Blogg


Arkiv

Kategorier

Ida välkomnar FN:s fokus på innovativa lösningar för hållbart mode


BREWHOUSE INCUBATOR

Visste du att det går åt ungefär 7 500 liter vatten för att tillverka ett par jeans? Det motsvarar den mängd vatten som en genomsnittlig personen dricker under sju år. Den här och andra häpnadsväckande fakta är resultatet av miljöforskning som visar att priset för att hålla sig moderiktig är mer än bara prislappen på klädesplagget.

UN Conference on Trade and Development (UNCTAD) betraktar modebranschen som den näst mest förorenande industrin i världen och uppger att det dumpas ungefär en halv miljon ton mikrofiber, vilket är jämförbart med 3 miljoner fat olja, i havet varje år.

Minska klimatpåverkan

Men det finns sätt att minska klimatpåverkan. Under FN:s miljöförsamling i Nairobi i år på temat ”innovativa lösningar för hållbar produktion och konsumtion” lanserade 10 olika FN-organisationer ”UN Alliance for Sustainable Fashion” med syfte att samordnade åtgärder inom modebranschen och på så sätt bidra till att nå hållbarhetsmålen.

Miljövänligt bläck

Brewhouse entreprenör Ida Näslund jobbar med att ta fram miljövänligt bläck, tillverkat av alger, som kan användas för textiltryck. Ida välkomnar FN:s satsning på att samordna olika kompetenser för att hitta lösningar på problemet.

— Det är nödvändigt att man samordnar både kompetenser och resurser för att hitta nya lösningar. Jag tror att man förr eller senare måste sätta upp tydliga krav gentemot modeindustrin om man ska kunna vända på det här. Man måste börja jobba mer klimatpositivt, säger Ida och berättar om algernas dubbla positiva inverkan på miljön.

— Algerna absorberar koldioxid och renar luften via sin tillväxt, så det blir en dubbel klimatpositiv effekt. Vi behöver mer samarbeten både om naturen och med naturen, säger Ida.

 

LÄNKAR

FN lanserar kampanj för att belysa kostnaden för att hålla sig moderiktig

The United Nations Alliance for Sustainable Fashion

Läs hela inlägget

Håkan Lewin för vidare arvet efter Gugge Hedrénius


BREWHOUSE BALLROOM

Den 28 april står Håkan Lewin som kapellmästare på Brewhouse Ballrooms scen med fullt band och återupplivar Gugge Hedrénius mytomspunna, bluesmättade jazzmusik; nästan på dagen tio år sedan Gugge gick bort och lämnade sitt musikaliska arv vidare i Håkans försorg.

– Gugge hade brottats med sjukdom en längre tid och jag minns så väl att vi satt efter en spelning när han sträckte sig efter mappen med sina arrangemang och sa ”Håkan nu får du ta hand om den här och föra den vidare”, säger Håkan Lewin som spelade med Gugge Hedrénius Big Blues Band, till och ifrån, med början på 70-talet och fram till hans bortgång 2009.

Nyanser av mörker

De kalla vindarna fick många att fälla upp kragen den aprilnatten. Tålmodigt och med stor förväntan inombords stod en liten pojke mellan sina båda föräldrar och kramade deras händer. Alla sinnen var spetsade i ett försök att upptäcka det förestående. Men även i sin starkaste ansträngning såg han bara olika nyanser av mörker.

Men så plötsligt. Det dova ljudet från en bastrumma letade sig fram till pojkens öron. Han tittade upp på sina föräldrar för att se om ljudet hade nått dem också. Sedan kom bleckblåset. Nu började pojken även kunna se små, små eldar som dansade fram långt därborta i takt med musiken. De var äntligen på väg. Efter vad som hade känts som en evighet av väntan, var de äntligen på väg.

Frapperad av musiken

– Jag blev frapperad av det här med musik väldigt tidigt och har fortfarande starka minnen från när jag stod och höll mamma och pappa i handen och väntade på att Avesta Jernverks musikkår och fackeltåget skulle gå från valborgsmässofirandet till folkparken som öppnade den sista april varje år, säger Håkan Lewin.

– Det var otroligt mycket kultur och framförallt musik i de där bruksorterna på den tiden. Avesta Jernverk sponsrade i princip all kultur på orten. Det var tack vare det som en massa dansorkestrar växte fram och spelade runt omkring på dansbanorna. Det var där jag också började musicera.

Gick upp i musiken

Håkan gick upp i musiken så pass mycket att hans föräldrar så sakteliga började ifrågasätta hans prioriteringar. Som arbetargrabb fanns det en önskan om att han skulle läsa och bli något annat, helst ingenjör.

– Jag fick ju alltid höra av farsan att jag skulle läsa så att jag skulle slippa gå som honom på Avesta Jernverk ett helt liv, och det gjorde jag faktiskt. Jag tog en ingenjörsexamen samtidigt som jag åkte runt och spelade jazzmusik på dansbanorna.

Efter ingenjörsexamen var det ändå musiken som avgjorde vart Håkan valde att bosätta sig. Han flyttade för att spela med Hudiksvalls Storband och senare vidare till Sandviken och Sandvik Big Band. Mitt i allt detta bytte han dessutom ingenjörsjobbet mot studier till musiklärare i Stockholm i slutet på 70-talet.

– Det var då jag började vikariera mycket för Christer Boustedt i Gugges band och det var också i den vevan som Gugge startade upp Gugges Ballroom på Bal Palais i Stockholm.

Tappade i popularitet

Inspirationen till jazz- och danskonceptet Ballroom som Gugge tog med sig hem från USA hämtade han från 30-talets New York. Det kan tyckas märkligt att han valde att göra detta i en tid då jazzmusiken började tappa i popularitet på dansbanorna till förmån för dansbanden. Men enligt Håkan Lewin var det inget som oroade Gugge.

– Han gav sig inte. Gugge Hedrénius var en riktig fighter för sin musik. Det visar sig inte minst i en klassisk episod där Gugge var engagerad att spela på en dansrestaurang i Stockholm. Krögaren vägrade betala bandet då han ansåg att de inte spelade dansmusik utan jazz. Det gick så långt att det blev domstol av det där och Gugge engagerade hela bandet för att spela för rätten, så att de skulle kunna bedöma om det gick att dansa till musiken eller inte. Gugge vann ju det där till slut.

Village Vanguard

Att vara en del av Gugge Hedrénius Big Blues Band öppnade upp möjligheter för Håkan. Han fick besöka många av de platser som han bara hade kunnat drömma om som ung grabb hemma i Avesta. Håkan berättar med vördnad och närvaro i rösten om alla de känslor som kom till honom första gången han skulle spela på den legendariska jazzklubben Village Vanguard i New York 1986.

– Alla stora namn har spelat där. Jag minns så väl när jag tog det första steget upp på scenen, det var stort. Det var en hel arsenal av känslor som kom över mig. Det där var någonting man hade drömt om att få göra ända sedan barnsben. Sedan första gången jag hörde Louis Armstrong spela ”Oh when the saints go marching in”, på den lilla radion hemma i köket i Avesta, så var jag fast i jazzen på något vis. Att då få gå upp på en av de största scenerna i jazzhistorien kändes oerhört stort.

Sedan dess har Håkan fortsatt att åka världen över på turnéer med sin altsaxofon som ständig följeslagare och han är lika aktiv nu som när han en gång började. I september i år åker han för sjunde gången till Ryssland för att spela sex dagar i rad på jazzfestivalen i Tjeljabinsk.

Brewhouse Ballroom

Om Brewhouse Ballroom uppnår samma atmosfär och magiska energi med Gugge Hedrénius musik, som Gugge själv uppbådade på Bal Palais och Strömsborg i Stockholm under 70- och 80-talet, återstår att se. Håkan Lewin är i alla fall övertygad om att den här hyllningen kommer att bli någonting alldeles extra.

– Bara att få ta sig an Gugges mapp med arrangemang igen känns verkligen speciellt. Det som gjorde Gugge unik var ju att han såg till individerna i orkestern och skrev arrangemangen utifrån varje enskild musiker. Ensemble- och solistpartier kompletterade och stöttade varandra och varje medlem i bandet tilläts sätta sin egen färg på arrangemanget.

Håkan Lewins musikaliska resa började med upplevelsen från Avesta Jernverks musikkår en valborgsmässoafton i barndomen. Via åtskilliga konsertscener världen över ställer han sig nu som kapellmästare på Brewhouse Ballrooms scen. Med sig har han en mapp med arrangemang från en av de allra största jazzlegendarerna i svenskt musikliv. En mapp som på nytt öppnas upp och visar Gugge Hedrénius storhet, nästan på dagen tio år sedan hans bortgång.

 

SÄKRA DIN BILJETT TILL BREWHOUSE BALLROOM 28 APRIL

Läs hela inlägget

Gugge Hedrénius Big Blues Band – Bal Palais, Stockholm 1983


 

BREWHOUSE BALLROOM

Vilken glädje!

Visst längtar man dit. Till stämningen som infann sig på Gugges Ballroom på Bal Palais i Stockholm 1983.

Lokalerna var fyllda till bristningsgränsen med passionerat dansande människor i alla åldrar. Här fanns både nybörjare och proffs som tillsammans med bandet uppbådade en helt magisk energi.

Det är den här atmosfären vi vill återskapa tillsammans med er. Njut av klippet och ta med er känslan till Brewhouse Ballroom söndagen 28 april. Vi vill se glädjen i era ögon när ni hör Gugges musik framföras av kapellmästare Håkan Lewin och Blues and Swing Crew.

Ha en underbar helg!

Brewhouse

 

BILJETTER: https://brewhouse.se/kalender/event/brewhouse-ballroom-2/

Läs hela inlägget

Bland stjärnor och raketer


Idag var vi många som såg stjärnor och raketer på Brewhouse förinkubator när Paulina Holmgren från sociala medier-byrån Delumo var på besök och delade med sig av sina erfarenheter.

Vad är det man ska tänka på om man vill att ens innehåll/content i sociala medier ska lyfta som en raket och nå de uppsatta målen?

— det är vanligt att man startar igång en massa sociala medier utan att egentligen veta varför, så vi pratade mycket om just det. Varför? Det viktigaste att tänka på är vad man har för mål och syfte med ens sociala kanaler och vem det är man vill nå, säger Paulina Holmgren.

 

DELUMOS HEMSIDA

Läs hela inlägget

Gugge Hedrénius musik återuppstår på Brewhouse Ballroom


BREWHOUSE BALLROOM

Den 28 april återuppstår Gugge Hedrénius mytomspunna, bluesmättade jazzmusik på Brewhouse Ballroom i Göteborg. Nästan på dagen 10 år sedan han gick bort. Ett musikarv samlat i en mapp med arrangemang som Gugge anförtrodde kvällens kapellmästare Håkan Lewin bara dagar innan sin död.

– Gugge hade brottats med sjukdom en längre tid och jag minns så väl att vi satt efter en spelning när han sträckte sig efter mappen och sa, ”Håkan nu får du ta hand om den här och föra den vidare”.

Musikalisk predikan

En del har beskrivit det som att det fanns något religiöst över Gugges förhållande till musiken och sina arrangemang. Publiken var församlingen som hängivet lyssnade till pastorns musikaliska predikan. Mitt emellan de hängivna anhängarna och Gugge, fanns ett handplockat och noga utvalt band som förkunnade ”gospeln”. En gospel som i det här fallet utgjordes av jazzmusik med mörk bluesbotten hämtad från de slitna golven på klubbarna i New York på 30-talet och framåt genom historien.

– Gugges jazz är väldigt bluesmättad och nere i myllan och hämtar kraft från både bluesen och swingen. Det krävs en oerhörd energi för att få den här musiken att resa sig, säger Håkan Lewin som spelade med Gugge Hedrénius Big Blues Band, till och från, med början på 70-talet och fram till hans död 2009.

– Inspirationen till musiken och arrangemangen hämtade Gugge från New York och från den ”svarta” musiken om man får säga så. Den känslan som vi fick när vi var och spelade i New York var att det var enkel inredning på klubbarna där det enda viktiga för de som kom dit var dansen och musiken. Det var en otrolig kraft och stämning och folk dansade tills fukten droppade från ventilationen.

Bal Palais och Strömsborg

Det var den känslan som Gugge tog med sig hem från USA och till de legendariska dansställena Bal Palais och Strömsborg i Stockholm. Där fanns det plats för alla oavsett om man ville sitta och beställa in mat, hänga i baren eller dansa till den fantastiska musiken som om det inte fanns någon morgondag.

Det är den känslan som Brewhouse nu återskapar genom Brewhouse Ballroom.

– Ja, men precis. Vi vill ge alla möjlighet att uppleva jazzkulturen från 30-talets New York med allt från musiken, dansen, barmenyn och ett härligt mingel. Sen känns det fantastiskt att få hedra och uppmärksamma en sådan legend inom svenskt musikliv som Gugge Hedrénius, nästan på dagen 10 år efter det att han gick bort, säger Anna Svensdotter Dimle som är verksamhetschef och konstnärlig ledare på Brewhouse i Göteborg.

Premiär för Brewhouse Ballroom är söndag 28 april klockan 16:00.

SÄKRA DIN BILJETT HÄR!

Läs hela inlägget

Jenny retoriktränar Brewhouse Incubator


BREWHOUSE INCUBATOR

Igår kunde Brewhouse berätta om Jenny Jernberg Ralphssons positiva vecka för sitt företag Speakingflow som sitter på Brewhouse.

Den här veckan börjar minst lika lovande med retorikträning för deltagarna i förinkubatorn.

Brewhouse frågade Jenny om vad hon tycker är det viktigaste att tänka på när det gäller att presentera sig själv och sin affärsidé.

— Var väl förberedd när du ska presentera dig själv och din affärsidé. Var kärnfull och tydlig och fundera ut vad som är det viktigaste att få med. Vilka är det som lyssnar? Anpassa din presentation efter åhörarna, så att just de förstår och blir nyfikna på din idé. Sist men inte minst. Glöm inte att ha bra hållning och energi när du presenterar dig själv. Bra energi smittar!

Läs hela inlägget

Jenny ser retorik som hälsa


BREWHOUSE INCUBATOR

Brewhouse Entreprenör Jenny Jernberg Ralphsson kan se tillbaka på en positiv vecka för sitt företag Speaking Flow med deltagande i en radiointervju i P4-Göteborg om att hålla bröllopstal, sin stående retorikkolumn i Göteborg Direkt och bloggdeltagande om ”retorik som hälsa” i podden Health for wealth.

Brewhouse blev nyfikna på begreppet ”retorik som hälsa” och bad Jenny dela med sig av sina tankar.

– Ja, jag tycker faktiskt att man kan se retorik som hälsa. Det är många som lider av att inte våga eller tycker att det är jobbigt att prata inför grupp. En del upplever även att det är svårt att få sin röst hörd i till exempel mötessituationer. Det vill jag förändra genom att arbeta med retoriska verktyg för att stärka personen.

Lyssna på Jennys medverkan i podden och radiointervjun för härlig inspiration.

LYSSNA PÅ PODDEN

LYSSNA PÅ RADIOINTERVJUN

 

Läs hela inlägget

Norbert digitaliserar arbetssökandet


BREWHOUSE INCUBATOR

Du sitter och väntar på att få komma in på en efterlängtad arbetsintervju. Hjärtat hamrar hårda rytmer i bröstkorgen och skickar ut blodet med sån kraft att det dunkar i tinningarna. Det är nervöst, nästan febrigt. I nästa tanke upptäcker du att du har glömt ditt CV.

Norbert Laszlo som driver Web-CV i Brewhouse förinkubator har en lösning på problematiken som dessutom gör ditt CV mer attraktivt för arbetsgivare och ökar dina chanser att landa drömjobbet.

– Enkelt beskrivet är Web-CV en tjänst som tänker både på design och funktionalitet. Ett digitalt CV är någonting som alltid är tillgängligt vilket är en stor fördel. Det svåraste idag är att sticka ut och det kan man definitivt göra med ett fint designat digitalt CV, säger Norbert som studerat informationsteknik vid Chalmers i Göteborg.

– En annan fördel är att man kan leverera mycket information på en liten yta vilket är svårt på ett platt papper. Man kan sätta upp tydliga rubriker och ge läsaren en snabb överblick över ens meriter och arbetslivserfarenheter. Samtidigt kan man gå vidare och fördjupa sig via länkar till ytterligare text.

Nischade lösningar

Norbert berättar att en stor fördel med ett digitalt CV är att man enkelt och snabbt kan anpassa design och upplevelse till olika sorters företag och att han längre fram ska kunna erbjuda mer nischade lösningar som riktar sig till specifika branscher.

Första gången som Norbert hörde talas om Brewhouse var på en starta-företagsdag i våras.

– Jag gick inte ens fram den gången eftersom jag kände att jag inte kunna lägga fram någonting på bordet. Jag hade inte mycket mer än en idé och en väldigt tidig version av plattformen. Istället jobbade jag vidare under några månader. Senare på hösten, efter att ha testat allt och gjort en välfungerande prototyp, så kände jag att jag var i ett läge där jag behövde konfirmation från någon som inte var vän eller familj.

I backspegeln

Så här i backspegeln är Norbert glad över att han sökte till Brewhouse förinkubator och fick möjlighet till det stöd han kände att han behövde.

– Absolut, Jag har chans att utveckla min affärsidé här. Det är mycket ny information och saker som jag inte har tänk på själv. Det känns verkligen som att jag har alla möjligheter framför mig.

 

Läs hela inlägget

Hos Brewhouse blir du Kulturmärkt


BREWHOUSE KULTURMÄRKNING

I Brewhouse kulturfabrik skapar människor samband och bygger relationer. Vi är en mötesplats för musiker, konstnärer, kreatörer och entreprenörer i alla åldrar.

Brewhouse är en icke vinstdrivande organisation där allt överskott från den kommersiella verksamheten oavkortat går tillbaka till vår talang- och inkubatorverksamhet. På så sätt är alla våra kunder med och bidrar till utvecklingen inom våra kulturella och kreativa branscher.

Det här kallar vi Kulturmärkning.

 

Brewhouse Event & Konferens

https://brewhouse.se/event-konferens/

Läs hela inlägget

I Brewhouse entré möter kristallkronan industrigolvet


Här har många sulor slitits genom åren. Fram och åter mellan stämpelklockan och de dagliga arbetsuppgifterna. Allt sedan Apotekarnes Vattenfabrik uppfördes 1935 med sin tegelgula fasad i det gamla arbetarkvarteret Gårda.

Det var i skuggan av stadens stora ölbryggerier som några apotekare bestämde sig för att tillverka mineralvatten istället för att importera det från kurorter på kontinenten. Huset ritades av arkitekt Folke Bensow och är ett typiskt exempel på funktionalistisk industriarkitektur med pelare och bjälklag.

Idag trampar konsert-, mäss- och konferensbesökare samma industrigolv i Brewhouse kulturfabrik. Deltagare i Brewhouse Incubator går in under kristallkronan och vidare upp till vårt coworking-kontor.

Här på Brewhouse finns historien närvarande.
Här börjar vår gemensamma historia.

Läs hela inlägget

Webbyrå mkmedia
Till toppen