.o.m 19 januari kl. 19:00. Utgångsbudet är 10 000 kronor. Vänligen skriv fullständiga kontaktuppgifter samt budsumma. Följ budgivningen på www.brewhouse.se.
För telefonbudgivning under auktionen vänligen meddela gala@brewhouse.se senast kl. 18:30 den 19 januari. Du kan givetvis också buda på plats under själva galan. Auktionen startar ca. kl. 21:00. Auktionsvinnaren / donatorn kommer att tillkännages offentligt, om inte annat önskas.

Fotnot: Läs mer om Ronald McDonald Hus på Brewhouse blogg fredag den 22/12.

Läs hela inlägget

Mindora – En personlig crowdfundingsajt!


 

Jag sitter vid det stora spröjsade industrifönstret i restaurangen och dricker en kopp kaffe tillsammans med Fredrik Björhed, en av grundarna till företaget Mindora. Det är småmolnigt utanför och hösten har börjat omfamna oss på allvar. Vi talar om att starta företag med sin bästa kompis, fördelar och nackdelar. Hur olikheter berikar, att våga tänka om och att lyssna till sitt hjärta.

– Den största fördelen som vi har, med att ha känt varandra sedan ungdomsåren, är att vi har högt i tak, menar Fredrik. Vi vågar ifrågasätta varandras tankar och förslag men har samtidigt aldrig långt till berömmet. När vi har olika åsikter beror det ofta på att vi inte har lyckats förmedla och grunda tanken hos den andra. Det löser vi med hjälp av en penna och en whiteboard där vi visuellt strukturerar upp de olika alternativen. Inte sällan lämnar vi rummet med ett helt nytt alternativ som är bättre än de båda ursprungliga, berättar Fredrik.

Livet utanför företagandet skall rulla på som vanligt när man startar en helt ny verksamhet. Att ha balans däremellan är inte alltid lätt, och personliga händelser kan ibland försvåra både tempot och utvecklingen i företagandet.

– Det är sant, fortsätter Fredrik. Men jag har svårt att se att vi skulle vara där vi är idag om vi inte hade vår vänskap och djupt rotad förståelse för varandra. Vi accepterar att det skaver ibland. Under uppstarten delade vi många privata händelser. En av oss blev pappa, en förlorade en förälder sen har det varit både giftemål och en bilolycka längs vägen. Allt detta sammantaget har gjort att vi har kommit varandra närmare även i arbetet med Mindora. De yttre personliga händelserna har inte setts som en belastning. Tvärtom har vi fått än bättre förståelse för varandra. Och det i sig är ju något som ofta tas upp som en springande punkt när det gäller att svetsa samman ett team.

Fredrik berättar vidare hur han ser på Mindora utifrån samma filosofi och att de inte vill vara en anonym crowdfundingplattform i mängden.

– Crowdfunding handlar i grunden om människor som vill genomföra kreativa projekt. Och människors kreativitet ser olika ut. Någon kan behöva känna det där extra stödet i ryggen medan andra blir bättre när de får dra i alla trådarna själva. Kan vi på något sätt hjälpa till med våra personliga erfarenheter så är det bara positivt, fortsätter Fredrik.

– Vårt mål har hela tiden varit att skapa förutsättningar för projekt att nå finansiering på sin egna villkor. Vi startade Mindora för att vi först och främst ville skapa ett alternativ när det gäller att själv kunna nå finansiering. Det finns redan möjligheter för kreatörer och kulturarrangörer att söka offentliga medel men det passar inte alla att skriva ansökningshandlingar och uppföljningsrapporter.

Med Andreas bakgrund som webbutvecklare och Fredriks bakgrund som journalist och företagare är det lätt att tro att arbetsfördelningen är självklar och orubblig. Är det så eller vågar ni tänja på gränserna?

– Ja, det är klart att Andreas gör det han är bäst på och tvärt om. Samtidigt tycker vi att det är viktigt att man utmanar sig själv genom att ibland verka inom områden som man känner att man inte riktigt behärskar. Det get inte bara en ökad insikt i den andres arbete utan gör det också lättare att förstå och överblicka helheten i det man bygger upp och utvecklar. Inte minst i ett nystartat företag, menar Fredrik.

          

För mig är namnet Mindora mjukt, vackert och feminint. Var kommer namnet ifrån och vad har namnet för betydelse för er?

– Mindora är ett ord som har en mängd olika betydelser beroende på hur man sätter samman det och utifrån vilket språk man använder när man tolkar det. Det är är ett kvinnonamn men även ett namn på en ö på Filippinerna. ”Dora” är ett gammalt svenskt ord för fönster som ger Mindora betydelsen MITT FÖNSTER. ”Ora” är dessutom guld på esperanto vilket ger bra konnotationer när man för samman det med ”Mind”. Namnet skall spegla vårt varma och personliga tänk, att både erfarna och nya användare skall mötas och dela varandras erfarenheter på vår digitala plattform. En familjekänsla helt enkelt.

Nu är ni lanserade och har haft era första kampanjer. Vad drömmer ni om, har ni ett drömprojekt för Mindora?

– Ja visst har vi det, många, säger Fredrik och ler. Ett av drömprojekten är att se en oetablerad artist landa ett stort skivkontrakt. Att hen tack vara vår crowdfundingsajt lyckas att samla in eget startkapital som visar att det finns en stabil fanbase. Skivbolaget behöver i sin tur ta mindre risk och kan släppa ifrån sig en större del av kakan till artisten. Det skulle vara riktigt häftigt att vara med om..

Ni har gått från att vara ett inkubatorföretag till att nu vara ett etablerat företag på Brewhouse. Ni väljer att sitta kvar i vårt öppna kontorslandskap tillsammans med ett gäng kreatörer, innovatörer och startups. Vad ger det er att ha nära till kollegor att dela vardagen med?

– Det viktigaste för oss är möjligheten att interagera med andra entreprenörer. Vi är i ständig utveckling även utanför inkubatorn och befinner oss i liknande situationer som många andra, vi står inför samma utmaningar. Här får vi en kortare väg till beslut och ett sammanhang där Mindora kan utvecklas helt enkelt.

Vi reser oss upp och lämnar två tomma kaffekoppar kvar på bordet i restaurangen.

– Här får faktiskt drömmar en möjlighet att bli verkliga. För oss betyder Brewhouse kreativitet och utveckling och ni är omfamnande, fortsätter Fredrik ut mot foajén.

Innan vi skiljs åt avslutar jag med att säga hur viktigt det är att Mindora behåller sin varma och personliga identitet. Andreas och Fredrik berör på djupet. Med dessa ord i ryggen skyndar Fredrik sig upp för trappan till Inkubatorn och jag kilar in till Labbet där kollegorna väntar på dagens personalmöte.

Mindoras hemsida!

 

Läs hela inlägget

Från det blå skåpet.


 

På andra våningsplanet i det stora öppna kontorslandskapet på Brewhouse sitter Daniel Stighäll och jobbar framför datorn. Daniel är nyss hemkommen från Kristianstad och arbetet med premiären av föreställningen Från det blå skåpet, en bön i tiden.

Till vardags är Daniel doktorand vid Luleå Tekniska Universitet inom ämnet konstnärlig gestaltning. I sitt forskningsprojekt studerar han de kreativa processer man genomgår i produktionen av en nutida commedia dell’arte-opera, med inspiration från 1500-talets olika musikdramatiska genrer. Som ”laboratorium” ingår Stighälls ensemble Serikon (www.serikon.org).

Daniel arbetar parallellt med flera olika projekt och tillsammans med Cecilia Frode är Daniel konstnärligt ansvarig för föreställningen Från det blå skåpet. Cecilia har skapat text, manus och regi och är berättare och ackompanjeras av renässansmusik framförd av Ensemble Mare Balticum och Serikon där Daniel medverkar på trombon, dragtrumpet och vallhorn.

Föreställningen ger publiken ett möte både med det vackra och det fula, det bekväma och det obekväma.

Se föreställningen och boka biljett i Falkenberg den 29 november, Växjö den 30 november och Kalmar den 1 december. Föreställningen är en produktion från Musik i Syd, med Jesper Hamilton som producent och konstnärligt ansvarig.

Läs samtalet med skådespelerskan Cecilia Frode där tankar om föreställningen och livets olika skeenden virvlar förbi.

– Jag tror att många av oss är vilsna och rädda i dag, säger Cecilia Frode.

Cecilia Frode har setts i filmer, tv-serier och på scen – både i teater och enmansföreställningar som Ängelen och En stjärt på himlen. Nu är det dags för hennes nya föreställning, Från det blå skåpet, att turnera runt i södra Sverige.
– Från det blå skåpet är en bön i tiden och med det menar jag att det är en allvarlig tid vi lever i nu. Det är mycket som händer, stora händelser som vi liksom inte kan vända ryggen oavsett hur vi lever. Jag kände att jag ville göra en bön till oss människor, säger hon.
De stora händelser hon talar om är sådant som maktmissbruk, kärnvapensprängningar, naturkatastrofer och en snabb teknisk utveckling.
– Jag tror att det är många av oss som är rädda och vilsna. Den tid som vi lever i är ett koncentrat av starka upplevelser som jag tror många försöker hitta sätt att hantera och vara i.

Varifrån kommer namnet Från det blå skåpet?
– Det blå skåpet är ett finskåp. Många känner till uttrycket att man har skitit i det blå skåpet. Det kommer från färgen Berlinerblått, som blev populärt på möbler under 1800-talet och ansågs finare än occra och rött. Det är ett finskåp och den här föreställningen är från mitt blåa skåp, min själ och mitt hjärta. Det här är från mitt hjärta till er.

Hon förklarar att showen är en sådan bön som hon själv skulle vilja höra – och tröstas av.
– Vi lever i en väldigt pressad tid oavsett vad du arbetar med eller var du bor. Det är en maxad tid vi lever i så det är en bön om oss, till oss, och för att få dem i salongen att känna att de inte är ensamma om att vilja men inte orka, att vilja men inte veta hur, att vilja men vara för rädd. Du kan vara vd för ett stort företag och ändå känna den här vilsenheten. Oavsett position, ekonomisk trygghet eller inte ekonomisk trygghet. För alla är det väldigt påtagligt hur skört livet är. Jag vill tala om att vi alla sitter i samma båt, säger hon och fortsätter:
– I det kan det komma en huvudlös gudstro ju, men jag tror vi behöver medmänsklig kärlek, och en vilja att förstå varför en annan person inte gör som jag gör. Att alla är annorlunda och att det måste få vara så.

Hur skulle du beskriva föreställningen?
– Det är en vilsam föreställning som nog är väldigt utomjordisk, eterisk och sakral – men högst världslig.

Hon har själv skrivit föreställningen och kommer att framföra den ensam, ackompanjerad av renässansmusik framförd av Ensemble Mare Balticum och Serikon.
– Det blir en kontrast mellan mitt framförande av texten och hur texten är skriven, som är väldigt mycket i nuet, och med den här gamla musiken. Det var min ambition, att jag ville ha tidsspannet mellan min text och musiken och få publiken att känna att vi är så små liksom. Det hade inte blivit samma sak om vi haft musik som är skriven i dag.

Dina två tidigare föreställningar Ängelen och En stjärt på himlen har båda visats i SVT. Kommer den här också att göra det?
– Jag tar en sak i taget, men kanske. Det hade varit roligt.
Hon ger tre föreställningar i Skåne, och urpremiären är på Kulturkvarteret i Kristianstad den 27 september. Därefter kommer den till Ystads teater 29 september och till Palladium i Malmö den 30 september.
– Jag har spelat i de här städerna tidigare och det ska bli kul att komma tillbaka, säger Cecilia Frode.

Nästa år kan man se Cecilia Frode i en av rollerna i Fredrik Wikingssons och Filip Hammars filmatisering av Tårtgeneralen.

Intervju Cecilia Frode: Martin Lagerholm

Bild Cecilia Frode: Anna-Lena Ahlström

Läs hela inlägget

Superkraften gjorde Mirre till vinnare


Orden räddade Mirre Sennehed. I fjol prisades hon i The Brewhouse Award för sitt mod att berätta om superkraften adhd. I dag reser hon landet runt och föreläser för vinstpengarna. – Jag vill kunna vara förebilden jag själv saknade som liten, säger hon.

– Många frågar hur jag lyckas och hur jag orkar ha så många projekt igång. Jag svarar alltid ”det är tack vare min adhd”, säger Mirre Sennehed.
Hon poserar framför Poseidon med en minst lika kraftfull hållning. Vi är ett stenkast från Stadsbiblioteket, där 31-åringen snart ska föreläsa inför en rekordstor publik.

Vi promenerar ner för Göteborgs paradgata. Snart äter vi mozzarellamackor, dricker te och pratar om de hjärnspöken som förföljde henne under uppväxten.

”Om du har en företagsidé som du tror skulle funka med rätt förutsättningar, varför inte testa? Du förlorar ingenting på att vara med och tävla” säger Mirre Sennehed, vinnare i The Brewhouse Award 2016.

Mirre Sennehed har alltid varit driftig och kreativ. Utöver det, kantades tonåren av depressioner och känslan av att inte höra hemma. Tankarna på att hon inte skulle klara av saker var hämmande. När hon var 15 år fick hon diagnosen adhd.
– Jag trodde först att jag var dömd till att må dåligt. Jag kände mig misslyckad, udda, konstig och har alltid gått omkring med ett slags vemod.

Orden blev räddningen. 14 år gammal skrev Mirre Sennehed sin första bok. Det skulle vara början på en resa som tagit henne dit hon är i dag. Hantverket följde och motiverade henne, precis som lagsporter, måleri eller ridning skapade tillhörighet hos omgivningen.
– Jag hade aldrig suttit här om det inte vore för skrivandet, utan hade tagit livet av mig. När allt annat rasade fanns orden.

När hon hörde talas om innovationstävlingen The Brewhouse Award började vännerna peppa henne att söka. Tävlingen verkar för att fånga upp innovativa och kreativa idésprutor och talanger. Mirre hade länge spånat på vad hon ville göra.
– Jag ville berätta om hur det är att leva med diagnosen utifrån de positiva sakerna. Många har en uppfattning om att vi med adhd inte klarar av saker. Jag vill bryta den fördomen, säger hon.
Mirre Senneheds entusiasm smittar av sig. Mozzarellasmörgåsen framför kallnar. Orden är kraftfulla och energiska.

”En klar röst som vågar berätta och förklara. En röst till förändring av beteenden. En röst för att ge samhället en ny bild. Att vara annorlunda är en tillgång, rädslan hindret. Du är modig och dina röst och dina ord är livsviktiga”, löd juryns motivering under fjolårets prisgala.
– Ja, jag kan hålla med om att jag är modig, för att jag pratar öppet om psykisk ohälsa. Men det krävs att man kommer ur utanförskapet och mår bra för att kunna berätta om det. Det har tagit mig många år att bli mig själv och stå för det, säger Mirre.

Vad har vinsten betytt för dig?
– Jättemycket. Jag är tacksam att jag fick sparken i baken och tummen upp från några som inte känner mig. Det är ett större erkännande än att mamma klappar en på axeln, säger hon och fortsätter:
– Om du har en idé som du vill testa, varför inte bara göra det? Du förlorar ingenting på att vara med och tävla. Det är ingen idé att vara en nejsägare.

Vi halkar in på ämnet ”Jantelagen”. Den oskrivna lagen säger att vi inte får sticka ut eller tro att vi är bättre än någon annan, och begränsar i många fall människor att prata om sina idéer. Mirre minns besöket i Los Angeles, där hon för första gången kallades för ”blyg”.
– De undrade varför jag hela tiden ursäktade mig. Och då kom jag på mig själv. Jag sa ”ja, jag skriver böcker men jag är ju inte lika bra som Stephen King” eller ”ja, jag arrangerar klubbar och dj:ar i lilla Göteborg men jag är ju inte lika bra som Avicii”.
– I Sverige ska du vara tyst och lyssna. I USA förstorar du snarare upp allting och helt plötsligt har du uppfunnit en egen planet. Det måste ju finnas en balans. Var lagom, skrattar hon.

”Vinstpengarna har fått till resekostnader, marknadsföring och min webbsida. Sedan jag vann har uppmärksamheten kring projektet blivit större. Och jag har fortfarande pengar kvar” säger Mirre Sennehed.

Mirres adhd-projekt hade varit svårare att genomföra utan vinsten i The Brewhouse Award, tror hon. Enligt Mirre är det svårt att våga prioritera ett projekt och satsa, om du inte har de ekonomiska förutsättningarna. Med vinstpengarna har hon kunnat marknadsföra sig själv. I dag trillar föreläsningsförfrågningar in per automatik.

– Mitt tips är att följa magkänslan och forma din idé så att den känns bra för dig. Får du ett nej betyder det ingenting mer än att du kan forma om ditt bidrag och söka nästa gång. Men det finns en chans att juryn tycker en är fantastisk och den chansen borde du ta, säger Mirre.
– Om du inte provar förlorar du helt och hållet.

Fakta: Mirre Sennehed
Ålder: 31.
Uppväxt: Kisa, Linköping och Stockholm.
Bor: Göteborg med sambo, son och bonusbarn på 3, 5 och 7 år.
Om: Vann specialpriset från Business Region Göteborg på The Brewhouse Award år 2016. Hon belönades med 50 000 kronor för sitt tävlingsbidrag ”Min superkraft kallas ADHD”.

Fem snabba med Mirre…
Beskriv dig själv med tre ord. 
– Eldsjäl, pratglad och virrpanna.
Vad får dig att skratta?
– Sjuk humor. Jag tycker om när människor i filmer beter sig icke-normativt. Gillar folk som är lite udda.
Vad får dig att gråta?
– Jag är en känslomänniska och kan gråta ofta. Det behöver inte gå flera veckor, utan ibland måste det bara ut. Jag kan gråta åt Romeo och Julia men också när jag tittar på nyheterna. Jag har stor empatisk förmåga, som också har med adhd-diagnosen att göra.
Vilka är dina förebilder?
– Astrid Lindgren, för att hon skrev om sådant som inte var normativt. Titta bara på Pippi Långstrump, Emil i Lönneberga och Ronja Rövardotter. Jag har alltid identifierat mig med hennes karaktärer. En annan förebild är Marilyn Manson. Han är smart, pratar mycket politik och leker med könsnormer och det goda/onda. Hans namn är ju en blandning av Marilyn Monroe och Charles Manson.
Vad skulle boken om dig heta?
– Förut sa jag alltid Vildängel. Jag upplever mig själv som en god människa, men också vild och upprorisk. I dag tänker jag att boken skulle heta något mer slagkraftigt, som ”Min superkraft”.
Vem skulle spela huvudrollen i filmen om ditt liv?
– Cissi Wallin, som spelar punkartjejen i Tjenare Kungen.

Läs hela inlägget

Ny Musik intar Brewhouse Arena på Kulturnatta!


Foto Emil Ek

Kulturfabriken Brewhouse är en mötesplats där olika genrer inom kreativa branscher möts, näringslivet korsbefruktas med konstnärskap och nya talanger möter etablerade. En viktig del i detta arbete och uppdrag är att vara hemvisten för olika kreativa utbildningar.

Sedan drygt 6 år tillbaka är gymnasieutbildningen Ny Musik (Burgårdens Utbildningscentrum) en fast hyresgäst på Brewhouse.  Med flera professionella ensemblerum, inspelningsstudios och undervisningslokaler på våningsplan tre erbjuder skolan en unik plattform för sin utbildning. Dessutom får studenterna möjlighet att framträda på Brewhouse Arena och vara en del av Brewhouse konsertutbud under året och jobba med professionella ljud- och ljustekniker, eventpersonal med flera.

Ny Musik är en högskoleförberedande gymnasieutbildning med fokus på ensemblespel, låtskrivande och musikproduktion. Under tre år arbetar studenterna med en mängd olika musikprojekt, allt från 1960-talsmusik till 2010-talsmusik, allt från The Beatles till Lana del Rey. Här får studenterna utveckla sig som låtskrivare, musiker och artister.

Under Kulturnatta arrangerar Ny Musik konserter med skolans tre årskurser med härligt genrebrett innehåll. Ett bra tillfälle att komma till Brewhouse och kolla in, lyssna och ställa frågor för alla ungdomar som går i tankarna på att söka till en musikinriktning på gymnasiet.

Vi fick ett litet samtal med en av skolans lärare Johanna Thelin som ser stora möjligheter med att ha skolan i ett koncepthus där studenterna får möta branschen på ett naturligt sätt.

Foto Tobias Wiklund

– Jag heter alltså Johanna och jobbar som musiklärare och sångpedagog. Vid sidan av läraryrket jobbar jag även som sångerska, det är viktigt att ha en fot kvar i yrket för att inspirera studenterna och vara trovärdig.

Vilka fördelar ser du med att ha er undervisning här på Brewhouse?

– Ny Musik har fina välutrustade lokaler här på Brewhouse. Vi ser stora fördelar med att få bedriva vår musikundervisning i ett hus fullt av professionella musiker och event- och konsertverksamhet. Självklart är det inspirerande för våra studenter och även för oss lärare. Dessutom hittar vi nya samarbeten här i huset som ger mervärden till utbildningen. Vi glömmer inte när flera av studenterna fick sin livs chock då de mötte sin största idol, Håkan Hellström, i korridoren för ett par år sedan, ett minne som är svårslaget..

Och vad händer under Kulturnatta den 13 oktober?

– Då skall vi lyfta taket, mellan 18-21, bjuder våra talangfulla studenter i alla tre årskurser på en salig blandning med musik från The Beatles, Mumford and Sons, Pink, Shawn Mendes för att bara nämna några. Det blir en härlig kväll och vi hoppas på många många gäster, givetvis är det gratis för alla. Varmt Välkomna!

Kulturnatta den 13 oktober. Konsert i Brewhouse Arena kl. 18:00 – 21:00. Kom i tid, fri entré.

Foto Emil Ek

 

Läs hela inlägget

Välkommen BMW Bilia Group!


The Brewhouse Award presenterar Stolt vår partner BMW Bilia Group!!

Under tävlingsperioden september till oktober marknadsför vi TBA runt om i regionen i en miljövänlig snyggt stripad elbil BMW i3. För två helger sedan lanserade vi tävlingen i NK:s huvudentré i Göteborg. Under tre dagar fick vi möjligheten  att berätta om tävlingen, om Brewhouse verksamhet och dessutom ha med oss vår partner BMW och den läckra i3:an. En strålande inledning på årets tävlingsperiod.

Försäljningschef Jonas Carlsson Dahlman, är också stolt och nöjd att visa på hur innovation kan leda utvecklingen.

– BMW i3 är full av innovationer och nytänk inom bilindustrin. Bland annat används bamburör från Bangladesh i inredningen, återvunna plastflaskor i klädseln och hela karossen är byggd av lättviktskarbonfiber. Dessutom drivs hela produktionskedjan av vindkraft. Detta är några spännande innovationer som gör bilen till flerfaldig vinnare av miljöpriset “Green car of the year”.

Av denna anledning är vi Stolt partner till The Brewhouse Award – innovationstävlingen för framtiden!!

Tävla och läs om The Brewhouse Award på brewhouse.se.  Tävlingsperiod 1 september – 31 oktober. Pitchdag för finalister 9 januari 2018 och galafinal/prisutdelning 19 januari. The Brewhouse Award delfinansieras av Business Region Göteborg och Västra Götalandsregionen. 

Läs hela inlägget

Webbyrå mkmedia
Till toppen