The Brewhouse Award


Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling.

Tre affischer The Brewhouse Award 2016

The Brewhouse Award


Vi på kulturfabriken Brewhouse vet att det går att förändra, utveckla och förädla världen med kraft ur de kulturella och kreativa branscherna. Vi vet dessutom att det går att skapa lönsamhet, affärsnytta och innovation inom dessa områden. Därför arrangerar vi årligen The Brewhouse Award; den nationella idé- och innovationstävlingen som låter det kreativa skapandet, kulturen och mångfalden stå i centrum för tillväxten. Här tillåts gränserna för traditionell affärsverksamhet att skjutas fram och utmanas.

Tävlingen vänder sig till kreatörer och innovatörer inom arkitektur, dataspel, design och formgivning, film, foto, konst, kulturarv, litteratur, media och marknadskommunikation, mode, musik, måltid, scenkonst, slöjd och konsthantverk samt upplevelsebaserat lärande. Brewhouse har uppdraget att identifiera nya talanger inom ovan branscher och dessa branscher ryms inom begreppet Kulturella och kreativa näringar, KKN.

Med start år 2007 arrangerade Brewhouse under 8 år affärsidé-
tävlingen My Mission. År 2014 gästspelade My Mission i Västtrafiks idétävling Resenärskampen där målet var att ta tillvara på människors innovativa idéer för ett ökat kollektivt resande. Under dessa år har över 2 200 tävlingsbidrag skickats in och över 100 företag drivs med direkt koppling till den idé man tävlade med.

Genom åren har vi sett att My Mission inspirerat andra aktörer inom kultur att arrangera liknande tävlingar och det tycker vi är fantastiskt roligt och gör oss mycket stolta! Detta faktum tillsammans med framgångsrika tävlingsår gjorde att vi 2014 genomförde en förstudie som skulle utröna hur Brewhouse kunde utveckla My Mission och ta tävlingen till nästa nivå. Denna förstudie genererade en konceptutvecklingsprocess under våren 2015 där vi tillsammans med en referensgrupp bestående av bland annat näringslivsrepresentanter och framgångsrika entreprenörer vände ut och in på tävlingens tidigare innehåll och upplägg, behöll de bra delarna och utvecklade de med förbättringspotential. Ett exempel är att det utöver den tidigare tävlingskategorin Öppen ansökan – fritt skapande tillkom två kategorier: Av och med unga samt Sociala innovationer och socialt entreprenörskap. Resultatet blev The Brewhouse Award, Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling som lanserades hösten 2015.

Läs mer om tävlingskategorier, jury och tidigare vinnare och finalgala i menyn till vänster.

Tävlingskategorier


Av och med unga

Här tävlar du som är mellan 15–20 år med kreativa eller konstnärliga idéer och lösningar som ger de unga möjlighet att påverka framtidens samhällsutveckling, miljö och situation i staden eller på landsbygden. Hur kan man fånga och locka ungdomars kreativitet och delaktighet, hur ser exempelvis framtidens evenemang ut, nya idéer om trafikmiljön, skolan eller fritidsgården? Hur skapar vi delaktighet istället för utanförskap? Hur ser vårt gemensamma drömsamhälle ut i framtiden?

Sociala innovationer och socialt entreprenörskap

Brewhouse vill ta tillvara på det engagemang som finns för socialt entreprenörskap, dvs. företagare som sätter samhällsnytta före vinstintresse. I denna kategori tävlar nyskapande idéer som antingen främjar miljön, ökar förutsättningarna för utsatta människor att få arbete, förbättrar barn och ungas situation alternativt leder till ökat inflytande för äldre, ökad jämställdhet eller ökad integration. I denna kategori tävlar du som är 21 år och uppåt.

Öppen ansökan – fritt skapande

The Brewhouse Award ska långsiktigt stärka det kulturella och kreativa entreprenörskapet och företagsklimatet. Alla idéer som, mot bakgrund av våra ledstjärnor Nyskapande, Mångfald och Tillväxt, bidrar till denna utveckling kan tävla under kategorin Öppen ansökan. Här ges konstnärlig och kreativ frihet att låta drömmar ta plats utan ramar och instruktioner – nya innovationer och konstnärliga uttryck får möjlighet att växa till något större. I denna kategori tävlar du som är 21 år och uppåt.

Jury


Tävlingsperioden för 2016 års The Brewhouse Award pågår mellan 1-30 september och det är under den här perioden du kan skicka in ditt bidrag. Därefter påbörjas juryarbetet. Juryn är handplockad på grundval av expertis, praktisk erfarenhet och exceptionellt affärsmannaskap inom den kulturella och kreativa sektorn och kommer att ge dig professionell och kvalificerad feedback på din idé. Årets jury består av näringslivstoppar, ledande kulturprofiler, namnkunniga innovatörer, entreprenörer och konstnärer. Brewhouse är stolta och glada över att följande 52 jurymedlemmar utgör navet i The Brewhouse Award:

  • Sara Helder i juryn för The Brewhouse Award 2016

    ARKITEKTUR

    Sara Helder

    Senior inredningsarkitekt, Wingårdhs arkitektkontor

  • Ann-Louise Roldin  i juryn för The Brewhouse Award 2016

    ARKITEKTUR

    Ann-Louise Roldin

    Arkitekt SAR, ASKEN Arkitektkontor AB

  • Klas Moreau i juryn för The Brewhouse Award 2016

    DATASPEL

    Klas Moreau

    VD, MindArk PE AB

  • Fredrik Färg, Emma Marga Blanche i juryn för The Brewhouse Award 2016

    DESIGN & FORMGIVNING

    Fredrik Färg/Emma Marga Blanche

    Formgivare, FÄRG & BLANCHE

  • Aina Nilsson Ström i juryn för The Brewhouse Award 2016

    DESIGN & FORMGIVNING

    Aina Nilsson Ström

    Designrådgivare

  • Mats Jönsson i juryn för The Brewhouse Award 2016

    DESIGN & FORMGIVNING

    Mats Jönsson

    Designer, MBJ Design

  • Hanna Ljungström i juryn för The Brewhouse Award 2016

    DESIGN & FORMGIVNING

    Hanna Ljungström

    Gruppchef Product Design, Semcon Sweden AB

  • Helen Emanuelsson i juryn för The Brewhouse Award 2016

    DESIGN & FORMGIVNING

    Helen Emanuelsson

    Chief Marketing & Sales Officer, Bolon AB

  • Dag Klockby i juryn för The Brewhouse Award 2016

    DESIGN & FORMGIVNING

    Dag Klockby

    VD, Gärsnäs AB

  • Marika Andersson i juryn för The Brewhouse Award 2016

    DESIGN & FORMGIVNING

    Marika Andersson

    Försäljningsansvarig Väst, Swedese AB

  • Tom Hedqvist i juryn för The Brewhouse Award 2016

    DESIGN & FORMGIVNING

    Tom Hedqvist

    Formgivare, Element Design Stockholm

  • Conny Fridh i juryn för The Brewhouse Award 2016

    FILM

    Conny Fridh

    Filmfotograf

  • Anna von Brömssen i juryn för The Brewhouse Award 2016

    FOTO

    Anna von Brömssen

    Frilansfotograf

  • Håkan Ludwigson i juryn för The Brewhouse Award 2016

    FOTO

    Håkan Ludwigson

    Fotograf

  • Linda Vagnelind i juryn för The Brewhouse Award 2016

    KONST

    Linda Vagnelind

    Konstnär

  • Birgitta Corin i juryn för The Brewhouse Award 2016

    KULTURARV

    Birgitta Corin

    VD/grundare, Tärnaby Fjällhotell

  • Nils Torbjorn Nutti i juryn för The Brewhouse Award 2016

    KULTURARV

    Nils Torbjörn Nutti

    VD/grundare, Nutti Sami Siida

  • Maria KäŠllson i juryn för The Brewhouse Award 2016

    LITTERATUR

    Maria Källsson

    VD, Bok & Bibliotek

  • Maria Iversen i juryn för The Brewhouse Award 2016

    LITTERATUR

    Maria Iversén

    Marknadschef, Göteborgstryckeriet

  • Åsa Bernlo i juryn till The Brewhouse Award

    MEDIA & MARKNADSKOMMUNIKATION

    Åsa Bernlo

    VD, Forsman & Bodenfors Factory

  • Gunilla Persson i juryn för The Brewhouse Award 2016

    MEDIA & MARKNADSKOMMUNIKATION

    Gunilla Persson

    Art Director, Alias Design AB

  • Camilla Wagner i juryn för The Brewhouse Award 2016

    MEDIA & MARKNADSKOMMUNIKATION

    Camilla Wagner

    Debattör/författare/journalist, Management by Kerstin

  • Elin Frendberg i juryn för The Brewhouse Award 2016

    MODE

    Elin Frendberg

    VD, Swedish Fashion Council

  • Amanda Persson i juryn för The Brewhouse Award 2016

    MODE

    Amanda Persson

    Stylist Assistent, Monki

  • Joakim Levin i juryn för The Brewhouse Award 2016

    MODE

    Joakim Levin

    Grundare/styrelseordförande, Nudie Jeans

  • Karin Plonaitis i juryn för The Brewhouse Award 2016

    MODE

    Karin Plonaitis

    VD, Panos Emporio och Shock

  • Gustav Hector i juryn för The Brewhouse Award 2016

    MUSIK

    Gustav Hector

    Entreprenör/musiker/kock, Kafe de luxe

  • Sung-Kyu Choi i juryn för The Brewhouse Award 2016

    MUSIK

    Sung-Kyu Choi

    Global Head of Content Operations, Spotify

  • Petter Seander i juryn för The Brewhouse Award 2016

    MUSIK

    Petter Seander

    VD/grundare, Birds Will Sing For You

  • Dag Agård i juryn för The Brewhouse Award 2016

    NÄRINGSLIV

    Dag Agård

    Varuhuschef, Nordiska Kompaniet

  • Helen W Bergendahl i juryn för The Brewhouse Award 2016

    NÄRINGSLIV

    Helen W. Bergendahl

    Affärsutvecklare

  • Camilla Tonnqvist Palmertz i juryn för The Brewhouse Award 2016

    NÄRINGSLIV

    Camilla Tonnqvist Palmertz

    VD, Ampersand

  • Eva Halvarsson i juryn för The Brewhouse Award 2016

    NÄRINGSLIV

    Eva Halvarsson

    VD, Andra AP-fonden

  • Hans Börsvik i juryn för The Brewhouse Award 2016

    NÄRINGSLIV

    Hans Börsvik

    Styrelseproffs/mentor, Ostronpallen AB

  • Maria Zeniou i juryn för The Brewhouse Award 2016

    SCENKONST

    Maria Zeniou

    Luftakrobat/showregissör, Zeniou Event

  • Maria Jennerholm i juryn för The Brewhouse Award 2016

    SCENKONST

    Maria Jennerholm

    Bitr. jurist/f.d. dansare, MAQS Advokatbyrå

  • Erik Ståhlberg i juryn för The Brewhouse Award 2016

    SCENKONST

    Erik Ståhlberg

    Regissör/skådespelare

  • Monica L Edmondson i juryn för The Brewhouse Award 2016

    SLÖJD & KONSTHANTVERK

    Monica L. Edmondson

    Glaskonstnär

  • Ulla-Lisa Thordén i juryn för The Brewhouse Award 2016

    UPPLEVELSEBASERAT LÄRANDE

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljcoach/författare, Republic Consulting

  • Jasmin Salhi i juryn för The Brewhouse Award 2016

    UPPLEVELSEBASERAT LÄRANDE

    Jasmin Salhi

    Delägare/instruktör, Pilates Complete

  • Mohamud Osman från Mitt Liv i juryn till The Brewhouse Award 2016

    UPPLEVELSEBASERAT LÄRANDE

    Mohamud Osman

    Mångfaldsstrateg/etableringsansvarig, Mitt Liv

  • Ali Davoodi i juryn för The Brewhouse Award 2016

    UPPLEVELSEBASERAT LÄRANDE

    Ali Davoodi

    Kreatör, Fresh Fish, Miksajo, Art Made This

  • Krister Dahl i juryn för The Brewhouse Award

    MÅLTID

    Krister Dahl

    Director Concept Development Gothia Towers restauranger

  • Christofer Landström i juryn för The Brewhouse Award 2016

    MÅLTID

    Christofer Landström

    VD/delägare, Da Matteo

  • Maria Elmquist i juryn för The Brewhouse Award 2016

    UNIVERSITET & OFFENTLIG FÖRVALTNING

    Maria Elmquist

    Bitr. professor i Innovation Management, Chalmers Tekniska Högskola

  • Lisbeth Svengren Holm i juryn för The Brewhouse Award 2016

    UNIVERSITET & OFFENTLIG FÖRVALTNING

    Lisbeth Svengren Holm

    Professor i Design Management, Högskolan för design och konsthantverk

  • Karin Lekberg i juryn för The Brewhouse Award 2016

    UNIVERSITET & OFFENTLIG FÖRVALTNING

    Karin Lekberg

    VD, Subtopia AB

  • Mathias Gaunitz i juryn för The Brewhouse Award 2016

    UNIVERSITET & OFFENTLIG FÖRVALTNING

    Mathias Gaunitz

    Innovationsrådgivare, Linnéuniversitetet

  • Natalie Engdahl i juryn för The Brewhouse Award 2016

    UNIVERSITET & OFFENTLIG FÖRVALTNING

    Natalie Engdahl

    Sverigechef, Reach for Change

  • Anna Svensdotter Dimle, verksamhetschef och konstnärlig ledare på kulturfabriken Brewhouse i Göteborg

    UNIVERSITET & OFFENTLIG FÖRVALTNING

    Anna Svensdotter Dimle

    Verksamhetschef/konstnärlig ledare/juryordförande, Brewhouse

Viktiga datum


Viktiga datum att hålla koll på:

19-20 augusti: Besök vårt tält i Bältesspännarparken på Kulturkalaset, ställ frågor och bli inspirerad att tävla i The Brewhouse Award.
1-30 september:
 Tävlingsperiod
21 november: Semifinal med muntlig presentation inför jury.
8 december: Stor finalgala och prisutdelning på Brewhouse.

För löpande information följ oss på blogg, Facebook, Instagram och Twitter.

Tävla


Tävlingsperioden för 2016 års upplaga av The Brewhouse Award pågår hela september månad, så du har lång tid på dig att tills dess kreera fram en riktigt spännande och nyskapande idé som ger vår jury en verklig utmaning. Följ oss gärna här på hemsidan och på Facebook för information om tävlingen och andra aktiviteter som pågår året om.

Finalgala 2015


Vi bjöd in till en kväll där konstnärlighet och kreativitet stod i fokus. Dessutom korade vi vinnarna i Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling  The Brewhouse Award!

Finalgalan den 3 december 2015 på Brewhouse i Göteborg inleddes med popup-marknad där våra entreprenörer på Brewhouse Inkubator gav smakprov på sina tjänster och produkter och det bjöds på bubblig dryck och tilltugg.

Sedan förflyttades festligheterna till Brewhouse Arena där vi tog del av en sprakande show och prisutdelning i The Brewhouse Awards tre tävlingskategorier; ”Av och med unga”, ”Sociala innovationer och socialt entreprenörskap” samt ”Öppen ansökan – fritt skapande”.

Under den slutsålda finalkvällen korades tävlingens vinnare, varvat med spektakulära artistuppträdanden. På scen såg vi bland annat den persiska popprinsessan Arghavan uppträda och konstnärinnan Linda Vagnelind livemålade ett porträtt av Göteborgssonen Håkan Hellström inför publiken.

Porträttet auktionerades ut under översyn av auktoriserade auktionsförrättaren Karin Kvicklund från Bukowskis Auktionsverk. Intäkterna från auktionen går oavkortat till Göteborgs Räddningsmissions arbete för flyktingbarn och familjer i väntan på asylbesked. Slutbudet som vann blev hela 41.000 kr!

Se hela finalgalan:

Linda Vagnelinds konst finns representerad runt om i världen och hennes kunder är bland annat SVT, Eurovision Song Contest, Volvo, Puma och Världens barn. Linda har även specialiserat sig på livemålning och målade nyligen tre porträtt av Prince, David Bowie och Mick Jagger ”upp och ner” för 250 gäster i Berlin.

Klicka gärna på bilderna nedan, tagna av fenomenala fotograferna Holstr, för att se allt som hände under finalgalan 2015.

Alla vinnare i The Brewhouse Award 2015

Vinnare 2015


Öppen ansökan – fritt skapande

DayCape – Anton Håkanson (Stockholm)
Unik idé som svarar på ett tydligt behov, bygger på kunskap och god insikt som kan utvecklas till ett värdefullt hjälpmedel och på så sätt ge stöd till många barn i deras vardag. Första pris i kategorin Öppen ansökan – fritt skapande gick till DayCape.

DayCape vann The Brewhouse Award 2015

Scan & Plan: Den smarta nöjesguiden – Jimi Tadi (Göteborg)
Briljant idé i sin enkelhet, en tydligt definierad tjänst med stor skalbarhet. Målgruppen för tjänsten är bred och behovet av informationen är beständigt samt ger en hållbar affärsmässig grund. Andra pris i kategorin Öppen ansökan – fritt skapande gick till Scan & Plan: Den smarta nöjesguiden.

Scan & Plan kom 2:a i The Brewhouse Award 2015

Jemmila – Faduma Aden (Stockholm)
Med konstnärlig briljans siktar idégivaren på gränslandet mellan det skandinaviska och det muslimska, en idé helt rätt i tiden för en ny global marknad. Tredje pris i kategorin Öppen ansökan – fritt skapande gick till Jemmila.

5. Jemmila_Faduma Aden

Sociala innovationer och socialt entreprenörskap

Dollar Street – Anna Rosling Rönnlund och Ola Rosling (Stockholm)
Ett fascinerande och nyskapande projekt, ett innovativt pedagogiskt verktyg med stor potential att skapa förståelse för de globala fattigdoms- och ojämlikhetsfrågorna. En vinnare med den globala marknaden i sikte! Första pris i kategorin Sociala innovationer och socialt entreprenörskap gick till Dollar Street.

Dollar Street_Anna_Rosling_Ronnlund 1000px

Cirkus Unik – Elin Anna Björnstad Lütke och Jailton Carneiro (Göteborg)
Ett mycket angeläget projekt med stor potential att bli en betydelsefull plattform som ett integrationsverktyg. En metod som stimulerar fantasi, kreativitet, ökar självkänslan och värnar om allas lika rätt. Andra pris i kategorin Sociala innovationer och socialt entreprenörskap gick till Cirkus Unik som dessutom får  50 000 kronor eftersom verksamheten bedrivs inom Göteborgs stad.

Cirkus Unik The Brewhouse Award 2015

Working for Change – Rodrigo Garay (Stockholm)
Med kulturell och etnisk mångfald i fokus är bidraget ett viktigt initiativ för att öka framtidens svenska arbetsmarknad hållbart och långsiktigt genom att påvisa affärsnyttan av mångfald. Tredjepris i kategorin Sociala innovationer och socialt entreprenörskap gick till Working for Change.

Working for change The Brewhouse Award 2015

 

Av och med unga

LunchCube – Johan Ehrenfors, Albin Värmhed och Klas Walldén (Bålsta)
En strålande idé som ligger helt rätt i tiden, välformulerad, genomtänkt och innovativ som dessutom är skalbar – ett nytt grepp för att ge lunchlådan en ny uppdaterad profil! Förstapristagaren i årets kategori Av och med unga gick till LunchCube.

LunchCube The Brewhouse Award 2015

Live Green/Imagine Sweden Riksfinal 2016 – Louise Lindén (Karlskrona)
En kulturell mötesplats, en metod för att nå ut med viktiga budskap där fokus är hållbarhet ur flera aspekter. En passionerad idégivare som lyfter blicken och är en källa till kunskap.  Andra pris i kategorin Av och med unga gick till Live Green, Imagine riksfinal 2016.

Live Green The Brewhouse Award 2015

Arrangörskap för unga tjejer – Julia Isberg (Solna)
En väldefinierad idé som fokuserar på ett problem som idégivaren själv upplevt, ett viktigt socialt projekt för att belysa och lyfta genusperspektivet i musikbranschen. Tredje pris i kategorin Av och med unga gick till Arrangörskap för unga tjejer.

The Brewhouse Award 2015

2015 års eminenta jury bestod av:


Partners 2015


Stort tack till våra partners för tävlingsåret 2015:

 

Business Region Göteborg, en av Brewhouse huvudpartners i tävlingen The Brewhouse Award

Business Region Göteborg (BRG) arbetar för att skapa förutsättningar för hela regionens näringsliv genom att bistå med kunskap, kontakt och arenor för samverkan. Det var BRG som tog initiativet till att starta Brewhouse och BRG är fortfarande idag en av finansiärerna till verksamheten.

I år finansierar BRG också ett specialpris på 50 000 kronor till förstapristagaren i The Brewhouse Award, inom kategorin Sociala innovationer och socialt entreprenörskap, kopplat till det uppdrag för socialt företagande som BRG har från Göteborgs Stad. Pristagaren ska ha registrerad ideell eller ekonomisk verksamhet (dock ej enskild firma), med aktivitet främst inom Göteborgs stad.

Visionen för socialt företagande är att Göteborg ska vara en stad där människor vill engagera sig och där engagemanget tas tillvara. Grunden är att den innovationskraft och kreativitet som finns i staden ska bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle och en bättre värld.

Socialt företagande skapar samhällsvärde

Jasmine Soufi är projektledare för socialt företagande på BRG sedan 2014. Hon menar att finansieringen av priset inom kategorin Sociala innovationer och socialt entreprenörskap går hand i hand med de värden som hela satsningen på socialt företagande i grunden handlar om.

– Mitt uppdrag är att arbeta med utveckling av olika finansieringsmöjligheter och stödstrukturer för att fler medborgare ska kunna engagera sig i att skapa samhällsnyttiga lösningar. Målet är att vi från stadens håll ska ta tillvara på det engagemanget, berättar Jasmine Soufi.

– Många av de samhällsentreprenörer som jag stöter på i min vardag kommer från, eller är nära förknippade med, kulturella och kreativa näringar och arbetar för att skapa värden i samhället. För oss på Business Region Göteborg är The Brewhouse Award ytterligare ett sätt att nå nya målgrupper för att stödja utvecklingen i vår gemensamma vision för ett än bättre och rikare samhälle. Inom socialt företagande vill vi därför stödja idégivare och entreprenörer inom dessa genrer, säger Jasmine.

 

Higab, partner till tävlingen The Brewhouse Award 2015

Vi är mycket stolta och glada över att få presentera nästa partner i vår idé- och innovationstävling The Brewhouse Award, nämligen Higab. De bidrar med 50 000 kr till förstapristagaren i kategorin Av och med unga som vänder sig till idégivare mellan 13-26 år. Vi har träffat Higabs VD Göran Sylvesten som berättar mer om samarbetet.

Hej Göran!

Berätta om Higab, vilka är ni och vad har ni för uppdrag?

– Higab är ett fastighetsbolag inom Göteborgs Stad. Bolaget har funnits sedan 1966 och har ett varierat bestånd där bland annat Brewhouse ingår, men också många andra av Göteborgs mest kända och omtyckta byggnader. Några exempel är Feskekôrka, Ullevi, Konstmuseet och Barken Viking. I Higabs uppdrag ingår bland annat att bidra till stadens utveckling, att vara ett strategiskt verktyg för Göteborgs Stad inom fastighetsområdet och att vårda och utveckla Göteborgs Stads kulturfastigheter.

Varför är The Brewhouse Award något ni vill engagera er i och varför brinner ni extra mycket för kategorin Av och med unga?

– Planeringen och förverkligandet av Brewhouse för drygt 10 år sedan var ett samarbete mellan i första hand Business Region Göteborg och Higab. Vi har idag ett nära och gott samarbete med Brewhouse och ett intresse för verksamheten och därmed The Brewhouse Award. Vi jobbar långsiktigt och då är det viktigt att få med unga människor i processen. Att ”Av och med unga” är årets fokusområde i stadens arbete inför 2021-jubileet gör det extra roligt.

Vad hoppas ni ska komma ut utav att stötta unga kreatörer?

– Vi vill förstås bidra till och stimulera tillväxt och nyföretagande. Vi vill uppmuntra unga kreatörer som vi ser som presumtiva hyresgäster/kunder. Det är de som med kunskap, engagemang och entreprenörskap kommer att starta nya företag och bli våra framtida hyresgäster.

Stort tack Higab för ert engagemang i The Brewhouse Award!

 

Webbyrå mkmedia
Till toppen