Blogg


Arkiv

Kategorier

Klart att vi vill vara en del av Brewhouse fantastiska arbete


THE BREWHOUSE AWARD

Scandic Europa är mötesplatsen i hjärtat av Göteborg med närhet till hög puls, inkapslad i kreativitet både vad gäller maten, musiken och utsmyckningarna. Här sover Brewhouse långväga gäster gott efter arbetet med The Brewhouse Award.

Maja Rang som jobbar som Meeting & Event Sales Manager på Scandic är på det klara med vad det var som fick Scandic att vilja bli partner till The Brewhouse Award 2019.

– Det är klart att vi vill vara en del av Brewhouse fantastiska arbete och årets The Brewhouse Award som minst sagt är en storsatsning. Vi är jätteglada att vi fick frågan och kände direkt att vi ska jobba tillsammans, säger Maja Rang och fortsätter.

– Scandic satsar mer än någonsin på hållbarhet så tävlingskategorin Sustainable Innovation går hand i hand med vårt eget arbete och känns helt rätt och i tiden.

Maja berättar också att de har stora förväntningar på årets tävling och att hon ser fram emot galafinalen 31 januari 2020.

– Man vet själv, bara utifrån sin egen omgivning, att det finns många talanger som aldrig syns så det ska bli spännande att följa och se alla dolda talanger som finns där ute.

 

INFORMATION: Nu på tisdag 17 december offentliggörs alla finalister i årets The Brewhouse Award på www.brewhouse.se

På tisdag kan du dessutom själv vara med och ta fram vinnaren i kategorin Music Innovation genom att rösta på den låt som du tycker ska bli soundtrack till Göteborgs 400-årsjubileum.

Läs hela inlägget

Johan hoppas på många smarta och tänkvärda bidrag


THE BREWHOUSE AWARD

Johan De Paoli är Art Director på Göteborg och CO och ligger bakom filmen till tävlingskategorin Music Innovation i The Brewhouse Award.

Nu när tävlingsperioden i The Brewhouse Award är avslutad och juryarbetet har börjat på allvar tänkte vi att det kunde vara intressant att höra Johan De Paolis tankar om samarbetet med The Brewhouse Award och att ta fram soundtracket till Göteborgs 400-års firande år 2021.

–The Brewhouse Award blev en utmärkt lösning när vi skulle ta fram en jubileumslåt i en öppen process i staden. Om vi skulle driva detta arbete själva hade det varit väldigt krävande och därför känns detta samarbete som den perfekta arbetsformen, säger Johan De Paoli.

Johan berättar vidare att han hoppas på att få ta del av många smarta och tänkvärda bidrag från inspirerande människor med en förhoppning om roliga möten och att hans egen bakgrund och erfarenhet kan bidra i processen. Han har också intressanta och tankeväckande saker att säga om innovation och entreprenörskap i stort.

– Med nyfikenhet och driv har entreprenörer varit en avgörande del av människans utveckling. Utan entreprenörskap skulle vi förmodligen fortfarande vara i mitten av näringskedjan och bo i kalla, dragiga grottor.

 

Se filmen till tävlingskategorin Music Innovation i The Brewhouse Award.

Läs hela inlägget

Nya kunskapsfrön i Brewhouse hållbarhetsarbete


HÅLLBARHETSMÅLEN

Idag finns den där. Den där atmosfären och känslan som ofta infinner sig på kontoret dagen efter en givande utbildning. Som en klädsam iver över att få ta den nyförvärvade kunskapen och lotsa in den i den dagliga verksamheten.

Igår var Brewhouse affärsrådgivare Pia och Susann på grundutbildning i strategiskt hållbarhetsarbete hos Brewhouse samarbetspartner CSR Västsverige.

Nya kunskapsfrön

Efter att ha inspirerats i hur man kan arbeta strategiskt och operativt med de globala målen, tog de med sig sina nya kunskapsfrön hem till kulturfabriken för att dela ut dem och låta dem gro hos oss medarbetare och deltagarna i Brewhouse Incubator.

– Vi ställer krav på entreprenörerna och företagen i Brewhouse Incubator att de ska arbeta utifrån de globala målen. Då är det avgörande att vi själva känner att vi har den kunskap som krävs för att kunna ge råd till deltagarna, säger Susann Haglund som är affärsrådgivare på Brewhouse Incubator.

 

Läs mer om Globala Målen

 

Trevlig Helg!

Brewhouse

Läs hela inlägget

Så mäktigt Eddie!


Creative Point

När världens största pizzakedja Domino’s Pizza öppnade i Sverige och i Johanneberg nyligen ville de göra ett samarbete med musikern och kulturprofile Eddie Wheeler som jobbar med projektet Creative Point på Brewhouse.

Om man köpte Eddies favoritpizza ”Veggie delight” så skränkte Domino’s i Johanneberg under en begränsad tid 20 kronor per såld pizza till Clownkliniken. Clownkliniken är en fristående ideell organisation som åker runt och underhåller barn som ligger långtidsinlagda på sjukhus.

– För mig som själv tillbringat alldeles för stor del av min barndom på sjukhus ligger detta initiativ mig väldigt varmt om hjärtat, säger Eddie Wheeler.

Eddie, du är en sann inspiratör och opinionsbildare, inte minst i ditt arbete med projektet Creative Point som Brewhouse har fått äran att projektleda och som finansieras av arvsfonden.

 

The sky is your limit

💜 Brewhouse

 

Läs mer om Creative Point

Läs fler blogginlägg om Creative Point

Läs hela inlägget

The Brewhouse Award hörs och syns!


Knappt har tävlingsperioden för The Brewhouse Award och tävlingskategorin Music innovation avslutats, förrän nyheten sprids om att närmare 70 låtar är med och tävlar om att bli soundtrack till Göteborgs 400-årsfirande.

Under den gångna veckan har Göteborgsposten, Vårt Göteborg, Göteborg Direkt och Nordegren och Epstein i P1 tagit upp nyheten.

Igår var det TV4:s tur då Tilde De Paula i programmet Efter Fem pratade med Mia Samuelsson som är konstnärlig ledare för Göteborgs 400-årsjubileum om vilken sorts låtar som tävlar om att bli hela Göteborgs signaturmelodi.

– Det har kommit in ganska mycket visor. Vi är kända för bra visor i den här stan. Sen har det kommit någon punklåt och det har kommit in lite schlager och soul och rnb och några barnvisor och Rock’n’roll så lite gott och blandat, säger Mia Samuelsson.

Vad händer nu?

Nu tar juryarbetet vid och pågår fram till den 17 december då finalisterna i kategorin Music Innovation presenteras. Sen är det göteborgarnas tur att rösta på den låt som de tycker ska bli soundtrack till Göteborg 400-årsjubileum 2021.

Vinnaren presenteras på The Brewhouse Awards galafinal 31 januari i Brewhouse Arena.

Tävlingen i kategorin Music Innovation är ett samarbete mellan The Brewhouse Award och Göteborg & Co.

Se hela klippet från Efter Fem i TV4 här

Läs mer om Tävlingen här

Läs hela inlägget

Globala Målen i fokus på CSR-Forum 2019


GLOBALA MÅLEN

Glädjen skiner igenom!

Idag är Pia och Mirre från Brewhouse på CSR-forum 2019 för att uppdatera sig om det viktiga arbetet med hållbarhetsfrågor.

– Mycket handlar om att engagera sig själv och varandra genom positiv inkludering och empati. Att agera och inte bara tänka. Att stötta varandra och sprida positiv energi för att få fler att vilja förändra sitt levnadsätt, säger Mirre Sennehed som jobbar med projektet Creative Point på Brewhouse som skapar Sveriges mest tillgängliga kulturscen.

Som om dagen i sig inte vore gott nog så tog företaget SKRYTA – Slow Design, som Brewhouse nominerade, hem priset Nyttigaste Affären med nomineringen ”Ett lysande samarbete som skapar samhällsnytta”.

SKRYTA – Slow Design skapar och säljer designlampor av textilt spillmaterial, som hamnar på platser från stora internationella hotell till kontorslokaler hos svenska myndigheter. Lamporna tillverkas i samarbete med Göteborgs Stadsmission som kan erbjuda arbete på ett socialt hållbart sätt.

Grattis SKRYTA 💜

Brewhouse

 

LÄs mer om Creative Point

Läs mer om SKRYTA – Slow Design

Läs hela inlägget

Textila konstverk om naturen och med naturen


BREWHOUSE INCUBATOR

Ida Näslund som driver företaget Mounid på Brewhouse Incubator gjorde nyligen dessa vackra print-tester i RISE research lab, där hon jobbar på att ta fram miljövänlig färg från alger som kan användas för textiltryck.

— Algerna absorberar koldioxid via sin fotosyntes och tillväxt vilket bidrar till att luften renas. Att tillverka färg från alger ger på så sätt en dubbel klimatpositiv effekt. Vi behöver mer samarbeten både om naturen och med naturen, säger Ida Näslund.

Följ Idas arbete på https://www.facebook.com/mounid.se

Läs hela inlägget

Elisabeth skapar kläder som tål ögats slitage


THE BREWHOUSE AWARD

Elisabeth Synnes är entreprenören från Göteborg som har arbetat med kläder sen hon var 19 år. Först på Joy som inköpare och designer, och sedan även på Brothers & Sisters. Sedan 11 år tillbaka driver Elisabeth det egna modeföretaget Jumperfabriken med bas här i Göteborg.

Jumperfabriken gör kläder i en skandinavisk stil som de kallar ModernVintage där kollektionerna bygger på nostalgiska stickmönster och hög kvalitet genom tillverkningsprocessen.

– Man kan säga att Jumperfabriken gör kläder med inspiration från 50, 60 och 70-talen som håller över tid och tål ögats slitage, säger Elisabeth och fortsätter lägga ut orden om varför hon så gärna deltar som jurymedlem i The Brewhouse Award 2019.

– Jag älskar att utbyta idéer och erfarenheter med kreativa människor. Så om jag kan vara till hjälp för andra att ta sin idé till ett företagande så värmer det mitt hjärta.

Läs hela inlägget

The Brewhouse Award utser Sveriges representant i världens mest extrema affärsevent


FOTO: Henri Luoma – Booksi: Förra årets vinnare i Polar Bear Pitching

 

BREWHOUSE PRESSMEDDELANDE

The Brewhouse Award och Polar Bear Pitching inleder samarbete för att ta fram Sveriges representant som bland 30 andra länder ska delta i det som har kallats världens mest extrema affärsevent.

Den extra vinst som i år delas ut i The Brewhouse Award innebär att vinnaren får åka till Oulu i Finland den 12 mars 2020 och pitcha sin affärsidé i en isvak i Bottenvikens nollgradiga vatten.

– Det känns otroligt bra att vi har inlett ett så fint samarbete med Polar Bear Pitching, säger Anna Svensdotter Dimle som är juryordförande i The Brewhouse Award.

– Det kommer att betyda mycket för den som vinner. Inte bara för att hen ges möjlighet att mäta sin affärsidé mot tävlande från 30 andra länder, utan också för att det kommer att innebära internationell uppmärksamhet med global mediebevakning.

Gilla utmaningen

Även om Anna Svensdotter Dimle aldrig själv har provat på att bada i isvak, så måste hon erkänna att hon skulle gilla utmaningen i att försöka presentera sin affärsidé så effektivt som möjligt samtidigt som adrenalinet rusar och triggar igång flyktbeteendet som bara vill få upp kroppen ur det nollgradiga vattnet.

– Det är kanske det som är förklaringen till att de inte behöver ha någon övre gräns för hur lång pitchen får vara i tävlingen då den genomsnittliga längden på presentationen ändå bara är två minuter, säger Anna Svensdotter Dimle.

Läs mer och tävla i The Brewhouse Award

Läs mer om Polar Bear Pitching

TILLBAKA TILL NYHETSBREVET

Läs hela inlägget

Finalister i The Brewhouse Award släpper trading-app för musikrättigheter


BREWHOUSE ARENA

Det känns alltid extra bra i hjärtat att se företag med anknytning till Brewhouse växa och steg för steg gå varvet runt i Brewhouse kretslopp.

Från finalister i The Brewhouse Award 2018 har vi idag 1 oktober glädjen att välkomna Zeptagram till Brewhouse Arena där de håller releasefest för sin App och tradingplattform där privatpersoner kan köpa andelar i musikrättigheter.

— Genom att fans kan investera i rättigheter via blockchain och kryptovalutan Ethereum hoppas vi kunna skapa en transparens i branschen och en decentraliserad marknadsplats, säger Christina Löwenström som är medgrundare till Zeptagram.

Brewhouse är medarrangör till kvällens arrangemang.

TILLBAKA TILL NYHETSBREVET 

Läs hela inlägget

Webbyrå mkmedia
Till toppen