Meny

The Folklore Company vinnare i My Mission


My Missions finalgala blev en succékväll! Förminglet på Brewhouse soldränkta terrass var välbesökt och när väl galakvällen började inne i arenan steg temperaturen ytterligare. Publiken fick uppleva många glada vinnare och imponerade jurymedlemmar.

Den tyngsta kategorin Årets affärsidé vanns av The Folklore Company. Så här löd juryns motivering: ”Idén skapar ett behov, en lustkänsla och utvecklar en kulturtradition på ett nytänkande och kreativt sätt. I all sin enkelhet finns det stor potential att nå ut i hela världen. En komplett affärsidé som ligger rätt i framtiden”.

Sofia Magnusson tog emot priset.

– Känns jätteskönt! Jag är väldigt glad över all positiv feedback vi fått för vår idé från juryn. Nu ska vi jobba på att få programvaran på plats så vi kan ta broderiet in i 2000-talet.

The Folklore Company tänker via sin webbsida utveckla det svenska hantverksarvet, där både unga och gamla människor ska kunna skapa sina unika broderimönster. Flera i juryn lade in beställningar på stående fot. Så bra var idén.

Studentkonst var en annan idé som föll juryn på läppen. Deras plan är att skapa en portal för samtida konst från framtidens konstnärer. De vann andrapriset i Årets affärsidé. Tredjepriset i samma kategori tog musikspelet Music Cubes hem.

Priserna i kategorin Årets bubblare gick till Tactile Words och Söta Söderberg <3 ARRIE FBRK och Årets nytänk vanns av Scenkonstguiden.

Kvällen sammanfattades kanske bäst av Sara Östebro från Scenkonstguiden när hon förklarade vad som egentligen är utmaningen.

– Hur kommer man ut med allt det där bra som man vet finns!

Tack för i år säger vi som jobbat med My Mission!

Nästa år ser vi fram emot att återigen utsätta oss för kraften i människors idéer – vi vet att vi kommer att hitta nya favoriter och ställa oss frågan ”varför har ingen tänkt på det tidigare?”.

Webbyrå mkmedia
Till toppen