Blogg


Välj månad

Kategorier

Misslyckanden skapar framgång!


Utan er hade konkursen blivit mer smärtsam, kostsam och fått helt andra dimensioner, menar en av våra tidigare startups på inkubatorn. Att testa sin tjänst tidigt mot marknaden kan ibland ge oanade insikter och för vår startup blev det ett avslut. Konkurrenter hade kommit ifatt, kört om och hade en större plånbok bakom sig. Situationen som uppstod blev ett uppvaknande och avvecklingen en lärdom som trion idag är tacksam över. Idag driver de två olika tillväxtbolag inom mediebranschen, och arbetar hållbart, som de uttrycker sig. Men resan hit, den gjorde ont.

På Brewhouse Incubator har vi en konstnärlig och kreativ genrebredd inom inkubatorprojekten. Att jämföra en mer traditionell startup med en konstnär som gestaltar och utmanar samhällsnormer är näst intill omöjligt. Just dessa kontraster är vår styrka. Vi ser inte traditionellt på innovation, vi vågar tänja på gränserna. Vi lyfter entreprenörer som sätter samhällsnyttan i fokus inom våra kulturella och kreativa branscher och på samma sätt välkomnar vi innovatörer som befinner sig i ett gränsland mellan teknik och konstnärskap. Vi blir extra nyfikna när vi får ansökningar som utmanar oss.

Vi måste även vara innovativa i vårt egna arbetssätt och i vår organisation. Vi är i ständig utveckling och vi måste nå ut brett i vår kommunikation, höras och synas. Därför kommer vi under årets PR kampanj för The Brewhouse Award göra fysiska nedslag i och utanför vår region. Vi kommer att åka på en höstturné och möta människor på helt nya arenor. Vi testar, laborerar och är nyfikna. Vi är dessutom övertygade om att det viktigaste vi gör för att utveckla vår verksamhet och finna helt nya konstellationer av kreatörer, innovatörer och startups är att bygga relationer och möta människor live.

Så här kommer en uppmaning. Är du representant för en utbildning, ett nätverk, en förening eller ett företag som vill ha besök av Brewhouse under hösten? Hör av dig till vår konceptutvecklare och kontaktperson för The Brewhouse Award, Lisa Kylsberg, lisa.k@brewhouse.se, så skräddarsyr vi ett upplägg för Er. Vi delar med oss av vår passion för kulturskapandet, idéutveckling, innovation, entreprenörskap och gränsöverskridande möten. Jag lovar, det bli samtal som ger avtryck.

Till sist vill jag önskar Er alla en fin och avkopplande midsommarhelg. Vi ses igen i augusti!

/ Anna Svensdotter Dimle

Verksamhetschef & Konstnärlig ledare

Vill du komma tillbaka till nyhetsbrevet, klicka här!

Läs hela inlägget

Brewhouse – Stolt huvudpartner till West Pride!


Den 14 – 19 augusti kommer Brewhouse att flytta till ett tält på Kungstorget. Självklart är vi, som stolt huvudpartner till West Pride, med då EuroPride fyller alla gator och torg med regnbågens alla färger. 

Under tre år har West Pride suttit i vårt coworking-kontor. Vi hittar gemensamma lösningar, kreerar idéer och delar målet att skapa trygga mötesplatser för Alla människor. Vår värdegrund är densamma och vi har en gemensam vision om en jämlik och inkluderande värld fri från fördomar och diskriminering.

Nu är tempot högt. Förberedelserna inför årets stora händelse EuroPride är intensiv. På Brewhouse är vi mitt i vår skapandeprocess inför festivalen. Tillsammans med Outhere (inkubatoralumni), artisten Tentakel och våra entreprenörer på inkubatorn, skapas förutsättningar för både konstnärskap, kreativitet och innovation…

Kolla in våra entreprenörer, läs om Outhere, som är en kreativ VR och AR-agentur med en mission att skapa unika, uppslukande upplevelser. Och lyssna och läs om Tentakel, Göteborgs mest “maniska” trumslagare, som skapar experimentell, hårdsvängande och rytmbaserad musik.

Under sex dagar kommer besökarna att få uppleva en unik reality, få nya musikaliskt intryck, en ny visuell dimension och ta del av massor av tjänster, produkter och visioner – vi lovar att det blir ren magi!

Hoppas att vi kittlat er nyfikenhet. Håll er uppdaterade om EuroPrides program och specifikt Brewhouse medverkan här. 

Välkomna!!

Vill du komma tillbaka till nyhetsbrevet, klicka här. 

 

 

Läs hela inlägget

Brewhouse-entreprenör lanserar nyskapande produkt för hudvänligt mode!



Mounid heter det Göteborgsbaserade och nystartade varumärket som är aktuell med crowdfundingkampanj för sin första produkt. Bakom märket och visionen finns designer Ida Näslund, en av entreprenörerna på Brewhouse Incubator. Plagget som crowdfundas är för bebisar mellan 6-14 månadet och kallas ”Mounid Baby Suit”. Det är helt naturligt, fritt från skadliga kemikalier och sys lokalt i Göteborg på Ringön. Crowdfundingkampanjen går via Kickstarter mellan 13/6-11/7 och ska möjliggöra en limiterad upplaga av ”Mounid Baby Suit”.

Bebisar har extra tunn och känslig hud och kemikalier i kläder kan orsaka hudirritationer och eksem. Kombinationen av det material och den metod som jag förenar gör plagget fördelaktigt för bebisarna att bära, och föräldrarna kan var trygga med vad bebisen har på sig, menar Ida.

Produktutvecklingen startade 2017 med en vision om att göra ett skonsamt och moderiktigt plagg för bebisar. Sedan dess har också varumärket Mounid växt fram. ”Mounid Babt Suit” är designat för att ha en skön passform, vara flexibelt användbar och till för alla bebisar. Plagget är designat med knytning i axlarna som gör att storleken lätt kan justeras. Materialet och färgmetoden är även noga utvalt och framtaget för att plagget ska vara rättvist producerat, naturligt och skönt att bära.

Ida tog examen i Design 2014, från HDK (Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg). Sedan dess har hon jobbat med egen mönsterformgivning för textil och inom modebranschen med barnkläder.

Mounid Baby Suit är ett ställningstagande för att skapa mode som är bra för naturen, hälsan och bebisarnas framtid, fortsätter Ida.

Ida vill skapa ett varumärke med innovativa och hälsosamma metoder. ”Mounid Baby Suit” är tillverkad med ett rättvist, socialt producerat siden som kallas ”Ahimsa silk”. Silket framställs i en process där silkeslarven får överleva i motsats till hur konventionellt silke tillverkas. Plaggen sys lokalt hos Atacac i Göteborg och handfärgas med naturlig Indigo, av Ida själv.

Ida har även planer på att designa för vuxna. Om kampanjen lyckas så finns det gott om kreativa idéer som väntar på att realiseras. Idéer med både design och process i fokus. Nu behövs all support i kampanjen för Mounids uppstart!

Varmt lycka till önskar Brewhouse-teamet!

Vill du komma tillbaka till nyhetsbrevet, klicka här.

Läs hela inlägget

Det här kommer att kännas, synas och höras…


 

Bara 4 månader har gått sedan The Brewhouse Awards glittrande galafinal ägde rum och avslutade 2017 års tävling. I går, den 28 maj, var det dags igen. The Brewhouse Award 2018 lanserades tillsammans med en presentation av årets jury, tre nya tävlingsmotiv mm. I juryn finns en blandning av näringslivstoppar, världskreatörer, professorer inom design och innovation, briljanta entreprenörer och finalister från tidigare år. Juryn är ett unikt nätverk som förutom att bedöma tävlingsbidrag också träffas kontinuerligt under året. Här skapas affärskontakter, relationer och nya vänskapsband knyts. Vår jury skapar en extrem trovärdighet för tävlingen, ovärderligt. TACK!

 

 

Årets nyhet i The Brewhouse Award är en helt ny tävlingskategori – Music Innovation. Brewhouse har sina rötter i musikbranschen och vi startades för att stödja branschens utveckling. Därför känns det viktigt att lyfta just denna bransch i en helt egen kategori. Hur musik skapas, distribueras och konsumeras förändras i takt med teknologisk utveckling och vi vill titta in i framtiden. Vi välkomnar musictech innovationer och andra nyskapande musikprojekt. Det här känns riktigt spännande.

På Brewhouse Incubator är över 60 procent kvinnliga entreprenörer inom en rad kreativa branscher. Inom innovationssystemet i övrigt är könsfördelningen en annan. Endast 1.5 procent av över 11 miljarder kronor som investerades i svenska startupbolag 2017, är grundade av kvinnor o s v.

För oss är det här oerhört viktiga ämnen, vi vill t ex. peppa fler unga tjejer att tävla i The Brewhouse Award, få en än mer jämställd musikbransch o s v. Vi vill inspirera, synliggöra och debattera. Därför lanserade vi igår ett fokusområde som kommer att följa med oss ända fram till maj nästa år då vi lanserar The Brewhouse Award 2019. Årets fokusområde är – Kvinnligt Entreprenörskap 💜 

Det här kommer att kännas, synas och höras i vår kommunikation och lyftas på olika sätt. Vårt 💜 finns med som en lila-tråd genom året och är vår symbol för “Supporting Women´s Entrepreneurship”. Den ultravioletta färgen signalerar dessutom ”dramatik, uppfinningsrikedom, originalitet och ett visionärt tänk som pekar mot framtiden”.

Vid pennan / Anna Svensdotter Dimle

Verksamhetschef & Konstnärlig ledare. The Brewhouse Awards ordförande.

 

Läs hela inlägget

Välkommen årets första jurymedlem Tomas Jernberg!


Tomas Jernberg

Först ut av 40 jurymedlemmar i The Brewhouse Award 2018 är en göteborgare väl förankrad i musikindustrin. Tomas Jernberg är numera bosatt i Stockholm men har kopplingar till Brewhouse ända tillbaka till när kulturfabriken startades.

I år har vi en helt ny kategori Music Innovation för att attrahera nyskapande innovationer inom framtidens musikbransch. För att stärka kompetensen runt ämnet musik har vi därför valt att ha flera jurymedlemmar med spetskunskap inom branschen. En av dem är musikveteranen Tomas.

Tomas drev managementbolag i Göteborg i 10 år och var manager för flera av Sveriges största hårdrocksartister. Därefter spenderade han sex år som Global Marketing chef för Warner Music i Norden. I slutet av 2017 startade han Dimberg Jernberg Mgt tillsammans med Marie Dimberg. Idag är de managers för bland annat Roxette, Per Gessle, Peter Jöback, Nause, Jonas Åkerlund m.fl

Vi frågade Tomas vilka förväntningar han har på årets nya tävlingskategori.

“Jag skulle vilja se tävlingsbidrag som kan påverka sättet att konsumera musik och bidrag som kan påverka hur man upptäcker ny musik och skapar storyn som skapar fans. Hur skall man nå ut i bruset nu när musik är tillgängligt som bakgrundsmusik för alla? Jag har väldigt stora förväntningar på att man här skall kunna hitta nästa stora grej.”

Läs mer om tävlingen här, kolla in alla jurymedlemmar och kom ihåg att tävlingen är öppen 1 september–31 oktober på www. brewhouse.se 💜

 

Läs hela inlägget

Idag lyfter vi internationella kvinnodagen!


Idag är det internationella kvinnodagen, en dag som uppmärksammas världen över. De mänskliga rättigheterna borde givetvis vara en självklarhet likaså ett jämställt samhälle. Men runt om i världen är olikheterna brutala. Ett exempel, varje dag gifts 47 000 flickor bort världen över.

1977 beslutade FN om att införa en gemensam internationell kvinnodag och den firas just denna dag. Ett statement som förenar oss alla feminister världen över och här och nu arrangeras mängder av olika events för att lyfta jämställdhet mellan kvinnor och män som en mänsklig rättighet. För oss här på Brewhouse vilar dessa värderingar i vår värdegrund som leder och driver vår verksamhet framåt.

Vi jobbar aktivt för ett jämställt näringsliv och till detta hör att lyfta kvinnligt ledarskap, företagande och entreprenörskap. Idag har vi exempelvis 60 procent kvinnliga entreprenörer inom vår inkubatorverksamhet, näst intill exakt lika många kvinnliga som manliga idégivare i The Brewhouse Award, vi arbetar för att främja en mer jämställd musikbransch, kolla in EQLovesFestival som ett exempel.

Samtidigt speglas verkligheten i t.ex. vårt ungdomsstorband där vi framför allt har killar i bandet idag. För att vi skall lyckas få ett fifty-fifty band krävs det strukturella förändringar, uppdrag och ekonomiska resurser för att skapa skillnad. Vi måste lyfta kvinnliga förebilder, inspirera tjejer att börja spela bas, trummor mm. Här har vi ett viktigt uppdrag framför oss som vi gärna antar med rätt förutsättningar.

Inom startup-världen och framför allt hos riskkapitalisterna ser vi även en tydlig mansdominerad värld. Tänk att endast 1 procent av allt riskkapital i Sverige går till kvinnliga entreprenörer. Hur är detta möjligt år 2018?

Vi bygger vår verksamhet på långsiktiga relationer och ser gärna helt nya gränsöverskridande samarbeten. Ett möte som vi är extra glada för just idag är det mellan Arghavan Agida och Linda Vagnelind. För tre år sedan möttes dessa briljanta konstnärer, kreatörer och entreprenörer i vår jury för The Brewhouse Award. Idag är de tillsammans på Clarion Hotell Post och har vernissage för utställningen Artdom.

Foto hämtad från Clarion Posts inlägg om “En halv duk om frihet” vernissage och utställning.

Arghavan är Goodwill-ambassadör för UN Womens nationella kommitté i Sverige, och använder sig av olika kreativa uttryck för att belysa frågan om just kvinnors rättigheter.

I projektet Artdom har en iransk och en svensk kvinnlig konstnär, okända för varandra, parats ihop. Fem konstnärer i Iran började att måla en halv canvas i temat frihet. Målningarna skickades därefter till Sverige för att bli slutförda av konstnärernas partners, en av dessa är Vagnelind.

Resultatet blev fem unika konstverk som ställs ut under två dagar på Clarion Hotell Post i Göteborg och målningarna kommer att auktioneras ut och även säljas som konsttryck i en begränsad upplaga. För oss här på Brewhouse är det en självklarhet att fira internationella kvinnodagen tillsammans med Arghavan, Linda med flera. ”En halv duk om frihet” är ett projekt så oändligt viktigt för kvinnors rättigheter runt om i världen.

Jag passar på att avsluta med att kika i kalendern och vad som hänt de senaste tio dagarna här på Brewhouse. Karin Hagberg från CSR Västsverige höll workshop på inkubatorn om hållbarhet, Anna von Hausswolff hade prod.rep i Arenan, stor artikel i Två dagar i helgen om entreprenören Cicci Stenborg som sitter hos oss och är Sveriges ledande turnéproducent inom ”humorföreställningar”, Fanny Bergström Buller från Radicle hade workshop runt Business Model Canvas mm.
Jag blir glad, vår verksamhet speglar vår värdegrund.

Idag lyfter vi Alla fantastiska kvinnor hos oss och världen över, vi höjer Allas initiativ som gör världen till en mer jämställd plats att leva och verka på. Alla människor lika rätt!

Vid pennan /

Anna Svensdotter Dimle, Verksamhetschef & Konstnärlig ledare

Läs hela inlägget

Om illusionen av Daniel Stighäll


…it is a game of imagination into which the audience is invited to play with the performers.[a]

I mitten av november gick jag, för första gången någonsin, på figurteater. Det var vid festivalen FIGUR 2017, arrangerat av Frölunda Kulturhus. Företeelsen med figur- och dockteater har ju funnits sedan länge i mitt medvetande (jag växte ju upp med både ”the Muppet show” och ”Anita och Televinken” till exempel), men jag ska erkänna att det inte har varit ett av mina prioriterade områden.

Emellertid ledde mitt besök vid festivalen till en, för mig, fascinerande insikt kring begreppet illusion, och det föranleddes av de föreställningar jag såg. I den första figurerade två (verkliga) personer i pjäsen, vilka spelade var sina roller samt därtill, tillsammans eller var för sig, trakterade olika former av dockor som styrdes med små pinnar eller trådar. Det som inträffade när man som åskådare satt och såg på framförandet – trots att man tydligt såg hur dockspelarna, med hjälp av pinnarna och trådarna, fick dockorna att röra sig – var att man, så att säga, valde att tro på det, eller kanske snarare ville tro på det. Se exempel här: https://youtu.be/rwebDwSL36M


Mitt besök vid FIGUR-festivalen sammanföll dessutom med att jag, tillsammans med min ensemble Serikon (www.serikon.org), just avslutat en serie musikteaterföreställningar som pågick under 2017.

Det var en föreställning av Adriano Banchieri från 1598 – La pazzia senile – eller ”den senila galenskapen” som den skulle hetat på svenska, vilket är en så kallad madrigalkomedi, en term som uppfanns i musikhistoriska kretsar under 1900-talet. Madrigalkomedi var en mycket populär musikteaterform med en kort men intensiv levnad i Italien mellan ca 1590-1630.

Den insikt jag kom fram till i och med FIGUR-festivalen var att figurteater och madrigalkomedi arbetar med liknande verktyg men framför allt mot samma mål – att uppnå illusionen – och jag började samtidigt reflektera över hur detta går till samt vad som gör den trovärdig.


Madrigalkomedins föreställningsform är speciell på så vis att en ensemble med sångare och instrumentalister framför en samling sånger vars text beskriver en rad händelser och situationer vilka tillsammans utgör en hel teaterpjäs. Denna ensemble står dock gömd bakom en skärm eller en kuliss (se bild), samtidigt som en eller två mimartister agerar det som beskrivs i sångernas texter framför skärmen. Ytterligare en aspekt som utmärker madrigalkomedierna är att dess karaktärer i de flesta fall är hämtade från den gamla, italienska gatuteaterformen commedia dell’arte. Dessa karaktärer – såsom Pantalone, Burattino, Dottor Graziano, ”det unga kärleksparet” och några till – är verkligen starka karaktärer med mycket framträdande personligheter som alla åskådare kan relatera till. Några av dessa commedia-karaktärer mimas med halvmask över ansiktet. I en intervju med Carlos Garcia Estevez – en framstående mim-expert, specialiserad på just commedia dell’arte och maskteater – säger han följande:

The masks of Commedia dell’Arte are an archetypical reference that is recognizable in a universal way and therefore they are an apt gateway for the audience to enter this three dimensional universe. This archetypical reference has permanency for our time.[c]

Samtidigt med madrigalkomedierna uppstod även de första operorna, och för någon som är hyfsat bekant med opera så är det tydligt att opera och madrigalkomedi inte är samma sak. I de tidiga operorna är handlingen hämtad från en antik myt, de medverkande karaktärerna är inga ”karikatyrer” på vanliga människor utan gudar eller halvgudar, aktörerna både sjunger och agerar på scen för att ta några exempel. Om vi idag är mer bekanta med operan som musikteaterform, så var nog dåtidens människor desto mer bekanta med den folkliga musikteater som madrigalkomedin liknar.

För att spåra frågorna jag tog upp tidigare – hur detta går till samt vad som gör illusionen trovärdig – så får vi börja från början: Som en följd av ett föregående delprojekt i mitt doktorandarbete hade jag intresserat mig för musiken till La pazzia senile men samtidigt uppfattat det som att något saknades när den framfördes i enbart ett konsertant sammanhang. Jag blev då medveten om att Adriano Banchieri själv – alltså han som skrev både texten och musiken till La pazzia senile – i en annan liknande publikation hade givit instruktioner till hur hans madrigalkomedier skulle iscensättas. I dessa instruktioner ger han en rad mycket konkreta och handfasta råd till hur detta bör gå till. Exempelvis att man bör genomföra föreställningen i ett rum som inte är för stort men inte heller alltför dämpat, för att sångarna och instrumenten ska höras på bästa sätt. I hörnet av rummet placeras ett par mattor samt en skärm, eller kuliss, bemålad med en stadssiluett. Bakom skärmen ställer man bänkar för sångarna, vilka sitter vända mot publiken, och bakom dessa en instrumentalensemble med lutor, cembalo och andra instrument. Sångarna och aktörerna (dvs mimartisterna) ska kunna musiken väl för att vara förberedda på alla oväntade vändningar och – inte minst! – olika dialekter. Sångarna sjunger från noter, medan Gli Recitanti, det vill säga mimarna ”…devono imparare quello gli tocca alla mente, (per essere apparente) cavandone le copie dal seguente originale, & con ogni prontezza a luoco & tempo accompagnare la Musica. Et sara anco necessario uno non interessato, che aiuti gli Cantori, & Suonatori, & Recitanti, (occorrendo.)[d]”, det vill säga: ”mimarna” bör lära sig stycket utantill, (eftersom de är synliga) från en kopia av originalet [av musikteaterstycket] och vara beredda att följa [eller ”ackompanjera”] musiken med avseende på plats och tid [tempo].

Detta citat innehåller några nyckelord för mitt resonemang, exempelvis att mimartisterna – som kan ses som denna föreställningsforms soloartister – ska ackompanjera musiken, och inte tvärtom. Mimarna ska dessutom befinna sig på rätt plats vid rätt tid eller tidpunkt. Men tempo – dvs tid – kan i detta sammanhang även avse tajming, som är av stor betydelse i den här typen av produktion.



Utifrån Banchieris instruktioner började vi bygga upp föreställningen, först med ett par dagar musikrepetitioner följt av sceniska repetitioner, sedan generalrepetition och slutligen föreställning. Vi utgick från originalmaterialet som enbart bestod av ett partitur sammanställt av de tre sångstämmorna. Denna begränsade information skulle ändå visa sig räcka till att få ihop hela föreställningen, just för att rollfigurernas starka karaktärer visade oss vägen. Under denna process noterade jag utvecklingen av arbetet och karaktärerna, vilket kan sammanfattas på följande sätt:

1.     Musikrepetitioner: Texten gav musiken impulser till karaktärerna; både karaktären på musiken samt föreställningens karaktärer (rollfigurer). Medan vi arbetade med musiken, påverkade textens karaktärer musikens framförande och ”pekade” i en specifik riktning.

2.     När vi väl kommit underfund med karaktärerna som fanns i texten, och låtit dem påverka hur musiken framfördes, märkte man att musiken i sin tur förstärkte karaktärerna ytterligare. De olika rollfigurerna hade sina egna musikaliska uttryck, vilka också varierades beroende på vad figuren gjorde i de olika musikstyckena. Detta för att Banchieri, som skrev både text och musik, hade ett visst teatraliskt uttryck i åtanke för de olika sångerna.

3.     Sceniska repetitioner: Aktörerna/Mimarna erhåller och reflekterar impulserna kring karaktärerna som är inbäddade i text och musik. Aktörerna kunde lyssna till musikerna och reagera samt agera på vad de hörde.

4.     Mimarnas agerande på karaktärerna studsar tillbaka till musikerna som i sin tur reagerar på vad de ser – härigenom interagerar det sceniska och musikaliska.

5.     Generalrepetition: Detta var första dagen som scenografin introducerades i det sceniska arbetet; scenografin ”agerar” och skapar ett slags rum vilket ytterligare bidrar till att fokus hamnar på mimarna. Föreställningen går från att först likna ett slags konsertant framförande av en serie sånger, till att sedan bli ett imaginärt rum som bebos av de märkliga, överdrivna rollfigurerna i berättelsen.

6.     Föreställningen: Tajmingen och agerandet av mimarna till musiken och texten skapar illusionen av att det är rollfigurerna/karaktärerna som framför orden och melodierna, och inte att det kommer från musikerna som står bakom skärmen.



Med andra ord; Mimarna kanaliserar det musikerna producerar; kvalitén av detta samarbete och av det konstnärliga resultatet är av största vikt för att illusionen ska kunna uppstå, men är ingen garanti för att det sker. Illusionen är alltså inte nödvändigtvis liktydig med det konstnärliga resultatet, utan uppstår på ett högre plan; en spinoff-effekt.

För att åter igen jämföra med opera – madrigalkomedins mer rumsrena, avlägsna, släkting – så försöker man där efterlikna olika karaktärer på ett realistiskt vis (trots att dessa karaktärer kan vara gudar eller mytologiska väsen), medan commedia-karaktärerna med all önskvärd tydlighet är överdrivna, groteska eller patetiska. Commedia dell’arte är sprunget ur det karnivaliska[e] och är därigenom väsenskilt med det humanistiska, neoplatoniska idealet som genomsyrade de första operorna. Samtidigt, just genom överdrivenheten, så ger commedia-karaktärerna upphov till stark igenkänning hos alla åskådare – karaktärerna pekar tydligt i en viss riktning – vilket gör att illusionen kan uppstå. Öronen hör sångens och instrumentens teatraliska röster, ögonen ser figurerna agera (läs: mima) och hjärnan väljer att tro på illusionen, följa med i riktningen som karaktärerna i texten, musiken och mimen pekar åt.

Det finns gott om detaljer att gå på djupet med i det här ämnet, exempelvis de individuella insatser som ingick i föreställningen – såsom de teatraliska rösterna hos sångare och instrumentalister eller hur halvmaskerna påverkar med mimarnas agerande – hur de genomfördes och vad de betydde för helheten, men jag väljer att avsluta här för tillfället och ber att få återkomma om detta. Istället återkopplar jag igen till Carlos Garcia Estevez som får avsluta med några ord om vad som ändå är viktigast i skapandet av illusionen – åskådarnas fantasi. I citatet beskriver Estevez hur aktörerna väcker publikens fantasi med hjälp av maskerna. Men jag anser att masken bara är ett av flera möjliga ”interface” mellan en aktör och publik. Interface kan översättas med ”gränssnitt”, men även med ”samspel” och ”samverkan”, eller ” … utformningen av en viss förbindelse mellan olika objekt”[f] och använder man detta vidare begrepp så blir det tydligt att denna förbindelse även kan utgöras av andra sorters verktyg, hjälpmedel eller instrument:

The actor can, in an empty space, suggest and make us believe we are in a concrete location, one that is already constructed architectonically with concrete directions, depth and perspective. The mask helps the audience enter this theatrical dimension, which is able to show the reality of things in a way that we could not or did not see before, as poetry does with verses and images. I like to think that the mask performer is like an architect of the imagination.


[a] Citat ur Chaffee & Crick (2014) The Routledge Companion to Commedia dell’Arte, s. 180.

[b] http://www.frolunda-kulturhus.se/figur/figur-2017

[c] s. 137 i The Routledge Companion to Commedia dell’Arte, Chaffee & Crick (2014).

[d] Hämtat ur förordet till La prudenza giovenile av Adriano Banchieri (1607).

[e] Såsom är beskrivet av Bakhtin (1984) i Rabelais and his World.

[f] https://sv.wikipedia.org/wiki/Gränssnitt

Läs hela inlägget

Formfredag


Inom vårt treåriga EU projekt, Creative Growth and Cultural Divercity, fokuserar vi på sociala innovationer och socialt entreprenörskap och att skapa nya modeller, kommunikationskanaler och arbetssätt för att stimulera större mångfald till vår verksamhet.

I december genomfördes en första pilot i en ny process som vi kallar Formfredag där vi utgår från färg, form och design som inkluderande metod. Vi löser olika utmaningar med stöd av dessa tre element.

FormFredag arrangeras en gång i månaden för våra entreprenörer och deltagarna får även möjlighet att diskutera och få feedback på t ex en  logotyp, produkt, folder, skivomslag, ett företagsnamn eller något annat ur ett designperspektiv. Högt/lågt, stort/litet, fult/snyggt, rött/blått, digitalt/analogt och allt däremellan är välkommet.

Vi har bara ett krav, för att delta skall entreprenörerna ta med sig ett arbete eller en skiss, som alla kan titta på och diskutera kring tillsammans.

Jörgen Nordqvist ansvarar för utvecklingen av FormFredag och andra kreativa processer inom EU projektet.  Förutom att Jörgen arbetar på Brewhouse är han även Design Director i sitt egna bolag Kodex.

Läs hela inlägget

Intervju med Rexius Records


 

Rexius Records är ett av startupbolagen inom Brewhouse Inkubator. Möt en av grundarna Magnus Torstensson, som berättar som om sig själv, passionen för entreprenörskapet, musiken och hur det är att sitta på Brewhouse.

Rexius Records är ett nyskapande skivbolag med en innovativ affärsmodell som har sitt fäste i Brewhouse. Här har de en kontorsplats på inkubatorn och en studio på tredje våningen. Magnus berättar att han och grundaren Mattias Rexius har varit vänner sedan barndomen och växte upp tillsammans i Landvetter.

”En mix av olika personligheter skapar ett inspirerande företag, med ett driv och hopp om framtiden, som värnar om passionen till musik och relationen till artisterna.”

2013 blev drömmen om Rexius Records verklighet och ett år senare lämnade Magnus sin kärnkraftskarriär bakom sig för att testa ingenjörskunskaperna inom musikbranschen.

”Vi satsar ganska brett när det kommer till genre men de artister vi jobbar med är alltid drivna och vill nå nästa nivå. När vi signar artister letar vi efter driv och ambition. Musiken är såklart alltid central men tidigare nämnda faktorer är egentligen avgörande för huruvida artisten kommer att lyckas eller inte.”

Rexius Records har en finansieringsmodell som möjliggör att signa artister i ett tidigt skede av deras karriärer.

”Som artist är du medfinansiär i ditt projekt vilket innebär att du får behålla mycket större del av kakan. Klassiska skivbolagsdeals betyder ofta att skivbolaget gör hela investeringen och därför får hela, eller i alla fall den största, delen av kakan.

”Vi tror att det skapar ett större incitament till att jobba hårt om både vi och artisten påverkas när det går bra respektive dåligt. Vi är ju ganska projektorienterade så vi signar inte en artist på fem år, utan vi signar ett projekt i taget. Det är en väldigt liten risk för artisten att jobba med oss och om projektet inte går som man har tänkt sig, så är man inte fast i några optioner eller kontrakt som man måste slutföra.”

Det föll sig ganska naturligt att Rexius Records hamnade på Brewhouse. Det är en plats för musiker och andra kulturarbetare som har liknande värderingar och passioner.

Magnus menar att inkubatorprogrammet var och är en väldigt nyttig process för nystartade entreprenörer. Det erbjuder ett sammanhang och ett stöd från andra personer i liknande situationer.

På Brewhouse har de fått stöd och möjlighet att knyta kontakter samt fått hjälp att driva sitt bolag framåt.

”Brewhouse har haft en väldigt stor roll för oss i vårt företagande. Det har betytt mycket att någon trodde på oss från första början”, säger Magnus.

Han tipsar även om att samarbeta med andra och inte se folk som konkurrenter utan som samarbetspartners. ”Vi ser inte andra skivbolag som konkurrenter, man har bara olika roller.”

Magnus berättar om när Norman Fearrington, som bland annat har varit Tina Turner’s trummis, dök upp i deras studio genom en kontakt på Brewhouse. ”Han testade Mattias på musikteori; ’Can you give me a G chord… D minor… D diminished…’ och där satt jag och såg hur nervös Mattias blev men ändå lyckades jäkligt bra. Han är ju svinduktig på gitarr! Norman, en stor amerikansk man, började nicka lite och log sedan. Det är ett ganska fint minne.”

Vi går vidare till att prata om hur det är att starta eget företag. Friheten att forma sitt liv på det sätt man vill samtidigt som man får göra det tillsammans med människor som man trivs med.

”Det känns inte som att man går till jobbet, det gör det aldrig. Det känns bara som att det är en del av mitt liv, ett liv som jag själv styr över.”

”Om 10 år fortsätter Rexius Records att ta artister till nästa nivå på smarta sätt. Skillnaden är att vi gör det för många fler, i alla skeden i en artists karriär och i alla delar av världen. Åh andra sidan, nu när jag tänker efter så känns det som att vi lika gärna skulle kunna vara där redan i år”, säger Magnus med ett skratt.

Rexius Records: www.rexiusrecords.com/

Läs hela inlägget

Med siktet på trygg träning


Vinnarna The Brewhouse Award 2017. Safe Steps till höger.

En reflexväst med inbyggt överfallslarm. Det är idén bakom projektet Safe Steps, som prisades den 19 januari på galafinalen av The Brewhouse Award. Nu ställer initiativtagarna in siktet på ett tryggare samhälle.

18- och 19-åringarna bakom projektet Safe Steps bubblar av entusiasm, minuterna efter att de gått av scen. Hanna Sandberg, Albert Nyblom, Ella Brax, Alice Dahlemar och Emelie Nordenberg pluggar fortfarande på gymnasiet. Affärsidén kom ur just en skoluppgift om samhällsproblem.

– Vi har sett ökningen av överfall i brottsstatistiken och kvinnors utsatthet, redan innan #metoo. Att bli överfallen i löpspår ska inte behöva hända. Vi vill inte bara tillverka västen utan också sprida information om kvinnors utsatthet på längre sikt, tills att reflexen inte längre behövs, säger Ella Brax.

Affärsidén är en träningsväst med insytt överfallslarm och snygga reflexdetaljer. Med denna ska alla känna sig trygga i motionsspåret.

– Man ska kunna träna när man vill. Vinterhalvåret medför en begränsning. Det finns ett hål på marknaden, säger Ella Brax, som själv tränar löpning i Skatås motionsspår.

– Mamma är jätteorolig om kvällarna och väntar på att jag ska höra av mig. Det handlar inte bara om ens egen säkerhet, utan också om ens anhöriga och alla som bryr sig om en, säger Ella Brax.

Inför framtagandet av västen har de intervjuat omkring 600 löpare. De ställde sig i Slottsskogen och frågade motionärer som sprang förbi, och har också publicerat två enkäter i löpargrupper på Facebook.

Albert Nyblom har själv erfarenhet av att råka illa ut. För ett år sedan skulle han ta en genväg hem genom en gränd. Där blev han nedslagen och rånad.

– Det är något som inte stämmer i samhället och vi måste göra något åt det, säger han.

Med vinstpengarna på 50 000 kronor ska de fortsätta utveckla affärsidén. Tankar de har är att bygga in en gps i västen och koppla den till en slags sms-funktion. Förutom pengarna, är också erkännandet en stor vinst.

– Det är fantastiskt att stora företagare och entreprenörer tror på vår idé lika mycket som vi gör. Bara det är en sådan boost och gör att vi vill fortsätta, säger Ella Brax.

Läs hela inlägget

Webbyrå mkmedia
Till toppen