Meny

Anna Svensdotter Dimle! Juryordförande för The Brewhouse Award 2017.


Anna Svensdotter Dimle är valthornisten från Dalarna som lämnat det professionella musikerlivet för att leda utvecklingen på Kulturfabriken Brewhouse i stadsdelen Gårda i Göteborg. Dessutom är Anna juryordförande för The Brewhouse Award, Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling för de kreativa branscherna.

Anna brinner för kultur, kreativitet och innovation, att hitta nya vägar och framför allt att se människor utvecklas och växa. Anna är verksamhetschef och konstnärlig ledare för Brewhouse där mer än 50 kreativa företag samsas och driver sina verksamheter. Inom Brewhouse finns även affärsutvecklingsstöd, så kallad inkubatorverksamhet, för start-ups inom kulturella och kreativa branscher och idag utvecklas närmare 30 företag och projekt inom olika program.

Ett annat fokusområde är talangutveckling som bland annat innehåller ungdomsstorbandet Brewhouse Big Band. I våras tog bandet hem SM för ungdomsstorband och är en stor framgångssaga.

I hjärtat av fabriken finns Brewhouse Arena som numera är en av Göteborgs mest nyskapande event och konsertarenor, alltid med en hög kreativ och konstnärlig nivå.

– Målet med vår verksamhet är att vi ska generera hållbar och långsiktig tillväxt och sysselsättning inom våra branscher. Vi vill även inspirera till gränsöverskridande samverkan, skapa nya mötesplatser och testarenor där idéer, projekt och människor får möjlighet att utvecklas och växa.

Anna är valthornist från början och utbildade sig på Högskolan för scen och musik i Göteborg och avslutade studierna i Lyon. Därefter var hon verksam i olika svenska orkestrar under ett tiotal år. Dessutom har Anna lagt till två år på projektledarutbildningen Kulturverkstan, marknadsföring på universitetet, affärscoachning mm.

Anna poängterar sin passion för att lära, att utvecklas och utmana sig själv. Det glimrar till av tävlingslust i Annas ögon när hon beskriver känslan av att hitta lösningar som andra inte ser. Att vara chef på Brewhouse kräver just att vara modig, uthållig och vara snabb på att ändra riktning när det krävs.

Anna är tacksam för sina erfarenheter som musiker och att vara entreprenör och känner att det skapar trovärdighet i hennes nuvarande roll.

– Att hela vårt team har erfarenhet och spetskompetens inom våra kreativa branscher är extremt viktigt, det bygger vårt förtroende, menar Anna.

En av Brewhouse starkaste marknadsföringskanaler är The Brewhouse Award – en plattform för att ge nya idéer, projekt och innovationer en chans att etableras och växa.

– Vi på Brewhouse vet att det går att förändra och utveckla världen med utgångspunkt i kulturella och kreativa branscher och därför arrangerar vi årligen The Brewhouse Award. Våra branscher står för en stor del av vårt lands tillväxt både när det gäller omsättning och sysselsättning som ger långsiktiga effekter inom hela samhällsutvecklingen.

En bidragande orsak till att The Brewhouse Award är på väg mot nationellt genomslag är bland annat jurysammansättningen. Årets jury består av drygt 40 noga utvalda personligheter, kreatörer och entreprenörer från näringsliv, akademi och offentlig verksamhet. Juryn finns representerad i hela landet och har dessutom spetskompetens inom alla 15 branscher inom de kulturella och kreativa näringarna*.  

Bland annat deltar Alexander Graah, VD Dr Denim, Ingrid Elam, Dekan och professor Göteborgs Universitet Konstnärliga Fakulteten, Elin Frendberg, VD Swedish Fashion Council, Eva Halvarsson, VD Andra AP Fonden och Sung-Kyu Choi, Global Head of Content Operations Spotify.

Delar av 2017 års jury

Förstapristagarna i de tre kategorierna Av och med unga, Sociala innovationer och socialt entreprenörskap samt Öppen ansökan – fritt skapande vinner vardera 50 000 kronor. Dessutom får alla vinnarna affärsstöd, mentorskap och andra vinster som skall ta idén till förverkligande.

– Jag hoppas att vi inspirerar människor i hela landet att vara med och tävla, det här kan vara starten på en helt ny väg.

I år vill Brewhouse dessutom öka mångfalden bland bidragen. Anna önskar se en större bredd i alla tre kategorier.

– Vi vill jämna ut det glapp som finns idag. Exempelvis vill vi inspirera fler tjejer att söka till kategorin ”Av och med unga”, där killar i dag är överrepresenterade.

En annan utmaning är den lokala aspekten. Kreatörer och innovatörer från storstäderna väljer att skicka in bidrag i större utsträckning än resten av landet.

– Vi vägrar tro att bra idéer är ett storstadsfenomen. Jag själv är från landsbygden och vet vilken kraft, kreativitet och kunskap som finns utanför storstäderna. Vi på Brewhouse drivs av visionen att nå ut i hela Sverige och vill skapa en inkluderande tävling som inspirerar en större målgrupp att tävla, fortsätter Anna.

– Och till sist måste jag säga att jag har världens roligaste och mest utvecklande arbete och känner stor ödmjukhet över att tillsammans med mina kollegor få utveckla och bygga vår verksamhet. Vi står aldrig stilla utan laborerar och vågar förändra och byta riktning – och vi gör skillnad på allvar!

*Kulturella och kreativa näringar: Arkitektur • Design och formgivning • Film • Foto • Konst • Kulturarv • Litteratur • Media och marknadskommunikation • Mode • Musik • Måltid • Scenkonst • Slöjd och konsthantverk • Spelutveckling • Upplevelsebaserat lärande

Tävla och läs om The Brewhouse Award på brewhouse.se.  Tävlingsperiod 1 september – 31 oktober. Pitchdag för finalister 9 januari 2018 och galafinal/prisutdelning 19 januari. The Brewhouse Award delfinansieras av Business Region Göteborg och Västra Götalandsregionen. 

Webbyrå mkmedia
Till toppen