TBA-nedrakning

The Brewhouse Award


Vi på kulturfabriken Brewhouse vet att det går att förändra, utveckla och förädla världen med kraft ur de kulturella och kreativa branscherna. Vi vet dessutom att det går att skapa lönsamhet, affärsnytta och innovation inom dessa områden. Därför arrangerar vi årligen The Brewhouse Award; den nationella idé- och innovationstävlingen som låter det kreativa skapandet, kulturen och mångfalden stå i centrum för tillväxten. Här tillåts gränserna för traditionell affärsverksamhet att skjutas fram och utmanas.

Tävlingen vänder sig till kreatörer och innovatörer inom arkitektur, dataspel, design och formgivning, film, foto, konst, kulturarv, litteratur, media och marknadskommunikation, mode, musik, måltid, scenkonst, slöjd och konsthantverk samt upplevelsebaserat lärande. Brewhouse har uppdraget att identifiera nya talanger inom ovan branscher och dessa branscher ryms inom begreppet Kulturella och kreativa näringar, KKN.

Med start år 2007 arrangerade Brewhouse under 8 år affärsidé-
tävlingen My Mission. År 2014 gästspelade My Mission i Västtrafiks idétävling Resenärskampen där målet var att ta tillvara på människors innovativa idéer för ett ökat kollektivt resande. Under dessa år har över 2 200 tävlingsbidrag skickats in och över 100 företag drivs med direkt koppling till den idé man tävlade med.

Genom åren har vi sett att My Mission inspirerat andra aktörer inom kultur att arrangera liknande tävlingar och det tycker vi är fantastiskt roligt och gör oss mycket stolta! Detta faktum tillsammans med framgångsrika tävlingsår gjorde att vi 2014 genomförde en förstudie som skulle utröna hur Brewhouse kunde utveckla My Mission och ta tävlingen till nästa nivå. Denna förstudie genererade en konceptutvecklingsprocess under våren 2015 där vi tillsammans med en referensgrupp bestående av bland annat näringslivsrepresentanter och framgångsrika entreprenörer vände ut och in på tävlingens tidigare innehåll och upplägg, behöll de bra delarna och utvecklade de med förbättringspotential. Ett exempel är att det utöver den tidigare tävlingskategorin Öppen ansökan – fritt skapande tillkom två kategorier: Av och med unga samt Sociala innovationer och socialt entreprenörskap. Resultatet blev The Brewhouse Award, Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling som lanserades hösten 2015.

Läs mer om tävlingskategorier, jury och tidigare vinnare och finalgala i menyn till vänster.

Tävlingskategorier


Av och med unga

Här tävlar du som är mellan 15–20 år med kreativa eller konstnärliga idéer och lösningar – låt dina drömmar ta plats utan ramar och instruktioner. Här har du möjlighet att påverka framtidens samhälle och miljö, hur ser egentligen ditt drömsamhälle ut? Är du en ”gamer” med en unik spelidé, eller har du idéer som motverkar utanförskap och främlingsfientlighet? Låt fantasin flöda! De tävlande kan vara en person alternativt en grupp på upp till 15 personer.

Sociala innovationer och socialt entreprenörskap

Här tävlar du som är 21 år och äldre. Brewhouse vill ta tillvara på det engagemang som finns för socialt entreprenörskap, dvs. företagare som sätter samhällsnytta före vinstintresse. I denna kategori tävlar nyskapande idéer som antingen främjar miljön, ökar förutsättningarna för utsatta människor att få arbete, förbättrar barn och ungas situation alternativt leder till ökat inflytande för äldre, ökad jämställdhet eller ökad integration. De tävlande kan vara en person alternativt en grupp på upp till 15 personer.

Öppen ansökan – fritt skapande

Här tävlar du som är 21 år och äldre. The Brewhouse Award ska långsiktigt stärka det kulturella och kreativa entreprenörskapet och företagsklimatet. Alla idéer som, mot bakgrund av våra ledstjärnor Nyskapande, Mångfald och Tillväxt, bidrar till denna utveckling kan tävla under kategorin Öppen ansökan. Här ges konstnärlig och kreativ frihet att låta drömmar ta plats utan ramar och instruktioner – nya innovationer och konstnärliga uttryck får möjlighet att växa till något större. De tävlande kan vara en person alternativt en grupp på upp till 15 personer.

Semifinalister


Av och med unga

Shaft-Less Electric Motor – Daniel Jonk
Min dröm var att skapa en helikopter liknande den i Avatar-filmen men problem uppstod med framför allt motorn. Shaft-Less Electronic Motor är lösningen – det är en elmotor som axeln eliminerats på och som ger ökad flexibilitet och manövreringsförmåga.

Hand till Hand – Annie Simlund
Hand till Hand är kampanjen för alla. Den möjliggör en enklare vardag genom tjänster och gentjänster mellan människor. En början till ökad integration som bryter ensamhet, ger trygghet och värnar om miljön. Se dina medmänniskor och våga ge någon en hjälpande hand.

GrafSoundCable – Oscar Nordström och Daniel Hassan
Vår idé går ut på att skapa en ljudkabel gjord av grafen. Grafen är ett material som utvecklas inom Chalmers. Grafen är transparent så det är lätt att dölja, det leder el mycket bra och det är starkare än stål. Detta innebär att man kan skapa kablar som är helt genomskinliga och är mycket tåliga.

Zleep – Otto Jonasson och Jonathan Arplöv
Zleep är en innovativ alarmklocka som använder sig av distans istället för tid. Vår smarta väckarklocka omfattar funktioner som förhindrar överdrivet snoozande och missandet av busshållplatser.

Partio – Albert Frykman
Partio ämnar att förändra marknadsföring inom musik för såväl självständiga artister som skivbolag, genom att specifikt rikta sig till konsumenter och inflytelserika personer på sociala medier med hjälp av ett innovativt länksystem som gör det värt det att dela musik man älskar.

Flax – Tjelvar Guo och Ruben Hillborg
Alla har vi någon gång gjort oss skyldiga till att lägga ner lite för mycket tid på ett meningslöst mobilspel. Tänk om det fanns ett sätt som gjorde att tiden vi la ner på spelet gjorde samhällsnytta. Vår idé går ut på att skapa ett mobilspel där intäkter går till välgörenhet.

Sociala innovationer och socialt entreprenörskap

Kultur 4ür Göteborg – Kalle Karlsson
Kultur 4ür Göteborg har sedan starten 2015 arbetat med stadsdelsöverskridande ungdomskulturutbyten som metod för en mer jämlik, mindre segregerad och kulturellt hållbar stad. Verksamheten syftar till att främja integration i praktiken genom kollektivt kulturutövande på perifera platser.

Stoff Design – Josefin Lassbo
Stoff Design, Reduce-Reuse-Recycle, kombinerar nordisk design med småskalig hantverksproduktion och Socialt ansvarstagande i ett kontemporärt företagande. Med verktyg från modebranschen sätts den mänskliga kreativa potentialen i fokus i en affärsmodell med stor utvecklingspotential.

FairGame Göteborg – Kevin McIntyre
FairGame är ett spelföretag som syftar till att synliggöra nutida samhällsproblem genom att utveckla spel som väcker empati, skapar opinion och debatt. Spelen kan användas för att diskutera moraliska och etiska frågor såväl i skolan som privat.

Göteborgs Syfabrik – Pia Ekman, Maria Stahre Krupa och Katarina Elfverson
Göteborgs Syfabrik är en modern syfabrik med fokus på socialt ansvar, miljö och kvalitet. Vi producerar bland annat provkollektioner och är ett kvalitativt alternativ till att ta hem produktionen till Sverige. Medarbetarna på Göteborgs Syfabrik är i huvudsak kvinnor som idag står långt ifrån arbetsmarknaden.

Co-Grow: Let’s Grow Together – Rebecka Hagman
Co-Grow möter utmaningen om hur vi på resurssmarta sätt och med minimal miljöpåverkan kan försörja urbana områden med ekologisk och närproducerad mat genom att tillvarata outnyttjad mark i storstädernas villaträdgårdar, skapa enkla jobb samt bidra till stärkt socialt kapital i staden.

OhSnap! – Felicia Margineanu, Katarina Stojanovic, Andrea Palmqvist, Hanaan Abdirahman, Anna Berggren, Elinor Johansson, Jenny Ericsson, Aida Mokthari, Maimone Cole, Felicia Puschl
OhSnap! Sweden är fotoverksamheten och fotoagenturen för tjejer som använder kameran som verktyg för samhällspåverkan och som utmanar samhällets normer och skönhetsideal. Kameran stärker tjejerna i deras egna värde där de får betrakta istället för att bli betraktade.

Flowcup – Diana Lidforsen
Menskoppen FLOWCUP® introducerar morgondagens användare till ett nytt sätt att använda menskoppar på. FLOWCUP® är ”Smaller, smarter, smoother.”

Öppen ansökan – fritt skapande

Tendo – Sofie Woge
Tendo är ett robotiserat greppverktyg för äldre och sjuka som erbjuder frihet och ökad självständighet genom att kombinera artificiell styrka i kombination med rehabilitering. Den är utvecklad med användaren i fokus och är skapad för människor, inte symptom.

StoryTourist – Johanna Forsman och Andreas Jansson
StoryTourist är ett nytt spännande sätt att läsa och skriva – ett slags Pokémon Go för berättelser! StoryTourist- appen tar med dig på upptäcktsfärd i litteraturen så att du fysiskt kan vandra i berättelsens miljöer. Du kan också skriva egna noveller som appen förvandlar till litterära skattjakter!

Ento Foder – Fredrik Holmgren Holm och Erik Stenberg
Ento Foder odlar insekter på matavfall och biogasavfall som blir till ett hållbart djurfoder och gödsel. Vi skapar ett cirkulärt system som tar hand om avfall, gör om det till protein som sedan kan gå tillbaka till matkassen via odlad fisk eller kyckling.

Chargly – Jonas Eriksson
What if you didn’t have to think about charging your devices ever again? The charging works just like wifi and will charge everywhere. The possibilities are truly endless. The future is completely wireless and we are cutting the final cord.

Learnimore – Marcus Blidsell, Jonathan Svensson & Edwin Flataunet
Learnimore är en webbaserad marknadsplats som skapar ett enkelt och interaktivt lärande online. Med hjälp av vårt virtuella klassrum som stödjer webbkamera, skärm-delning och fildelning skapar detta ett mer interaktivt och effektivt sätt att både lära ut och lära sig.

Melodymate – Love Noréus och Vidar Trojenborg
Vi omdefinierar dagens musikundervisning och gör det möjligt för alla att börja spela ett instrument. Vi gör det enkelt för alla att hitta kompetenta och pålitliga musiklärare. Genom att koppla samman familjer med musiklärare erbjuder vi alla en musikundervisning efter deras villkor.

Stolt! – Karl Peter Eriksson, Nina Ewald och Amanda Flodin
Dagens barnkultur saknar berättelsen om det queera barnet. Vi måste berätta den! Genom att lyssna till barnens egna tankar och erfarenheter kring kärlek och identitet skapar vi barnoperan Stolt!

Jury


Tävlingsperioden för 2016 års The Brewhouse Award pågår mellan 1 september-9 oktober och det är under den här perioden du kan skicka in ditt bidrag. Därefter påbörjas juryarbetet. Juryn är handplockad på grundval av expertis, praktisk erfarenhet och exceptionellt affärsmannaskap inom den kulturella och kreativa sektorn och kommer att ge dig professionell och kvalificerad feedback på din idé. Årets jury består av näringslivstoppar, ledande kulturprofiler, namnkunniga innovatörer, entreprenörer och konstnärer. Brewhouse är stolta och glada över att följande 50 jurymedlemmar utgör navet i The Brewhouse Award:

Viktiga datum


1 september-9 oktober: Tävlingsperiod
16 november: Mailbesked om du gått vidare till semifinal
21 november: Semifinal med muntlig presentation på Brewhouse inför jury.
8 december: Stor finalgala och prisutdelning på Brewhouse.

Reservera 21 november och 8 december i kalendern.

För löpande information följ oss på blogg, Facebook, Instagram och Twitter.

Vinster


När du deltar i The Brewhouse Award tävlar du om vinster som ska få dig och din idé eller projekt att utvecklas och lyfta. Fokus ligger på att stödja dig till att gå från dröm till förverkligande.

I varje kategori utses en första-, andra- och tredjepristagare. Förstapristagarna får en vinstcheck på hela 50.000 kronor samt en årsprenumeration på tidningen Ny Teknik! Dessutom får alla pristagare ett skräddarsytt vinstpaket som bland annat kan innehålla deltagande i något utav programmen på Brewhouse inkubator, kreativa workshops, affärscoachning, mentorskap samt marknadsföring av idégivare i Brewhouse många kanaler. Alla tävlingsbidrag får skriftlig feedback från vår eminenta jury, oavsett hur långt tävlingsbidraget går i tävlingen.

Utöver prispengarna till förstapristagarna i varje kategori finns en extravinst på 50.000 kronor som delas ut av vår samarbetspartner Business Region Göteborg till ett Göteborgsföretag i kategorin ”Sociala innovationer och socialt entreprenörskap”. I denna kategori tävlar nyskapande idéer som har samhällsnytta som främsta drivkraft, före ekonomisk vinst. Idén kan till exempel handla om att antingen främja miljön, öka förutsättningarna för utsatta människor att få arbete, förbättra barn och ungas situation alternativt leda till ökat inflytande för äldre, ökad jämställdhet eller ökad integration. Pristagaren av extravinsten ska ha registrerad ideell eller ekonomisk verksamhet (dock ej enskild firma), med aktivitet främst inom Göteborgs stad.

Ung Handlingskraft bidrar med en extravinst i kategorin Av och med unga och en idégivare i Göteborg vars tävlingsbidrag handlar om socialt entreprenörskap får lön under tre veckor sommaren 2017 samt handledning och coachning för att kunna genomföra sin idé. Socialt entreprenörskap innebär att man har samhällsnytta som främsta drivkraft, snarare än ekonomisk vinst. Idén kan till exempel handla om att antingen främja miljön, öka förutsättningarna för utsatta människor att få arbete, förbättra barn och ungas situation alternativt leda till ökat inflytande för äldre, ökad jämställdhet eller ökad integration.

 

 

Partners


Här presenterar vi våra samarbetspartners för The Brewhouse Award 2016:

Business Region Göteborg, en av Brewhouse huvudpartners i tävlingen The Brewhouse Award

Business Region Göteborg arbetar för att skapa förutsättningar för hela regionens näringsliv genom att bistå med kunskap, kontakt och arenor för samverkan. De var en av aktörerna som tog initiativet till att starta Brewhouse för nästan 15 år sedan och är fortfarande en av delfinansiärerna till verksamheten.

I år finansierar Business Region Göteborg också ett specialpris på 50 000 kronor till förstapristagaren i The Brewhouse Award, inom kategorin Sociala innovationer och socialt entreprenörskap, kopplat till det uppdrag för socialt företagande som de har från Göteborgs Stad. Pristagaren ska ha registrerad ideell eller ekonomisk verksamhet (dock ej enskild firma), med aktivitet främst inom Göteborgs stad.

Visionen för socialt företagande är att Göteborg ska vara en stad där människor vill engagera sig och där engagemanget tas tillvara. Grunden är att den innovationskraft och kreativitet som finns i staden ska bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle och en bättre värld.

Läs mer om Business Region Göteborg på businessregion.se.

 

Higab logga

Higab ska bli bäst på att utveckla och levandegöra byggnader som stärker Göteborgs konkurrenskraft. Higab äger, förvaltar och utvecklar fastigheter för verksamheter både inom offentlig och privat sektor. I våra hus finns saluhallar, museer, kontor, småindustrier och arenor.

Genom att vara ett strategiskt verktyg för Göteborgs Stad inom fastighetsområdet ska vi bidra till stadens utveckling. I uppdraget ingår också att vårda och utveckla stadens kulturhistoriskt intressanta byggnader. Verksamheten ska vara lyhörd för de värden som kännetecknar Göteborg.

Läs mer om Higab på higab.se.

 

Bilia-BMW

Läs mer om BMW Bilia Group på biliagroup.bmw.se.

 

Goteborgstryckeriet partner till Brewhouse

Läs mer om Göteborgstryckeriet på gbgt.se.

 

Lessebo_bruk

Läs mer om Lessebo Bruk på lessebobruk.se.

 

Antalis partner till The Brewhouse Award 2016

Läs mer om Antalis på antalis.se.

 

Ny Teknik partner till The Brewhouse Award 2016

Läs mer om Ny Teknik på nyteknik.se.

 

Ung Handlingskraft partner till The Brewhouse Award

Läs mer om Ung Handlingskraft på unghandlingskraft.se.

Tävla


Tackbild-The-Brewhouse-Award-2016Tävlingsperioden för årets upplaga av hela Sveriges idé- och innovationstävling The Brewhouse Award har avslutats och vi är fantastiskt glada och stolta över att så många delat med sig av sin kreativitet och tävlat – stort och innerligt TACK!

Nu väntar det oerhört spännande uppdraget för juryn som ska bedöma alla tävlingsbidrag och alla tävlande får skriftlig feedback. Behåll kämparglöden och håll koll på din mail den 16 november då vi skickar besked om huruvida du är en av tjugo tävlande som gått vidare till semifinal. Är den en av de lyckliga som får pitcha sin idé för vår härliga jury på 50 personer, så är du varmt välkommen till Brewhouse måndagen den 21 november. Boka in detta datum och finalgalan den 8 december i din kalender redan nu! Mer information om semifinalen kommer inom kort.

Tävlingsvillkor

Bedömningskriterier för juryn

Följ oss gärna här på hemsidan och på Facebook för information om tävlingen och andra aktiviteter som pågår året om.

Finalgala 2015


Vi bjöd in till en kväll där konstnärlighet och kreativitet stod i fokus. Dessutom korade vi vinnarna i Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling  The Brewhouse Award!

Finalgalan den 3 december 2015 på Brewhouse i Göteborg inleddes med popup-marknad där våra entreprenörer på Brewhouse Inkubator gav smakprov på sina tjänster och produkter och det bjöds på bubblig dryck och tilltugg.

Sedan förflyttades festligheterna till Brewhouse Arena där vi tog del av en sprakande show och prisutdelning i The Brewhouse Awards tre tävlingskategorier; ”Av och med unga”, ”Sociala innovationer och socialt entreprenörskap” samt ”Öppen ansökan – fritt skapande”.

Under den slutsålda finalkvällen korades tävlingens vinnare, varvat med spektakulära artistuppträdanden. På scen såg vi bland annat den persiska popprinsessan Arghavan uppträda och konstnärinnan Linda Vagnelind livemålade ett porträtt av Göteborgssonen Håkan Hellström inför publiken.

Porträttet auktionerades ut under översyn av auktoriserade auktionsförrättaren Karin Kvicklund från Bukowskis Auktionsverk. Intäkterna från auktionen går oavkortat till Göteborgs Räddningsmissions arbete för flyktingbarn och familjer i väntan på asylbesked. Slutbudet som vann blev hela 41.000 kr!

Se hela finalgalan:

Linda Vagnelinds konst finns representerad runt om i världen och hennes kunder är bland annat SVT, Eurovision Song Contest, Volvo, Puma och Världens barn. Linda har även specialiserat sig på livemålning och målade nyligen tre porträtt av Prince, David Bowie och Mick Jagger ”upp och ner” för 250 gäster i Berlin.

Klicka gärna på bilderna nedan, tagna av fenomenala fotograferna Holstr, för att se allt som hände under finalgalan 2015.

Alla vinnare i The Brewhouse Award 2015

Vinnare 2015


Öppen ansökan – fritt skapande

DayCape – Anton Håkanson (Stockholm)
Unik idé som svarar på ett tydligt behov, bygger på kunskap och god insikt som kan utvecklas till ett värdefullt hjälpmedel och på så sätt ge stöd till många barn i deras vardag. Första pris i kategorin Öppen ansökan – fritt skapande gick till DayCape.

DayCape vann The Brewhouse Award 2015

Scan & Plan: Den smarta nöjesguiden – Jimi Tadi (Göteborg)
Briljant idé i sin enkelhet, en tydligt definierad tjänst med stor skalbarhet. Målgruppen för tjänsten är bred och behovet av informationen är beständigt samt ger en hållbar affärsmässig grund. Andra pris i kategorin Öppen ansökan – fritt skapande gick till Scan & Plan: Den smarta nöjesguiden.

Scan & Plan kom 2:a i The Brewhouse Award 2015

Jemmila – Faduma Aden (Stockholm)
Med konstnärlig briljans siktar idégivaren på gränslandet mellan det skandinaviska och det muslimska, en idé helt rätt i tiden för en ny global marknad. Tredje pris i kategorin Öppen ansökan – fritt skapande gick till Jemmila.

5. Jemmila_Faduma Aden

Sociala innovationer och socialt entreprenörskap

Dollar Street – Anna Rosling Rönnlund och Ola Rosling (Stockholm)
Ett fascinerande och nyskapande projekt, ett innovativt pedagogiskt verktyg med stor potential att skapa förståelse för de globala fattigdoms- och ojämlikhetsfrågorna. En vinnare med den globala marknaden i sikte! Första pris i kategorin Sociala innovationer och socialt entreprenörskap gick till Dollar Street.

Dollar Street_Anna_Rosling_Ronnlund 1000px

Cirkus Unik – Elin Anna Björnstad Lütke och Jailton Carneiro (Göteborg)
Ett mycket angeläget projekt med stor potential att bli en betydelsefull plattform som ett integrationsverktyg. En metod som stimulerar fantasi, kreativitet, ökar självkänslan och värnar om allas lika rätt. Andra pris i kategorin Sociala innovationer och socialt entreprenörskap gick till Cirkus Unik som dessutom får  50 000 kronor eftersom verksamheten bedrivs inom Göteborgs stad.

Cirkus Unik The Brewhouse Award 2015

Working for Change – Rodrigo Garay (Stockholm)
Med kulturell och etnisk mångfald i fokus är bidraget ett viktigt initiativ för att öka framtidens svenska arbetsmarknad hållbart och långsiktigt genom att påvisa affärsnyttan av mångfald. Tredjepris i kategorin Sociala innovationer och socialt entreprenörskap gick till Working for Change.

Working for change The Brewhouse Award 2015

 

Av och med unga

LunchCube – Johan Ehrenfors, Albin Värmhed och Klas Walldén (Bålsta)
En strålande idé som ligger helt rätt i tiden, välformulerad, genomtänkt och innovativ som dessutom är skalbar – ett nytt grepp för att ge lunchlådan en ny uppdaterad profil! Förstapristagaren i årets kategori Av och med unga gick till LunchCube.

LunchCube The Brewhouse Award 2015

Live Green/Imagine Sweden Riksfinal 2016 – Louise Lindén (Karlskrona)
En kulturell mötesplats, en metod för att nå ut med viktiga budskap där fokus är hållbarhet ur flera aspekter. En passionerad idégivare som lyfter blicken och är en källa till kunskap.  Andra pris i kategorin Av och med unga gick till Live Green, Imagine riksfinal 2016.

Live Green The Brewhouse Award 2015

Arrangörskap för unga tjejer – Julia Isberg (Solna)
En väldefinierad idé som fokuserar på ett problem som idégivaren själv upplevt, ett viktigt socialt projekt för att belysa och lyfta genusperspektivet i musikbranschen. Tredje pris i kategorin Av och med unga gick till Arrangörskap för unga tjejer.

The Brewhouse Award 2015

2015 års eminenta jury bestod av:


Partners 2015


Stort tack till våra partners för tävlingsåret 2015:

 

Business Region Göteborg, en av Brewhouse huvudpartners i tävlingen The Brewhouse Award

Business Region Göteborg (BRG) arbetar för att skapa förutsättningar för hela regionens näringsliv genom att bistå med kunskap, kontakt och arenor för samverkan. Det var BRG som tog initiativet till att starta Brewhouse och BRG är fortfarande idag en av finansiärerna till verksamheten.

I år finansierar BRG också ett specialpris på 50 000 kronor till förstapristagaren i The Brewhouse Award, inom kategorin Sociala innovationer och socialt entreprenörskap, kopplat till det uppdrag för socialt företagande som BRG har från Göteborgs Stad. Pristagaren ska ha registrerad ideell eller ekonomisk verksamhet (dock ej enskild firma), med aktivitet främst inom Göteborgs stad.

Visionen för socialt företagande är att Göteborg ska vara en stad där människor vill engagera sig och där engagemanget tas tillvara. Grunden är att den innovationskraft och kreativitet som finns i staden ska bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle och en bättre värld.

Socialt företagande skapar samhällsvärde

Jasmine Soufi är projektledare för socialt företagande på BRG sedan 2014. Hon menar att finansieringen av priset inom kategorin Sociala innovationer och socialt entreprenörskap går hand i hand med de värden som hela satsningen på socialt företagande i grunden handlar om.

– Mitt uppdrag är att arbeta med utveckling av olika finansieringsmöjligheter och stödstrukturer för att fler medborgare ska kunna engagera sig i att skapa samhällsnyttiga lösningar. Målet är att vi från stadens håll ska ta tillvara på det engagemanget, berättar Jasmine Soufi.

– Många av de samhällsentreprenörer som jag stöter på i min vardag kommer från, eller är nära förknippade med, kulturella och kreativa näringar och arbetar för att skapa värden i samhället. För oss på Business Region Göteborg är The Brewhouse Award ytterligare ett sätt att nå nya målgrupper för att stödja utvecklingen i vår gemensamma vision för ett än bättre och rikare samhälle. Inom socialt företagande vill vi därför stödja idégivare och entreprenörer inom dessa genrer, säger Jasmine.

 

Higab, partner till tävlingen The Brewhouse Award 2015

Vi är mycket stolta och glada över att få presentera nästa partner i vår idé- och innovationstävling The Brewhouse Award, nämligen Higab. De bidrar med 50 000 kr till förstapristagaren i kategorin Av och med unga som vänder sig till idégivare mellan 13-26 år. Vi har träffat Higabs VD Göran Sylvesten som berättar mer om samarbetet.

Hej Göran!

Berätta om Higab, vilka är ni och vad har ni för uppdrag?

– Higab är ett fastighetsbolag inom Göteborgs Stad. Bolaget har funnits sedan 1966 och har ett varierat bestånd där bland annat Brewhouse ingår, men också många andra av Göteborgs mest kända och omtyckta byggnader. Några exempel är Feskekôrka, Ullevi, Konstmuseet och Barken Viking. I Higabs uppdrag ingår bland annat att bidra till stadens utveckling, att vara ett strategiskt verktyg för Göteborgs Stad inom fastighetsområdet och att vårda och utveckla Göteborgs Stads kulturfastigheter.

Varför är The Brewhouse Award något ni vill engagera er i och varför brinner ni extra mycket för kategorin Av och med unga?

– Planeringen och förverkligandet av Brewhouse för drygt 10 år sedan var ett samarbete mellan i första hand Business Region Göteborg och Higab. Vi har idag ett nära och gott samarbete med Brewhouse och ett intresse för verksamheten och därmed The Brewhouse Award. Vi jobbar långsiktigt och då är det viktigt att få med unga människor i processen. Att ”Av och med unga” är årets fokusområde i stadens arbete inför 2021-jubileet gör det extra roligt.

Vad hoppas ni ska komma ut utav att stötta unga kreatörer?

– Vi vill förstås bidra till och stimulera tillväxt och nyföretagande. Vi vill uppmuntra unga kreatörer som vi ser som presumtiva hyresgäster/kunder. Det är de som med kunskap, engagemang och entreprenörskap kommer att starta nya företag och bli våra framtida hyresgäster.

Stort tack Higab för ert engagemang i The Brewhouse Award!

 

Webbyrå mkmedia
Till toppen