Blogg


Arkiv

Kategorier

Prisade vinnare i The Brewhouse Award


Nu är det avgjort. Fem nya pristagare har tagit steget in i den exklusiva skara av affärsidéer och idégivare som vunnit The Brewhouse Award. Bland årets vinnare återfinns bland annat en innovation som avsaltar havsvatten med restvärme från industrier, en interagerande musikapp, en affärsidé som synliggör matrelaterade avtryck på miljön och en mobilapp som diagnosticerar bisamhällets hälsostatus.

Björn Lagerman som är rykande färsk vinnare med BeeScanning, i Kategorin Open Innovation, säger att priset har stor betydelse för att fler ska få upp ögonen för biodling.

— Ja men det känns härligt och underbart. Det här är både viktigt för BeeScanning-projektet och för biodlingen i världen. Det är underbart att så många börjar fatta hur viktiga våra bin är, säger Björn Lagerman.

Kristallkronor och industrigolv

Årets cocktailtema återspeglas i allt från musiken, kläderna och stämningen i Brewhouse Arena. Kristallkronorna hänger över de vackert slitna industrigolven och påminner galagästerna om lokalernas resa från Apotekarnes vattenfabrik till Brewhouse kulturfabrik. Resan kan ses som ett tema för kvällen där affärsidén går från att ibland vara enkel och kantig till att poleras, förfinas och bli en av vinnarna i Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling.

22 000 till Popkollo

Under årets The Brewhouse Award har Brewhouse samarbetat med Popkollo för att ge alla i publiken möjlighet att samla in pengar till Popkollos program ”Vem kan bli producent”. Tillsammans samlade alla galagäster in 22 000 kronor till ändamålet som verkar för en mer jämlik musikbransch.

 

VINNARE I THE BREWHOUSE AWARD 2018
Förstapristagarna inom huvudkategorierna vinner 15 000 kronor, ett diplom skapat av The Folklore Company, ett armband designat av EA smycken, en flaska alkoholfritt mousserande vin från MRG Wines, skräddarsytt affärscoachningsprogram, mentorskap och kontorsplats i Brewhouse coworking-kontor under 6 månader.

 

VINNARE I KATEGORIN MUSIC INNOVATION

GESTRUMENT

Gestrument är ett helt nytt sätt att göra musik. Man spelar direkt på ”musikens DNA” i appen som ger användaren möjlighet att både interagera med sin favoritmusik och upptäcka sitt eget uttryck på ett unikt sätt.

Idégivare är Jesper Nordin, Jonas Kjellberg, Emelie Bergbohm och Pär Gunnar Risberg.

MOTIVERING

”Nyskapande teknologi som möjliggör kompositioner och improvisationer I nutid. Här möts framtidens konstnärskap och teknisk innovation. En briljant idé som både är tillgänglig och skalbar.”

 

VINNARE I KATEGORIN YOUNG INNOVATION

AVSALTNING MED HJÄLP AV RESTVÄRME FRÅN INDUSTRIER

En innovation som möjliggör att industrier tar tillvara sin restvärme för att rena havsvatten. Tekniken förenklar samhällets omställning till att bli klimatsäkert och ger vinst för både samhälle och miljö.

Idegivare är Jonatan Persson

MOTIVERING

”En teknisk innovation med stor skalbarhet. En innovation som ger framtiden en hållbar lösning till ett av världens största miljöproblem. Smart, genomtänkt och en idé helt rätt i tiden.”

 

VINNARE I KATEGORIN OPEN INNOVATION

BEE SCANNING

Världens bin dör av parasiten varroa. Beescanning är mobilappen som diagnosticerar bisamhällets hälsostatus och föreslår behandling genom att analysera ett foto som användaren laddar upp. BeeScanning ger biodlarna omedelbar feedback och bygger samtidigt världens största databas för resistensavel.

Idégivare är Björn Lagerman, Emmy Sundström, Erik Österlund, Jens Frank, Rikard Lagerman Susann Kivling och Thomas Dahl.

MOTIVERING

“En innovativ lösning på ett miljöproblem som kan revolutionera jordbruk och djurhållning globalt. Smart, skalbart och en räddning för framtidens möjlighet att odla mat.

 

VINNARE I KATEGORIN SOCIAL INNOVATION

KLIMATO

Klimato möjliggör för aktörer inom restaurang- och livsmedelsbranschen att beräkna, kommunicera och kompensera för matrelaterade avtryck som bidrar till växthuseffekten och den globala uppvärmningen. Klimatos verktyg och märkning hjälper både restauranger och konsumenter att göra klimatsmarta matval.

idegivare är Henric Hansson, Anton Unger, Philip Claesson och Christoffer Connée.

MOTIVERING

”Ett hållbart verktyg som minskar klimatpåverkan och skapar transparens och hållbar konsumtion. En idé i tiden, trovärdig och värdeskapande.”

 

ÅRETS SHOOTING STAR

MATBANKEN

Matbanken är en app som skapar recept utifrån vad användaren har hemma. Matbanken underlättar inte bara användarnas sociala och ekonomiska vardag utan fokuserar också på att hålla nere matsvinnet.

Idégivare är Vendela Simón, Molly Svedberg, Matilda Antman Morén och Klara Berglund.

MOTIVERING

”Vilken energi och vilket engagemang. Ni gav hela juryn en upplevelse, en injektion av kunskap och passion. Vi vill lyfta ungt entreprenörskap, mod och sann drivkraft.”

 

BREWHOUSE FÖREBILD 2018

ARGHAVAN AGIDA

MOTIVERING

”Ikväll så vill vi lyfta en person som är en förebild. En person som är modig, en social entreprenör som genom konst har skapat ett projekt som förenar. En person som lyfter kvinnors frihet, skapar band mellan kvinnor från olika delar av världen. En person som lyfts i TV och media världen över men som samtidigt är hotad på grund av sitt engagemang och sitt fredsprojekt.”

Mer information om vinnarna hittar du här:

https://brewhouse.se/the-brewhouse-award/

Läs hela inlägget

Brewhouse i unikt samarbete med Popkollo


Med endast timmar kvar till den glittrande finalgalan i The Brewhouse Award presenterar vi stolt ett unikt samarbete med Popkollo för att samla in pengar till ”Vem kan bli producent” som verkar för en strukturell förändring av musikbranschen.

– Det känns som en självklarhet för Brewhouse att gå in i det här samarbetet. Tanken bakom projektet ligger helt i linje med vår värdegrund, säger Anna Svensdotter Dimle som är verksamhetschef och konstnärlig ledare på Brewhouse samt juryordförande i The Brewhouse Award.

Initierat av Marit Bergman

Popkollo initierades av artisten Marit Bergman 2003 och är ett musikläger som riktar sig till tjejer och transpersoner. 2015 startade Popkollo upp programmet ”Vem kan bli producent” i Stockholm i samarbete med Robyn. Efter en lyckad utveckling i Stockholm är det dags att sprida konceptet vidare till andra Popkollo-föreningar ute i landet.

– Det känns väldigt bra att kunna skapa en plattform och nya förutsättningar för musikälskande tjejer och transpersoner även i Göteborg att bli musikproducenter, säger Jessica Nilsson som är verksamhetskoordinator på Popkollo.

– I dag är teknik en självklar del av musikskapandet. Men fortfarande ses teknik som en manlig domän ­och bilden som förmedlas är att det inte finns några musikproducenter som är kvinnor och transpersoner. Popkollo vill förändra den bilden och normerna kring teknik och teknikanvändande och i förlängningen skapa en mer jämlik musikbransch, säger Jessica Nilsson.

Inte ekonomiska möjligheter

Alla som vill har inte ekonomiska möjligheter att betala de redan subventionerade priserna som det kostar att delta i Popkollos producentprogram.

Med det som bakgrund inleder Brewhouse och Popkollo nu ett samarbete för att tillsammans samla in pengar under årets finalgala i The Brewhouse Award och bidra till att ge fler personer möjlighet att förverkliga sin dröm.

– Vi kände också att vi vill prova någonting nytt i år och ge alla i publiken möjlighet att känna sig delaktiga i att stötta ”Vem kan bli producent” genom att enkelt swisha in till insamlingen, säger Anna Svensdotter Dimle.

– Nu kan alla som vill, vara med och utveckla musikbranschen till en mer jämlik scen och vi kan tillsammans skapa möjlighet för tjejer och transpersoner att få både kunskap, utbildning och ett nätverk för framtiden.

Tillsammans gör vi skillnad!

Swisha 123 031 92 77

Läs hela inlägget

The Brewhouse Award – två nyheter och en värdinna


Med endast ett fåtal dagar kvar till årets sprakande finalgala i The Brewhouse Award vågar vi redan nu sticka ut hakan och lova att årets galakväll blir bättre och mer glittrande än någonsin. Eller vad sägs om hela två nyheter som inte låter skämmas för sig.

Två nyheter
Den 18 januari kommer galagästerna att mötas av två nyheter för i år. Den första är att Brewhouse har ingått ett samarbete med Popkollo och ersatt tidigare års auktioner med en insamling för att få alla i publiken att känna sig delaktiga i att stötta Popkollos program ”Vem kan bli producent”.

– Nu kan alla som vill, vara med och utveckla musikbranschen till en mer jämlik scen och vi kan tillsammans skapa möjlighet för tjejer och transpersoner att få både kunskap, utbildning och ett nätverk för framtiden, säger Anna Svensdotter Dimle som är verksamhetschef och konstnärlig ledare på Brewhouse samt juryordförande i The Brewhouse Award.

Den andra nyheten är en helt ny tävlingskategori – Musik Innovation. Där möts idéer och innovationer inom musik med fokus på tanken att behålla, stärka och utveckla Sveriges position inom den globala musikbranschen även när den fortsätter att digitaliseras.

Kvällens värdinna
Förutom prisceremonier, gästartister och musik med Brewhouse husband, så är kvällens värdinna på plats för att ledsaga alla gäster genom galakvällen – den alltid så strålande Anna Svensdotter Dimle, Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare samt juryordförande i The Brewhouse Award.

Om tävlingen
The Brewhouse Award är en årlig idé- och innovationstävling som riktar sig till idébärare inom bland annat arkitektur, design, konst, kulturarv, litteratur, media, mode, musik och scenkonst.

Årets tävlingskategorier är: Music Innovation, Open Innovation, Social Innovation och  Young Innovation.

2018 års jury består av ett 40-tal kreatörer, innovatörer och företagsproffs som utser vinnarna till galakvällen den 18 januari.

Läs mer om The Brewhouse Award och Årets finalister här:

https://brewhouse.se/the-brewhouse-award/

Läs hela inlägget

Annie Simlund går från Hand till Handling


 

Ibland är det de små och enkla idéerna som ligger till grund för de stora samhällsförändringarna. En sån till synes enkel affärsidé är Annie Simlunds verktyg Hand till Hand som skapades för att få grannar att våga ta kontakt med varandra och hjälpas åt mer. Ett litet märke vid ytterdörren signalerar att den boende välkomnar hjälp från grannarna eller själv gärna hjälper till i den mån man kan.

— Jag har sett det gynna både miljö, hälsa, ekonomi och det sociala. Det innebär inte några förbindelser men kan vara skillnaden mellan att våga ta kontakt och att låta bli, säger Annie Simlund.

— Idag är många människor väldigt ensamma samtidigt som vi ständigt strävar efter att vara oberoende av varandra. Hand till Hand kan göra många människors vardag väldigt mycket enklare. Att visa värme och medmänsklighet är en förmåga som människan redan besitter men ibland måste vi påminna oss om att göra det lite oftare. Att våga sträcka ut en hjälpande hand till andra och få en tillbaka.

Morfars grannar hjälper varandra

Annie har själv sett fördelarna med idén på nära håll då hennes morfars grannar hjälper varandra i sann Hand till Hand-anda. När hon fick höra talas om The Brewhouse Award och fick upp ögonen för möjligheten att få göra skillnad i hela samhället med sin innovativa idé så tvekade hon inte att tävla.

— Jag fastnade framför allt för möjligheten att kunna få stöd. Det är inte alltid lätt att som 19-åring och ensam i en storstad försöka komma på var och hur man kan börja påverka. Eftersom jag brinner så mycket för just det här samhällsproblemet så lockade det mig trots allt att försöka, säger Annie Simlund.

— För mig var den största resan att våga tro på förändring och att allt går om man vill. Trots att jag inte vann något utav de tre huvudsakliga priserna så blev jag väldigt tacksam över specialpriset som innebar att få arbeta med Förebildarna.

Bidra till ett positivt samhälle

Förebildarna startades 2015 av en grupp entreprenörer med missionen att alla unga ska kunna påverka sina egna liv och ha förutsättningarna att bidra till ett positivt samhälle. Även I årets upplaga av The Brewhouse Award är Förebildarna med och står bakom och delar ut pris i kategorin Young Innovation.

Julia Hult som är verksamhetsledare på Förebildarna säger att det var en självklarhet att engagera sig i The Brewhouse Award även i år.

— Tävlingen har ju till och med egna kategorier i två av de områden som vi brinner för; både Young Innovation och Social Innovation. Juryn gjorde tidigare år ett strålande jobb som gav oss en fantastisk pristagare i Annie Simlund och idén Hand till Hand som hon sedan utvecklade tillsammans med oss. Vi är själva ett gäng entreprenörer med en stor passion för att göra skillnad i samhället och Brewhouse känns som en partner med liknande värderingar och tankar som Förebildarna, säger Julia Hult.

Våga vara modig

Under perioden efter The Brewhouse Award säger Annie Simlund att en av de största lärdomarna var att våga vara modig och bortse från nervositeten.

— Jag fick ett otroligt stöd från Brewhouse till att våga fortsätta framåt och att våga tro på mig själv och min idé. Detta är något som jag än idag bär med mig och som varit till otroligt stor hjälp. Med Förebildarna i ryggen och alla dessa inspirerande människor omkring mig på Brewhouse var ingenting för stort eller för litet. Atmosfären präglades av att allt var möjligt med lite driv. Precis som mitt projekt så kom det att handla om att våga sträcka ut en hand till någon.

 

 

Läs hela inlägget

Nu är finalisterna utsedda i The Brewhouse Award 2018!


På måndagskvällen samlades juryn i The Brewhouse Award och årets finalister presenterades. Med stort hopp om framtiden konstaterar Anna Svensdotter Dimle, som är juryordförande i The Brewhouse Award, att årets jury får en angenäm utmaning i att utse vinnare bland de 16 finalisterna som i år visar upp en stor genrebredd och innovationshöjd.

— Vi ser många spännande idéer som kan komma att spela en stor roll i framtiden inom sina respektive områden. Allt från innovationer inom textil- och modebranschen till idéer som gör att industrier kan rena havsvatten med sin restvärme till nyskapande tradingplattform för musikrättigheter. 

— Vi kan generellt se ett stort uppsving av tävlingsbidrag med en social inriktning i år och fler tävlingsbidrag som är inskickade av unga idébärare.

Anna berättar vidare att årets utmaning var att inspirera fler unga kvinnor i åldern 15 – 20 år att tävla i kategorin Young Innovation då siffrorna visade att det för 2017 endast var 20 procent unga kvinnor i denna kategori.

— Det känns underbart att konstatera att vi lyckades nå 45 procent i årets tävling. Vi arbetar strategiskt med jämlikhetsfrågan och under tävlingsperioden har vi varit ute och träffat och inspirerat många ungdomar runt idéutveckling, entreprenörskap och att tävla, säger Anna Svensdotter Dimle.

Finalisterna ska nu pitcha sina idéer inför juryn den 7 januari 2019. Juryn är 40 noga utvalda representanter ur näringslivet, akademin samt kreatörer och entreprenörer inom tävlingens 15 kulturella och kreativa branscher. Vinnarna presenteras under den stora galakvällen den 18 januari i Brewhouse Arena i centrala Göteborg.

Läs mer om årets jury

FAKTA:

The Brewhouse Award riktar sig till idégivare inom bland annat arkitektur, design, konst, kulturarv, litteratur, media, mode, musik och scenkonst. I år lämnades 130 bidrag in till tävlingen och årets deltagare har varit mellan 15-76 år och är fördelade på 48% män, 46% kvinnor och 6% annan.

FINALISTER

KATEGORI

MUSIC INNOVATION

HarpAd

HarpAd ger fler människor möjlighet att uppleva glädjen med att spela 12-strängad gitarr. HarpAd spänns tillfälligt på den 6-strängade gitarren och konverterar den till en 12-strängad.

Zeptagram

Zeptagram är en unik tradingplattform och handelsplats där investerare, upphovsmän och privatpersoner köper och säljer musikrättigheter med en virtuell valuta.

Gestrument

Gestrument är ett helt nytt sätt att göra musik. Man spelar direkt på ”musikens DNA” i appen som ger användaren möjlighet att både interagera med sin favoritmusik och upptäcka sitt eget uttryck på ett unikt sätt.

VR DJ

VR DJ förflyttar dig till en framtid där du är helt omgiven av musikloopar och virtuella musikcontrollers. VR DJ är ett nyskapande musikverktyg som tar tillvara på alla möjligheter i Virtual Reality.

KATEGORI

YOUNG INNOVATION

Avsaltning med hjälp av restvärme från industrier

En innovation som möjliggör att industrier tar tillvara sin restvärme för att rena havsvatten.Tekniken förenklar samhällets omställning till att bli klimatsäkert och ger vinst för både samhälle och miljö.

Carrus Network

Carrus Network är plattformen som kopplar samman ambitiösa ungdomar mellan 16-24 år för att nätverka kring frågor om hur de själva och världen rör sig framåt med hjälp av teknologin.

Social Integration Through Sport

Projektet bygger på endigitalisering av EU:s initiativ ”Social Integration Through Sport”. Genom en mobilapp möts personer snabbt och enkelt och kan organisera sport-spel. En unik möjlighet för människor med olika bakgrund att träffas.

Matbanken

Matbanken är en app som skapar recept utifrån vad användaren har hemma. Matbanken underlättar inte bara användarnas sociala och ekonomiska vardag utan fokuserar också på att hålla nere matsvinnet.

KATEGORI

SOCIAL INNOVATION

Klimato

Klimato möjliggör föraktörer inom restaurang- och livsmedelsbranschen att beräkna, kommunicera och kompensera för matrelaterade avtryck som bidrar till växthuseffekten och den globala uppvärmningen. Klimatos verktyg och märkning hjälper både restauranger och konsumenter att göra klimatsmarta matval.

Biologg

Biologg är ett unikt mobilspel inspirerat av Pokémon Go. Man fotograferar och samlar på fynd av riktiga djur och växter ute i naturen och lär sig samtidigt fakta om de arter man hittar. Den data som samlas in användas sedan till forskning och naturvård.

The Sensory Craft Project

The Sensory CraftProject anser att konst och hantverk är till för alla. Genom materialbaserade och sinnliga konstverk är det möjligt att engagera människor med neurologiska funktionshinder. Projektet utvecklar inkluderande utställningar för att bidra till att göra konst universellt.

Catchergames

Catchergames är ett nyskapande livespel och en teambuilding-aktivitet som bygger på att alla deltagare har ett ”offer” som de ska fånga i verkliga livet. Catchergames är en digital plattform som möjliggör för spelarrangörer att enkelt administrera spelet.

KATEGORI

OPEN INNOVATION

Algbläck för digitaltryck på textil

”Algbläck för digitaltryck på textil” utvecklar en ny innovation inom textil- och modebranschen. Projektet tar fram en naturlig algbaserad ersättning av dagens bläck som används inom digitaltryck.

BeeScanning

Världens bin dör av parasiten varroa. Beescanning är mobilappen som diagnosticerar bisamhällets hälsostatus och föreslår behandling genom att analysera ett foto som användaren laddar upp. BeeScanning ger biodlarna omedelbar feedback och bygger samtidigt världens största databas för resistensavel.

Boowcycle

Boowcycle skapar hållbara, vackra, och väderbeständiga trä/bambu-cyklar genom att kombinera kunnandet från skateboardindustrin och träbåtsbyggare med egna innovativa konstruktionstekniker.

Proto Proto

Proto Proto är ett socialt företag som skapar produkter som sprider berättelser från tillverkare världen över. Proto Proto kombinerar nutida design med en etiskt hållbar produktion som skapar nya värden för nästa generations designkonsumenter.

Läs om The Brewhouse Award och vilka idégivarna här. 

Läs hela inlägget

Fåntrattar och frälsare – bob hund firar 25 år på Brewhouse


bob hund. Foto/photo: Anna Brånhede

Tjeckoslovakien delas, Televerket blir Telia och Gudrun Schyman väljs till partiledare för Vänsterpartiet efter Lars Werner. Någonstans i springorna mellan alla olika inrikes- och utrikespolitiska händelser 1993 sipprade bob hund upp som ett väsen ur marken och släppte sin första självbetitlade skiva.

En svårdefinierad energi som forserade framåt utan att be om ursäkt för sig. Ömsom älskade ömsom hatade stod kritikerkåren åtminstone enade i att det var någonting nytt och outforskat som hade sett dagens ljus.

— Vi togs emot som både fåntrattar och frälsare, åsikterna gick isär beroende på vem du frågade. Så är det nog än idag även om fler känner till bandnamnet än 1993. Det känns rättvist, säger Thomas Öberg som är bob hunds sångare och befälhavare. Han som står längst fram under bandets många legendomsusade livespelningar och tar ut riktningen.

Inga omedelbara hits

De har lyckats hålla sig aktuella under 25 år trots att de, som Thomas Öberg själv har uttryckt det, inte gör låtar som blir omedelbara hits. Kanske är det också svaret på vad som är bob hunds mirakelmedicin. Det som har hållit ihop bandet under alla år och hållit dem ständigt aktuella trots att de aldrig har kompromissat med det konstnärliga uttrycket. Frågan är om bob hund har rört sig närmare den värld de tillhör eller om det rentav är världen som har närmat sig bob hund.

— Världen har blivit lite mer som en bob hund text, förvirrad, motsägelsefull och törstande efter ömhet. Det är inte vårt fel, säger Thomas Öberg.

Sveriges bästa liveband

Utnämnda till Sveriges bästa liveband åtskilliga gånger intar de nu Brewhouse Arena i Göteborg under två kväller, den så omskrivna helgen vecka 48. Parallellt med årets jubileumsspelningar, spelar bandet också in en ny skiva, så man ska inte hålla det för otroligt att publiken även bjuds på ett och annat nytt spår.

Efter de två spelningarna på Brewhouse Arena i Göteborg fortsätter bandet till Stockholm för ytterligare två spelningar på Debaser Strand. Thomas Öberg är klar över vad han hoppas att de som kommer och firar bob hunds 25 års-jubileum ska känna när helgen vecka 48 har tagit slut.

— Lycka och lite vemod blandat med en uppriktig vilja att verkligen, verkligen, verkligen försöka hålla morgondagen öppen. Det kallas hopp.

Läs hela inlägget

Tyken Design gillar den återvunna julklappen


Sedan 1988 utses Årets julklapp av Handelns Utredningsinstitut som ägs av Svensk Handel. I år föll valet på ”Det återvunna plagget” vilket har gett ett positivt eko runt om i landet. Inte minst från Brewhouse entreprenör Annika Tykesson som genom sitt företag Tyken Design tillverkar nya möbler och inredningsprodukter av spillmaterial från framförallt träindustrin.

— Det känns helt fantastiskt. Folk börjar fatta att man inte kan konsumera som man har gjort förut. Det känns även som en liten seger med tanke på Black Friday som är på uppgång. Det ger en liten push till branschen att fokusera mer på servicebiten, för om man kollar på hur lite kläder som lagas och tas tillvara, så finns det så oerhört mycket att göra. Jag tycker att det här är jättekul och det är ju någonstans här som jag verkar inom Tyken design också genom att använda mig av återvunna och återbrukade spillmaterial, säger Annika Tykesson.

Motiveringen lyder bland annat att ”det återvunna plagget speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.”

— Kunder ser ett värde i second hand idag. Alla butiker och minsta lilla second hand har börjat kunna ta betalt på ett annat sätt. Ett par byxor kostar inte en tia eller en tjuga längre utan man får ge några tjugor och ibland upp till hundralappar, säger Annika Tykesson och fortsätter fundera på nästa års utnämning.

— Årets julklapp till nästa år kanske ska vara att ge sig själv en lagad produkt eller en reservdel istället. Kanske en ny bytta till sin köksmixer istället för att köpa en helt ny köksmixer.

Läs hela inlägget

The Brewhouse Award – bättre än någonsin!


I skrivande stund rullar nyheterna ut om den första av fyra möjliga statsministeromröstningar i riksdagen. Oavsett hur man röstar och vilket regeringsalternativ man stödjer så enas många idag kring behovet av en lösning som på bästa sätt, inom parlamentarismens ramar, speglar valresultatet.

Jämte allt detta är det idag två veckor sedan sista tävlingsdagen i The Brewhouse Award. Det var med oerhörd stolthet som vi under gårdagen tilldelade årets jurymedlemmar sina tävlingsbidrag för bedömning. Vi som jobbar på Brewhouse kan ödmjukt konstatera att 2018 års upplaga av The Brewhouse Award är bättre än någonsin med tävlingsbidrag som kommer att låta höra talas om sig. Det lovar jag.

Jag kan än en gång konstatera att jag har ett fantastiskt jobb där jag får omge mig av så mycket värme och kreativitet från våra innovatörer, kreatörer och entreprenörer. Jag får träffa så många drivna idégivare, inte minst unga människor, som presenterar sina visioner och lösningar på nutida utmaningar.

Oavsett vad som händer i vår omvärld så strävar Brewhouse alltid efter att ge de bästa möjliga förutsättningarna för våra kreatörer och startups. Här hos oss på Brewhouse finns det gott hopp om framtiden.

// Anna Svensdotter Dimle

Tillbaka till nyhetsbrevet, klicka här. 

Läs hela inlägget

Möt jurymedlemmen Alexander Graah


För mindre än två veckor sedan avslutades tävlingsperioden för The Brewhouse Award 2018. Med 130 inskickade tävlingsbidrag börjar nu på allvar juryns arbete med att ta fram finalister och vinnare till finalgalan den 18 januari 2019. Brewhouse träffade jurymedlemmen Alexander Graah, som är VD och kreativ chef för Dr Denim, för att prata om kreativitet, entreprenörskap och förväntningar på juryarbetet.

Det är andra året i rad som Alexander Graah är med i juryn för The Brewhouse Award men han poängterar att det definitivt inte är den sista. Entreprenörskap har alltid legat honom varmt om hjärtat.

— I entreprenörskapet ligger åtminstone en del av svaret på vår tids stora frågor. Allt från sysselsättning till integration och miljö. Jag vill gärna göra vad jag kan för att inspirera och hjälpa eldsjälar att realisera sina drömmar. Både för att lyfta enskilda entreprenörer och hjälpa dem i nästa etapp, men också för att skapa uppmärksamhet kring det positiva med entreprenörskapet i ett större socialt sammanhang, säger Alexander Graah.

— Jag tror tyvärr att många fortfarande har en traditionell bild av företag och entreprenörer och ser dem som ett nödvändigt ont, utan att se att det är en gräsrotskälla till positiv utveckling.

Inspirerade av farfar

För snart 15 år sedan startade Alexander och hans bror Johannes, tillsammans med deras far Morten, familjeföretaget Dr Denim i en källarlokal i Göteborg, utan att riktigt veta vad de gav sig in i. Inspirerade av sin farfar som alltid såg bortom alla uppkomna hinder, grundlade de sin vision om att skapa jeans som såg bortom säsonger, årstider och traditionell design.

Alexander berättar att han ser kreativitet som ett samlingsbegrepp för intellektuell skärpa som navigerar utanför de etablerade ramarna. Något som utmanar bilden av vad som är möjligt. En tanke som han tar med sig in i årets juryarbete där drömmen är att hitta och lyfta fram något som blir en riktig framgångssaga och som bär sig både kommersiellt och socialt.

— Jag hoppas se något som på riktigt kan börja påverka den globala konsumtionen. Som FN’s senaste klimatrapport visar så kan vi inte sitta och peta oss i naveln. Jag hoppas att vi får se någon som vill göra skillnad inte bara i det lilla, utan någon som vill skapa en rörelse och förändring på riktigt, säger Alexander Graah.

Tillbaka till nyhetsbrevet, klicka här. 

Läs hela inlägget

Brewhouse Entreprenörer – Travelonium


Att flyga kan ibland vara komplicerat. När man väl har köpt sin biljett så ska man packa rätt, checka in bagage, hitta rätt gate och hålla koll på om flyget är i tid. Det är kort sagt mycket oförutsett som kan inträffa. Omid Manikhi har skapat appen Travelonium för att hjälpa resenärer att hålla koll på alla förutsättningar under resan.

— Travelonium är som en personlig assistent och är utformad för att vägleda, påminna och hålla dig informerad under hela resan. Den ger dig möjlighet att snabbt tänka om och planera annorlunda om något oväntat skulle inträffa, säger Omid Manikhi.

— Jag använde en liknande app för några år sedan som jag verkligen älskade. Men den appen köptes tyvärr upp av ett större företag och försvann därmed som en oberoende app på marknaden. Efter att ha tittat på konkurrensen och på hur marknaden såg ut, så bestämde jag mig för att skapa något som var både större, bättre och mer prisvärt.

Teknik, elektronik och datorer

Omid är född i Iran och har sedan unga år varit väldigt intresserad av både teknik, elektronik och datorer. Han lärde sig programmera vid tolv års ålder och har studerat elektroniskt ingenjörskap i Iran och läst informationsteknologi i Halmstad. Han jobbade under flera år både som programmerare på frilansbasis och för företag men bestämde sig till slut för att göra slag i saken och förverkliga sin dröm om att bli entreprenör.

— Jag visste att det inte var lätt att starta företag och att jag behövde lära mig många nya saker. Brewhouse hittade jag efter en sökning på nätet och drogs direkt till deras professionellt utformade webbsida och den kultur av mångfald som man möttes av. Jag fyllde i en ansökan, förberedde en presentation av min idé och fick slutligen reda på att jag hade turen att vara en av de utvalda som fick börja på programmet Create Speed, säger Omid Manikhi.

Lanserade sin app

Han berättar att han aldrig har ångrat att han tog chansen att börja sin resa mot att bli entreprenör på Brewhouse Incubator. För bara två veckor sedan lanserade han sin app och nu lever han sin dröm varmt påhejad av de andra deltagarna i Brewhouse Incubator. 

— Det är verkligen ett privilegium att vara en del av Brewhouse-familjen. Det är en hård resa och det är extremt svårt, nästan omöjligt, att lyckas om man inte får både praktiskt och moraliskt stöd, vilket jag tycker att man får här på Brewhouse. Att vara omgiven av medarbetare som hanterar liknande problem och utmaningar som en själv känns väldigt viktigt. Man vet att man inte är ensam i sin strävan. Det är enastående hur alla i den här familjen verkligen vill se varandra lyckas och gör allt de kan för att hjälpa varandra dit.

Läs mer om Travelonium här. 

Tillbaka till nyhetsbrevet, klicka här. 

Läs hela inlägget

Webbyrå mkmedia
Till toppen