Blogg


Välj månad

Kategorier

Två veckor kvar att tävla i The Brewhouse Award!


Har du Årets Affärsidé eller är du 2018 års Wildcard?

Tävla om vinstpengar, mentorskap, affärscoachning och andra vinster som tar din idé till förverkligande. Alla bidrag får dessutom skriftlig feedback.

Tävla här eller sprid ordet om Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling.

Kulturfabriken Brewhouse

Vi på kulturfabriken Brewhouse i Göteborg vet att det går att förändra, utveckla och förädla världen med kraft ur de kulturella och kreativa branscherna*. Vi vet dessutom att det går att skapa lönsamhet, affärsnytta och innovation inom dessa områden.

Därför arrangerar vi årligen The Brewhouse Award för att låta det kreativa skapandet, kulturen och mångfalden stå i centrum för tillväxten.

TÄVLINGSKATEGORIER

Music Innovation (Ny)
Här tävlar du med musiktech-innovationer och andra nyskapande musikprojekt för att möta framtidens musikbransch.

Social Innovation
Här tävlar du som har innovativa tjänster, produkter, processer, samarbeten och metoder med syfte att möta samhällets utmaningar.

Young Innovation
Här tävlar du som är mellan 15–20 år i en öppen och genrebred kategori. Låt fantasin flöda!

Open Innovation
Här ges konstnärlig och kreativ frihet till att låta drömmar ta plats jämsides nyskapande idéer och innovationer.

JURY

Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare Anna Svensdotter Dimle utgör navet i årets jury som består av handplockad expertis från näringslivet, ledande kulturprofiler, innovatörer, entreprenörer och kreatörer.

Som exempel kan nämnas Eva Halvarsson – VD Andra AP-fonden, Maria Elmqvist – Bitr. Professor i Innovation Management vid Chalmers tekniska högskola, Alexander Graah – VD Dr Denim och många fler.

Läs mer om vår fantastiska jury!

 

Lycka till! 💜
Önskar vi på Brewhouse

 

*The Brewhouse Award vänder sig till kreatörer och innovatörer inom arkitektur, design och formgivning, film, foto, konst, kulturarv, litteratur, media och marknadskommunikation, mode, musik, måltid, scenkonst, slöjd och konsthantverk, spelutveckling samt upplevelsebaserat lärande.

 

Läs hela inlägget

Brewhouse Entreprenörer – Helenas Tårteria


Mobiltelefonen vibrerar åter igen där den ligger på bordsskivan och söker uppmärksamhet från sin ägare. Helena Hagman reser sig upp, tar med sig telefonen och går bort till en avskild del av Brewhouse lokaler för att svara.

— Det var en tidning som ville få till en intervju, säger Helena Hagman efter att hon har lagt på.

— Det känns lite som att man har guldläge nu när man både vann juryns röst i bröllopstårtskategorin och kom tvåa i folkets röst. Det känns oerhört kul.

Påpassad person

Helena är en påpassad person dessa dagar efter att ha tävlat och vunnit med sina tårtdekorationer i Skandinaviens största tårtutställning – Scandinavian Cake Show i Kungälv.

— Vinsten gör ju mycket för min marknadsföring också vilket jag inte tänkte så mycket på innan. Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte varit med i några tävlingar för att jag ska vinna, utan för att jag älskar den här utmaningen. Det känns som att jag tävlar mer med mig själv.

Helena är utbildad konditor och har provat på att jobba inom konditorbranschen men kände att det arbetssättet inte riktigt passade henne. Hon ville bli sin egen.

— Det ska gå snabbt och ska mer tänkas på kvantitet än kvalitet. Sen har jag egentligen alltid känt att jag har velat hå något eget. Redan som barn var jag väldigt företagsam och sydde egna kläder till mina Barbiedockor som jag sålde till kompisarna för några kronor, säger Helena Hagman.

Ta steget fullt ut

Helena säger att hon inte har haft med sig företagandet hemifrån eller att det är någonting hon har blivit pushad in i. Däremot kände hon själv att hon ville ta steget full ut efter att ha gjort specialtårtor till vännernas bröllop och barnkalas under nästan tio års tid.

Framtiden ser ljus ut för Helenas Tårteria. Om en månad ska hon till England och tävla i världens största tårtmässa, Cake international, där hon hoppas kunna prestera på topp även om konkurrensen där är tuffare än någon annanstans.

— Sen kommer jag att finnas på bröllopsmässan – Bröllopsfeber – på Svenska Mässan i februari också, det ser jag mycket fram emot, säger Helena Hagman.

Läs hela inlägget

VI ÄR BREWHOUSE – Anna Svensdotter Dimle


JAG HÖRDE MIG SJÄLV SÄGA ATT JAG HADE SLUTAT

Som Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare är Anna Svensdotter Dimle ständigt aktuell. Nu som juryordförande i The Brewhouse Award och alltid annars som en aldrig sinande källa till idéer som utvecklar både nya och redan befintliga koncept.

— Mycket har hänt i The Brewhouse Award sedan förra året. Det mest påtagliga är att det har kommit till en helt ny spännande tävlingskategori – Music Innovation. Brewhouse har sina rötter i musikbranschen och startades för att stödja branschens utveckling. Därför känns det oerhört viktigt att lyfta just denna bransch i en helt egen kategori, säger Anna Svensdotter Dimle.

— Sverige har historiskt sett varit mycket starka inom musikindustrin och Brewhouse vill behålla och utveckla den positionen när musikbranschen fortsätter att digitaliseras. Det känns extra roligt att få lansera den här kategorin nu när vi har så många i årets jury med erfarenhet och kompetenser inom musikindustrin. Till exempel Louise Lindén, grundare till både Live Green Festival och Young Innovation HUB, Tomas Jernberg på Dimberg Jernberg Management och Andreas Andersson på DMG Education.

Tegelgula fasader

Det märks när Anna kommer in i ett rum. På det positiva sättet. Hon har värme och energi och är välkomnande och berömmande gentemot de människor som rör sig inom kulturfabrikens tegelgula fasader. Hon ser till att alla blir sedda. Det finns ett fokus i hennes blick som är svår att definiera. Som om hon aldrig hinner vila i en tanke innan nästa boll ska fångas, dammas av och vändas på, innan hon kastar upp den i luften igen med en förhoppning om att inte behöva fånga in den inom en allt för snar framtid.

Man förstår att det där fokuset är en viktig egenskap i arbetet med att leda Brewhouse. Många saker kräver snabba beslut; utmaningar kräver sina lösningar. Anna berättar att det är utmaningen i att driva Brewhouse framåt som gör henne så engagerad och får henne att känna så starkt för uppgiften.

— Jag ser hela tiden att det går som en röd tråd genom vår verksamhet, att vi ska våga. Vi ska våga gå framåt och vara öppna för nya möten. Vi måste våga hoppa utan att på förhand veta hur vi kommer att landa. Men vi måste också våga bromsa när det behövs.

Nyfiken på det okända

I någon mening var det också nyfikenheten på det okända som fick henne att sluta som valthornist och jobbet som professionell musiker, för att istället lägga sin energi på näringslivsutveckling och det nya konceptet Brewhouse.

— Jag var tio år när jag för första gången tog ett valthorn i min hand. Sen den dagen var det en självklarhet att jag skulle bli musiker, säger Anna Svensdotter Dimle.

— Min man jobbade som trombonist i symfonikerna och jag åkte landet runt som frilansande musiker. De få stunder jag var hemma var jag såklart tvungen att öva för kommande uppdrag. Jag tror att min man kände av min växande frustration för en dag frågade han mig om det verkligen var det här jag ville göra. Hans ord satte igång en inre process i mig och det var ungefär samtidigt som jag läste en artikel om Kulturverkstans projektledarutbildning.

En känsla av nystart

Hösten hade kommit till Göteborg med sina sprakande färger och hårdhänt trängt undan sommarens pasteller med armbågarna. En årstid som för en del för med sig en känsla av nystart efter sommarens dekadens och planlösa ledighet. Skolstarter och nya karriärval; allting ligger öppet. Höstens vindar ger en extra skjuts och föser en framåt med en hjälpande hand i ryggen; framåt mot det nya. Anna sökte utbildningen och kom in.

— Jag kände från första dagen på utbildningen att detta var bara wow. Så mycket ny kunskap. Det var verkligen en känsla av att ha kommit rätt, säger Anna på sitt passionerade och engagerande sätt.

— Det intressanta är att jag nästan samtidigt fick ett samtal och en fråga om ett uppdrag i en operaproduktion. Jag hörde mig själv säga att jag har slutat. Efter det telefonsamtalet valde jag att lämna jobbet som professionell musiker och det har jag faktiskt aldrig ångrat.

Resan som företagare

Hela episoden vittnar om att Anna själv har gjort resan som företagare inom kulturbranschen på alla plan. Hon säger att det ger henne en större förståelse för de kreatörer och företagare som kommer till Brewhouse och de utmaningar som de ställs inför. Och inte minst har det gett henne förståelse för de som är med och tävlar i The Brewhouse Award.

—Det är också därför som det är oerhört viktigt för oss att man ska få med sig något mer när man är med och tävlar. Det är inte lätt att själv skaffa sig de kontakter, mentorer och det affärsstöd som The Brewhouse Award erbjuder. Alla som tävlar får dessutom professionell respons på sin idé och jag tror att det lockar många, säger Anna Svensdotter Dimle.

—Vinstpengar är en sak men att få tillgång till vårt jurynätverk kan i många fall vara mer värdefullt. Det är också därför vi har valt att ha hela 40 personer i vår jury. Vi har sett tidigare år att det är viktigt att känna att någon i ens egen bransch lyssnar på den idé som man har. Det är också viktigt att vi kan ge de tävlande förebilder som de kan inspireras av.

 

Klicka vidare för att tävla i The Brewhouse Award. Tävlingsperioden är öppen 1 september – 31 0ktober 2018.

 

 

 

Läs hela inlägget

Brewhouse Entreprenörer – Tyken Design


Annika Tykesson började med en idé. Hon ville designa och tillverka möbler och inredningsprodukter utifrån det spillmaterial som blir över från industriproduktion. Hon började med att klassa in material i kategorier för att tydliggöra var de egna materialgränserna går.

— Jag började göra en mindmap för mig själv och kom fram till att om man kan återvinna, återbruka och slänga ut det i naturen så är det ett material som jag kan tänka mig att arbeta med. Jag har insett att det är viktigt för mig att man ska kunna återanvända materialet om och om igen, och det här är den avgränsningen som jag har landat i, säger Annika Tykesson.

Bred utbildning

Annika kan luta sig mot en bred utbildning och vida erfarenheter inom skilda områden av design och tillverkningsindustrin. Hon har läst design på HDK i Göteborg och har också erfarenhet som projektledare mot en producerande industri samt en tidigare utbildning inom maskinteknik. Utbildningar och erfarenheter till trots så menar Annika att viljan att förändra är minst lika viktig.

— Jag har ett driv för miljön och det är vad det handlar om. Jag har klurat en hel del på det här med att vara designer. Vem tusan behöver en stol till egentligen? Men för mig handlar det om att kunna ta tillvara på de resurser som redan finns och göra så att mitt avtryck som designer blir lite mindre ur ett miljöperspektiv, säger Annika Tykesson.

— Jag vill egentligen inte att folk ska köpa 400 000 av mina produkter. Jag vill att de ska köpa en produkt och sen stanna där. Drömmen är ju egentligen att kunna avveckla sig själv. För finns det inget spill så har man ju lyckats att optimera allt.

Saknade ett sammanhang

Annika kom i kontakt med Brewhouse första gången på en starta företags-dag. Hon hade haft företaget lite vid sidan av tidigare men kände att hon saknade ett sammanhang där hon kunde få lite mer peppning.

— Jag hittade en broschyr på företagsdagen där man uppmanades att söka till Brewhouse Incubator och då tänkte jag att om jag inte söker så kommer jag inte att komma vidare. Och det känns som ett fantastiskt forum att vara i. Sen kan jag känna att man vill ha mer och att det inte går snabbt nog men man kan ju inte lära sig allt på en gång. Det kan kännas svårt och lite läskigt ibland, men samtidigt jättekul. Att vara i det här sammanhanget ger jättemycket som jag kanske inte hade haft utanför Brewhouse, säger Annika Tykesson.

 

Läs hela inlägget

THE BREWHOUSE AWARD 💜 YOUNG INNOVATION


Har du nästa stora succé?

The Brewhouse Award är Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling inom kulturella och kreativa branscher.

I kategorin ”Young Innovation” tävlar du som är mellan 15–20 år i en öppen och genrebred kategori. Låt fantasin flöda!

Tävla fram till 31 oktober om vinstpengar, mentorskap, affärscoaching och andra vinster som tar din idé till förverkligande.

TÄVLA HÄR!
https://brewhouse.se/the-brewhouse-award

Läs hela inlägget

THE BREWHOUSE AWARD 💜 MUSIC INNOVATION


Har du nästa stora succé?

The Brewhouse Award är Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling inom kulturella och kreativa branscher.

Årets stora nyhet är tävlingskategorin ”Music Innovation” där innovationer inom music-tech och andra nyskapande idéer möter framtidens musikindustri.

Tävla i The Brewhouse Award fram till 31 oktober om vinstpengar, mentorskap, affärscoaching och andra vinster som tar din idé till förverkligande.

TÄVLA HÄR!
https://brewhouse.se/the-brewhouse-award

Läs hela inlägget

THE BREWHOUSE AWARD 💜 OPEN INNOVATION


Har du nästa stora succé?

The Brewhouse Award är Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling inom kulturella och kreativa branscher.

Kategorin ”Open Innovation” tillåter nya innovationer och konstnärliga uttryck, drömmar att ta plats.

Tävla fram till 31 oktober om vinstpengar, mentorskap, affärscoaching och andra vinster som tar din idé till förverkligande.

TÄVLA HÄR!
https://brewhouse.se/the-brewhouse-award

Läs hela inlägget

THE BREWHOUSE AWARD 💜 SOCIAL INNOVATION


Har du nästa stora succé?

The Brewhouse Award är Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling inom kulturella och kreativa branscher.

I kategorin ”Social Innovation” tävlar du som har innovativa tjänster, produkter, processer, samarbeten och metoder med syfte att möta samhällets utmaningar.

Tävla fram till 31 oktober om vinstpengar, mentorskap, affärscoaching och andra vinster som tar din idé till förverkligande.

TÄVLA HÄR!
https://brewhouse.se/the-brewhouse-award

Läs hela inlägget

Brewhouse Entreprenörer – Podden Vanligt Folk


Med färgkoordinerade pennor sitter Anna Hemmingson med ett anteckningsblock på Brewhouse Inkubator och verkar djupt försjunken i sina tankar; fullt koncentrerad på de anteckningar som ska leda den nyskapande företagsidén om ”Podden Vanligt Folk” framåt mot förverkligande.

— Jag tycker att det är helt fantastiskt att få träffa människor och höra deras berättelser och få möjlighet att dela det med andra. Därifrån föddes idén om en podcast där vanliga människor får komma till tals, ta plats och berätta om vad de har varit med om i livet. Varje gång jag går hit till Brewhouse så tänker jag att jag är fantastiskt lyckligt lottad som får hålla på med det här. Det här är min egen vision och min dröm om att jag ska kunna få vara en förmedlare av andra människors livsberättelser, säger Anna Hemmingson.

Anna berättar vidare att hon tänker sig idén som ett Sommar i P1 fast med okända människor och i intervjuformat. Hon har också funderingar kring att podden kan komma att bli något av en motreaktion till dagens medielandskap.

— Jag upplever att vi lever i ett medielandskap där kända människor får väldigt mycket utrymme och att det finns en idé om att vi alla på något sätt ska bli kända för att det är då vi blir sedda och bekräftade. Jag hoppas och tror att Podden Vanligt Folk ska ge insikten att vi inte är så ensamma, utan att alla har liv som både går upp och ner. Den tillrättalagda tillvaron som vi ser på sociala medier speglar inte tillvaron för någon av oss, säger Anna Hemmingson.

När det gäller deltagandet i Brewhouse Inkubator säger Anna att hon är väldigt glad för att hon sökte.

— Jag hade inte kunnat få den här starten på mitt företagande om jag inte hade varit på Brewhouse och fått det här nätverket och fått ta del av all den gemensamma kunskap som finns här. För egen del hoppas jag såklart att andra ska tycka att min företagsidé är intressant och att det här är någonting som kan sprida sig till den stora massan. Det är så lätt att glömma bort att den stora delen av befolkningen trots allt är vanligt folk.

 

Läs hela inlägget

The Brewhouse Award – Kategorier 2018


Young Innovation

Här tävlar du som är mellan 15–20 år med kreativa eller konstnärliga idéer och lösningar – låt dina drömmar ta plats utan ramar och instruktioner. Här har du möjlighet att påverka framtidens samhälle och miljö, hur ser egentligen ditt drömsamhälle ut? Är du en “gamer” med en unik spelidé, eller har du idéer som motverkar utanförskap och främlingsfientlighet? Låt fantasin flöda!

Social Innovation

Brewhouse vill ta tillvara på det engagemang som finns för socialt entreprenörskap, dvs. företagare som sätter samhällsnytta före vinstintresse. Här tävlar du som har innovativa tjänster, produkter, processer, samarbeten och metoder som strävar efter att möta samhällets utmaningar.

Open Innovation

Tävlingen ska långsiktigt stärka det kulturella och kreativa entreprenörskapet och företagsklimatet. Alla idéer som, mot bakgrund av våra ledstjärnor Nyskapande, Mångfald och Tillväxt, bidrar till denna utveckling kan tävla under kategorin Öppen ansökan. Nyskapande innovationer och konstnärliga uttryck får möjlighet att växa till något större.

Ny kategori!

Music Innovation

Musikbranschen genomgår en stor förändring. Hur musik skapas, distribueras och konsumeras förändras i takt med teknologisk utveckling. Sverige har historiskt varit mycket starka inom musikindustrin och exporterar ”mest” musik i världen per capita. Brewhouse vill behålla och utveckla denna position när musikbranschen fortsätter att digitaliseras. Här tävlar MusicTech innovationer och andra nyskapande musikprojekt som möter framtidens musikindustri.

Tillbaka till The Brewhouse Awards sida här.

Läs hela inlägget

Webbyrå mkmedia
Till toppen